• Regnbågsdröm

Vi som väntar

Skapar en ny tråd här. Har skrivit i flera innan, men känns konstigt att vara kvar i "vi som startar IVF augusti/september" när vi nu kommer få börja om på nytt.

Första försöker misslyckat. Fick ut 7 ägg vid äggplocket, 4 mogna nog att kunna testas för befruktning. 3 befruktade. Planerad återföring i måndags. Men i bilen på väg till kliniken fick vi samtalet - alla 3 befruktade ägg var borta. Inget hade klarat sig. Blev till att vända och köra hem. Och känns som att hela världen rasade.

Nu är vi liksom i något slags mellanläge. Väntan. Om man bara hade fått börja om typ imorgon? Istället måste jag vänta tills jag fått mens två gånger. Förstår inte hur man ska klara av den väntan? Någon som är/har varit i samma sits?

• Svar på tråden Vi som väntar
  • Humsebumsen

Hej, hände precis samma för oss för några veckor sen. Vad hände med de befruktade äggen?

• Regnbågsdröm
    Humsebumsen skrev 2015-09-22 22:45:43 följande:

Hej, hände precis samma för oss för några veckor sen. Vad hände med de befruktade äggen?

Beklagar att det hände er också. Samtidigt som man på något vis inser att man inte är helt ensam om det man trodde var typ omöjligt. Jag har trott att de mest kritiska punkterna är efteråt, när ägget redan är tillbaka.

Jag vet inte vad som hände med de befruktade äggen. Läkaren säger att vi inte ska fundera så mycket, att det inte finns någon förklaring.
    Hur var det för dig?
  • Humsebumsen
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-23 06:03:03 följande:
    Beklagar att det hände er också. Samtidigt som man på något vis inser att man inte är helt ensam om det man trodde var typ omöjligt. Jag har trott att de mest kritiska punkterna är efteråt, när ägget redan är tillbaka.

Jag vet inte vad som hände med de befruktade äggen. Läkaren säger att vi inte ska fundera så mycket, att det inte finns någon förklaring.
    Hur var det för dig?
    Vi har ju gjort en gång tidigare som gick hela vägen. Sonen är nu 2,5 år:) Så vi fattade ingenting heller när det inte blev ngt.
    Men vi fick iaf en ordentlig förklaring på vadsom hade hänt, men de vet fortfarande inte varför. Äggen som blev befruktade skall dela sig dubbelt hela tiden, så från en cell till två, två till fyra, fyra till åtta osv. Våra delade sig från en cell till fyra direkt. Då utvecklas inte äggen normalt och kan inte sättas in:(
    De skall ha ett möte med labb nu i denna veckan för att se om de kan reda ut varför det blev såhär. Vi har i ett lyckat försök så de var lika förvånade som vi:(
    Tycker det är konstigt att eran läkare inte försöker hitta ngn förklaring till vad som skett. Hur skall de annars kunna gå vidare om ni vill försöka igen.
    För oss var det viktigt att veta varför då det inte känns som ngn ide att försöka igen om det blir samma nästa gång, så vi får se vad de har kommit fram till med labbet:)
  • Regnbågsdröm
    Humsebumsen skrev 2015-09-23 22:04:27 följande:
    Vi har ju gjort en gång tidigare som gick hela vägen. Sonen är nu 2,5 år:) Så vi fattade ingenting heller när det inte blev ngt.
    Men vi fick iaf en ordentlig förklaring på vadsom hade hänt, men de vet fortfarande inte varför. Äggen som blev befruktade skall dela sig dubbelt hela tiden, så från en cell till två, två till fyra, fyra till åtta osv. Våra delade sig från en cell till fyra direkt. Då utvecklas inte äggen normalt och kan inte sättas in:(
    De skall ha ett möte med labb nu i denna veckan för att se om de kan reda ut varför det blev såhär. Vi har i ett lyckat försök så de var lika förvånade som vi:(
    Tycker det är konstigt att eran läkare inte försöker hitta ngn förklaring till vad som skett. Hur skall de annars kunna gå vidare om ni vill försöka igen.
    För oss var det viktigt att veta varför då det inte känns som ngn ide att försöka igen om det blir samma nästa gång, så vi får se vad de har kommit fram till med labbet:)
    Okej. Jag förstår.
    Nej men det enda vi fick veta var väl i princip att de inte klarat delningen rätt. Att sådant kan ske ibland.
    Först och främst ska de byta vår donator. Blir det samma sak nästa gång får de börja fundera på om det är mina ägg det är fel på (vilket de i ett första skede inte tror) Så jag vet inte. De har sagt åt oss att försöka att inte tänka så mycket på varför. Troligtvis har de väl rätt i att vissa saker ibland inte går att förklara? Jag väljer att försöka tro så i alla fall.
  • Humsebumsen
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-24 03:28:19 följande:
    Okej. Jag förstår.
    Nej men det enda vi fick veta var väl i princip att de inte klarat delningen rätt. Att sådant kan ske ibland.
    Först och främst ska de byta vår donator. Blir det samma sak nästa gång får de börja fundera på om det är mina ägg det är fel på (vilket de i ett första skede inte tror) Så jag vet inte. De har sagt åt oss att försöka att inte tänka så mycket på varför. Troligtvis har de väl rätt i att vissa saker ibland inte går att förklara? Jag väljer att försöka tro så i alla fall.
    Okej, har ni donator. Ja, då är det ju ingen ide att gå djupare in på varför:) Hoppas det var där felet låg så ni lyckas på nästa försök då:)
    Jag pratade med min doktor idag och de kunde inte se varför de delat sig fel. Vi skall iaf försöka en gång till och blir det samma lägger vi ner. Vi har ju en son att gosa med, även om han inte vill gosa alltid;) Så vi får ge han allt istället:)
    Vi kanske kan följas åt vid nästa försök. Kommer få vänta tills nästa mens om ca en månad så då kanske ni redan är igång:)
  • Regnbågsdröm
    Humsebumsen skrev 2015-09-24 12:29:08 följande:
    Okej, har ni donator. Ja, då är det ju ingen ide att gå djupare in på varför:) Hoppas det var där felet låg så ni lyckas på nästa försök då:)
    Jag pratade med min doktor idag och de kunde inte se varför de delat sig fel. Vi skall iaf försöka en gång till och blir det samma lägger vi ner. Vi har ju en son att gosa med, även om han inte vill gosa alltid;) Så vi får ge han allt istället:)
    Vi kanske kan följas åt vid nästa försök. Kommer få vänta tills nästa mens om ca en månad så då kanske ni redan är igång:)
    Absolut kan vi följas åt nästa gång. Men nej nej, vi är inte igång då. Min kropp måste återhämta sig, så får inte börja förrän tidigast nästnästa mens. Nu väntar jag ju på att få mens efter äggplocket. Sen måste jag få det en gång till, så får vi se om vi får börja då.
  • Humsebumsen
    Regnbågsdröm skrev 2015-09-24 16:46:43 följande:
    Absolut kan vi följas åt nästa gång. Men nej nej, vi är inte igång då. Min kropp måste återhämta sig, så får inte börja förrän tidigast nästnästa mens. Nu väntar jag ju på att få mens efter äggplocket. Sen måste jag få det en gång till, så får vi se om vi får börja då.
    Hej:) Hur är det? Fått ngn mens?

Jag fick min igår så började med sprutor idag, korta programmet. Känns konstigt och denna gången går man ju rätt på så det går ju fort oxå. Får se om det går bättre:)
  • Hanna333

Jag och min fru har gjort två ivf-behandlingar utan resultat. Båda gångerna fick vi ut ganska många ägg, satte in ett, men sen gick resterande inte att frysa ner. Fick aldrig någon bra förklaring på varför. De senaste två åren har vi försökt hemma på egen hand med två olika donatorer, dock utan det minsta lilla plus :/ Är rätt säker på att det är ett aggressivt immunförsvar som ställer till det för oss, så vi kör med hemmedicinering nu och håller alla tummar! Inseminerade senast ikväll :) Men det är verkligen en tålamodsprövande resa! Vi tyckte att hela ivf-svängen var mest tuff- många tester och resor och press på att lyckas. Så som vi gör nu känns mest avslappnat och skönt att veta vem generna kommer ifrån ;) Var det ert första IVF-försök ni nyss gjorde?

• Hanna333

Såg just att det var första försöket. Hur går det för er nu? När får ni börja om med behandling?

• Regnbågsdröm
    Hanna333 skrev 2015-10-23 23:35:09 följande:

Såg just att det var första försöket. Hur går det för er nu? När får ni börja om med behandling?

Hej! Ursäkta sent svar. Hade inte sett att det fortsatte skrivas.

Jag fick mens i söndags och har meddelat kliniken om det. Nu väntar vi på svar om vi får börja på den här "cykeln" eller om vi måste vänta ytterligare en. Det kan vara kö, plus att vi kan ha oturen att hamna mitt i julstängningen. Vi får se vad svaret blir. Håll tummarna! Vi är verkligen redo att köra igång andra försöket nu.

Hur går det för er? Kram!
  • Regnbågsdröm

Läste nu lite mer om dig i inlägget ovan Hanna och såg att det ju faktiskt inte skrevs för så länge sen. Önskar er all lycka och hoppas att det går bättre för er nu med heminsemineringen

Grejen för oss är att vi fick börja direkt med IVF. Det var ingen mening att göra insemination, då jag tydligen har för få ägg för att det ska gå. Hade troligtvis behövt hjälp att bli gravid även om jag inte behövt donerade spermier liksom. Så antar att vi får fortsätta med IVF.. Och hoppas att det går bättre nästa gång!

• Hanna333

Det är tufft att behöva vänta hela tiden.. Verkligen tålamodsprövande! Vi väntar på resultat.. men tror ju att vi missade ägglossningen alternativt att det inte var någon, så vi hoppas inte på för mycket. Man blir lite avtrubbad efter över 3 års försök också. Håller tummarna för er!

• Regnbågsdröm

Hej vänner i den här tråden! Hur går det för er?

Vi fick vänta ytterligare en cykel så vi troligtvis hamnade i den där julstängningen. Men nästa vecka kör vi igång igen!! Långt protokoll igen, så är synarelastart på torsdag. Hoppas det går bra för er andra som svarat här!! Berätta gärna!

• Hanna333

Vi gjorde ett positivt test 1 advent! Vi har fortfarande inte fattat att det är sant efter alla dessa år! Då och då inser man att det kan gå vägen och att vi i augusti kanske håller vårt efterlängtade knyte :) Det är verkligen värt att kämpa för och vi är glada bara att det äntligen fungerat! Är säker på att det är tack vare vår egen självmedicinering med kortison och aspirin. Jag har läst en väldigt intressant bok an Dr Alan Beer som vigt sitt liv åt forskning och behandling av fertilitet. Han förklarar allt som svensk sjukvård beskriver som "oförklarligt" och mycket handlar om ivf-behandlingar och missfall. Boken är på engelska men jag har översatt det mest intressanta i ett worddokument som jag mer än gärna delat med mig av! Skriv till mig så kan jag maila dokumentet om nån är intresserad? Jag har tänkt sprida denna viktiga information allt jag kan, så att svenska fertilitetsläkare så småningom tar till sig denna viktiga forskning! Hur går det för er?

Svar på tråden Vi som väntar