• Anonym (suck)

Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.

Så hänger ännu en mamma ut sig och barnet på nätet genom att gråta ut i en tidning om hur orättvist det är att hon måste betala bussbiljett för sitt barn. Stackaren har knappast råd att fortsätta i skolan om hon måste betala biljett för barnet som hon valde att skaffa... *ironi*

Hur tänker man när man går ut i media på det här viset? Det är relativt vanligt och det är otroligt pinsamt att se alla dessa föräldrar beklaga sig för att deras barn inte får åka gratis buss, äta gratis på restaurang, inte får åka gratis karuseller och allt vad det nu handlar om.

Regler är regler och hon ska betala tills hon fyller 20 år. Hur kan det vara ett problem?
    www.expressen.se/kvallsposten/hon-maste-kopa-dyrt-busskort-till-sin-bebis/

• Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.
  • sextiotalist
    FIame skrev 2015-10-14 09:51:24 följande:

Skitartikel.

Det är klart att någon på barnbiljett inte ska kunna ta med andra barn på samma biljett.

Hon kan ju köpa vuxenbiljett/vuxenkort istället så får hon ta med sitt barn.

Det finns inga månadsbiljetter för barn. Troligen har hon ett terminskort för studerande (som inte kostar något alls för henne) så det är rätt mycket pengar för en gymnasiestudent att betala.

De enda som får reducerat pris på periodkorten är högskolestudenterna
  • sextiotalist

Jag tycker det är bra att man tar upp det. Nog för att jag tycker personligen att man inte bör skaffa barn förrän man kan stå på egna ben.

Men samtidigt så finns det unga som får barn tidigt och då borde man underlätta så att de kan plugga färdigt gymnasiet och Skånetrafiken bör se över regelverket. Spädbarn bör få åka gratis oavsett prislappen på den som tar med sig barnets biljett.

• Anonym (bra gjort)
    yodi skrev 2015-10-14 09:14:14 följande:
    men samtidigt hur rättvist känns det egentligen att jag som vuxen med jobb och inkomst får ta med mig mina barn gratis medans en ung student måste betala för sitt.

Då anser jag polaren som är student och inte har jobb skall få sin bensin betald också. för hon har ju inget jobb och därav låg inkomst
  • Fröken Apelsin

Har du ens läst artikeln TS? Anledningen till att mamman måste betala är att hon är två år för ung. Det är ju hemskt! Hon går dessutom i GYMNASIET. Hade hon varit två år äldre hade barnet fått åka gratis.

• HäckHäxan
    Loriyana skrev 2015-10-13 20:59:09 följande:
    Ett månadskort kostar lika mycket för ett barn som en vuxen i Skåne. Finns inga månadskort för barn. Själv betalar jag 1600 kr i månaden genom att pendla Malmö-Lund med dottern (en sträcka på 15km)
    Vad olika det verkar vara. Vet inte om månadskort finns för barn här men för ungdom och vuxen finns det ju även något studentkort tror jag. Samt den variant jag använder kontantkort som man laddar på med pengar och använder vid behov. Åker sällan buss eller tåg.

Vet att det blev billigare att köpa månadskort för tåg som man även kunde åka buss med när jag pendlade, tror det låg på 1200kr med då gällde över ett rätt stort område.

Måste kolla upp om det finns månadskort för barn.
  • sextiotalist
    HäckHäxan skrev 2015-10-14 14:28:29 följande:

Vad olika det verkar vara. Vet inte om månadskort finns för barn här men för ungdom och vuxen finns det ju även något studentkort tror jag. Samt den variant jag använder kontantkort som man laddar på med pengar och använder vid behov. Åker sällan buss eller tåg.

Vet att det blev billigare att köpa månadskort för tåg som man även kunde åka buss med när jag pendlade, tror det låg på 1200kr med då gällde över ett rätt stort område.

Måste kolla upp om det finns månadskort för barn.

Det är olika. Jag blev rätt paff när jag fick reda på det. Jag var ju van vid det från Stockholm då man hade det redan under 70-talet
  • HäckHäxan
    FIame skrev 2015-10-14 09:51:24 följande:

Skitartikel.

Det är klart att någon på barnbiljett inte ska kunna ta med andra barn på samma biljett.

Hon kan ju köpa vuxenbiljett/vuxenkort istället så får hon ta med sitt barn.

Svårt det där läste just på västtrafikssida här räknas man som ungdom upp till 26 år gällande vissa månadskort. Vore ju helt vridet då om man inte får ta med sina barn på bussar och tåg. Fanns även en grej man kunde köpa när man var 20 eller äldre där man får ta med 3 st barn gratis om man åker med dem.

Var även några hundra kronor i skillnad på vuxen och ungdom. Fanns inga månadskort för barn. Barn får åka själva från de är sex år här men måste då ha biljett.

Ingenstans står det att man inte får ta med barn under sju år om man åker på ungdomsbiljett själv vilket ju är tur och bra med tanke på att man tydligen är ungdom tills man är 26 år gammal. Vilket i min värld är att definitivt vara vuxen men jag kan förstå tanken gällande tex studenter men ändå fan jag hade blivit förbannad om någon kallade mig ungdom vid 26.
  • yodi
    Anonym (bra gjort) skrev 2015-10-14 10:30:38 följande:

Då anser jag polaren som är student och inte har jobb skall få sin bensin betald också. för hon har ju inget jobb och därav låg inkomst
    och det relaterar till det jag skrev hur?

jag undrade var rättvisan låg i att jag som vuxen får ta med mitt barn grattis medans en ung student inte får det.

så vitt jag vet så kostar bensin lika för alla.
  • HäckHäxan
    sextiotalist skrev 2015-10-14 14:32:50 följande:
    Det är olika. Jag blev rätt paff när jag fick reda på det. Jag var ju van vid det från Stockholm då man hade det redan under 70-talet
    Ja väldigt olika verkligen känns lite konstigt. När jag var barn fick alls skolbarn gratis busskort i Göteborg sen kunde man köpa ett tillägg för 350kr så man kunde åka viss på kvällar och helger. Kan visserligen förstå att det togs bort med tanke på att vi inte behövde åka buss till skolan alls den låg ju 1 minut från min bostad typ.

Men att hon i artikeln skall behövs besöka för sin bebis finner iaf jag helt korkat oavsett om regler är regler, för jag känner spontant att vissa regler då borde förändras. Här får man ta med sig yngre barn även om man åker på ungdom, bra tycket jag. Det gör att min dotter kunde åka buss från sin pappan i sällskap av sina tonårs bonussyskon till skolan.
  • Fröken Apelsin
    Ominous skrev 2015-10-13 18:51:43 följande:

Det gäller endast om man som vuxen med vuxen-biljett tar med sig ett barn under 7år. Tydligen i skånetrafiken iallafall.

Tycker de verkar få det till mycket värre än vad det är. Hon kan faktiskt börja köpa sig ett vuxen-kort istället för ungdomskort, det kostar säkert några hundra mer, men inte 800kr som de gnäller om att det kommer kosta. 

Nu har jag allmänt svårt för ungamammor, speciellt gnälliga sådanna som känner sig ha rätt till dittan och dattan. Oftast pga tasktig planering från dem själva och sen vill att alla andra ska städa upp efter dem. Under 25år och studerar, vem betalar ens för ungen?

Mamman betalar väl för sitt eget barn. Hon har underhåll om pappan och hon inte har delad vårdnad, så får hon studiemedel. Hade hon varit äldre och jobbat innan hade hon haft föräldrapenning och det kostar ju också pengar. Jag tycker att hon är extremt företagsam.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (bra gjort) skrev 2015-10-14 10:30:38 följande:

Får personer som har jobb bensinen betald där du bor så borde din arbetslösa polare också få det. För här är det just det som det handlar om, jobbar föräldern får barnet åka gratis, jobbar inte föräldern måste de betala för barnet. Dvs de med pengar får rabatt och billigare.
  • sextiotalist

Det hjälpte, Skånetrafiken har ändrat sina regler, så även de som har skolkort eller betalar ungdomsbiljett får fritt ta med sig två barn under 7 år

Svar på tråden Mamma gråter ut i tidningen för att hon behöver betala bussbiljett för sitt barn.