• Alexi

Tycker du att en förälder borde få vabba när den andra föräldern är föräldraledig?

Tycker ni att det vore rimligt att en förälder får vabba för ett äldre barn om den andra föräldern är föräldraledig med ett yngre syskon?

Och förutsättningarna för frågan är att det är vanliga sjukdomar det handlar om, ingen sjukhusvistelse eller så.

Det är ju ofta trådar här där någon undrar vad som gäller kring detta. Och det känns som att många tycker att det borde vara möjligt. Men känns det inte som att vår oförmåga att ta hand om flera barn samtidigt gått för långt då? När vi (som är småbarnsföräldrar idag) själva var små fanns inte rätten till förskola för äldre syskon när föräldrarna var föräldralediga och alltså ingen som antagligen ens tänkte tanken på att inte ha flera barn hemma samtidigt, oavsett friska eller sjuka. Folk skaffade flera barn ändå då och hade samtliga hemma varje dag fram tills någon började skolan.

Nu finns den möjligheten sedan något decennium och med det verkar fullständigt förmågan att ta hand om flera barn samtidigt ha försvunnit. Vad är det med att ett barn är sjukt som gör att förmågan att ta hand om en bebis samtidigt försvinner? Har vi blivit sämre föräldrar i vår generation?

(Själv gruvade jag mig jättemycket när jag skulle ha båda barnen hemma själv i tre veckor när äldsta hade sommarlov från förskolan och yngsta var bebis. Jag förstod inte hur jag skulle få dagarna att gå. Men oj vad jag växte som förälder av att inse att jag visst klarade av det och klarade av det fint. Ibland behöver man tvingas till saker för att inse att det går bra…)  

• Svar på tråden Tycker du att en förälder borde få vabba när den andra föräldern är föräldraledig?
  • ventilera mera

Handlar det om smittsamma sjukdomar som gör att man riskerar det andra barnets hälsa, självklart. Det är ju enbart korkat att man, bara för att man "ska" klara av det, drar på sitt spädbarn t ex RS eller magsjuka?

• TeresB

Nja viktigare är väl att den arbetande föräldern kan vabba om den förälder som är fl. är sjuk själv. För har man magsjuka kan man inte ta hand om barn på ett vettigt sätt.

• Alexi

Vabba när ordinarie vårdare är sjuk kan man ju utan problem idag.

• mammalovis
    Alexi skrev 2015-09-29 11:13:04 följande:
    Vabba när ordinarie vårdare är sjuk kan man ju utan problem idag.
    Jo, men man får ju söka fp på nytt, så det är inte helt enkelt.

Sedan beror det väl på hur sjukt barnet är. Säg att du har en liten ammande bebis var och varannan timma och den äldre (i förskoleåldern) spyr konstant, då hade jag velat se dig finnas där för båda barnen samtidigt. Så det finns väl gradskillnader. Man ska ju helst överleva sömnmässigt också.

Jag var evigt tacksam att jag inte var ensamstående när vi fick vårt andra barn och en vecka senare blev storasyster på 2,5 år kraftigt sjuk med feber och andningsproblem, men då jag var ensam vårdnadshavare för henne ville vi undvika att jag skulle behöva ta med både henne och bebisen till akuten med alla smittor. Så vi avvaktade måndagen och de fick ge henne upplöst betapredtablett för att få bukt med det, då det inte ville ge sig. Hon hade uppåt 40,2 och feber som bara sjönk neråt 39,5 med både Alvedon och Ipren. Hade inte sambon redan varit sjukskriven så hade det inte fungerat att jobba dagen efter dessa nätter, så då hade jag tyckt att vab var helt okej.

Men har barnet bara lite feber och är allmänt hängig och den andre föräldern får sova på natten ska man väl klara av sina barn håller jag med dig om. Så jag tycker det beror på graden av sjukdom.
  • pigglet

Det funkar väl alldeles utmärkt som det är nu, tycker jag. Normalt ska man som förälder klara att ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka.

Och funkar inte det, tex med nyfödd bebis och storasyskon med svår magsjuka, så är det ju inga problem att den andra föräldern vabbar. Så jag kan inte se någon som helst anledning till att ändra något.

• Vestra

Nej i normalfallet är det väl inget konstigt att ta hand om sjukt barn + bebisen. 

Men jag tänkte på tråden där det var inskolning för småsyskonet och det stora var sjukt. I de lägena bör man ju såklart få ta vabb för barnet hemma samtidigt som den ena föräldern har föräldrapenning med barnet på inskolningen. Det är ju svårlöst. Men vet inte om man får göra så dock.

Men ja, i vanliga sjukdomslägen så tycker jag att man bör klara av det själv när man är föräldraledig. Är det 2 sjuka barn och den ena ska till läkaren osv och den andra ligger hemma o spyr så är läget annorlunda såklart! Annars, kan man ju ta med det friska barnet som man är föräldraledig med även  om ett äldre syskon behöver åka till läkaren. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • cosinus
    Vestra skrev 2015-09-29 18:21:20 följande:

Nej i normalfallet är det väl inget konstigt att ta hand om sjukt barn + bebisen. 

Men jag tänkte på tråden där det var inskolning för småsyskonet och det stora var sjukt. I de lägena bör man ju såklart få ta vabb för barnet hemma samtidigt som den ena föräldern har föräldrapenning med barnet på inskolningen. Det är ju svårlöst. Men vet inte om man får göra så dock.

Men ja, i vanliga sjukdomslägen så tycker jag att man bör klara av det själv när man är föräldraledig. Är det 2 sjuka barn och den ena ska till läkaren osv och den andra ligger hemma o spyr så är läget annorlunda såklart! Annars, kan man ju ta med det friska barnet som man är föräldraledig med även  om ett äldre syskon behöver åka till läkaren. 

Vi var i det läget när vi skulle skola in yngsta. Storebror hade dragit på sig en kraftig hjärnskakning och skulle ligga hemma och storasyster hade ju då inskolning. Fick ok från FK att vabba + FP då.
  • sextiotalist

Det har hänt lite sedan förr.
    När jag växte upp så var inte föräldrar t.ex välkomna att vara på sjukhuset mer än under besökstimmen när barnen låg på sjukhus, idag är det snarare sagt tvärtom, föräldern ska vara med på sjukhuset.
    Dessutom fick man inte ta VAB alls, när jag var sjuk så kom det hem någon tant från kommunen och tog hand om mig, för mamma eller pappa fick inte ledigt från sina arbeten.

Nu har jag bara ett barn, men när han var riktigt sjuk, hostade nätterna igenom så han spydde, jag hade nog haft väldigt svårt att ta hand om ett spädbarn samtidigt. Det hade nog gått, men troligen så hade det varit kaos och skrikande barn.

Ja, självklart hade det gått, men varför utsätta barnen för detta i onödan?

• Vestra
    cosinus skrev 2015-09-29 22:39:03 följande:
    Vi var i det läget när vi skulle skola in yngsta. Storebror hade dragit på sig en kraftig hjärnskakning och skulle ligga hemma och storasyster hade ju då inskolning. Fick ok från FK att vabba + FP då.
    Okej, så bra. För det är en situation då det är lite lurigt att lösa det. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • straw2008

De gånger vi gjort så då har det sjuka barnet varit vaken MKT nattetid... då GÅR det inte att även ta hand om ett spädbarn. Andra faktorer kan ju vara att man själv som vuxen är sjuk? Att även spädbarnet är sjukt... Annars har den som varit FL varit hemma med 2-3 barn.

I kinamockaskogen.....
  • scanmia

Men det är ju inte så att det inte fanns barnvakter förr i tiden. Det tar sig väl bara ett annat uttryck och andra former idag. Min mamma hade nästan daglig hjälp av sin pappa eller av min farmor och farfar när vi var små och hon var mammaledig med mig och min storebror. Mina föräldrar anlitade också ganska ofta grannarnas tonårsflickor som barnvakter. Barnflickor och barnvakter och olika nätverk för att avlasta och hjälpa småbarnsföräldrar är inget nytt påfund av dagens föräldrar.

Svar på tråden Tycker du att en förälder borde få vabba när den andra föräldern är föräldraledig?