Nyfikna72 skrev 2015-09-13 17:56:20 följande:
Fast för vems skull vill du börja amma igen? Det låter mer som att det är för att du ska kunna känna dig som en riktig mamma? Som det låter på din berättelse så skulle jag vara glad att det gått som det har gått och sen tagit amningen för vad den är. Det är inget misslyckande att det inte fungerat, det är bara så det är och det får man n4og leva med. Ett barn som inte ammat från start är nog inte lätt att lära upp på det viset. Några månader till så är det liksom lagom att introducera annat och då blir nog bröstet ganska ointressant iallafall.
Det är såklart för min skull jag vill amma, men också för sonens skull. Jag har alltid velat amma mina barn, det känns bäst för mig. Jag tycker det är otroligt praktiskt att slippa diska och koka flaskor, blanda pulver och tänka på det varje gång man ska någonstans. Sen tycker jag det är otroligt mysigt. Ser bara fördelar med amning (när det fungerar). Det är ju inte så att han mår dåligt av amning om vi skulle få det att fungera.. Sen blir min son förstoppad av ersättning därav en anledning till att jag fortsatt pumpa bröstmjölk så länge som jag gjort.
Att jag inte skulle känna mig som en riktig mamma för att jag inte ammar tycker jag är löjligt. Jag har känt mig lika mycket som hans mamma hela tiden under sondmatning, amning och flaskmatning. Har inget med det att göra.
Jag är väldigt glad att allt gått så bra som det har gjort och jag har accepterar att amningen inte gick vägen. Jag gjorde allt jag kunnat. Men fick bara ett litet hopp nu när han kunde tänka sig att suga lite på bröstet. Går det inte nu så går det inte. Tänkte att det skadar inte att testa! Det är ju såklart på hans villkor, vill han inte så tvingar jag ju inte honom på något sätt.
Även om man introducerar annan mat är ju bröstmjölk/ersättning ändå en stor del av huvudfödan. Om jag skulle få han att amma så har jag ändå inga förhoppningar om att kunna helamma utan snarare delamma/hobbyamma.