sextiotalist skrev 2015-09-22 14:50:47 följande:
Jag tror varken jag eller Brumma ser det onaturligt, det både hon och jag reagerar för är din rätt rigida inställning till att föräldrarna är de enda som bör vara barnens närmsta när det gäller att anförtro saker till.
Jag skulle nog säga, genom att vara en trygg förälder i sig, inte styra barnens relationer, så är chansen större att barnen kommer ha en sådan relation till sina föräldrar.
Däremot om man försöker styra sina barns relationer (hur de ska vara till de vuxna som omger barnen) så är risken större att de vänder sig till andra.
Vi har, även om det inte alltid varit lätt, uppmuntrat och sett det positiva i att sambons och mitt gemensamma barn, har en nära och bra relation till hans äldre syskons mamma. Då ska du veta att min sambo och hon knappt kunde vara i samma rum under flera år utan att ryka ihop. Ändå var min sambo karl nog att erkänna att den relation som vårt gemensamma barn utvecklade med hans fd fru, var en trygghet och styrka.
(Och jag lovar, den relationen hade inte uppstått om vi hade benämnt varandra som ny, gammal, fd etc, hon var NN och YY mamma, kort och gott, en gång i tiden gift med pappa)
Tack för ditt utvecklande.
Du skrev att det var onaturligt för barn att vända sig till sina föräldrar i allt. Det kan det aldrig bli.
Att det däremot är ett plus att man kan vända sig till andra också, är naturligtvis strålande. Något jag själv skrev längre upp.
Jag är inte särskilt rigid, även om det kanske uppfattas så. Men man läser ju det man vill läsa också. Hälften av allt dravel här i tråden har, (jag säger det igen), tolkats som att jag ska stå och banka in i barnens huvud att "JAG minsann är pappa" och "han minsann är NY". Jag vet inte hur många gånger jag ska säga det men allt är inte så j*vla svartvitt.
Det behöver inte handla om att "styra" direkt. Men man kan göra det indirekt. Genom att vara en bra och trygg förälder exempelvis. Något jag också har sagt.
Jag är fortfarande av åsikten att barn ska ha en mamma och en pappa, och att det finns saker i livet, både större och mindre, som man bara kan ha med en mamma och en pappa. Om det ter sig naturligt, vilket det förhoppningsvis gör, är det jättebra.
Att det sedan också kan finnas en kärleksfull bonusförälder är (väl) jättebra.