• maya02

Återuppta amning, går det?

Efter att ha skrivit världens längsta inlägg som försvann tänker jag hålla mig väldigt kort. Går det att återuppta amningen (har pumpat) efter att ha flaskmatat? I så fall hur gör man?? Min kille kan nu tänka sig att ta bröst med amningsnapp men suger för dåligt för att det ska komma nån mjölk..

• Svar på tråden Återuppta amning, går det?
  • Alexi

Hur länge sen är det ni ammade ordentligt? Hur gammal är bebisen?

• maya02

Jag får nog ta den långa men ändå förkortade versionen..

Min kille kom fem veckor förtidigt med kejsarsnitt och var tillväxthämmad 40%. Vägde bara 1500 gram. Han sondmatades i ca 8 veckor. Under den tiden bestod mina dagar av att amningsträna, pumpa och sondmata. Problemet var för det första att han var så liten och fick inte plats med så mycket tutte i munnen, han hade för kort tungband, vek in läpparna och snuttade mest. Bröstvårtan var rätt tillplattad efter amning. Det var få gånger han faktiskt ammade och svalde nåt. Sonden drogs trots att amningen inte var helt hundra och jag påpekade flera gånger att det gjorde ont och att taget var för litet. Vi fick iaf tungbandet klippt och var på amningsmottagningen men det blev inte mycket bättre. Jag var redan helt slut efter att ha hållit på och kämpa med pumpning och amning som inte funkade så det blev mer och mer flaskmatning i väntan på ett mirakel.. Trodde det skulle bli bättre bara han blev lite större men det blev det inte.. Läste allt jag kom över, tittade på videos hur man gör osv. Testade allt jag kunde. Jag mådde sämre och sämre. Tillslut grät jag mer än vad jag var glad. Fick med stor sorg och viss lättnad ge upp amningen. Testade nångång då och då att ge han tutten efter att jag gett upp men då gallskrek han så fort jag kom nära med tutten. Är fortfarande ledsen över att aldrig gick och nu när sonen fem månader senare kan ta tutten med amningsnapp så tändes ett litet hopp.

Så med andra ord fick vi aldrig riktigt till amningen, kämade i tre månader och nu är sonen fem månader..

• pigglet

Jag har hört att tom adoptivmammor kan amma. Det krävs nog en hel del jobb för att få igång det hela...

Googla lite. Jag tror det kan vara idé att använda nässpray som får igång utdrivningsreflexen i alla fall.

• maya02

Mjölk har jag (har pumpat/handmjölkat i fem månader, är otroligt less på det). Det handlar väl främst om teknik från sonens sida.. Har försökt googla, men hittade inte mycket. Men ska kolla upp det där med adoptivmammor!

• Anonym (Självklart)

Självklart kan du försöka ta upp det! Sen är det inte självklart att det funkar men ju förr du testar desto bättre. Vore jag du skulle jag lägga sonen vid bröstet och se om han tar ett bra tag. Se till att göra det bästa du kan för att hjälpa honom. Fungerar det inte så se det inte som ett nederlag utan var stolt över dig själv som faktiskt gav det en till chans.

Jag tog faktiskt upp amning igen efter en månad utan. Sonen ville plötsligt inte så han slutade tvärt. Sen blev han sjuk och ville ha bröstet igen och då började mjölkproduktionen öka igen. Ammade ett par månader till efter det.

• Nyfikna72

Fast för vems skull vill du börja amma igen? Det låter mer som att det är för att du ska kunna känna dig som en riktig mamma? Som det låter på din berättelse så skulle jag vara glad att det gått som det har gått och sen tagit amningen för vad den är. Det är inget misslyckande att det inte fungerat, det är bara så det är och det får man n4og leva med. Ett barn som inte ammat från start är nog inte lätt att lära upp på det viset. Några månader till så är det liksom lagom att introducera annat och då blir nog bröstet ganska ointressant iallafall.

• maya02
    Nyfikna72 skrev 2015-09-13 17:56:20 följande:

Fast för vems skull vill du börja amma igen? Det låter mer som att det är för att du ska kunna känna dig som en riktig mamma? Som det låter på din berättelse så skulle jag vara glad att det gått som det har gått och sen tagit amningen för vad den är. Det är inget misslyckande att det inte fungerat, det är bara så det är och det får man n4og leva med. Ett barn som inte ammat från start är nog inte lätt att lära upp på det viset. Några månader till så är det liksom lagom att introducera annat och då blir nog bröstet ganska ointressant iallafall.

Det är såklart för min skull jag vill amma, men också för sonens skull. Jag har alltid velat amma mina barn, det känns bäst för mig. Jag tycker det är otroligt praktiskt att slippa diska och koka flaskor, blanda pulver och tänka på det varje gång man ska någonstans. Sen tycker jag det är otroligt mysigt. Ser bara fördelar med amning (när det fungerar). Det är ju inte så att han mår dåligt av amning om vi skulle få det att fungera.. Sen blir min son förstoppad av ersättning därav en anledning till att jag fortsatt pumpa bröstmjölk så länge som jag gjort. 
    Att jag inte skulle känna mig som en riktig mamma för att jag inte ammar tycker jag är löjligt. Jag har känt mig lika mycket som hans mamma hela tiden under sondmatning, amning och flaskmatning. Har inget med det att göra. 
    Jag är väldigt glad att allt gått så bra som det har gjort och jag har accepterar att amningen inte gick vägen. Jag gjorde allt jag kunnat. Men fick bara ett litet hopp nu när han kunde tänka sig att suga lite på bröstet. Går det inte nu så går det inte. Tänkte att det skadar inte att testa! Det är ju såklart på hans villkor, vill han inte så tvingar jag ju inte honom på något sätt. 
    Även om man introducerar annan mat är ju bröstmjölk/ersättning ändå en stor del av huvudfödan. Om jag skulle få han att amma så har jag ändå inga förhoppningar om att kunna helamma utan snarare delamma/hobbyamma.
  • Dockan

Håller med, ring en mamma på Amningshjälpen.

Jag har haft en hel del olika problem och blivit mött empatiskt och kunnigt.

En tanke bara, läste i någon tråd någonstans om en mamma som pumpat länge (fick väldigt förtidigt född), vars mjölk bara rann till när hon hörde ljudet av pumpen i början då hon väl kunde amma. Lägg till bröstkompressioner också i början för att uppmuntra?

PS Vilken dryg kommentar du fått ovan, skit i den.

Svar på tråden Återuppta amning, går det?