• schopin

Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige

Hej!

Jag bor i USA sedan tre år tillbaka. Jag flyttade hit och pluggade och blev kvar på ett 3-årigt arbetsvisum, träffade en amerikansk tjej och vi planerar nu att gifta oss nästa sommar och försöka få barn. Vi vet ännu inte om vi kommer att bo i USA eller i Sverige, men jag tänkte göra lite research oavsett scenario.

Jag är egenföretagare och arbetar just nu mest i USA, men även i Sverige. Om vi bestämmer oss för att bo kvar här, är jag berättigad till någon föräldrapenning via Sverige eller är det Amerikanska lagar som gäller?

Får barnet automatiskt dubbelt medborgarskap?

Om vi bestämmer oss för att bo i Sverige, vad gäller då för mig och min Amerikanska flickvän när det kommer till föräldrapenning?

Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-11 04:43
    Ursäkta om detta postades i fel kategori. Jag är ny medlem!

• Svar på tråden Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige
  • Seven Costanza

Har ni kollat om ni har coverage för IVF i er amerikanska sjukförsäkring? Om ni har en bra försäkring kanske det inte blir så dyrt ändå.

• schopin

Mycket att tänka på. Man hade önskat att man var längre i karriären, men vill inte se tillbaka och ångra att vi inte började tidigare. Redan sent som det är. Hellre barn och lite pengar ett tag än ångerfull resten av livet.

Känns som att jag har bra grepp om Sverige nu. Ska kolla in alternativen närmare här borta också!

Stort tack igen!

• TillFlorida
    Seven Costanza skrev 2015-09-12 00:02:32 följande:

De gjorde alltså såhär dels för att bli gifta ASAP och därmed kunna söka uppehållstillsånd i Sverige så fort amerikanen registrerats som gift med svensken

Man behöver inte gifta sig för att få uppehållstillstånd i Sverige. Min fru (på den tiden flickvän) fick uppehållstillstånd i Sverige baserat på hennes relation till mig. Det enda som då krävdes var att vi skulle bo i samboliknande förhållande när hon flyttat till Sverige. Vi bodde inte ihop när vi ansökte om hennes
  • Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-09-14 20:53:06 följande:

Man behöver inte gifta sig för att få uppehållstillstånd i Sverige. Min fru (på den tiden flickvän) fick uppehållstillstånd i Sverige baserat på hennes relation till mig. Det enda som då krävdes var att vi skulle bo i samboliknande förhållande när hon flyttat till Sverige. Vi bodde inte ihop när vi ansökte om hennes

Aha, då har jag missförstått mina vänner. Det var ju bra för TS i så fall. Hur lång tid tog det för henne att få uppehållstillstånd? Vad behövdes för att bevisa er relation till varandra utan att vara gifta?
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2015-09-14 20:58:59 följande:

Aha, då har jag missförstått mina vänner. Det var ju bra för TS i så fall. Hur lång tid tog det för henne att få uppehållstillstånd? Vad behövdes för att bevisa er relation till varandra utan att vara gifta?

Nu när det var tvärtom för oss (dvs att kunna flytta till USA) var min man och jag nämligen absolut tvungna att kunna visa papper på att vi var gifta för att jag skulle kunna få visum. Äktenskap har ju generellt inte lika stor juridisk betydelse i Sverige som i USA, men jag trodde faktiskt att det åtminstone för en sådan stor sak som uppehållstillstånd krävdes att man var gift, även i Sverige.
  • TillFlorida
    Seven Costanza skrev 2015-09-14 20:58:59 följande:
    Det tog ca tre månader för ansökan att behandlas. Hon fick köra till närmaste konulat i USA för en intervju (fyra timmar enkel resa). Om jag kommer ihåg rätt så krävdes bara intervjun samt en redogörensle av vårt förhållande för att få uppehållstillstånd. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt.

Vi flyttade till USA fyra år senare och då krävdes det definitivt att vi var gifta.
  • Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-09-14 21:57:35 följande:

Det tog ca tre månader för ansökan att behandlas. Hon fick köra till närmaste konulat i USA för en intervju (fyra timmar enkel resa). Om jag kommer ihåg rätt så krävdes bara intervjun samt en redogörensle av vårt förhållande för att få uppehållstillstånd. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt.

Vi flyttade till USA fyra år senare och då krävdes det definitivt att vi var gifta.

Så du som den svenske anhörige behövde inte genomföra någon intervju på Sveriges konsulat utan bara hon? Hur kunde de då verifiera att hennes uppgifter stämde? Kontaktade de dig på något annat vis?

Ja precis i det omvända fallet krävs ju giftermål, så jag blev förvånad att det inte krävs för att få flytta till Sverige.
  • Seven Costanza
    schopin skrev 2015-09-14 20:14:52 följande:

Mycket att tänka på. Man hade önskat att man var längre i karriären, men vill inte se tillbaka och ångra att vi inte började tidigare. Redan sent som det är. Hellre barn och lite pengar ett tag än ångerfull resten av livet.

Känns som att jag har bra grepp om Sverige nu. Ska kolla in alternativen närmare här borta också!

Stort tack igen!

Det var så lite så. Ja, kolla upp vad era förutsättningar skulle bli här i USA, men det var ju även intressant som framkom med TillFloridas information om att det bara tar ca tre månader med handläggning för uppehållstillstånd i Sverige, och att man inte ens behöver vara gift. Det trodde ju jag men om det inte är så behöver ni ju inte skynda på med bröllop för den sakens skull.
  • TillFlorida
    TillFlorida skrev 2015-09-14 21:57:35 följande:

Man fyller i ett formulär med frågor och sedan kan migrationsverket kontakta dig om de har fler frågor.

"När Migrationsverket har tagit emot din ansökan får din familjemedlem ett mejl. I mejlet finns instruktioner för inloggning till ett formulär med frågor om er relation som din familjemedlem ska besvara inom 14 dagar."

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige.html
  • Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-09-15 17:16:26 följande:

Man fyller i ett formulär med frågor och sedan kan migrationsverket kontakta dig om de har fler frågor.

"När Migrationsverket har tagit emot din ansökan får din familjemedlem ett mejl. I mejlet finns instruktioner för inloggning till ett formulär med frågor om er relation som din familjemedlem ska besvara inom 14 dagar."

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige.html

Tack för info! Jag är dock fortfarande förvånad över hur informell processen verkar vara i Sverige, även om jag förstås visste att Sverige är långt mer informellt än USA överlag - om man bortser från klädstilen hos männen här i Kalifornien . Jag menar, ett MEJL? Den utländske partnern/fejkpartnern skulle ju lika gärna kunna sitta bredvid och tipsa om exakt vad hen svarat på frågorna under sin intervju, så jag förstår inte hur Sverige kan tycka att det skulle förhindra skenäktenskap. Men de kanske inte tycker att det är så viktigt att folk blir insläppta på rätt grunder utan mejlet är kanske mest för syns skull. Alltså ingen kritik alls mot ER men jag tycker att Migrationsverkets hantering är förbluffande.
  • TillFlorida

Ja den tuffa intervjun har de innan de ger permanent uppehållstillstånd. Då har de intervju med en i taget och frågar om vem som gick upp först i morse, färg på tandborsten och sådant...

• Seven Costanza
    TillFlorida skrev 2015-09-16 05:11:29 följande:

Ja den tuffa intervjun har de innan de ger permanent uppehållstillstånd. Då har de intervju med en i taget och frågar om vem som gick upp först i morse, färg på tandborsten och sådant...

Okej, ja jag tänkte väl att det får vara lite hårdare åtminstone men tycker ändå att det verkar som allt folk släpps in väldigt lättvindigt jämfört med till USA.
  • schopin

En liten uppdatering här. Vi har försökt, men fortfarande ingen graviditet. Hennes resultat kom tillbaka och allt ser bra ut och hon har ägg som en 31-åring! Mitt prov var desto värre dock  :(  Ska dit igen om en månad och göra ett nytt test för att säkerhetsställa. Doktorn rekommenderar oss att göra IVF så snart som möjligt.

Så eftersom min flickvän är Amerikanska och jag bor i USA största delen av tiden kan jag inte räkna med några förmåner från Sverige right? Vårt alternativ skulle vara att flytta till Sverige genast och påbörja innan hon är 40?

Har ni några rekommendationer på IVF-klinik i Stockholmstrakten? Vad tror ni att det skulle kosta ur egen ficka och hur lång tid tar det?

Har svårt att se att min flickvän skulle få behålla jobbet om vi drog till Sverige i 3-4 veckor. Speciellt om vi avslöjade varför.

Här borta verkar det kosta åtminstone $10-14,000

Btw, kollar på ringar just nu :) 

Tack för all hjälp!

• schopin

Någon som erfarenheter och vet nåt om kvalitet/priser hos Sophiahemmet, Stockholms Fertilitetscentrum eller Carl von Linne-kliniken för IVF? Fler bra alternativ?

• TillFlorida

Om din flickvän inte är svensk medborgare tror jag det blir svårt att utnyttja svensk sjukvård. Bor man inte i Sverige har man inte rätt till planerad sjukvård även om man är svensk medborgare. Man måste skriva in sig i Sverige igen för att kvalificera sig för det.
    För att din flickvän skall kunna skriva sig i Sverige måste hon skaffa uppehållstillstånd vilket tyvärr tar väldigt lång tid just nu då migrationsverket är hårt belastat (18-24 månader har jag hört).

• schopin

Så om jag är svensk medborgare och är "problemet" för oss att få barn så finns det ingen subventionering eller ekonomisk hjälp alls, eftersom hon är den som måste genomgå största delen av behandlingen?

Vi kan väl fortfarande göra IVF i Sverige, bara att vi får betala själva för det?

• TillFlorida

Jag är osäker på om ni båda skulle behöva vara skrivna i Sverige eller inte för subventionerad vår. Om du kan betala subventionerad vård för detta eller inte vet jag inte (antagligen). Kontakta kliniken i fråga och kolla upp vad kostnaderna skulle vara för någon som inte är skriven i Sverige. Det är möjligt att det är lika dyrt som i USA.

Svar på tråden Föräldrapenning/ledighet i USA och i Sverige