Jag skulle aldrig få för mig att väcka min pojke tidigare på morgonen om inte något exceptionellt inträffar. Däremot händer det att vi "styr" hans läggningstid genom att välja aktivitet under dagen. Vag gäller vår son så är det helt klart så att han somnar tidigare och sover bättre om han har rasat av sig på en lekplats 2-3 timmar mitt på dagen. Vi brukar ta med mellanmål eller lunch ut. Om det ösregnar så går vi oftast inte så långt. Då brukar vi bara gå ut utanför huset (vi bor i lägenhet) där det finns en gångbana där det blir roliga vattenpölar eftersom asfalten är ojämn. Där brukar han få hålla på tills han blir lite väl blöt (inte för att han bryr sig, men jag fryser ju efter en stund...) och sedan går vi in, badar, byter kläder och dricker varm choklad.
Jag upplever det också som svårt att styra middagssömnen. Blir han trött, så blir han trött, liksom. Ibland vill han sova en liten stund på eftermiddagen med (han sover alltid på förmiddagen) och då blir det ju väldigt knasigt med sömnen sedan, men både jag och min man brukar säga att den största fördelen med att han inte är på förskola än, är ju att vi kan anpassa oss efter hans sömnbehov.
Vad gäller maten så upplever jag att det går i perioder. Vissa dagar äter vår pojke nästan ingenting för att nästa dag äta massor. Jag tycker också att det varierar vad han äter: ibland bara grönsaker, ibland bara kött. Jag tror att de flesta barn reglerar kalori- och vitaminbehovet ganska bra själva genom att äta så mycket eller så lite av maten som behövs, men då gäller det ju också att man har en stor variation på tallriken. Jag vet inte om det är likadant för din pojke? En del saker går ju ner lättare än annat också. Om vi upplever att vår son inte har ätit ordentligt på några dagar så brukar vi gå till ett torg där de har en fontän som han tycker om att titta på. Om han får en korv med bröd där, så äter han ALLTID. Det har blivit vår säkerhetspunkt för att se till att han får i sig ordentligt i perioder av mer pet i maten. ;)