• Reflect

Vilket block stödjer du?

Vilket politiskt block stödjer ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket block stödjer du?
  • Reflect
    Rataxes skrev 2015-09-25 21:25:10 följande:

Jag jämför inte SD med nazister.

Why not?
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-26 13:47:57 följande:

Så länge DÖ existerar så är jag partilös och därmed block-lös.

Jag röstade inte på Alliansen för att de sedan skulle sälja min röst till att stödja MP:s politik.

Vi får väl se framåt 2017 ungefär vad framförallt M och KD gör.

Tror du DÖ håller till 2018?
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-26 16:20:20 följande:
    Tror du DÖ håller till 2018?

Flip a coin. Det är 50/50.

Väldigt mycket är väldigt osäkert och en sådan som Ebba kan mycket väl komma att ge svaren när hon kommer tillbaka från mamma-ledigheten.

Efter 2018 är jag säker på att den inte håller.
  • Aniiee
    Reflect skrev 2015-09-26 16:02:49 följande:
    Blockpolitiken upphör inte att existera för att man ogillar den. Jag gillar den inte heller egentligen.
    Jag vet inte riktigt vad poängen med det svaret mot mitt var...... Jag stöder inget block för jag är emot blockpolitik. Om alla var emot blockpolitik skulle det naturligtvis upphöra. Det upphör inte bara för att jag, ensam är emot det, men bara för att blockpolitik inte kommer upphöra att existera närmsta kvarten betyder det inte att jag måste stödja den för det.....
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-26 16:30:43 följande:

Flip a coin. Det är 50/50.

Väldigt mycket är väldigt osäkert och en sådan som Ebba kan mycket väl komma att ge svaren när hon kommer tillbaka från mamma-ledigheten.

Efter 2018 är jag säker på att den inte håller.

Ja, Ebba får visa sig nu.
  • Reflect
    Aniiee skrev 2015-09-26 16:39:49 följande:

Jag vet inte riktigt vad poängen med det svaret mot mitt var...... Jag stöder inget block för jag är emot blockpolitik. Om alla var emot blockpolitik skulle det naturligtvis upphöra. Det upphör inte bara för att jag, ensam är emot det, men bara för att blockpolitik inte kommer upphöra att existera närmsta kvarten betyder det inte att jag måste stödja den för det.....

Det sa jag inte, bara menade på att man kan vara emot den men ändå förhålla sig till dess existens.
  • Nenne666
    Reflect skrev 2015-09-26 16:19:13 följande:
    Why not?
    Jomen fortsätt med det så kan dom som vill kalla vänsterpartister för kommunister och så suddar vi ut att vi är i år 2015. Perfekt! Och med det kommer debatten hålla samma dödläge till minst 2018 och gissa vilka som tjänat mest på det hittills?
  • Rataxes
    Reflect skrev 2015-09-26 16:19:13 följande:
    Why not?
    Det tillför ingenting. Alldeles för många sitter och stämplar hakkors på SD-sympatisörer och aktiva politiker. Tycker du att resultatet är något att glädjas åt?

Riktiga nazister sitter och flinar åt dem.

De SD-are jag känner är definitivt inga nazister, därmed inte sagt att jag gillar deras politik (eller frånvaron av denna). Jag tror heller inte att jag skulle påverka dem genom att börja gapa "faschistraschistnaschist" åt dem. Åtminstone jag tycker det är ett mer intelligent beteende att diskutera sakfrågorna, men det är ju jag det. Andra finner kanske någon tillfredställelse i att stämpla hakkors men det får stå för dem.
    Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • Reflect
    Nenne666 skrev 2015-09-26 16:51:38 följande:

Jomen fortsätt med det så kan dom som vill kalla vänsterpartister för kommunister och så suddar vi ut att vi är i år 2015. Perfekt! Och med det kommer debatten hålla samma dödläge till minst 2018 och gissa vilka som tjänat mest på det hittills?

Vem sa att jag kallar SD för nazister bara för att jag undrade varför inte Rataxes gör det?
  • Reflect
    Rataxes skrev 2015-09-26 16:53:53 följande:

Det tillför ingenting. Alldeles för många sitter och stämplar hakkors på SD-sympatisörer och aktiva politiker. Tycker du att resultatet är något att glädjas åt?

De SD-are jag känner är definitivt inga nazister, därmed inte sagt att jag gillar deras politik (eller frånvaron av denna). Jag tror heller inte att jag skulle påverka dem genom att börja gapa "faschistraschistnaschist" åt dem. Åtminstone jag tycker det är ett mer intelligent beteende att diskutera sakfrågorna, men det är ju jag det. Andra finner kanske någon tillfredställelse i att stämpla hakkors men det får stå för dem.

Men du pratar ju om "vänstertomtar" och "dumvänstern" ibland - det är väl inte heller att diskutera sakfrågor?
  • Rataxes
    Reflect skrev 2015-09-26 17:00:01 följande:
    Men du pratar ju om "vänstertomtar" och "dumvänstern" ibland - det är väl inte heller att diskutera sakfrågor?
    En viss skillnad att kalla någon vänstertomte mot att jämföra med folkmördare. Det tycker åtminstone jag.

Ödslar inte tid på anonyma nick.
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-09-26 16:53:53 följande:

Du har helt rätt, de flesta av SD:s anhängare är inga nazister, vilket gör det än mer skrämmande.

Å det gör jmf med Nazi-Tyskland ännu mer påtaglig, för du tror väl inte det fanns speciellt många nazister bland tyska folket när nazisterna tog makten?

Visst, det tillkom en rätt ansenlig del under förspelat till 2:a världskriget, men inte ens under nazismens glansperiod var majoriteten "äkta nazister", dom fanns mest vid makten.
    Det gällde ju att föra folket bakom ljuset, att ljuga sig fram, kasta åt folket arbete, bostäder å mat, vilket var lätt när tiden före varit, kort sagt, ett rent h-vete för Tysklands befolkning.

Det går att räkna upp massvis med likheter mellan SD å Nazi-Tyskland, å jag fattar inte varför folk blundar så förbannat.
    Det borde räcka med att se vilka SD samarbetar med ute i Europa, för att sedan sky SD värre än pesten..

Vakna upp, så slipper ni senare stå där med skammen, en skam som det Tyska folket ännu inte gjort sig fri ifrån.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2

Håller jag på så här å förbannar SD, blir jag väl snart mordhotad, eller får alla mina datorer hackade

Så för er SD-folk spelar jag en lugnande liten trudelutt, med den passande titeln I'm Going Home, med tanke på att invandrarna kanske kommer att lämna oss, håll till godo, å krama varandra i trafiken:
    ">

• Ulltand

Nu kan jag inte SDs partiprogram men i vilka stycken är det Nazistiskt menar du Ölburk?

• Reflect
    Rataxes skrev 2015-09-26 17:03:42 följande:

En viss skillnad att kalla någon vänstertomte mot att jämföra med folkmördare. Det tycker åtminstone jag.

Ja då, men det är ändå att klistra epitet.
  • Reflect
    Ulltand skrev 2015-09-26 19:13:30 följande:

Nu kan jag inte SDs partiprogram men i vilka stycken är det Nazistiskt menar du Ölburk?

Det är det inte, men många sverigedemokrater uttrycker sig rasistiskt.
  • ölburk2
    Ulltand skrev 2015-09-26 19:13:30 följande:
    Som jag skrivit på flera andra ställen, det är inte partiprogrammet som är konstigt, det ska det heller inte vara, tvärtom, det är utformat för att attrahera väljare, precis som i Mein Kamp.
    I partiprogrammet ska det inte finnas nåt som sticker ut, det ska ge väljarna en illusion av att om du väljer dom, så kommer allt att bli guld å gröna skogar.

Om du läser boken så kommer du att märka vad jag menar, men jag orkar faktiskt inte, att ännu en gång räkna upp likheterna.
    Du kommer mer eller mindre automatiskt att börja dra paralleller med SD, vara sig du vill det eller inte.
    Å när du sen börjar se att SD använder invandringen å Muslimer/Islam, så blir det helt omöjligt att inte se hur SD agerar som nazisiterna lärde sig göra.

Sen går det bara av farten, du ser kopplingar till andra högerextrema partier i Europa, du ser deras agenda. Du kommer att hitta att SD har tydliga kopplingar till rena nazistpartier i t.ex Baltikum, å extremahögerpartier i t.ex Polen, Finland, England, Ungern, Frankrike m.fl länder.

(Hur trovärdigt blir SD, som vill framställa sig själva, som vilket annat parti som helst, när nästan dom enda partier dom verkligen sammarbetar med, är nazister å högerextremister.)

Vad jag vill, är att saken kommer upp till debatt, å det kan den endast göra om jag slipper vara den enda som läst Mein Kampf.
    Det går, som du vet, inte att föra en konstruktiv debatt, om man inte är tillräckligt många som vet vad det handlar om.
    Nu för ju jag i princip en monolog kring boken å kopplingen till SD, å då blir det bara precis som nu, att jag får upprepa samma svar om å om igen, inte vidare konstruktivt.
  • Ulltand

Att det finns många anhängare till SD och företrädare med märkliga/ rasistiska åsikter råder det väl ingen tvekan om men man måste ju skilja på sak och person. SD kan väl rimligen inte bedriva en helt annan politik än den som de oficiellt förespråkar i sitt program? I så fall försvinner ju väljarna till nästa val.

Det skulle tex inte heller förvåna mig om man kan hitta flest människor med stalinistiska sympatier i vänstern eller många extremhöger (före sd) i gamla (M) men det betyder ju inte att det är den politiken som förs där.

• Flash Gordon

Och så blev ännu en tråd om någonting helt annat till en SD-tråd tack vare några få individer som fått SD på hjärnan och vill skvätta sina åsikter om SD på alla och överallt.

• Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-27 07:45:58 följande:

Och så blev ännu en tråd om någonting helt annat till en SD-tråd tack vare några få individer som fått SD på hjärnan och vill skvätta sina åsikter om SD på alla och överallt.

Ja, väldigt beklagligt.
Svar på tråden Vilket block stödjer du?