• Royalist

Vem ser ni helst som Sveriges statschef?

Ifall ni hade fått välja mellan ett av ovanstående alternativ som Sveriges statschef, vem hade ni valt? Drömmer

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem ser ni helst som Sveriges statschef?
  • Anton Chigurh
    Grus grus skrev 2015-09-27 10:56:41 följande:
    The true Queen!
    Exakt. Finns ingen skönare människa.Glad
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Royalist
    Ego Lovers skrev 2015-09-26 16:29:33 följande:

Sedan är ju kungen vår statschef och både Viktoria och Estelle kommer bli det i framtiden. Tror ingen vill att Jimmie blir kung eller Anna blir drottning.

Republikaner i Sverige vill ha en folkvald statschef. Det är därför jag har med partiledarna för Sveriges tre största partier. Min förhoppning är att det ska fungera som en tankeställare för de som tror att politiker hade gjort ett bättre jobb än vår vackra kungafamilj. Solig
  • ölburk2

Nuvarande påve, trots att jag inte är det minsta religiös, eller håller med han i allt.
    Den mannen kommer att förändra Världen till det bättre, om han inte redan har gjort det.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • fluu

Egentligen Victoria, men jag unnar henne lite lägre tempo medan hennes barn ännu är små.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Royalist
    fluu skrev 2015-09-27 12:58:28 följande:

Egentligen Victoria, men jag unnar henne lite lägre tempo medan hennes barn ännu är små.

Röstade personligen på Kronprinsessan Victoria. Hon verkar vara en favorit bland Familjelivs användare. Hon har fått fler röster än kungen! Glad
  • Mentat
    Royalist skrev 2015-09-28 14:21:55 följande:
    Röstade personligen på Kronprinsessan Victoria. Hon verkar vara en favorit bland Familjelivs användare. Hon har fått fler röster än kungen! Glad
    Victoria kommer att bli statschef, så småningom. Det finns ingen anledning att skynda på det, hon har fullt upp med små barn än så länge.

De som vill att Kungen skall abdikera till förmån för Victoria tycker jag inte har tänkt på den aspekten. Om man nu anser att han skall göra det kan han ändå gott vänta i kanske 10 år eller så tills Victorias barn har hunnit bli litet äldre. Småbarnsåren är stressiga nog ändå.
  • Royalist
    Mentat skrev 2015-09-28 18:58:41 följande:
    Victoria kommer att bli statschef, så småningom. Det finns ingen anledning att skynda på det, hon har fullt upp med små barn än så länge.

De som vill att Kungen skall abdikera till förmån för Victoria tycker jag inte har tänkt på den aspekten. Om man nu anser att han skall göra det kan han ändå gott vänta i kanske 10 år eller så tills Victorias barn har hunnit bli litet äldre. Småbarnsåren är stressiga nog ändå.
    Klokt av dig. Det vore antagligen oklokt av Victoria att ta över tronen redan nu när hon är småbarnsmamma.
  • HäckHäxan
    Anton Chigurh skrev 2015-09-26 16:34:50 följande:

Vickan. Lätt.

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
    Håller med dig.
  • HäckHäxan
    Ego Lovers skrev 2015-09-26 16:27:07 följande:

Estelle helt klart. Då blir det rosette i håret och glass varje dag.

Haha jaaaaa!!!!!!

Fast hon kanske lagt ner både glass och rosetter när hon väl får jobbet.
  • HäckHäxan
    Royalist skrev 2015-09-28 14:21:55 följande:
    Jag gillar henne. Hon är human ger ett absolut mänskligt intryck och jag inbillar mig att hon faktiskt har en jävla massa skinn på näsan och kommer göra ett riktigt bra jobb senare.

Just nu kan hon få njuta av att bara vara morsa hon kommer få jobba röven av sig sen när hon tar över iaf tror jag. Barn är små så kort tid och åren rusar iväg.
  • Mentat
    En grön ruta skrev 2015-10-05 02:08:13 följande:

Ingen.

Alla länder har en statschef, San Marino har t.o.m. två. Det är en del i det diplomatiska utbytet länder emellan.
  • nordanvind

Har träffat på prinsen o kungen o pratat med dem. Mycket trevliga o lättpratade personer. Dock är jag av den fasta övertygelse att vi borde avskaffa monarkin. Att lägga skattepengar på sådant är ett hån mot de som inget har o inget får.

asar och runor står mig bi
  • Mentat
    nordanvind skrev 2015-10-05 06:22:02 följande:

Har träffat på prinsen o kungen o pratat med dem. Mycket trevliga o lättpratade personer. Dock är jag av den fasta övertygelse att vi borde avskaffa monarkin. Att lägga skattepengar på sådant är ett hån mot de som inget har o inget får.

Det vi lägger pengar på är en statschefsfunktion. Det gör alla länder och monarkin är ett osedvanligt billigt sätt att hantera den funktionen!

Se exempelvis den finska statsbudgeten (www.finlex.fi/sv/esitykset/he/2014/20140131.pdf ), utgiftsområde 22, i vilket det framgår att anslagen för statschefsfunktionen där är 19,15 milj euro, dvs ca 180 milj SEK.

Anslaget till hovstaten i Sverige är i runda tal en tredjedel, 63 milj SEK för 2014. (Se www.regeringen.se/contentassets/f764ba87c27347588b4f4bb51c412688/utgiftsomrade-1-rikets-styrelse avsnitt 4.1.1 sid 17 )
Svar på tråden Vem ser ni helst som Sveriges statschef?