• Penida

    Har du valt att studera för att ha rätt till fritids?

    Omröstningen riktar sig till föräldrar som är eller har varit föräldralediga där syskon går i skolan. Utveckla gärna.

    Jag upplever att det är det vanliga här, att den föräldralediga föräldern hoppar på nån kurs för att ha rätt till fritids åt skolbarnet. De tycker synd om barnet som hellre går något på fritids än går hem direkt efter skolan och gör det därför och inte för att de har lust att läsa något.

    Oavsett om du är eller har varit i den situationen själv får du gärna säga din åsikt, vad skulle du göra?


    Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du valt att studera för att ha rätt till fritids?
  • cosinus

    På fritids nej eftersom de i den här kommunen får gå på fritids även med syskon hemma.

    På dagis ja, för att kunna anpassa härmning och lämning efter skolan de dagarna barnen var på dagis

  • pigglet

    Nej, tanken har aldrig slagit mig. Inget av barnen har gått på fritids. För mig känns det som en lyx att de kan komma hem direkt efter skolan. Att fortsätta vistas i överfulla grupper, när vi inte har det behovet, känns helt galet.

  • Flickan och kråkan
    pigglet skrev 2015-09-16 19:12:17 följande:

    Nej, tanken har aldrig slagit mig. Inget av barnen har gått på fritids. För mig känns det som en lyx att de kan komma hem direkt efter skolan. Att fortsätta vistas i överfulla grupper, när vi inte har det behovet, känns helt galet.


    Håller med dig till fullo.
  • Alexi

    Jag hade garanterat valt att studera. I alla fall om jag haft barn i fklass där skoldagen bara är till typ 12.30. Jag har hört så många berätta om hur deras barn känt sig utanför och jag tycker det är orimligt med noll rätt till fritids, speciellt som barn i förskolan anses ha behov av 30 timmar... Sen hade det så klart varit upp till barnet att gå hem eller vara på fritids men jag hade velat ge valet.

    Däremot hade jag inte haft ett barn i förskolan 30 timmar, det tycker jag är för mycket. Minst en ledig dag i veckan hade jag i så fall velat ge det barnet.

  • Penida
    pigglet skrev 2015-09-16 19:12:17 följande:

    Nej, tanken har aldrig slagit mig. Inget av barnen har gått på fritids. För mig känns det som en lyx att de kan komma hem direkt efter skolan. Att fortsätta vistas i överfulla grupper, när vi inte har det behovet, känns helt galet.


    Det är säkert mycket olika det där, här är inte grupperna överfulla och barnen uttrycker uppenbarligen en önskan att få gå något på fritids och tycker tycker inte det är lyxigt att istället gå hem direkt.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Alexi skrev 2015-09-16 20:52:48 följande:

    Jag hade garanterat valt att studera. I alla fall om jag haft barn i fklass där skoldagen bara är till typ 12.30. Jag har hört så många berätta om hur deras barn känt sig utanför och jag tycker det är orimligt med noll rätt till fritids, speciellt som barn i förskolan anses ha behov av 30 timmar... Sen hade det så klart varit upp till barnet att gå hem eller vara på fritids men jag hade velat ge valet.

    Däremot hade jag inte haft ett barn i förskolan 30 timmar, det tycker jag är för mycket. Minst en ledig dag i veckan hade jag i så fall velat ge det barnet.


    Jag hade gjort samma val.
    Avskyr CIO-metoder
  • Natulcien

    Nu är inte detta aktuellt för oss eftersom vi inte ska ha fler barn. Men om jag - rent hypotetskt - hade haft ett skolbarn och samtidigt varit hemma med en bebis så hade jag helst sett att skolbarnet kom hem efter skolan och slapp fritids.
    Så jag svarade: Nej.

  • Anonym (Cho)

    Ja, jag hade kunnat göra så, men mest för att jag gillar att plugga och lära mig nya saker. 

  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-09-16 20:52:48 följande:

    Jag hade garanterat valt att studera. I alla fall om jag haft barn i fklass där skoldagen bara är till typ 12.30. Jag har hört så många berätta om hur deras barn känt sig utanför och jag tycker det är orimligt med noll rätt till fritids, speciellt som barn i förskolan anses ha behov av 30 timmar... Sen hade det så klart varit upp till barnet att gå hem eller vara på fritids men jag hade velat ge valet.

    Däremot hade jag inte haft ett barn i förskolan 30 timmar, det tycker jag är för mycket. Minst en ledig dag i veckan hade jag i så fall velat ge det barnet.


    Hänger det ihop kanske....att många känner behov av fritids och rätten till 30-timmar/vecka i förskola för föräldralediga? Jag har bott i två olika kommuner där det är 15 timmar som gäller. De barn som inte går på fritids (mina egna och ett par andra i klasserna - några med småsyskon och några med föräldrar som kan växla hemarbete och liknande) verkar inte ledsna över att inte gå på fritids. Tvärtom. De blir glada av att se föräldrar och att åka hem. Förstår självklart att barn är olika, men har ändå haft barn i skola på helt olika håll i två olika städer och känner inte igen det du skriver.
Svar på tråden Har du valt att studera för att ha rätt till fritids?