Tycker du att en förälder borde få vabba när den andra föräldern är föräldraledig?
Tycker ni att det vore rimligt att en förälder får vabba för ett äldre barn om den andra föräldern är föräldraledig med ett yngre syskon?
Och förutsättningarna för frågan är att det är vanliga sjukdomar det handlar om, ingen sjukhusvistelse eller så.
Det är ju ofta trådar här där någon undrar vad som gäller kring detta. Och det känns som att många tycker att det borde vara möjligt. Men känns det inte som att vår oförmåga att ta hand om flera barn samtidigt gått för långt då? När vi (som är småbarnsföräldrar idag) själva var små fanns inte rätten till förskola för äldre syskon när föräldrarna var föräldralediga och alltså ingen som antagligen ens tänkte tanken på att inte ha flera barn hemma samtidigt, oavsett friska eller sjuka. Folk skaffade flera barn ändå då och hade samtliga hemma varje dag fram tills någon började skolan.
Nu finns den möjligheten sedan något decennium och med det verkar fullständigt förmågan att ta hand om flera barn samtidigt ha försvunnit. Vad är det med att ett barn är sjukt som gör att förmågan att ta hand om en bebis samtidigt försvinner? Har vi blivit sämre föräldrar i vår generation?
(Själv gruvade jag mig jättemycket när jag skulle ha båda barnen hemma själv i tre veckor när äldsta hade sommarlov från förskolan och yngsta var bebis. Jag förstod inte hur jag skulle få dagarna att gå. Men oj vad jag växte som förälder av att inse att jag visst klarade av det och klarade av det fint. Ibland behöver man tvingas till saker för att inse att det går bra…)