• Petra 228

    Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?

    Väntar tvillingar med bf i början av april 2015, finns det någon mer som jag?

  • Svar på tråden Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?
  • tofslan
    chreb skrev 2016-03-14 11:58:49 följande:

    På torsdag ska jag ha mitt samtal där de beslutar om snitt ifall det startar naturligt då jag önskat snitt från början. Vad har de frågat dig? Jag har väldigt svårt att uttrycka varför jag inte vill och vad som Skrämmer mig. Saken är att jag vill bara inte och jag är jätterädd för en vanlig förlossning. Min förra sluta med akutsnitt pga misslyckad igångsärtning. Har du några råd på vad jag ska säga??


    Tillägg: du frågade ju VAD läkaren frågade mig. läkaren började med att ställa en öppen fråga om vad jag ville och så började vi där med att jag beskrev på kanske en minut varför jag ville ha snitt. Sen gick vi igenom min historik som han ställde en del frågor om. Sen pratade vi om när snittet läggs och sen var det klart.
  • tofslan
    Tianlu skrev 2016-03-15 08:50:07 följande:
    Så skönt, nu får du slappna av på ett helt annat sätt :) slippa alla negativa tankar och bara njuta av din graviditet.

    Jag kände precis som dig när jag var i ungefär samma vecka som dig , men sedan kändes magen mindre helt plötsligt :) beror säkert på att den sjönk. SF-måttet stannade upp ett tag men allt såg ändå bra ut på tillväxtultraljudet

    Jag mår rätt ok ändå men nu senaste veckorna har det börja bli lite tungt för ryggen. Trodde det skulle vara tyngre fysiskt än vad det varit. För min del har det varit tyngre psykiskt , började redan i v 14 med cerclaget och sedan alla turer in och ut på sjukhuset för att stoppa upp värkar.

    Så ska bli skönt på torsdag , bara bebisarna mår bra. Funderar nu på hur det ska bli med amningen osv

    Dagarna går så långsamt ;)
    Förstår verkligen att det har varit pressat med dina sjukhusvistelser och cerklaget! Men vad skönt att höra att det inte har varit SÅ tungt med magen som du hade befarat. Och om ynka två dagar får ni träffa era bebisar då! Otroligt. :) Vad gör du såhär sista dagarna? Sover hela dagarna? Lagar mat och fryser in? Maxar umgänge med dina barn? :)
  • Tianlu

    I torsdags kom de små , planerat snitt då tv1 låg med säte. Blev en flicka 2930 g och en pojke 2305 g

    Fick åka hem i lördags

    Nu helammar jag och hittills har det mesta flutit på bra

    Kram

  • tofslan
    Tianlu skrev 2016-03-21 13:26:00 följande:

    I torsdags kom de små , planerat snitt då tv1 låg med säte. Blev en flicka 2930 g och en pojke 2305 g

    Fick åka hem i lördags

    Nu helammar jag och hittills har det mesta flutit på bra

    Kram


    Åh vad härligt, ett stort grattis!!!
  • pippilott
    Tianlu skrev 2016-03-21 13:26:00 följande:

    I torsdags kom de små , planerat snitt då tv1 låg med säte. Blev en flicka 2930 g och en pojke 2305 g

    Fick åka hem i lördags

    Nu helammar jag och hittills har det mesta flutit på bra

    Kram


    Grattis!!

    Själv är man i v.30+1, tiden går såååå långsamt!!

    Vill bara ha ut twinsen nu, o gossa o lukta på de!
  • tofslan
    Tianlu skrev 2016-03-21 13:26:00 följande:

    I torsdags kom de små , planerat snitt då tv1 låg med säte. Blev en flicka 2930 g och en pojke 2305 g

    Fick åka hem i lördags

    Nu helammar jag och hittills har det mesta flutit på bra

    Kram


    Jag måste bara lägga till: Det vore superkul att få höra mer från dej längre fram! Om snitt och om första dagarna etc. Hoppas ni har det mysigt!

    Själv har jag nu blivit sjukskriven, vecka 28. Trodde jag skulle klara att jobba längre med mitt kontorsjobb men det gick inte, jag är helt slut (sover uselt, och lågt järn) och har ont här och där, och är så tung. Hoppas det ska kännas lite lättare/piggare nu när jag får mer tid att vila. Jag ska också försöka släpa mig iväg och simma två gånger i veckan from nu. Det var länge sen men lite lugn simning skulle jag nog må väldigt bra av. Skönt att få känna sig viktlös också :)
  • tofslan
    chreb skrev 2016-03-14 11:58:49 följande:

    På torsdag ska jag ha mitt samtal där de beslutar om snitt ifall det startar naturligt då jag önskat snitt från början. Vad har de frågat dig? Jag har väldigt svårt att uttrycka varför jag inte vill och vad som Skrämmer mig. Saken är att jag vill bara inte och jag är jätterädd för en vanlig förlossning. Min förra sluta med akutsnitt pga misslyckad igångsärtning. Har du några råd på vad jag ska säga??


    Nyfiken på hur det gick för dig?
  • chreb

    Det gick jättebra! Fick en snitt tid i v 37+3 ???? Och dessutom lovad att bli snittad även om det skulle starta tidigare. Känns såå skönt att slippa tänka på det nu. Grattis till din snitt tid också! Känns bra med ett måldatum


    tofslan skrev 2016-03-23 16:12:36 följande:

    Nyfiken på hur det gick för dig?


  • tofslan
    chreb skrev 2016-03-24 17:59:18 följande:

    Det gick jättebra! Fick en snitt tid i v 37+3 ???? Och dessutom lovad att bli snittad även om det skulle starta tidigare. Känns såå skönt att slippa tänka på det nu. Grattis till din snitt tid också! Känns bra med ett måldatum


    Grattis! Vad skönt att du har det avklarat, och snitt i mitten av vecka 37 låter ju perfekt!
  • Tianlu

    Hej på er!

    Hoppas ni alla mår bra och njuter av era graviditeter . Kan sakna magen ibland, var mysigt att känna rörelserna och fundera vad det var för krabater.

    Nu har det gått 3 veckor, det har gått så fort.

    Hel ammar ännu. Lilla Walter har börjat öka i vikt nu , sakta men säkert. Lilja ökar bra och har god aptit.

    Själv mår jag ok. Haft lite besvär med snittet. Hållt på att bli infektion några gånger. Ligger nu med lätt feber igen, hoppas det ger med sig.

    dagarna rullar på i radande fart

    Har tre barn sedan innan. Den älsta på 12 har det lite svårt att acceptera syskonen

    Men hon är i en känslig period just nu så gäller att ge henne mycket , lite extra uppmärksamhet

    Kram

  • Dennadär

    Stort grattis Tianlu!


    Låter som ni har det bra och jag hoppas att snittet inte ger dig mer problem! Skönt att höra att de växer som de ska och mår bra. 

    Själv är jag nu sjukskriven sen i fredags och beräknad igångsättning (om de ligger kvar som de gör nu, 1an med huvudet ner och 2an lite på snedden), annars snitt, i v 37, vilket blir första veckan i maj. De små tjejerna växer så det knakar, en ligger på ca 1850g och den andra på 1930g (för 1v sen) och sparkar och bökar runt därinne. 


    Mår ändå ganska bra, men är trött och känner mig tyngre för varje dag men tar mig tid att ta det lugnt och förbereda hemma och vila upp mig. Det är så skönt att få tid till att vila, yoga, promenera, läsa, ta det lugnt och må så bra man kan.


    Vi är ju några stycken nu som det närmar sig för, så spännande! Är det några bra tips ni fått som ni vill dela med er av som man kan ha nytta av när det gäller att ha tvillingar både första tiden och senare, så gör gärna det!

  • tofslan

    Hej allihop!

    Tungt och jobbigt nu tycker jag... Jag är på 33+0 idag så det känns hyfsat överblickbart i vart fall, inte jättelångt kvar hur det än går. Men visst, det kan bli en jobbig sista månad. Jag har gått upp 20kg nu och allt är tungt och jag sover uselt. Förutom det mår jag iof helt ok, jag har tom mindre sammandragningar nu än jag hade för några månader sedan så det är bra.

    Tianlu - kul att du tittar in och berättar hur ni har det :) hoppas att syskonsituationen har lättat. Man kan ju verkligen förstå att det är tufft för storasyskon när det kommer inte bara en utan två bebisar och upptar sina föräldrars tid och energi.. Men som sagt, hoppas det har lättat nu!

  • tofslan

    Nu börjar det bli tungt på riktigt... Vecka 34+2 och det planerade snittet i 38+1 känns väldigt långt borta. Svällt upp massa vatten och har ont i händerna (karpaltunnelsyndrom?). Hur mår ni andra i väntans tider..?

  • Tianlu

    [quote=76593208][quote-nick]tofslan skrev 2016-05-03 19:21:34 följande:[/quote-nick]Nu börjar det bli tungt på riktigt... Vecka 34+2 och det planerade snittet i 38+1 känns väldigt långt borta. Svällt upp massa vatten och har ont i händerna (karpaltunnelsyndrom?). Hur mår ni andra i väntans tider..?[/

    Snart är du i mål ????

    Då är det värt allt, även om det känns som en evighet då man är mitt i det... Jag vet...

    Känns som det aldrig kommer att ta slut

    Men nu lan jag sakna den tiden, hur konstigt det än låter . Mysigt att känna sparkar , fundera vad det är för individer

    Du måste berätta sedan hur det gick, vad det blev för individer osv jag vill ju veta :)

    Har snart gått två månader , nu börjar det kännas att det är två

    Är tungt men ändå roligt

    Stolt över mina två små som ibland ger mamma gråa strån ;) nädå, så farligt är det inte

    Ammar ännu fullt ut även om många tycker jag ska ge ersättning ibland för att få mer tid över men jag tycker det funkar bra att amma och BVC håller med mig, barnen ökar bra i vikt nu och så länge jag orkar så finns inga indikationer på att ändra på det :) är en kort tid och det går så fort

    Kram

  • tofslan
    Tianlu skrev 2016-05-06 14:45:13 följande:

    [quote=76593208][quote-nick]tofslan skrev 2016-05-03 19:21:34 följande:[/quote-nick]Nu börjar det bli tungt på riktigt... Vecka 34+2 och det planerade snittet i 38+1 känns väldigt långt borta. Svällt upp massa vatten och har ont i händerna (karpaltunnelsyndrom?). Hur mår ni andra i väntans tider..?[/

    Snart är du i mål ????

    Då är det värt allt, även om det känns som en evighet då man är mitt i det... Jag vet...

    Känns som det aldrig kommer att ta slut

    Men nu lan jag sakna den tiden, hur konstigt det än låter . Mysigt att känna sparkar , fundera vad det är för individer

    Du måste berätta sedan hur det gick, vad det blev för individer osv jag vill ju veta :)

    Har snart gått två månader , nu börjar det kännas att det är två

    Är tungt men ändå roligt

    Stolt över mina två små som ibland ger mamma gråa strån ;) nädå, så farligt är det inte

    Ammar ännu fullt ut även om många tycker jag ska ge ersättning ibland för att få mer tid över men jag tycker det funkar bra att amma och BVC håller med mig, barnen ökar bra i vikt nu och så länge jag orkar så finns inga indikationer på att ändra på det :) är en kort tid och det går så fort

    Kram


    Tack snälla du för pepp! :) Ja, snart i mål, får fokusera på det! Jag har mycket svårt att tro att jag ska längta tillbaka men man vet aldrig. :) Detta med sparkar är ju väldigt mysigt, och som du skriver drömmarna om hur de ska se ut och vara.

    Det låter härligt! Och att du lyckas helamma två stycken, vilken prestation! Jag kommer försöka men är rätt inställd på att det blir delamning, som med mitt första barn. Får jag till delamning så är jag nöjd ändå känner jag, jag tar inget för givet där utan vet ju att det kan vara väldigt knepigt att få till. Men otroligt bra och skönt om det funkar!

    Är ni båda hemma fortfarande eller är du själv med de små?
  • tofslan

    Tjoho, nu har jag också fått träffa mina små fina! Vecka 36+0 gick plötsligt vatten när jag låg (eller för att vara korrekt: satt) och sov. BB ville ha in oss direkt så vi åkte dit så fort barnvakten hann hem till oss. Hann vara inne på BB cirka en timme innan värkarna drog igång men då blev de täta och onda nästan direkt. Beslut togs om akut snitt (jag skulle ha haft snitt enligt plan, fast två veckor senare). Fick komma in till op nästan direkt och så några ynka minuter senare var de här!!! Båda vägde ganska exakt 2,5kg så de hade en helt ok storlek. Vilken förälskelse att få barn igen, hurra! :)

  • Tianlu
    tofslan skrev 2016-05-16 09:30:05 följande:

    Tjoho, nu har jag också fått träffa mina små fina! Vecka 36+0 gick plötsligt vatten när jag låg (eller för att vara korrekt: satt) och sov. BB ville ha in oss direkt så vi åkte dit så fort barnvakten hann hem till oss. Hann vara inne på BB cirka en timme innan värkarna drog igång men då blev de täta och onda nästan direkt. Beslut togs om akut snitt (jag skulle ha haft snitt enligt plan, fast två veckor senare). Fick komma in till op nästan direkt och så några ynka minuter senare var de här!!! Båda vägde ganska exakt 2,5kg så de hade en helt ok storlek. Vilken förälskelse att få barn igen, hurra! :)


    Grattis!!!!! Så roligt

    Vad skönt skönt att allt gick bra

    Vad blev det för små krabater? :)nyfiken

    Vilken lycka! :) :)
Svar på tråden Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?