• Anonym (frustrerad)

bröllop utomlands

Min bästa vän sedan lågstadiet ska gifta sig. Hon bor i USA, västkusten.

Min make har två barn med sin förra fru och två med mig. De äldre barnen går i högstadiet och våra är båda under sex.

Vi har nu blivit bjudna till bröllop i början av december. Brudparet står för biljetter för två vuxna och för boende för oss. Tur det. Jag är arbetslös och mannen har ingen hög lön.

Nu är exet urarg och fått barnen med sig för att vi ska åka, men vi har inte råd att ta med de stora. Festen är dessutom barnfri, en nanny ska ta hand om våra barn. Vi tänker inte tacka nej, även om vi hade råd så skulle i varje fall det ena barnet inte få ledigt, skolkat och har F i några ämnen. Den yngre skulle nog få ledigt, men då skulle det bli ännu mer orättvist.

Att lämna man och barn hemma är inget alternativ. Han arbetar tvåskift och det fungerar inte med dagis, våra föräldrar bor för långt borta och arbetar fortfarande.

Vi kommer åka, men det känns trist att det blivit så.

Jag är mest ledsen nu. Hade det varit en vanlig semesterresa så hade de äldre självklart få följa med, men denna resa styr vi inte över. Jag ska vara en av tärnorna.

• Svar på tråden bröllop utomlands
  • Anonym (Trams)

Själv skulle jag få hålla på att skicka hela min ungskock till USA stup i ett för att min äldsta har sin pappa där så att det inte blir orättvist för de andra när han åker. Och eftersom han är sjökapten så åker min son ofta och träffar honom i andra länder som Italien, Frankrike, Tyskland och Spanien. Huuuuuu vad orättvist. Ska skicka hela högen nästa gång så att de inte upplever denna orättvisa traumatisk och måste gå i terapi resten av livet.

• Anonym (K)
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 15:57:25 följande:

Ts mans barn tillhör också ts familj!
    Nej, det är inte säkert att de gör! Mannens barn ingår i mannens familj. Men i ts familj ingår förmodligen bara ts, mannen och de gemensamma barnen.
  • LFF
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 15:56:54 följande:

Nej, TS mans barn tillhör TS mans familj (tillsammans med TS och de barn han har med henne). Det betyder inte per automatik att barnen tillhör TS familj. Och det säger jag som skilsmässobarn med "styvföräldrar" på båda sidorna. 
  • Anonym (såså)
    LFF skrev 2015-09-28 16:12:53 följande:

Nej, TS mans barn tillhör TS mans familj (tillsammans med TS och de barn han har med henne). Det betyder inte per automatik att barnen tillhör TS familj. Och det säger jag som skilsmässobarn med "styvföräldrar" på båda sidorna. 

Tragiskt och vittnar om en pappa som gjort ett uselt val av ny kvinna i så fall!
  • Anonym (fånigt)

Alltid dessa bonusbarn som det ska tyckas synd om...

För det första är inga barn bjudna, de yngre barnen följer med därför att de är lättare, både praktiskt och emotionellt, att ha barnvakt en kväll på en taxiresas avstånd än för flera dygn med minst 12h flyg om något händer.

För det andra kan de yngre barnen vara lediga när som helst, de äldre missar skola.

De yngre barnen får bara hänga med på en ganska tung resa, för att de äldre ska få någonting ut av de borde isåfall ts med man planera en massa extra program för dem. Det kan kosta en del och kanske inte alls är så lätt att ordna. Små barn är nöjda med en lekpark.

För det fjärde, ts + man har inte den ekonomiska möjligheten att ta med två dyrare barn till.

• LFF
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 16:16:32 följande:
    Tragiskt och vittnar om en pappa som gjort ett uselt val av ny kvinna i så fall!
    Behöver det inte vara. Det har det aldrig varit från mina föräldrars håll. Men inga av mina föräldrar har heller haft millimeterrättvisa som mål vilket gjort att denna typ av idiotiproblem aldrig behövt uppstå. Ibland får vissa åka med på en resa, ibland andra. Det beror helt och hållet på vilken konstellation som åker. Varför ska dessutom ett barn som har kassa betyg tas ur skolan för en vecka eller två och missa ännu mer i sin utbildning? Och dessutom är sannolikheten att skolbarnen får ledigt från skolan minimal.

När man träffar någon med barn sen tidigare ska man självklart respektera dessa barn men det betyder inte att barnen är en del av ens familj, att man är en extra förälder eller dylikt för dem. Och som det låter på TS så är det ju inte barnen som ställt till med denna röra utan deras biologiska mamma som river upp himmel och jord (och påtalat det "orättvisa") för barnen. Så det är biomamman som har problem med att mannen åker med sin fru och deras gemensamma barn till fruns väns bröllop, ingen annan.
  • Anonym (xx)
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 15:56:27 följande:

Det behöver dom alls inte göra. Min sambos barn är inte min familj, inte hans föräldrar och syskon heller, det är min sambos familj. 

Eller räknar du din partners syskon och föräldrar som din familj? En del kanske gör det, men det finns också dom som inte gör det. För det kan man tycka lika bra om dem ändå. 
  • Anonym (Trams)

Den som är tragisk är du Såså. Som förmodligen också ställer glasen bredvid varandra så att ingen får 1 ML mer än någon annan. En vacker dag växer du också upp och förstår att livet inte går ut på millimeter rättvisa.

• Brumma
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 15:56:27 följande:

Det är väl ändå inget du kan bestämma utan ngt TS (och barnen) själv får känna efter angående?
  • LFF
    Anonym (Trams) skrev 2015-09-28 16:39:16 följande:

Den som är tragisk är du Såså. Som förmodligen också ställer glasen bredvid varandra så att ingen får 1 ML mer än någon annan. En vacker dag växer du också upp och förstår att livet inte går ut på millimeter rättvisa.

Fast, det kan jag göra (måtta lika mängd i glas, på tallrik etc) men förstår ändå att det inte finns millimeterrättvisa på det stora hela Glad
  • Brumma
    Anonym (såså) skrev 2015-09-28 16:16:32 följande:

Varför?

För att han (eventuellt - vi vet inget om TS man) inte tycker som du? Du vet - ett ätt som är rätt för någon ät sällan rätt för alla...
  • Ess

Förstår inte varför det blir en diskussion överhuvudtaget. Hans barn har inte på bröllopet att göra, de tillhör inte ts familj, de känner inte brudparet, och de är på tok för gamla för att komma dit oinbjudna.

• Anonym (frustrerad)

Lever tråden än.

Den värsta stormen är över. Tack vare en klok mormor (makens fd svärmor). Mamman måste beklagat sig för sin mamma och fick inget gehör.

Hans fd svärmor har gett barnen pengar och nu ska vi köpa jeans och andra kläder till dem i USA.

Jag har fått jobb så vi funderar på att försöka komma iväg någonstans nästa år. Men vi tar inte ut något i förskott. Det är en provanställning. Då ska vi lägga resan till något lov så alla har möjlighet att följa med.

• LFF
    Anonym (frustrerad) skrev 2015-09-28 17:12:20 följande:

Lever tråden än.

Den värsta stormen är över. Tack vare en klok mormor (makens fd svärmor). Mamman måste beklagat sig för sin mamma och fick inget gehör.

Hans fd svärmor har gett barnen pengar och nu ska vi köpa jeans och andra kläder till dem i USA.

Jag har fått jobb så vi funderar på att försöka komma iväg någonstans nästa år. Men vi tar inte ut något i förskott. Det är en provanställning. Då ska vi lägga resan till något lov så alla har möjlighet att följa med.

Bra mormor. Grattis till jobbet! Det låter som en superbra plan.
  • seriösanvändare

Bra att det har löst sig!

Till Anonym så så: Det är ju ingen gemensam semesterresa. TS har blivit bjuden till ett bröllop med sin respektive. Inget barn får vara med på själva bröllopet, men de två mindre barnen tas med av praktiska skäl och för att det inte alltid är så lätt att hitta barnvakt för flera dagar. Tonåringarna borde sluta gnälla och växa upp. Det är ju inte ens en vän till deras pappa som gifter sig, det är en vän till TS.

Självklart är de en del av familjen, åtminstone på deltid. (Jag antar att de bor hos sin mamma ibland också). Men detta handlar ju inte om det.

När jag var 13 fick jag åka till Italien med min mormor. Min lillasyster fick stanna hemma, men åkte på ridläger senare.

När jag var 16 åkte mamma till Grekland en vecka med min syster och några andra. Utan mig. (Som hellre var hemma med kompisar).

Vi är fortfarande en del av samma familj

Sen har vi självklart också semestrat ihop.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Ego Lovers
    Ess skrev 2015-09-28 17:07:17 följande:

Förstår inte varför det blir en diskussion överhuvudtaget. Hans barn har inte på bröllopet att göra, de tillhör inte ts familj, de känner inte brudparet, och de är på tok för gamla för att komma dit oinbjudna.

Rättare sagt INGA BARN har på bröllopet att göra då bröllopet är barnfritt oavsett om barnen tillhör familjen eller inte och att då ta med två tonårsbarn som ska sitta med fyra små förskolebarn en hel dag/kväll/natt samt sova på motell/hotell kanske inte är så roligt för jag tror omöjligt att en barnvakt kommer gå ut med fyra barn under fem år som hon knappt känner för att två tonåringar prompt ska med för att deras mamma inte har förmåga att förstå.
  • Anonym (frustrerad)

Hemma igen och är trött efter resan. De äldre barnen har gnällt ibland och varit glada ibland. Mamman ville kompensera med en resa, men det gick inte, då den äldsta inte fick ledigt och lägga resan över ett lov hade hon inte råd med.
    På söndag ska vi träffa barnen efter resan, det är mammans helg egentligen,  hoppas att kläderna passar, för det är lite svårt att byta.

Bröllopet var sagolikt, bruden vacker som en dröm, brudgummen stilig. Det var roligt att uppleva ett amerikanskt bröllop, det var som en hollywoodfilm där alla satt utomhus och brudparet stod under ett vackert blomstervalv, vid en vacker strand. De yngre var med under vigseln men åkte iväg med nannyn efteråt

Svar på tråden bröllop utomlands