• flugsvamp

Tips på fritidsaktivitet för treåring

Jag vill att min dotter ska få börja med någon aktivitet. Men vad kan så små göra ? Vad har era treåringar för aktiviteter ?

• Svar på tråden Tips på fritidsaktivitet för treåring
  • Lyckligaste
    flugsvamp skrev 2015-10-03 08:38:12 följande:

Jag vill att min dotter ska få börja med någon aktivitet. Men vad kan så små göra ? Vad har era treåringar för aktiviteter ?

Ta och lugna ner dig din parasit din dotter kan börja på någon aktivitet när hon själv frågar efter det ca 6-8 års ålder.
    Blir så trött på alla med krav på sina barn
  • Velmaja
    Lyckligaste skrev 2015-10-11 09:08:59 följande:
    Ta och lugna ner dig din parasit din dotter kan börja på någon aktivitet när hon själv frågar efter det ca 6-8 års ålder.
    Lyckligaste? På riktigt?
  • Alexi
    Ta och lugna ner dig din parasit din dotter kan börja på någon aktivitet när hon själv frågar efter det ca 6-8 års ålder. Blir så trött på alla med krav på sina barn
    Men seriöst. Jag tycker också att det är viktigt med att hålla nere aktiviteterna, men att få in rörelse på fler sätt tidigt är bara bra. För barnen kommer inte leka i skogen med pinnar hela uppväxten...

Rörelse i form av någon gympa ihop med mamma eller pappa eller någon simlek som tränar vattenvana ihop med mamma och pappa, det är ju inget negativt alls.
  • Magdalena03

Jag tycker också 3 år är väl tidigt för aktiviteter. Fem år är ganska lagom. Speciellt om barnen går på förskola tror jag att de helst vill vara med föräldrarna den lediga tiden om de bara är tre år. Men det är klart om de inte går på förskola är det en annan sak då kan det vara bra att få träna på att vara i grupp. När jag var liten gick jag inte på förskola och då gick jag på "Kladdskola" och Rytmik i den åldern.

• gbgumman
    Magdalena03 skrev 2015-10-11 16:29:26 följande:

Jag tycker också 3 år är väl tidigt för aktiviteter. Fem år är ganska lagom. Speciellt om barnen går på förskola tror jag att de helst vill vara med föräldrarna den lediga tiden om de bara är tre år. Men det är klart om de inte går på förskola är det en annan sak då kan det vara bra att få träna på att vara i grupp. När jag var liten gick jag inte på förskola och då gick jag på "Kladdskola" och Rytmik i den åldern.

Aktiviteter i den ålder är ofta föräldrarna med. Min dotter gick först på förälder-barndans och börja sedan på gympa. Först när hon var runt fem börja jag vänta utanför. Hon älskade att göra kullerbyttor tidigt och i gympasalen fanns bättre utrymme för det än hemma.
  • nevermind

Nånting utomhus, i skogen? Typ Gröngölingarna som Knattarna gick på, men för småttingar. Alla ungar gillar väl sånt?

• modsey

jag skulle också faktiskt råda dig att inte ha någon fast aktivitet.
    Det finns ju massa saker man kan göra utan att vara uppbokad varje vecka.
    badhuset, ponnyridning, familjegympa ( dropp in)

Många i dag  har så himla bråttom att styra in barnen på fasta aktiviteter och binder upp oss och barnen på ännu mer tider att passa.
    Tids nog sitter man där varje helg och kollar på fotboll, är med på ridtävlingar, kör på innebandyturneringar osv.
    Så mitt råd är, gör lite olika olika helger och slipp massa tider att passa....

• enmamma

Att lära sitt barn simma och vara trygg i vattnet är både nyttigt och roligt

Om ni går till simhallen själva eller barnet går på simskola beror ju på vad man känner för.

• nnnnnnnn

minisim är ett bra sätt att komma iväg till badhuset varje vecka.

Inte för att det behövs organiserade aktiviteter till så små, men för att det är mysigt att bada/leka/"simma" med andra barn...

Annars är det ju bra att ta med barnen på egna aktiviteter såsom badhuset, lekplatsen, förälder+barn-gympa, skogspromenad mm.

Mina barn har haft ett stort behov av rörelse pga dålig grundmotorik och de har gått i babysim som sen övergått till minisim och vidare upp i simskolan. I början är det mest lek, men när de är 5-8 år så går det över till att bli mer och mer simliknande rörelser.

De har även gått på Bamsegympan när de var 3-4 år och framåt.

När de varit 5-6 år så har de önskat egna aktiviteter (fotboll, dans, ridning mm) och då har de fått sluta med Bamsegympan och göra den önskade aktiviteten istället.

• gbgumman
    modsey skrev 2015-10-11 18:02:29 följande:

jag skulle också faktiskt råda dig att inte ha någon fast aktivitet.
    Det finns ju massa saker man kan göra utan att vara uppbokad varje vecka.
    badhuset, ponnyridning, familjegympa ( dropp in)

Många i dag  har så himla bråttom att styra in barnen på fasta aktiviteter och binder upp oss och barnen på ännu mer tider att passa.
    Tids nog sitter man där varje helg och kollar på fotboll, är med på ridtävlingar, kör på innebandyturneringar osv.
    Så mitt råd är, gör lite olika olika helger och slipp massa tider att passa....

Men ingen tvingar en att gå varje vecka. Vi kände in om vi ville och hade tid. Oftast såg alla fram emot det.
  • modsey
    gbgumman skrev 2015-10-11 20:13:50 följande:
    Men ingen tvingar en att gå varje vecka. Vi kände in om vi ville och hade tid. Oftast såg alla fram emot det.
    klart man kan hoppa över. Men jag tror att många har lite för mycket saker, aktiviteter o sånt lite för ungt i åldern.
    När mina barn gick på dagis så hörde jag ofta 
    -Skynda dig Pelle vi måste hinna äta innan gympan. ( klockan var 16)
    eller 
    -Lisa, vi måste till dansen om 20 minuter, sätt på dig kläderna
    ( Lisa låg skrikande på golvet att hon inte ville sätta på sig jackan och klockan var över 16 här med)
    Jag pratar om varje vecka samma sak och bland så många.
  • Dixie
    varför så otrevlig!? 

jag håller med om att man inte behöver en massa aktiviter till sina barn, men som allt annat i livet är en balans bra - och vi har ju ingen aning om hur mycket tid TS barn går i förskola tex och om det inte är så mycket kan ju en aktivitet på en eftermiddag vara trevligt! 

mina barn har tex alla börjat simma tidigt - att vänta tills de är 8 år för att lära dem simma är för sent tycker jag. 
  • Trippelmamma76

Precis! Vi har gått babysim upp till barnet var två år. Vi behöver nog ha en fast tid för att det verkligen ska bli av regelbundet. Och varit föräldralediga dessutom. Men man är ju olika.

Dixie skrev 2015-10-11 20:28:25 följande:

varför så otrevlig!? 

jag håller med om att man inte behöver en massa aktiviter till sina barn, men som allt annat i livet är en balans bra - och vi har ju ingen aning om hur mycket tid TS barn går i förskola tex och om det inte är så mycket kan ju en aktivitet på en eftermiddag vara trevligt! 

mina barn har tex alla börjat simma tidigt - att vänta tills de är 8 år för att lära dem simma är för sent tycker jag. 

Svar på tråden Tips på fritidsaktivitet för treåring