• AnnaForever

Mäklare vill ha bud för att boka visning?

Letar bostadsrätt i en av Sveriges storstäder. Det är inte en fröjd just nu precis. Jag har förlorar tre budgivningar redan, så nu tänkte jag vara på hugget och boka in en förhandsvisning. Lägenheten ligger ute för 1,1 miljon. När jag ringde mäklaren så sa han direkt att om jag vill boka in en förhandsvisning så måste jag lägga ett bud på 1,5 miljoner. Jag blev paff, får de lov att göra så? Om säljaren har ett pris de accepterar (1,5 miljoner) så är det väl det som ska stå som pris? Då är ju 1,1 ett lockpris utan dess like! Är det någon som vet vad som gäller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-13 19:11
    Jag kanske var otydlig. Jag förstår självklart att man förväntas lägga ett bud på en förhandsvisning, och ett rejält sådant. Jag vet också att en mäklare inte är "skyldig" att ordna en visning innan de ordinarie.

Vad jag inte var beredd på, och heller aldrig har hört talas om, är att mäklaren har ett fast pris för en förhandsvisning, 400 000 (nästan 50 procent) över accepterat pris. DET var det märkliga. Jag hade tänkt lägga 1,4 miljoner, 300 000 över, vilket jag tycker är rejält i den här prisklassen för en etta på 27 kvadrat.

• Svar på tråden Mäklare vill ha bud för att boka visning?
  • Kjell2
    AnnaForever skrev 2015-10-13 18:41:10 följande:

Letar bostadsrätt i en av Sveriges storstäder. Det är inte en fröjd just nu precis. Jag har förlorar tre budgivningar redan, så nu tänkte jag vara på hugget och boka in en förhandsvisning. Lägenheten ligger ute för 1,1 miljon. När jag ringde mäklaren så sa han direkt att om jag vill boka in en förhandsvisning så måste jag lägga ett bud på 1,5 miljoner. Jag blev paff, får de lov att göra så? Om säljaren har ett pris de accepterar (1,5 miljoner) så är det väl det som ska stå som pris? Då är ju 1,1 ett lockpris utan dess like! Är det någon som vet vad som gäller?

Jag kanske var otydlig. Jag förstår självklart att man förväntas lägga ett bud på en förhandsvisning, och ett rejält sådant. Jag vet också att en mäklare inte är "skyldig" att ordna en visning innan de ordinarie.

Vad jag inte var beredd på, och heller aldrig har hört talas om, är att mäklaren har ett fast pris för en förhandsvisning, 400 000 (nästan 50 procent) över accepterat pris. DET var det märkliga. Jag hade tänkt lägga 1,4 miljoner, 300 000 över, vilket jag tycker är rejält i den här prisklassen för en etta på 27 kvadrat.

Kolla med mäklarsamfundet.
  • Ego Lovers
    Kjell2 skrev 2015-10-14 08:42:25 följande:
    Kolla med mäklarsamfundet.
    Precis min tanke! Ring Mäklarsamfundet och fråga om det får gå till så här.

Vi är i färd med att köpa hus utomlands och där ska man pruta ner priset. Helt tvärtemot än vad man gör i Sverige. Känns väldig konstigt faktiskt
  • Vinterankan
    AnnaForever skrev 2015-10-14 00:35:40 följande:

Är lite trött på era missförstånd nu. Jag var lite uppgiven när jag skrev det du citerar, där av "stora ord". Tack för svar, men som det står i trådstarten så fattar jag att man lägger ett bud, jag skulle lägga mitt slutbud, pang bom allt på en gång, 300 000 över utgångspris. Okej? Är ni med?

Såhär sa mäklaren "vill du ha en förhandsvisning måste jag ha ett bud på minst 1,5 miljoner innan". Det är det ENDA jag tycker är konstigt. Okej är ni med på detta nu också?

Om ni inte tror mig, hitta på nåt vettigare att göra.

Inte alls konstigt tycker jag. När det är så här galna budgivningar som det är nu så är det inte ovanligt att spekulanter hör av sig och vill köpa innan. Mäklaren och säljaren verkar vara förberedda på det och har diskuterat sig fram till ett pris som är ok att sälja för utan budgivning. Om inte du är beredd att lägga det priset så är en förhandsvisning inte intressant utan du får gå på ordinarie visning precis som alla andra.

Sedan är du inte bunden till det du anger. Utan om du säger att du är beredd att betala 1,5 så kan du fortfarande ångra dig efter att du sett lägenheten. Men om du inte ens är beredd att lägga det så är det som sagt ingen mening att visa lägenheten enskilt från första början men du har fortfarande chansen i den vanliga budgivningen om det visar sig att ingen annan är beredd att betala mer än ditt maxpris. Du kanske till och med kan få den billigare om det är så att ingen annan ens är beredda att betala mer än 1,1-1,2.
  • Steven01

Bud-Schmud.

Du kan lägga vilket bud som helst, det spelar ingen roll då ett bud inte är bindande.

• Anonym (SÅLT)
    AnnaForever skrev 2015-10-13 18:41:10 följande:

Så sa min mäklare med. För att göra sig besväret att ha en förhandsvisning kräver man i princip direkt att den intresserade vill lägga mer än utropspriset.
    Jag minns inte utropspriset på min nu, som såldes förra hösten, tror det var runt 825-850 och den gick för 1,07.
    Min mäklare sa dock att jag som säljare är den som styr villkoren, men vissa mäklare frågar inte utan försöker styra mer själva.
  • Anonym (Aron)

Men om man bokar en förhandsvisning och går på den, men sen inser att man inte vill ha den.. Då kan man ju inte kräva att man lägger bud? Lr?

• Anonym (Lockpriser)

Vi sålde en lägenhet här i stockholm(centrala) och dom kör med lockpriser nu. Köpte även ny bostad....

Vi stämmde av med flera olika mäklare innan vi valde en och sa att vi säljer inte under 6miljoner och ändå satte mäklaren "accepterat pris" på 5, för att det är så marknaden fungerar nu.

Och vi märkte det på bostäder och budgivningar vi var med i också, att man får räkna på drygt 1miljom i budgivning på dom priserna iallafall (säkert lite lägre på billigare boenden)

Och vi fick ändå snäppet mer än vi sagt som lägsta...

• Ego Lovers
    Anonym (Lockpriser) skrev 2015-10-15 12:35:08 följande:

Vi sålde en lägenhet här i stockholm(centrala) och dom kör med lockpriser nu. Köpte även ny bostad....

Vi stämmde av med flera olika mäklare innan vi valde en och sa att vi säljer inte under 6miljoner och ändå satte mäklaren "accepterat pris" på 5, för att det är så marknaden fungerar nu.

Och vi märkte det på bostäder och budgivningar vi var med i också, att man får räkna på drygt 1miljom i budgivning på dom priserna iallafall (säkert lite lägre på billigare boenden)

Lockpriser ska anmälas till Mäklarsamfundet för det är inte tillåtet men så länge ingen anmäler så kommer oseriösa mäklare fortsätta
  • Tom Araya
    Anonym (Lockpriser) skrev 2015-10-15 12:35:08 följande:

Vissa mäklare gör det. Jag var benhård med att jag sätter villkoren, annars tar jag en annan mäklare. Jag frågade mäklaren vad han trodde var det minsta jag skulle få och så satte vi utgångspriset 25 tusen över det.
  • Anonym (Jag vet mest och bäst)

Låter som du vill ha förhandsvisning för att göra ett "kap" och för att du inte har ekonomisk möjlighet att vinna en budgivning. Säljaren vill ha högsta möjliga pris och väljer därför att släppa lägenheten för 1,5 milj, annars är hen villig gambla och köra budgivning istället. Inte speciellt konstigt. Får man göra så? Svar: JA.

• Noname00

Priset låter väldigt billigt för å vara sthlm, kolla vad lägenheterna går för i närområdet.

Svar på tråden Mäklare vill ha bud för att boka visning?