• grodangrön

Dessa eviga hormonfinnar...

Är tjej, 24 år. Sen jag slutade med p-piller har jag haft ett jävla meck med hyn:( inte för att hyn var perfekt när jag åt p-piller, men den var bra. 

Fick en del pormaskar, inflammerade finnar och en del större bulor och åt antibiotika för det en tid, som funkade super men blev orolig över all antibiotika och hur det kunde påverka mag & tarm så slutade.

Sen dess har jag kört på Duac gel (som funkade asbra i början, nu lite sämre) samt basiron 5 % eller 10 % i perioder. 

Med Duac och Basiron får jag mindre pormaskar och hyn är relativt ren.

Men varje menscykel (typ en vecka eller två efter mens) får jag såna jäkla bölder som jag får PANIK på. Kanske på käken men oftast på kinderna, ibland längs med kindbenet, ibland på hakan. Stora, ömmande bulor som gör ONT och aldrig får någon "topp" som går att klämma.

Sen har jag även börjat få små röda finnar/bulor på kinderna precis vid näsan...

Min hy är rätt torr och känslig men blir fet på eftermiddagarna/kvällen.

ÄR SÅ TRÖTT PÅ DETTA. Är det någon som upplever samma problem... som har tips????

Jag har upplevt att utesluta socker och mjölkprodukter har hjälpt, men kan också va tillfälligheter, och dessutom är det riktigt tråkigt att hålla strikt diet. Har ni upplevt detta också?

• Svar på tråden Dessa eviga hormonfinnar...
  • BigMami

Kosta på dig och gör en hudanalys istället. Det lönar sig i längden! Då får du rätt produkter i din hudvård för din hudtyper.

• Fia 28

Att skippa mjölkprodukter för mej gör ingen skillnad, men att skippa så mycket kolhydrater som helst gör jättestor skillnad för min akne. Ja, det är tråkigt att hålla bort kolhydraterna, men det är kämpigare med ömmande finnar. 
    Jag tar även höga doser B5 och det håller finnarna borta.

• Anonym (Me too)

Jag har samma problem, fast det blir finnar som går att klämma på sidorna av hakan, men ibland bara fula, röda "bulor" även i tinningarna.

Har testat procomb total för min pms den här månaden och jag har faktiskt haft färre finnar! Läste någonstans att det kan ta ett tag innan full effekt, så hoppas på ännu bättre resultat nästa månad:) 

• anonymiss13

Jag har ätit efamol (jättenattljusolja) nu i ett halvår tillsammans med 30-40 mg zink varje dag, det har hjälp mig med hormonfinnarna. Innan fick jag kanske 5 per dag längs käkarna och nu får jag kanske 5-10 i månaden vilket är en enorm skillnad. De tre första månaderna äter man tre kapslar och jag fick två utbrott så var värre än någonsin. Men man måste ha tålamod och vänta ut det :)

• Animo

Ja uteslut gluten och mjölk gärna socker med. Hyn blir bättre med en gång. Läs på om hormoner och lär känna din kropp. Använd naturliga oljor på huden ex kallpressad sesamolja är jättebra. Ta hand om dig ????

• Liljan85

I FEEL YOU. Jag har det exakt likadant och det påverkar mig jättemycket. Har du hittat några lösningar? 

• trueblood93

Samma här... Hade fruuuuktansvärt ansikte innan graviditeten. De var verkligen så att de gjorde ont att ligga på kudden. Kinden sprack en gång och de rann var. De var sååå hemskt.

Jag har provat allt. Ätit antibiotika,(flera olika!) uteslutit gluten, provade varenda kräm, salva och tvätt i världen.

Allt funkar bara temporärt.

Först när började utesluta kött ur min kost blev de bättre. Alltså åt mer vegetariskt.

Men de som funkade bäst var graviditeten. Blev helt Fri från finnar. (inte lätt att följa de tipset I know)

Nu 7 månader sen förlossning börjar de komma nya. Hakan, runt öron, halsen, hela bröstkorgen.

Jag blir så ledsen och ledsen för er skull också ni som Har samma problem. För De Finns ingen hjälp. De gör inte de. Jag kämpade i 11 år innan jag fick roaccutan, (som sägs fungera för många) men... De kommer tillbaka sen ofta om de är hormonfinnar. Samt så många sjuuuuka biverkningar.

Om ni har tur kanske ni kan träffa en läkare som kan hjälpa er- för de är ju just hormonerna som spökar. Och De prioriterar dom inte for shit. Men har man tur kanske de hjälper och kollar. Om de är överproduktion. Finns kanske tabletter mot sånt? Vet inte.

Mitt bästa tips är nog ändå kollodialt silver. Både dricka och badda med. Samt minska köttkonsumtion.

• Liljan85

Tack för input jag skulle också säga att det är hormonellt och att det hänger ihop med menscykeln. Jag har märkt att vissa livsmedel kan lindra t.ex rödbetsjuice, blåbär, gröna bladgrönsaker typ spenat och grönkål, grapefrukt, paranötter och lakrits. Det varierar litegrann. När jag sökte för akneproblem blev jag inte tagen på allvar (eftersom jag vid tillfället inte hade några finnar/utslag) samtidigt är det ju verkligen inifrån det kommer så jag tror inte heller på utvärtes metoder. Jag fick dock en kräm utskriven som heter Differin, den torkar ut huden och hjälper väl på problemområden men det löser absolut inte problemet i grunden. Jag har också mag- och tarmproblem typ IBS detta har jag inte kollat upp så noga men det inverkar också. Jag kan även drabbas av en förlamande trötthet och ibland känns det som att hela mitt system gör uppror och vill checka ut sig själv. Jag har läst några korta stycken ur medial läkning och kosten verkar ha en avgörande betydelse. Jag är vegetarian sedan länge men behöver förmdligen rensa ut mejeriprodukter också. Likväl är mina problem ganska påtagliga fortfarande men skönt och veta att man inte är ensam..:) 

Svar på tråden Dessa eviga hormonfinnar...