• Mc angel

6-åring VS Konsekvenstänkande

Sådärja då har man loggat in på FL igen med en fråga om världens uppfostringsproblem efter många år av fridfullt föräldraskap....

Hur mycket konskevenstänkande och logiskt tänkande kan en 6-åring(7 i januari) åstadkomma egentligen?

I morse hade vi återigen en dust av megaformat med vår annars så underbara lite blyga 6 åring. Dessa fighter påverkar hela familjen negativt och lillasyster blir både drabbad och konfunderad över storebrors beteende liksom vi föräldrar.

Problemet är att vår son inte verkar ha någon som helst möjlighet att "koppla" logiska tankebanor och ta in information och bearbeta den särskilt när han är arg och ledsen.
    Vi försöker berätta för honom att man inte får uppföra sig hur som helst och slåss och bråka bara för att man inte får som man vill och att om man inte är snäll mot andra så kan han inte förvänta sig att andra ska vara snälla mot honom tex är inte han snäll mot oss på morgonen och underlättar rutinerna inför skolgång så kan han inte räkna med att vi ska vara snälla och låta honom titta på sitt favoritprogam eller spela lite tv-spel när han kommer hem.

När samma bråk uppstår igen om exakt samma sak dagen efter så börjar man undra hur mycket han egentligen lär sig av sina misstag.
    Igår kväll ändrade han kanal på tv fast han inte fick och blev då hysterisk och slogs och skrek och bråkade, han säger saker som att han tänker rymma och att han tänker gå iväg och dö. Säger att jag och pappa är jätte arga på honom fast det är han som står för allt skrikande och sparkande medans vi så gott som alltid talar lugnt.
    Jag blir så ledsen när jag hör sånt...

I morse hände då samma sak igen, vi såg på bolibompa med tandborstning och klädrejs när sonen trots att vi sagt nej ändrar till en kanal för större barn så dottern blir ledsen.
    Bråket sätts igång och eskalerar tills vi får nog och samla ihop alla hans älskade tv-spels gubbar och säger att han inte kommer få tillbaka dom om han inte klär på sig och går till skolan eftersom pappa börjat få bråttom till jobbet vid det här laget....

Borde han inte ha lärt sig av sitt misstag igår?.... innan det blev till ett bråk i morse så viskade jag till sonen att han skulle va snäll nu på morgonen så att det inte blir som igår kväll... som en liten påminnelse, men 10 minuter senare så var det hela igång...

Jämt är det sådana här små bråk om att han inte vill sova, inte vill äta, inte gå till skolan och att ska få spela tv-spel fast vi sagt nej....

Jag förstår ju att alla barn säkert bråkar om dessa saker men jag vill liksom att han ska kunna förstå och acceptera våra förklaringar till varför han inte kan göra just dom grejjerna just nu....

Jag vill försöka diskutera och få honom att förstå varför vi gör som vi gör och vad vi menar när vi säger nej men då blir han ännu upprördare och kan inte alls ta in informationen. Även fast jag väntar tills han har lugnat ner sig(Jag brukar tala med honom till exempelt dagen efter om det som hänt) så händer samma sak om och om igen.

Kan man inte prata lite reson med en 6 åring eller är det bara att tacka och ta emot alla dessa utbrott, slag och onödiga fighter om saker som bråkats om tusen gånger tidigare?  

Kärlek!
  • Svar på tråden 6-åring VS Konsekvenstänkande
  • Tilja

Vad är anledningarna bakom att det blir konflikter mellan er? Du skriver om er syn på det och anledningen till ert agerande (att ni har bråttom etc), men vad är hans känslor bakom hans agerande - vad är hans perspektiv?

Du stämplar det som att han har gjort ett misstag, men vet du att han inte ser det hela tvärtom, att det är du/ni som gjort ett misstag?

• cosinus

Min 7-åring (fyllde 7 år i mars) är den hetsigaste av mina 4 barn, den som dessutom måste prova allt 200 gr ist för 1 eller 2 som syskonen.

Men nä, han hade aldrig heller fixat den typen av straff som din son inte fixar.

Han kan fixa konsekvenser av typen. Om du inte klär dig nu så får du åka till skolan i kalsonger och jag packar kläderna i en påse för vi måste åka om 10 minuter (och så sätta en timer på 10 minuter som han ser)

Om du inte packar din gympapåse så har du inga gympakläder sen i skolan, om du inte stoppar ner läxboken så kommer den inte med o s v.

Den typen av saker funkar. Men vad han får eller inte får göra i eftermiddag är lönlöst, det bryr han sig inte alls om på morgonen. Konsekvenserna måste verkligen sitta ihop med det som händer nu och härnäst annars funkar det inte.

Sen får man ju försöka motverka vissa saker, vill han byta kanal och inte får för syskonen då tar jag undan fjärrkontrollen o s v. Enklast så.

• Gladskit

Jag håller med cosinus, konsekvensen måste vara tydlig och direkt kopplad, annars är det ibland svårt för dem att förstå. Jag minns de där konflikterna för ett par år sedan... Nu är vår son nio och börjar få bättre koll!

Men något som alltid funkat bra är att måtta upp saker och ting i en kalender eller tabell eller vad man nu vill kalla det. Som tid med iPad eller tv-spel exempelvis.
    Om man ger barnet 10 enheter per vecka, tex att barnet får spela 10 x 30 min per vecka så att varje enhet är en halvtimme. Och så talar man om på morgonen att om vi inte hjälps åt med xx eller xx nu så kommer jag att stryka en ruta på ditt schema.  Då blir det väldigt tydligt kopplat. Visserligen kanske inte den praktiska konsekvensen blir tydlig förrän om tre dagar när min speltid tar slut tidigare än vad den brukar på grund av något som hände tidigare i veckan. Men efter ett par veckor fick i varje fall vår son bättre koll på helheten. Att det är ett givande och tagande hela tiden.

Sen kanske man kan förebygga lite också genom att ta fram kläder dagen innan och lägga dem på ett strategiskt ställe så det blir lätt att klä sig. Bestämma att tisdag + torsdag är det lillasyster som väljer morgon-TV-program medan du får välja måndag + onsdag och liksom ha en struktur som barnet känner till och som känns rättvis.

• Mälaröbo

För det första blandar du ihop straff och konsekvenser. Straff funkar sällan. För det andra kan 6-åringar vara små monster. Lättar framåt 8-10-årsåldern.

• Alexi

Jag har ett jämnårigt barn men jag har aldrig kört med straff på det viset som ni gör. Jag förstår inte alls varför dåligt beteende på morgonen kopplas till någonting på eftermiddagen, vare sig tv, tv-gubbar eller någonting. Det blir ju straff och sånt kör inte vi med alls.

Om de ständigt vill titta på olika kanaler, kan ni inte tillmötesgå det? Varför ska äldsta titta på småbarnsprogram om han inte vill? Vår snart sjuåring ser mest på Ipad, då kan hon välja program själv.

• minerva123

Konsekvensen (eller straffet som det ju handlar om) ligger för långtifrån i tiden. En 6-åring bryr sig bara om här och nu, precis som vuxna faktiskt också gör i många avseenden. Vuxna gör ju massor av val dagligen som på sikt får negativa konsekvenser, men man väljer ändå att göra det som känns lättast, roligast eller mest enkelt just nu i stunden. Och det här att han ska "vara snäll", vad betyder det egentligen? Det är ju ett sanslöst stort begrepp och jag tror inte att något barn skulle kunna "lyda" det. Om du har tid så kan jag rekommendera Petra Krantz Lindgrens blogg En annan du.

petrakrantzlindgren.se/2012/12/12/hur-svart-kan-det-egentligen-vara-att-beratta-vad-man-vill-granser-med-respekt-del-6/

petrakrantzlindgren.se/2011/11/21/vill-du-ha-lydiga-barn-eller-barn-som-valjer-att-samarbeta/

• Tokfrans

Ett barn som inte gör sina läxor trots upprepade påstötningar kanske hotas med att "Nu blir det inget lördagsgodis!" Men det är en bestraffning som är föga konstruktiv, inte ens logisk!  
    - Barnet kanske fogar sig, men inte på grund av insikt, utan av skuld, skam, dåligt samvete eller rädsla. Ingen blir starkare av sådant!  
    Visst är det viktigt att hålla sig till avtal och gränser. Men det är en stor skillnad mellan bestraffning och konsekvens.
    Konsekvens bygger på respekt, på att vi verkligen vill ändra ett beteende snarare än bara visa vem som har makten. För att detta ska fungera bra finns det några saker vi bör tänka på:
    Konsekvensen ska vara tydlig för barnet redan i förväg.

Barnet har en valmöjlighet. Till exempel "Om du städar undan på ditt rum innan det är läggdags så hinner vi säkert läsa saga i sängen".  
    Om barnet inte fått en chans att välja upplevs konsekvensen som enbart bestraffning: "Nu när du har lekt hela kvällen istället för att plocka undan så blir det ingen gonattsaga!"  
    Det ska finnas ett logiskt samband mellan barnets agerande och dess konsekvens. I fallen här ovan kan det exempelvis vara en logisk konsekvens att det inte blir någon godnattstund samma kväll eftersom ni istället måste städa upp, eller läsa skolboken tillsammans.  
    Vid varje tillfälle, förklara det logiska sambandet för barnet. Det är bra om konsekvensen inte ligger alltför långt fram i tiden.
    - Konsekvenstänkandet är viktigt även med äldre barn, till exempel tonåringar som kommer hem långt efter avtalad tid en kväll

Annars, ta bort tvn eller är den så viktig? ut och hitta på saker?(bygga lövhögar te.x), sitt vid bordet som en familj?

Hoppas de löser sig

• Amanda84

Jag håller med alla andra här i tråden och blir lite konfunderad över exemplen du ger i TS.

Pojken blir arg för att han inte får titta på program äldre barn. - Ja, det är ju logiskt. Varför skall småsyskonet bestämma program? Går det att lösa på något annat vis så båda blir nöjda?

Pojken blir arg för att han inte vill gå och lägga sig. -Är han inte trött? Om han är trött, varför vill han inte då sova? Avbryter ni honom mitt i en lek och är han dåligt förberedd inför nattningen? Hur går nattningsrutinen till? Går den att förändra för att underlätta?

Pojken vill inte äta. - Varför vill han inte det? Är han inte hungrig? Är han upptagen med något som han blir avbruten i?

Pojken vill inte gå till skolan. - varför inte?

Pojken vill spela fast ni har sagt nej. - erbjuder ni något annat att göra? Varför säger ni nej? (för att han byter kanal på tv:n?!)

Fundera över de här frågeställningarna så är det lättare att komma till en lösning på konflikthanteringen i er familj.

• Jazzmamman

Min 7-åring har också ett sånt humör. Just nu är det lugnare, jag hoppas att det förblir så.
    Om han blir trött eller hungrig så funkar han inte, helt enkelt. Minsta sak får honom att gå i baklås. Jag går gärna också igång då med stort bråk som följd. Men i det läget är det helt meningslöst att snacka om konsekvenser eller vilken vuxen logik som helst för han är inte mottaglig. Han är som en bebis som inte fått mat i tid.
    Det som funkar bäst egentligen, om man kan, är bara att krama honom, eller erbjuda att han kan komma till en kram när armarna slutat veva. Krama honom och ge honom nåt som lugnar, lite youtube eller vad det nu kan vara. Precis som man distraherar en liten unge. Det är inte i det läget man vinner några strider, det finns bara förlorare.
    Istället har vi tillsammans, när alla är lugna och tillfreds, bestämt vad som ska gälla. Då ska det vara en förhandling, alla får ta och ge.
    Ett tips som vi fått som verkligen funkat, är att man låter honom bestämma hur han vill bli behandlad när han blir arg. Det är ju en mycket jobbig situation för honom också och om han på förhand vet hur han ska kunna ta sig ur den så blir den kanske inte så skrämmande och barnet blir lugnare av bara det. Han ville kramas av mamma, det sa han direkt när vi frågade. Om det berodde på just det eller nåt annat vet jag inte, men vi har knappt inte haft några utbrott sen vi redde ut det.

Svar på tråden 6-åring VS Konsekvenstänkande