• Anonym (Mamma till 2)

När hade du din alkoholdebut?

När drack du första gången, hur är du uppvuxen och hur ser dina alkoholvanor ut idag ?

Jag drack en starköl när jag var 10, var full första gången när jag var 12 och drack varje helg från 14 års ålder till att jag blev ungefär 23.

Uppvuxen med sammanboende föräldrar som drack 4 dagar i veckan.

28 år, tvåbarnsmamma.

Dricker nu max två öl eller glas vin i veckan till maten, ofta mindre. Tar två gånger om året en drink eller avec till kaffet. Går ut på krogen och festar en gång om året.

• Svar på tråden När hade du din alkoholdebut?
  • Anonym (Måttlig)

Var nog rätt nyfyllda 13 år när jag fick dricka två hela glas med champagne hemma ett nyår. Kände av det vill jag minnas.

Sen drack jag ett par ggr vid 14, rejält någon gång vid 15 och sen några gånger vid 16. Vid 17 fick jag en betydligt äldre pojkvän som gillade att festa så då blev det i snitt 2-3 dgr varje vecka (ons, fre, lör). Blev less det livet vid 18-19 och fick pojkvännen att dra ned ordentligt också.

Idag dricks det inte ofta, men när det är party så är det. Runt 1 flaska vin och några cider. Alt 7-8 cider. Blir aldrig redlös. Men gillar att surra och dansa. Ca 3-4 ggr / år.

Hemma dracks det ofta och mycket. Var och varannan helg. MIn mor hade problem eftersom hon aldrig kunde dricka bara en kväll utan var tvungen dricka dygnet runt i 1-2 dgr vid varje tillfälle. Och hon blev alltid redlös.

• Anonym (30 år)

Föräldrar dricker inte och har aldrig druckit alkoholhaltig dryck. Jag hade en galen debut vid 14 år. Kom igång mer med fest o alkohol på gymnasiet. Fem år senare fick jag intresse för dryck med koll på produkterna. Druckit ca en gång per vecka. Nu tappat intresset... Familj och barn - tror jag tar efter mina föräldrar där har jag en känsla av.

• Anonym (30 år)
    Anonym (30 år) skrev 2015-10-12 16:50:13 följande:

Föräldrar dricker inte och har aldrig druckit alkoholhaltig dryck. Jag hade en galen debut vid 14 år. Kom igång mer med fest o alkohol på gymnasiet. Fem år senare fick jag intresse för dryck med koll på produkterna. Druckit ca en gång per vecka. Nu tappat intresset... Familj och barn - tror jag tar efter mina föräldrar där har jag en känsla av.

Kan tillägga att jag definitivt inte varit den i gänget som spottar i glaset. Det ska gudarna veta...
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Drack första gången när jag var 12 år, hade den första rejäla fyllan vid 14 år. Drack varje helg mellan 14-20 år. Sen blev det ons-lör varje vecka fram tills jag var 23, då jag blev gravid. Efter graviditeten fortsatte jag sen att dricka i stort sett varje dag. Efter 10 år hade min kropp & mitt liv rasat fullständigt, lades in på behandlingshem.

Idag har jag varit nykter i över 14 år! Solig

• Anonym (Jojo)

Full första gången vid 15, sent om man jämförde med alla mina vänner som började runt 12-13 (jag var ofta med men drack aldrig innan)... Var inte planerat, min far var alkoholist så ville inte dricka. Men släppt efter den där gången.. Drack varje helg första året i gymnasiet och 2-3året också på vardagar och även ibland på dagarna.. Drack aldrig ensam, men kunde ske hela veckor ibland.

Men slutade med det efter gymnasiet. Varje helg fram till 21 kanske sen kände jag mig ganska färdig, idag 26, går ut kanske 6ggr per år då blir det fylla, men dricker aldrig hemma och aldrig heller vid middagar.

• Grande Rock

Tror jag var 11 år när jag på en 50-årsfest av misstag tog min brors grogg istället för min läsk, blää.
    Annars var det efter jag fyllt arton.

Uppvuxen i ett hem där jag adrlig sett min mor dricka, farsan tog ett par snapsar när det var fest och följde upp med nån grogg, men det var inte så ofta.

Festade vilt under studietiden, men numera blir det inte så mycket. Går ut på puben 5-6 gånger per år, hemma dricker jag ytterst sällan.

Born to lose, live to win!
  • MammAmma

Fick smaka arrak en gång av mamma som 13-åring och champagne av pappa en gång på nyår, minns inte hur gammal jag var då. Tog första fyllan - om man nu kan kalla det för det - som 19- åring, har fler fingrar än antalet gånger jag varit regelrätt berusad, dricker ett par gånger om året kanske och slutar alltid när jag börjar känna av det (som allra senast). Mina föräldrar drack nästan aldrig, varken hemma eller annars.

• Anonym (S)

Jag fick börja smaka vin när mina föräldrar drack det (en gång i månaden ungefär) vid 13 års ålder. Till en början fick jag ca två cm i glaset, och med åren ökades mängden på successivt. Idag är jag 30 och dricker 2-3 glas vin i veckan.

• Anonym (Mom)

Drack alkoläsk som 14 åring. Blev rejält full.

Drack ganska mycket på helgerna när jag var ung men har aldrig haft problem med det. Nu dricker jag bara vin hemma tillsammans med maken eller om vi har gäster. Aldrig ute. Efter graviditeten har urinblåsan blivit väldigt oförutsägbar i samband med alkoholintag och jag är helt enkelt rädd att kissa på mig om jag dricker ute. Det positiva är väl att man dricker rätt sparsamt idag.

• Anonym (Mom)
    CarinaL26 skrev 2015-10-12 15:44:56 följande:

Var 14 och provade dricka öl och cider med det 'coola' gänget. Spydde, kissade ner mig. Fick skäll och smisk hemma. Sedan dröjde det tills jag var nästan 17 innan jag provade alkohol igen. Dricker med måtta idag.

Whaaat? Fick du smisk när du var 14???
  • Anonym (Ytter)

Blev bjuden på ett glas vin första terminen på universitetet (var då 19). Skitäckligt tyckte jag och drack bara två små klunkar. Efter det dröjde det 5 år innan jag provade igen. Dricker väldigt måttligt idag.

• Anonym (Ytter)
    Anonym (Ytter) skrev 2015-10-23 12:29:55 följande:

Blev bjuden på ett glas vin första terminen på universitetet (var då 19). Skitäckligt tyckte jag och drack bara två små klunkar. Efter det dröjde det 5 år innan jag provade igen. Dricker väldigt måttligt idag.

...och full, det har jag faktiskt aldrig varit.
  • Anonym (Någon)

Onykter första gången när jag var tretton. Hade tjyvsmällar några gånger innan dess. Drack på tok för mycket fram till 26-års ålder ungefär. Kunde vakna upp lite varstans, nåde ute och inne, någon gång i dkogen.

• Anonym (Tidig)

Första fyllan som 1 åring när jag snodde en grogg när gäster anlände. Efter det dröjde det tills jag var 14. Kärringen som kallar sig mor blev alkis rätt tidigt. Idag dricker jag kanske ett glas cider per månad. Och ja, jag festade en del förr, kanske 1-2 ggr i månaden.

• Anonym (Jur)

Växte upp med föräldrar som drack måttligt, kanske ett/två glas vin på fredag och lördagkvällarna och om grannarna kom in kunde det bli lite mer, dock aldrig så de blev bråk eller jobbigt. Pappa kunde ta en "irish coffee" på kvällarna ibland. 

Har själv aldrig varit den som gillar starksprit utan det duger med cider och vin. Började bjudas på cider till maten när jag var kanske 16. Då jag bor söderut så har jag nära till Danmark och mamma tyckte det var bättre att jag drack hemma än åkte dit och köpte. Vid samma ålder köpte mamma ibland cider till mig från systemet också, under löftet att jag bara skulle dricka det under kvällen, vilket jag med handen på hjärtat, kan säga att jag höll. Såg aldrig vitsen med att dricka för det var coolt eller så, drack för det var gott vilket jag inte ansåg vodka var. Dessutom ville jag inte vara med och betala fyrdubbla priset för en flaska vodka som såldes av några äldre ungdomar som körde runt i staden och sålde. Hade min första fylla som 17 åring då jag gick i pappas barskåp och mådde lite sämre dagen efter. :)  Vin började jag dricka som 19 åring. Dricker inte så mycket idag, kan ta en cider till maten på helgerna, ibland kan man bli sugen på en vardagskväll (men cider är ju inte så starkt). Om jag är på fest någon kväll kan det dock bli lite mer, men inte starksprit.

Svar på tråden När hade du din alkoholdebut?