• Penida

Hur länge skulle ni kunna tänka er att vara borta från er 6 eller 8-åring?

Av ren nyfikenhet och mitt uppe i att planera en liten semester för mig och sambon undrar jag hur länge andra föräldrar skulle kunna tänka sig att åka bort från barn i mina barns ålder. Det gäller båda föräldrarna och för nöjen t.ex semester och att barnet är med för det trygga, välkända människor.
    Resonerar ni väldigt olika om barnet är 6 eller 8 år? Är en vecka för mycket enligt dig? Vad utgår du från när du svarar, barnets tankar kring det hela eller hur du skulle känna inför att vara ifrån ditt barn? Kanske både och eller inget av det utan annat?
    Berätta gärna hur ni tänker:)

Avskyr CIO-metoder
  • Svar på tråden Hur länge skulle ni kunna tänka er att vara borta från er 6 eller 8-åring?
  • valkyrian

1 vecka. Längre än så och jag skulle sakna ihjäl mig. De skulle ha det super hos farmor och farfar och knappt märka att vi var borta.

• Anonym (independence)

Så fort det blev sommarlov blev jag från 8 års ålder ivägskeppad till mormor och morfar. Bodde där hela sommarlovet medan mamma levde livet i stan. Hon var med oss 2-3 semesterveckor i mitten.

Och vet ni, det gick ingen nöd på mig överhuvudtaget, jag tänkte inte ens på att hon inte var där! Jag hade mina sommarkompisar, stallet, stora gröna ängar med kor  och klätterträd, bibblan med böcker för regniga dagar och morfar och mormor att spela spel med och hjälpa i trädgården.

Min bästa kompis blev skickad utomlands på språkinternat hela somrarna från att hon var 9 och hon överlevde också, konstigt nog, även om det var ganska tufft bitvis.

Jag hade därför inte haft några problem med att resa 1-2 veckor utan barn, ett barn som är i en trygg miljö och har fått öva på att vara ifrån föräldrarna lite åt gången fixar det.

Vår son har fått packa efter egenskriven packlista och navigera familjen genom Kastrup till rätt gate från att han var 8 år när vi reser tillsammans, han är så stolt över förtroendet.

• K med lilla E

Min dotter har från det att hon varit ungefär 7 år åkt till sin farfar som bor 20 mil bort, hon har varit borta 3 - 5 nätter. Det är vad hon vill som får styra, hon är 11 snart men en vecka skulle hon inte vilja vara borta, det är för länge. Vi åker ingenstans utan henne, åker vi på semester så åker hon med. 

• Terryleene

Man brukar ju säga ungefär en vecka per år barnet är, så 6-8 veckor tycker jag är rimligt.

• Mc angel

I början av sommaren var jag och min make iväg på en födelsedagsresa till NY i 6 nätter... barnen hade stenkul med mormor och farmor hemma i vår egna lägenhet medans... å vi skypade och ringde varje dag till varandra... inga problem alls...
    barnen är 6 och 3 år....

Kärlek!
  • Primrose

Vi åker inte på semester utan vår son - vi är en familj och reser helst tillsammans och har det roligt ihop! ð???
    Han är snart 7 år. Vi har inte någon släkt han kan vara hos, direkt. Dock kan det hända att han åker ensam och hälsar på sin morfar i Frankrike om ett par år, det har hans kusiner gjort i den åldern.
    Vi har åkt på både storstadssemestrar och badsemestrar och har haft det jättebra.
    Han har sovit över en natt hos sin bästis då och då (kompisen bor långt bort). Jag har varit borta en eller ett par nätter i samband med jobbet. Och det har även min man.
    Vi fick vårt efterlängtade barn efter 13 år tillsammans och skulle inte komma på tanken att åka utan honom. Men när han blir litet äldre kan det kanske bli en kortare resa på tu man hand.

Svar på tråden Hur länge skulle ni kunna tänka er att vara borta från er 6 eller 8-åring?