• Chiquita07

Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!

Min 1,5 åring äter inte längre gröt (frukost) eller middag längre, han kastar allt omkring sig. Det enda som går ner är frukt och bär. Sen har vi även problem med sömnen. Vanligtvis ser det ut såhär: vaknar 08, sover middag 13 till 14-15, somnar för natten kl 23. Då har vi redan vid 19-20 börjat bada honom o släcka ner för natten. Han somnar enbart genom amning när jag ligger i sängen. Men det är inte alltid han somnar då heller. Ibland ska han hoppa runt o leka i sängen vid 22-tiden. Så vi blir som föräldrar helt slutkörda varenda kväll.. Hjälp?! Vår son går inte på förskola utan är hemma med mig som är mamma. Vi är mestadels inomhus nu när det är så kallt men ibland är vi ute och gungar mm. Han blir bara aldrig trött. Någon som känner igen detta beteende?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-13 12:47
    För att vara exakt är han 1 år och 4 mån.

• Svar på tråden Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!
  • Dijon

Fast det är ju så olika hur mycket de behöver sova dagtid. Sedan dottern började gå sover hon oftast 2-3 timmar på dagen och är ändå trött runt sju.

• lövet2

Att sova till 8 på morgonen får nog räknas som ganska sent, så jag ser inget konstigt alls med att han somnar först vid 23 på kvällen. Det är liksom priset man får betala för sköna sovmorgnar!
    Runt 1 år brukar barn minska sitt matintag rätt rejält. De behöver inte lika stora mängder längre. Många blir också lite kinkiga med vad de äter, och då kan man lätt få känslan att ungarna inte äter alls. Ge små portioner, så blir det mindre för dig att torka upp efter måltiden. Dessutom är det lättare för dig att se hur mycket han faktiskt äter.

• straw2008

Mina råd är
    Väck honom 06.20 SENAST
    Låt honom vila 45 min MAX senast kl 12

Prova med det till en början.

I kinamockaskogen.....
  • Amanda84

Jag skulle aldrig få för mig att väcka min pojke tidigare på morgonen om inte något exceptionellt inträffar. Däremot händer det att vi "styr" hans läggningstid genom att välja aktivitet under dagen. Vag gäller vår son så är det helt klart så att han somnar tidigare och sover bättre om han har rasat av sig på en lekplats 2-3 timmar mitt på dagen. Vi brukar ta med mellanmål eller lunch ut. Om det ösregnar så går vi oftast inte så långt. Då brukar vi bara gå ut utanför huset (vi bor i lägenhet) där det finns en gångbana där det blir roliga vattenpölar eftersom asfalten är ojämn. Där brukar han få hålla på tills han blir lite väl blöt (inte för att han bryr sig, men jag fryser ju efter en stund...) och sedan går vi in, badar, byter kläder och dricker varm choklad.

Jag upplever det också som svårt att styra middagssömnen. Blir han trött, så blir han trött, liksom. Ibland vill han sova en liten stund på eftermiddagen med (han sover alltid på förmiddagen) och då blir det ju väldigt knasigt med sömnen sedan, men både jag och min man brukar säga att den största fördelen med att han inte är på förskola än, är ju att vi kan anpassa oss efter hans sömnbehov.

Vad gäller maten så upplever jag att det går i perioder. Vissa dagar äter vår pojke nästan ingenting för att nästa dag äta massor. Jag tycker också att det varierar vad han äter: ibland bara grönsaker, ibland bara kött. Jag tror att de flesta barn reglerar kalori- och vitaminbehovet ganska bra själva genom att äta så mycket eller så lite av maten som behövs, men då gäller det ju också att man har en stor variation på tallriken. Jag vet inte om det är likadant för din pojke? En del saker går ju ner lättare än annat också. Om vi upplever att vår son inte har ätit ordentligt på några dagar så brukar vi gå till ett torg där de har en fontän som han tycker om att titta på. Om han får en korv med bröd där, så äter han ALLTID. Det har blivit vår säkerhetspunkt för att se till att han får i sig ordentligt i perioder av mer pet i maten. ;)

• isolande

Styr middagssömnen till max 1 timme. Min son fick sova max 30 min i den åldern annars höll han igång hela kvällen. Nu kan han sova 1,5 timme igen dagtid utan att det påverkar nattsömnen däremot...

Och jag säger som alla andra: gå ut! minst en timme varje dag. Det är inte kallt än, hur har du tänkt att du ska göra i vinter? Köp ordentligt med kläder så slipper ni frysa. Gå på öppna förskolans aktiviteter, träffa andra barn. Han ska ju upptäcka världen nu och lära sig saker, tiden när bara mamma och hemmets lugna vrå räcker är över Glad.

• straw2008

Amanda84, du har "bara" 1 barn o det är ert första barn låter det som.
    Har man barn i olika åldrar så börjar ju tex skolan kl 08, då kan man inte ha barnet sovandes till 09... Likväl som att man inte kan vara uppe på nätterna med ena o uppe tidiga mornar med andra... man orkar inte då som förälder.

I kinamockaskogen.....
  • Amanda84
    straw2008 skrev 2015-10-14 10:16:34 följande:

Har man barn i olika åldrar så börjar ju tex skolan kl 08, då kan man inte ha barnet sovandes till 09... Likväl som att man inte kan vara uppe på nätterna med ena o uppe tidiga mornar med andra... man orkar inte då som förälder.

I det här fallet utgick jag också från att TS bara har ett barn, eftersom hon inte har barnet på dagis...
  • isolande

Nä, precis, jobbar man och börjar 8 måste ungen upp vid 7, inga diskussioner.

Barn anpassar sig och äter och sover (oftast) enligt sina behov. Jag förstår om en 1,5-åring är svår att lägga om hen sover till 8 på morgonen och bara såsar runt med mamma inomhus hela dagarna OCH sover 2 timmar vid 14-tiden.

Om TS vill att barnet ska somna tidigare får hon nog jobba bort dagsömnen helt. Det verkar ju inte som att han behöver den längre. Om hon däremot aktiverar barnet mer kanske vilan behövs ett tag till.

Samma sak med maten. Om de mest är inne hela dagarna blir det inte mycket spring, hopp och lek. Alltså är kaloribehovet inte så högt och han klarar sig på den mat han petar i sig.
  • Amanda84

För att förtydliga: TS skriver inte att barnet sover till klockan 9, däremot skriver hon att det sover till klockan 8 och då får man ju utgå ifrån att hon är okej med det, för annars hade hon ju skrivit att hon väcker barnet klockan 7 för att gå iväg med storasyskon till skolan. Över huvud taget har hon inte nämnt att hon har ett syskon till barnet, så vi kan ju inte gissa. Vi kan bara utgå från det som står: barnet sover till klockan 8, går inte på förskola, samt somnar sent på kvällen.
  • Amanda84
    isolande skrev 2015-10-14 10:24:05 följande:
    Nä, precis, jobbar man och börjar 8 måste ungen upp vid 7, inga diskussioner.
    Men TS är väl hemma med sitt barn? De går inte på förskola och verkar heller inte ha någon annan tid att passa på morgonen, eller har jag missat något inlägg? I så fall ber jag om ursäkt. I annat fall får man ju faktiskt utgå ifrån TS situation när man svarar och inte sin egen...
  • Anonym (Utvecklingsfas)

I den åldern går de igenom en utvecklingsfas, den 10 fasen enligt boken Wonder Weeks (Växa och upptäcka världen, eller nåt sånt på svenska) och under den fasen lär de sig att de är en egen person och har en egen vilja, typ. Därför testar de med att vägra äta (är han hungrig äter han förstås, bebisar svälter inte ihjäl sig själva!) och på kvällen vill de gärna vara med er för allt är så spännande!

Det är alltså helt normalt och går över. Mycket stimulans som att få utforska omgivningen ute hjälper och titta efter vad det är hen vill (läsa bok, öva på att prata, klättra etc) och uppmuntra henom göra det.

Min son är 16 månader och går igenom samma. Just nu övar han på att prata och balansera en massa.

• Anonym (Utvecklingsfas)

Sorry för hen och henom ovan, jag visste inte om det var en tjej eller kille du pratade om ovan, orkade inte skrolla upp med mobilen. ????

• isolande
    Amanda84 skrev 2015-10-14 10:29:43 följande:
    Men TS är väl hemma med sitt barn? De går inte på förskola och verkar heller inte ha någon annan tid att passa på morgonen, eller har jag missat något inlägg? I så fall ber jag om ursäkt. I annat fall får man ju faktiskt utgå ifrån TS situation när man svarar och inte sin egen...
    Ja, TS är hemma med sin barn. Går man upp kl 8 får man, precis som Lövet2 skriver, "betala" för det på kvällen då barnet förmodligen inte är redo för nattsömn vid 20-21 som föräldrarna skulle önska.

Samma sak med dagsömnen: Tycker TS det är lite najs med barnfri tid mitt på dagen i två timmar kan hon inte räkna med att barnet ska lägga sig innan 22 på kvällen. Ett barn kan liksom inte sova hur mycket som helst bara för att föräldrarna vill det.... Räkna ihop timmarna med sömn: 23-08 = 9 timmar plus 1-2 timmar dagsömn. TS son snittar på 10-11 timmars sömn varje dygn vilket är helt normalt för en 15-månaders.

Jag är inte ett dugg förvånad över att TS har problem med läggningen. Vore helt absurt om hon faktiskt fick barnet att sova där runt 19-20 då hon börjar nattningsrutinen...
  • Barn är olika

Jag håller inte med om att om barnet sover till 8 kommer barnet ta kväll först runt 23:00. Min son som snart är 13 månader, vaknar runt 07:00-08:00. Och somnar oftast runt 19:00. Nu tycks han bara vilja sova en gång på förmiddagen och håller sedan igång hela eftermiddagen oavsett om vi är ute eller inne. Efter fyra ser jag till att hålla honom sysselsatt om han ej sovit på eftermiddagen , då han kan börja visa sig trött. Genom att bada efter middagen hålls humöret uppe

Ett tag när min son var runt 10 mån började han somna först vid 21:30. Han var trött vid kvällsgröten men blev sedan pigg. Vi började då att bada honom runt halv sex, gröt vid klockan sex på kvällen, sedan lät vi inte honom börja busa runt på golvet för då glömde han bort tröttheten och höll sig igång sent. Istället gick jag till sovrummet direkt efter gröt och tandborstning. Där. Jag sjöng och läste sagor. Läggningen tog tid (ca 1 timme), men han somnade iallafall runt 19:30 istället för 21:30. Så för oss är det för sent att påbörja läggningsrutiner vid 20, då sonen behöver tid på sig för att komma ner i varv

• Amanda84
    Barn är olika skrev 2015-10-14 11:50:24 följande:

Jag håller inte med om att om barnet sover till 8 kommer barnet ta kväll först runt 23:00. Min son som snart är 13 månader, vaknar runt 07:00-08:00. Och somnar oftast runt 19:00. Nu tycks han bara vilja sova en gång på förmiddagen och håller sedan igång hela eftermiddagen oavsett om vi är ute eller inne. Efter fyra ser jag till att hålla honom sysselsatt om han ej sovit på eftermiddagen , då han kan börja visa sig trött. Genom att bada efter middagen hålls humöret uppe

Ett tag när min son var runt 10 mån började han somna först vid 21:30. Han var trött vid kvällsgröten men blev sedan pigg. Vi började då att bada honom runt halv sex, gröt vid klockan sex på kvällen, sedan lät vi inte honom börja busa runt på golvet för då glömde han bort tröttheten och höll sig igång sent. Istället gick jag till sovrummet direkt efter gröt och tandborstning. Där. Jag sjöng och läste sagor. Läggningen tog tid (ca 1 timme), men han somnade iallafall runt 19:30 istället för 21:30. Så för oss är det för sent att påbörja läggningsrutiner vid 20, då sonen behöver tid på sig för att komma ner i varv

Jag hade kunnat skriva precis samma inlägg själv. Vi har det exakt likadant med vår pojke! Ibland låter vi honom dock sova på eftermiddagen med men då vet vi ju å andra sidan att nattningen blir senare, så det är ett val vi gör när vi tycker att han behöver det.
  • isolande
    Barn är olika skrev 2015-10-14 11:50:24 följande:

Barn är olika som sagt. Hade mina barn sovit till 8 plus 2 timmar på dagis, hade jag inte heller fått dem i säng föränn 23... Vill man att barnet ska lägga sig tidigare på kvällen är det första logiska steget att dra ner dagsömnen, ha det lite gnälligt i en vecka och sedan utvärdera.

Svar på tråden Hjälp! 1,5-åring varken äter eller sover!