• Lluiht

Bebisen läge

Hjälp mej bli klok på detta.

Bebis har legat med huvudet neråt sedan första gången bm kollade detta och gjorde det även sist jag var där i vecka 37+2 för snart en vecka sedan. Han är inte fixerad :( Är tokrolig att han ska vända sig till säte men hoppas inte det såhär sent...

Jag blir inte heller klok på HUR han ligger mer... Känner ofta tryck på höger revben när jag sitter, ofta är rörelsena åt vänster men idag har jag kännt det åt höger istället.... Känns som att det liksom är mest rörelse under navelhöjd... Är så orolig att han ligger tokigt för en förlossning.... Fattar inte alls hur han ligger...

• Svar på tråden Bebisen läge
  • Nayaa

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han har vänt på sig, det skulle du garanterat ha känt eftersom du är så långt gången och bebisen så stor.

• Lluiht
    Nayaa skrev 2015-09-13 20:49:32 följande:

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han har vänt på sig, det skulle du garanterat ha känt eftersom du är så långt gången och bebisen så stor.

Har läst runt lite nu och verkar inte vara så bra om bebis ligger med ryggen åt höger som jag misstänker att han gör. Usch det är alltid något man ska behöva oroa sig för...
  • BigMami

Sluta googla!! Det blir man galen av..

Min 3 & 4a fixerade sig aldrig men det gick bra ändå

• Lluiht
    BigMami skrev 2015-09-13 21:00:50 följande:

Sluta googla!! Det blir man galen av..

Min 3 & 4a fixerade sig aldrig men det gick bra ändå

Jag vet, man ska inte googla :/

Fixeringen har jag förstått att det inte är nödvändigt alltid. Men är rädd för att han ligger med ryggen åt hel håll. Har förstått att de måste rotera längre under förlossningen då och att de inte hinner med det så de föds med ansiktet "uppåt" Det ska tydligen ge längre och värre förlossningar och att man ofta går sönder mer... :s
  • BigMami

Asch det går bra ska du se! Det beror mycket på hur erfaren din barnmorska under förlossningen är och hur mycket de hjälper till att hålla emot huvudet på bebisen, hur du krystar (superviktigt att vara samspelt med barnmorskan och försöka lyssna och vara avslappnad) osv under förlossningen. Sedan finns det ju självklart inga garantier! Något jag tyckte hjälpte var varma handdukar som de höll emot underlivet när det var dags att ploppa ut huvudet Jag har ett svagt minne av att 4ans fot låg på vänster sida så han kan ha legat med ryggen till höger.. osäker!

• cosinus

alla mina bebisar har haft benen på min högra sida.

Ettan, tvåan och fyran har haft huvudet ner, ryggen efter min vänstra sida och rumpan under vänster revben. Armar och ben har sparkat/ krafsat på höger sida

Trean hade rumpan ner, ryggen efter vänster sida och huvudet under vänster revben och armar ben har sparkat/krafsat på min högra sida.

Skillnaden var rätt liten men de som haft huvudet neråt har ibland krafsat med händerna väldigt lågt i ljumsken. Han i säte gjorde det extremt svårt att böja sig eftersom huvudet inkilat under revbenen gjorde mig smått stel.

Men det kändes så lika utanpå magen att min bm hela tiden konsekvent hävdade att bebis låg rätt. Varje gång sa jag att det tror jag inte och varje gång gav ett UL mig rätt (täta kontroller på grund av tillväxt-hämmad bebis) var rätt underhållande faktiskt :D

Svar på tråden Bebisen läge