• JennyGuld

Hunden är trasig.

Han är 6 år. Yorshireterrier/Dvärpinsher.
    Mitt tålamod har blåst bort. Han kan inte vara ensam. Han skäller i bilen, alltså med skäller menar jag att han skapar ett ljud som framkallat tinnitus hos mig.

Jag är fysiskt och psykiskt helt utmattad. Jag leker söklekar, hundspel, övningar i skogen, långpromenader, allt möjligt. På 6 år har jag hunnit med ganska mycket. Men nu orkar jag inte mer. Det finns ingen som vill ta över honom i min människokrets och att sadla om honom till någon okänd är inte att tänka på. Mitt kontrollbehov är alldeles för stort.

När jag ser honom i ögonen så speglas mitt misslyckande ansikte i honom. VARFÖR KAN JAG INTE BARA FÅ HONOM ATT SLUTA SKÄLLA ÖVER ALLT? Ska jag behöva få utbrott på honom hela tiden? Mitt humör är ständigt frustrerat och jag kan inte leva mitt liv. Jag kan inte söka några jobb för hans skull. Tidigare har han varit på hunddagis men inte ätit. Han har matvägrat i många omgångar. Han verkar helt sönderstressad.

Ligger han och sover och jag rör mig ut till köket så är han efter mig. Ska jag på toa är han där. Alltså jag går sönder. Antagligen hundstackarn med. Jag vet inte vad jag ska ta mig till med nånting. Så nu gör jag mig medlem här i ren desperation.

HJÄLP!

• Svar på tråden Hunden är trasig.
  • Farfallos

Att låta någon annan ta över en jobbig hund kan bli jobbigt... Du nämner av okänd anledning inte ens det självklara alternativet avlivning, men det är faktiskt bara en hund - ett levande "gosedjur" som uppenbart är långt ifrån gosigt. Ta bort jycken! Vare sig du eller hunden mår bra.

• njursten
    Farfallos skrev 2015-10-14 05:36:59 följande:

Att låta någon annan ta över en jobbig hund kan bli jobbigt... Du nämner av okänd anledning inte ens det självklara alternativet avlivning, men det är faktiskt bara en hund - ett levande "gosedjur" som uppenbart är långt ifrån gosigt. Ta bort jycken! Vare sig du eller hunden mår bra.

Blir upprörd när jag läser ditt inlägg.
    "Bara en hund", "levande gosedjur".
    Usch vilka uttryck.
    Hundar är levande varelser och ska behandlas med respekt.

Ts: om jag var du skulle jag rådfråga veterinär faktiskt.
    Och kanske gå någon kurs!

Avlivning är sjutton sista utvägen om voffisen inte är frisk.

Lycka till ts!!
  • Gizmo

Behandlar du hunden som en hund eller som ett barn? Det verkar som att hunden inte har några regler överhuvudtaget och då blir den som ett odrägligt barn.

• Farfallos
    njursten skrev 2015-10-14 06:09:43 följande:
    Blir upprörd när jag läser ditt inlägg. "Bara en hund", "levande gosedjur". Usch vilka uttryck. Hundar är levande varelser och ska behandlas med respekt. Ts: om jag var du skulle jag rådfråga veterinär faktiskt. Och kanske gå någon kurs! Avlivning är sjutton sista utvägen om voffisen inte är frisk. Lycka till ts!!
    Jag är uppvuxen med underbara djur hemma och har väldigt stor respekt för djur, och drar mig inte för att påtala för hundägare när de behandlar sina hundar illa, MEN en hund är BARA en hund och ska inte humaniseras. "Levande gosedjur" använder jag just i syftet att avhumanisera hunden (som jag ser är på väg att nå en osund och problematisk status).
  • Hallonsoda2016

Antiskällhalsband med vattenpatroner och hundcoach. Vart är uppfödaren?

Ta ditt ansvar, du klarar uppenbarligen inte av att ha djur. Ngn annan kan säkert bemästra hunden. Det är ingen elefant på 1 ton precis.

• Påven Johanna

Har du honom lös i bilen? Jag har sett många som har sina småhundar lösa i bilen och hur hundarna då uppfattar den som ett rörligt revir som de måste försvara. Stoppar du in honom i en bilbur så kan han kanske slappna av från just den självpåtagna uppgiften.

Att han följer med dig överallt du går är ju bra, det innebär att du har en hund som är kontaktsökande och alltså möjlig att arbeta med. Skaffa kunnig hjälp så att du kan jobba med honom på rätt sätt.

• njursten
    Farfallos skrev 2015-10-14 07:10:53 följande:
    Jag är uppvuxen med underbara djur hemma och har väldigt stor respekt för djur, och drar mig inte för att påtala för hundägare när de behandlar sina hundar illa, MEN en hund är BARA en hund och ska inte humaniseras. "Levande gosedjur" använder jag just i syftet att avhumanisera hunden (som jag ser är på väg att nå en osund och problematisk status).
    Okej då förstår jag hur du menar. Var inte ute efter att va elak eller så.
    Bara blev paff över dina uttryck.

Ha en bra dag
  • Starka

Hundar är inte dumma troligvis känner han av din stress blir stressad själv och så är den onda cirkeln igång. Hade nog provat en hundkurs för att få en del nya råd. Har själv en väldigt skällig hund, vissa är ju det mer än andra, och jag fick i alla fall tips på att inte höja rösten när hon skäller för då "skäller" ju du också och förstärker då beteendet. I stället så funkar avledning bäst med henne. Att omplacera honom ser jag inte riktigt problemet med, han är 6 år inte lastgammal. Med rätt person kan det bli hur bra som helst, ta i så fall hjälp av en seriös hundförmedling. Bättre än att avliva stackarn

Så mitt råd är ta hjälp eller ge hunden en chans till ett lyckligt liv hos någon annan

• Starka

Håller med påven Johanna en bur eller bälte hade varit bra i bilen. Säkrare både för dig och hunden också

• Deceree1
    Farfallos skrev 2015-10-14 05:36:59 följande:

Fy faan så lättvindigt du talar om ett liv.
  • Deceree1

En hund är inte bara en hund. Den kan betyda allt för många människor. Du verkar vara en mycket kall och känslolös människa.
  • Deceree1
    Deceree1 skrev 2015-10-14 13:26:00 följande:

En hund är inte bara en hund. Den kan betyda allt för många människor. Du verkar vara en mycket kall och känslolös människa.

Förlåt. Nu förstår jag vad du menar. Jag blev så upprörd när jag vet hur mycket en hund kan betyda. Förlåt mig. Jag var för snabb. Förlåter du?
  • Dexter dot com

För att kunna ge dig några råd måste jag veta om hunden är frisk dvs undersökt från topp till tå, ögonlyst, röntgad mm, vad du hittills gjort för att jobba bort skällandet, vilka metoder du använt och hur länge och hur du dränerar honom mentalt?

• Hysch

Kolla upp bra hundpsykologer/instruktörer finns många bra övningar för en sönder stressad hund som din.

Men det du ska ha i tanken när du tränar en hund speciellt när man vill bryta ett invant beteende är att det kan ta flera månader med konsekvent arbete. Du kan inte bara testa en sak några gånger och sen ge upp och säga att hunden inte fattar. Hundar lär si inte som oss utan behöver längre tid och upprepning.

Ett bra knep när man har en liten hund som du är att plocka upp den när den skäller och vända rumpan till det den skäller mot. Släpp inte ner förens hunden är lugn. Börjar den skälla igen är det bara att upprepa. Du måste ha tid och tålamod.

Kan du inte det så är det bästa att hitta en annan som kan ta över hunden. Du får helt enkelt släppa ditt kontrollbehov och tänka på hundens bästa.

• Farfallos
    Deceree1 skrev 2015-10-14 13:29:01 följande:
    Förlåt. Nu förstår jag vad du menar. Jag blev så upprörd när jag vet hur mycket en hund kan betyda. Förlåt mig. Jag var för snabb. Förlåter du?
    ja ja... 
  • Vanillaextract

"Bara en hund" och "levande gosedjur" visar ju vilken låg syn du har på hundar. Det är fientliga och förminskande uttryck.
  • Farfallos
    Vanillaextract skrev 2015-10-15 11:37:08 följande:
    "Bara en hund" och "levande gosedjur" visar ju vilken låg syn du har på hundar. Det är fientliga och förminskande uttryck.
    Fientliga? Förklara dig gärna.
    Förminskande - Japp! Som jag sa så håller det på att gå snett när det gäller hundar. Jag respekterar att ägarna avgudar sina hundar, och jag själv älskar hundar (och katter), men att hundar humaniseras i den grad som det görs idag tror jag kan bli problematiskt.
Svar på tråden Hunden är trasig.