• sextiotalist

Hur länge räknas man som den nya?

Jag har i många trådar läst att den som man inte fick första barnet med blir benämnd som srn nya, flickvännen etc.

Själv betraktades jag länge som den nya även om vi hade barn tillsammans och även när vi varit tillsammans längre än med han hade varit med exet.

• Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?
  • Anonym (.)
    BioBonus skrev 2015-09-22 13:38:33 följande:
    Precis. Det är väl snarare så att det viktiga är att våra barn känner att det spelar ingen roll vem de vänder sig till om de behöver prata eller något annat. Att ingen av deras föräldrar känner sig "svikna" om de väljer att att anförtro sig till till exempel en bonuspappa istället för till pappa.
    Skrämmande kontrollbehov hos en förälder känner jag....

Kontrollbehov?

Du missar hela poängen med allt jag skriver.

Just detta handlar om att vara just en trygg förälder där barnet känner att det kan komma till sina föräldrar om det är något känsligt.
    Inte att man ska behöva gå en omväg via en bonusförälder.
    Det har inget med kontrollbehov att göra.

• Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 13:55:31 följande:

Kontrollbehov?

Just detta handlar om att vara just en trygg förälder där barnet känner att det kan komma till sina föräldrar om det är något känsligt.

Det är ju flera som verkar missa poängen med vad du skriver.

Kanske är det så att du inte får fram det du tänker dig att du vill få fram..?

Bara en tanke just för att du uppfattas som väldigt kontrollerande och revirspinkande utifrån det du skriver.
  • FattigMenFri
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 13:52:54 följande:

Självklart ska mitt barn kunna anförtro sig till sina föräldrar, oavsett mamma eller pappa, och det är definitivt något man på ett eller annat sätt bör styra om barnet inte känner att det kan det.

Motsatsen känns ju väldigt tragisk och måste ens barn gå omvägar via andra vuxna med mer känsliga saker i livet hade jag reagerat. Först och främst mot mig själv, om jag kan göra något annorlunda som förälder. 

Att hen sedan kan anförtro sig till någon annan också, en bonusmamma eller bonuspappa, det är ju bara ett plus.

Jag är fritidspedagog. Till mig kommer ibland barn med vissa känsliga frågor och ämnen.

Det handlar om barn i alla möjliga olika familjekonstillationer.

Deras föräldrar har inte misslyckats pga att deras barn inte kommer till dem med dessa saker. Det hänger inte ihop med "dåligt föräldraskap".
  • sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 13:55:31 följande:

Kontrollbehov?

Det spelar egentligen ingen roll. Det är väldigt naivt att tro att ens barn ser sin förälder som den enda som de vänder sig till.
    Vår grabb har två äldre halvsyskon (betydligt äldre) och jag vet att han vänder sig till dom i vissa frågor, jag känner inte min föräldraroll hotad det minsta. Jag är väldigt glad att syskonen finns till hands så han kan ventilera frågor med dom.

Jag ser det som väldigt naturligt att man inte vänder sig till sina föräldrar i allt.
  • Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-09-22 13:59:28 följande:
    Det är ju flera som verkar missa poängen med vad du skriver.

Kanske är det så att du inte får fram det du tänker dig att du vill få fram..?

Bara en tanke just för att du uppfattas som väldigt kontrollerande och revirspinkande utifrån det du skriver.
    Alltför många här har redan från början sett det som att jag står framför mitt barn och mer eller mindre fysiskt bankar in i huvudet vem som är hens mamma och pappa.

Allt är inte så svartvitt och dessutom är alla barn unika.

Återigen, jag är inte kontrollerande och det är inte vad det handlar om för fem öre.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2015-09-22 14:01:02 följande:
    Det spelar egentligen ingen roll. Det är väldigt naivt att tro att ens barn ser sin förälder som den enda som de vänder sig till.
    Vår grabb har två äldre halvsyskon (betydligt äldre) och jag vet att han vänder sig till dom i vissa frågor, jag känner inte min föräldraroll hotad det minsta. Jag är väldigt glad att syskonen finns till hands så han kan ventilera frågor med dom.

Jag ser det som väldigt naturligt att man inte vänder sig till sina föräldrar i allt.
    Det intressanta med du skriver här är alltså att det är onaturligt om barn faktiskt kan anförtro sig i allt till sina föräldrar.
    Hur kan det vara det?
    Utveckla!

• sextiotalist
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 14:39:03 följande:
    Det intressanta med du skriver här är alltså att det är onaturligt om barn faktiskt kan anförtro sig i allt till sina föräldrar.
    Hur kan det vara det?
    Utveckla!
    Jag tror varken jag eller Brumma ser det onaturligt, det både hon och jag reagerar för är din rätt rigida inställning till att föräldrarna är de enda som bör vara barnens närmsta när det gäller att anförtro saker till.
    Jag skulle nog säga, genom att vara en trygg förälder i sig, inte styra barnens relationer, så är chansen större att barnen kommer ha en sådan relation till sina föräldrar.
    Däremot om man försöker styra sina barns relationer (hur de ska vara till de vuxna som omger barnen) så är risken större att de vänder sig till andra.

Vi har, även om det inte alltid varit lätt, uppmuntrat och sett det positiva i att sambons och mitt gemensamma barn, har en nära och bra relation till hans äldre syskons mamma. Då ska du veta att min sambo och hon knappt kunde vara i samma rum under flera år utan att ryka ihop. Ändå var min sambo karl nog att erkänna att den relation som vårt gemensamma barn utvecklade med hans fd fru, var en trygghet och styrka.

(Och jag lovar, den relationen hade inte uppstått om vi hade benämnt varandra som ny, gammal, fd etc, hon var NN och YY mamma, kort och gott, en gång i tiden gift med pappa)
  • BioBonus
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 14:39:03 följande:
    Hur kan det vara det?
    Utveckla!
    Nej, hon skrev att det är naturligt att barn ibland vänder sig till andra än sina föräldrar. Inte att det var onaturligt att vända sig till dem. Två helt olika saker. Det ena utesluter inte det andra.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 10:24:46 följande:

Jag vill inte säga tillrättavisa, därav ? ?, men jag tycker som jag har skrivit innan att det är viktigt att poängtera vem som är mamma och pappa i en ?moderna-familjen-relation?.

Om barnet klart och tydligt vet om vem som är mamma och pappa och tydligt agerar i sitt sätt och sina tankar utefter det, ja då är problemet självlöst och ingen ?hjälp på traven? behövs.;

• Brumma

Ovanstående skulle vara med i följande inlägg :)

Anonym (.) skrev 2015-09-21 14:19:24 följande:

Det handlar inte om att "pränta in" något.

Bara göra det lite tydligare om vem som är mamma och pappa, på gott avseende.

I grunden ska barn få bestämma sina relationer absolut, men tycker mamma- och papparollen är viktiga och barnet ska tydligt veta vem som är mamma och pappa.

Vad som krävs för det är naturligtvis individuellt, men ingen mer hjälp på traven än behövt ska användas.

Benämningen "ny" är inte ens säkert att det behöver användas. När barnet nämner hen vid namn ska barnet såklart göra det utan att en förälder ska ändra på det.

Det KAN ju bero på att du skrev följande...
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya.

Och
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 12:51:06 följande:

För mitt barn kommer en ny alltid att vara en ny däremot.

• Anonym (.)
    BioBonus skrev 2015-09-22 15:03:46 följande:
    Nej, hon skrev att det är naturligt att barn ibland vänder sig till andra än sina föräldrar. Inte att det var onaturligt att vända sig till dem. Två helt olika saker. Det ena utesluter inte det andra.
    Du inser väl att det här:
    "Jag ser det som väldigt naturligt att man inte vänder sig till sina föräldrar i allt."

- Betyder att det då är onaturligt att just vända sig till sina föräldrar i allt.
    Om det är naturligt att INTE vända sig till sina föräldrar i allt, så blir det onaturligt att då göra det.

Ganska enkelt.
  • Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2015-09-22 14:50:47 följande:
    Jag tror varken jag eller Brumma ser det onaturligt, det både hon och jag reagerar för är din rätt rigida inställning till att föräldrarna är de enda som bör vara barnens närmsta när det gäller att anförtro saker till.
    Jag skulle nog säga, genom att vara en trygg förälder i sig, inte styra barnens relationer, så är chansen större att barnen kommer ha en sådan relation till sina föräldrar.
    Däremot om man försöker styra sina barns relationer (hur de ska vara till de vuxna som omger barnen) så är risken större att de vänder sig till andra.

Vi har, även om det inte alltid varit lätt, uppmuntrat och sett det positiva i att sambons och mitt gemensamma barn, har en nära och bra relation till hans äldre syskons mamma. Då ska du veta att min sambo och hon knappt kunde vara i samma rum under flera år utan att ryka ihop. Ändå var min sambo karl nog att erkänna att den relation som vårt gemensamma barn utvecklade med hans fd fru, var en trygghet och styrka.

(Och jag lovar, den relationen hade inte uppstått om vi hade benämnt varandra som ny, gammal, fd etc, hon var NN och YY mamma, kort och gott, en gång i tiden gift med pappa)
    Tack för ditt utvecklande.
    Du skrev att det var onaturligt för barn att vända sig till sina föräldrar i allt. Det kan det aldrig bli.
    Att det däremot är ett plus att man kan vända sig till andra också, är naturligtvis strålande. Något jag själv skrev längre upp.

Jag är inte särskilt rigid, även om det kanske uppfattas så. Men man läser ju det man vill läsa också. Hälften av allt dravel här i tråden har, (jag säger det igen), tolkats som att jag ska stå och banka in i barnens huvud att "JAG minsann är pappa" och "han minsann är NY". Jag vet inte hur många gånger jag ska säga det men allt är inte så j*vla svartvitt.

Det behöver inte handla om att "styra" direkt. Men man kan göra det indirekt. Genom att vara en bra och trygg förälder exempelvis. Något jag också har sagt.
    Jag är fortfarande av åsikten att barn ska ha en mamma och en pappa, och att det finns saker i livet, både större och mindre, som man bara kan ha med en mamma och en pappa. Om det ter sig naturligt, vilket det förhoppningsvis gör, är det jättebra.
    Att det sedan också kan finnas en kärleksfull bonusförälder är (väl) jättebra.
  • Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-09-22 15:05:56 följande:

Ovanstående skulle vara med i följande inlägg :)

Det KAN ju bero på att du skrev följande...
    Anonym (.) skrev 2015-09-21 10:59:18 följande:

Jag är separerad med ett barn, och jag ska se till att mitt barn för alltid kommer att få se exets eventuella "nya" som just den nya.

Och
    Jag förstår inte vart du vill komma.

Du har väl läst tråden och debatterat med mig i all evighet nu? Du ser väl en röd tråd och hur jag resonerar kring saken?

Ska du citera en massa inlägg från tidigare så kan du väl passa på att citera samtliga av mina inlägg? Att plocka ut godbitar som passar ditt sätt att tolka vad jag menar känns sådär?

• BioBonus
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 15:26:11 följande:
    Jag är fortfarande av åsikten att barn ska ha en mamma och en pappa, och att det finns saker i livet, både större och mindre, som man bara kan ha med en mamma och en pappa. Om det ter sig naturligt, vilket det förhoppningsvis gör, är det jättebra.
    Att det sedan också kan finnas en kärleksfull bonusförälder är (väl) jättebra.

Jag tror du kommer bli väldigt besviken på ditt barn om du fortsätter leva i tron att det finns saker i livet som ditt barn bara "kan ha med en mamma och en pappa".  Och att leva med känslan av att man gör sin förälder besviken om man inte vänder sig till den med allt är en tung börda för ett barn att bära.  Ska du berätta för barnet vad dessa "saker" är? Det här och det här ska du ta med mig för det anser jag du "bör" och andra kanske mindre viktiga saker är okej om du tar med pappas nya eller kuratorn i skolan.  Eller ska barnet gissa sig till vad du anser är ok att prata med andra om? Jag förstår inte ditt resonemang kring detta.

Om det inte ter sig naturligt, så kan det inte heller tvingas fram. Det är nog också bra om du inser. Du kan inte tvinga ditt barn att anförtro sig åt dig bara för att du anser att det är vissa saker som man bara kan ha med sina föräldrar.... 

• Ess
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 15:14:41 följande:
    Du inser väl att det här:
    "Jag ser det som väldigt naturligt att man inte vänder sig till sina föräldrar i allt."

- Betyder att det då är onaturligt att just vända sig till sina föräldrar i allt.
    Om det är naturligt att INTE vända sig till sina föräldrar i allt, så blir det onaturligt att då göra det.

Ganska enkelt.
    Jag tror inte att det finns ett enda barn som endast vänder sig till föräldern med allt som behöver luftas. Skillnaden mellan de olika barnen är snarare att det ena har föräldrar där barnet inte behöver smyga och mörka kontakten med andra.

Vissa barn tvingas prata skit om en för dem närstående person, bara för att göra föräldern nöjd.
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 15:32:42 följande:

Jag förstår inte vart du vill komma.

Du har väl läst tråden och debatterat med mig i all evighet nu? Du ser väl en röd tråd och hur jag resonerar kring saken?

Ska du citera en massa inlägg från tidigare så kan du väl passa på att citera samtliga av mina inlägg? Att plocka ut godbitar som passar ditt sätt att tolka vad jag menar känns sådär?

Du ställde dig frågande till varför folk verkar fått för sig att du "bankar in" ven som är vem i ditt barn och jag svarade med att visa på några av de saker som kan vara orsaken.

Jag plockar ut de saker jag reagerat på och argumenterat mot. De saker som går emot en hel del annat du skrivit.

Vill du att man istället skall bortse ifrån de saker du skrivit?
  • Anonym (.)
    Brumma skrev 2015-09-22 17:25:26 följande:

Du ställde dig frågande till varför folk verkar fått för sig att du "bankar in" ven som är vem i ditt barn och jag svarade med att visa på några av de saker som kan vara orsaken.

Jag plockar ut de saker jag reagerat på och argumenterat mot. De saker som går emot en hel del annat du skrivit.

Vill du att man istället skall bortse ifrån de saker du skrivit?

Nej inte bortse men som sagt se resonemanget bakom. Jag har skrivit ett antal A4 sidor i ämnet nu.

Det fungerar liksom inte att citera stycken du tycker passar ditt sätt att tolka allt.

Det finns ett stort resonemang bakom de styckena du citerade så varför inte citera det också när du är igång? Det blir ju lätt missvisande annars.
  • Anonym (.)
    BioBonus skrev 2015-09-22 15:34:09 följande:

Jag tror du kommer bli väldigt besviken på ditt barn om du fortsätter leva i tron att det finns saker i livet som ditt barn bara "kan ha med en mamma och en pappa".  Och att leva med känslan av att man gör sin förälder besviken om man inte vänder sig till den med allt är en tung börda för ett barn att bära.  Ska du berätta för barnet vad dessa "saker" är? Det här och det här ska du ta med mig för det anser jag du "bör" och andra kanske mindre viktiga saker är okej om du tar med pappas nya eller kuratorn i skolan.  Eller ska barnet gissa sig till vad du anser är ok att prata med andra om? Jag förstår inte ditt resonemang kring detta.

Om det inte ter sig naturligt, så kan det inte heller tvingas fram. Det är nog också bra om du inser. Du kan inte tvinga ditt barn att anförtro sig åt dig bara för att du anser att det är vissa saker som man bara kan ha med sina föräldrar.... 

En viktig sak.

Man formar sina barn.

Jag ska inte berätta för mina barn vad som är okej och inte är okej att prata om och med vem. Det ska te sig naturligt. Något man naturligtvis börjar med när barnet är litet redan.

Varför göra det mer komplicerat än vad det behöver vara?

Tvinga? Hur får du in det? Vem har sagt något om det?
  • Brumma
    Anonym (.) skrev 2015-09-22 18:52:57 följande:

Nej inte bortse men som sagt se resonemanget bakom. Jag har skrivit ett antal A4 sidor i ämnet nu.

Det fungerar liksom inte att citera stycken du tycker passar ditt sätt att tolka allt.

Det finns ett stort resonemang bakom de styckena du citerade så varför inte citera det också när du är igång? Det blir ju lätt missvisande annars.

För att ditt resonemang talar mot sig själv. Du säger en sak och sedan ngt som motsäger det första..

Men ok. Vi säger att du är helt ok med att ditt barn ser sin bonuspappa som lika viktig som dig och inte kommer att få barnet att vända sig till dig istället för honom. Att du respekterar om barnet knyter lika starka band till bobus pappan som till dig. Till och med om barnet vill kalla honom pappa?

Eftersom du säger att barnet själv får bilda sina relationer?
Svar på tråden Hur länge räknas man som den nya?