• kallebakom

födda på 70talet,fick ni "stryk"

alltså typ ett slag om ni gjort nå riktigt dumt ?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden födda på 70talet,fick ni "stryk"
  • kallebakom
    Nomanisanisland skrev 2015-11-21 14:29:56 följande:
    Att smiska sina barn på rumpan är per definition att välja att misshandla och kränka dem.
    JAG vart INTE misshandlad,,däremot vart jag lag över knät nån gång å fick smäll på stjärten,vilket jag mkt glad för idag !
  • Johan75

Att  aga inte behövs för att barn generellt ska växa upp till laglydiga och ordentliga individer är väl ändå ställt bortom  all tvivel? Sverige lär ha bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller aga, och de har även bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller brott - framförallt våldsbrott. 

Behold, i come as a thief.
  • Konservativ
    Johan75 skrev 2015-11-24 18:18:05 följande:

Att  aga inte behövs för att barn generellt ska växa upp till laglydiga och ordentliga individer är väl ändå ställt bortom  all tvivel? Sverige lär ha bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller aga, och de har även bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller brott - framförallt våldsbrott. 

Var har du fått dina uppgifter ifrån? Tycker du att svenska barn generellt är väluppfostrade? Är det därför det är så fin ordning i skolorna?
  • Johan75
    Konservativ skrev 2015-11-25 16:58:45 följande:
    Var har du fått dina uppgifter ifrån? Tycker du att svenska barn generellt är väluppfostrade? Är det därför det är så fin ordning i skolorna?
    Ska jag vara ärlig så sköt jag från höften. Tittar man på statistiken som finns där ute så verkar vi lägga oss i mitten eller ganska högt bland europeiska länder. Dock så skiljer många faktorer mellan länderna både vad gäller lagstiftning och hur brott redovisas, vilket få BRÅ att skriva följande:

"Mot bakgrund av de gjorda analyserna kan någorlunda jämförbara uppgifter av brottsnivån endast erhållas för anmälda rån samt inbrottsstöld i bostad. I en jämförelse bör dessutom antalet länder i viss mån begränsas. Av undersökningen framkom att brottsstatistiken påverkas olika mycket av skillnader i statistiska redovisningsmetoder beroende på vilket land och brottstyp jämförelsen avser. Eftersom anmälda rån samt inbrottsstöld i bostad påverkas i relativt liten utsträckning av dessa faktorer kan jämförelsen avse antal anmälda brott per 100 000 invånare utan korrigeringar. I tabell 16 jämförs ett lämpligt urval länder avseende rån. Sverige visar här genomsnittliga tal jämfört med övriga Europa. Det bör emellertid påpekas att Sverige tillsammans med tre andra länder inte inkluderar väskryckning i statistiken över anmälda rån. I tabell 17 jämförs inbrottsstöld i bostad, där Sverige är bland de länder som har lägst antal anmälda brott per 100 000 invånare."

Källa:
    https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f1800021441/1371914732382/1999_internationella_jamforelser_av_kriminalstatistik.pdf

Huruvida svenska barn är väluppfostrade eller inte så beror väl det på vad man gämför med och vad man räknar som väluppfostrat. Igen skulle det vara intressant att se på våldsdömda brottslingar i Sverige, och varför inte även de barn som har svårast att uppföra sig i skolan, och sedan se huruvida de är underrepresenterade, överrepresenterade eller följer genomsnittet vad gäller ifall de fått stryk hemma eller inte. 
  • Konservativ
    Johan75 skrev 2015-11-26 12:07:21 följande:
    Huruvida svenska barn är väluppfostrade eller inte så beror väl det på vad man gämför med och vad man räknar som väluppfostrat. Igen skulle det vara intressant att se på våldsdömda brottslingar i Sverige, och varför inte även de barn som har svårast att uppföra sig i skolan, och sedan se huruvida de är underrepresenterade, överrepresenterade eller följer genomsnittet vad gäller ifall de fått stryk hemma eller inte. 
    Min egen erfarenhet från olika länder är att svenska barn är mycket ouppfostrade. De lyder inte vuxna, de är oaktsamma  med egen och andras egendom och de har knappt någon impulskontroll. 
  • kallebakom
    Konservativ skrev 2015-11-26 12:59:25 följande:
    Min egen erfarenhet från olika länder är att svenska barn är mycket ouppfostrade. De lyder inte vuxna, de är oaktsamma  med egen och andras egendom och de har knappt någon impulskontroll. 
    kan bara hålla med svenska ungar ingen ingen respekt för äldre,säg vad ni vill om usa men barnen har i alla fall respekt för vuxna ( generelt sett ) där hör man inte tex dra åt helvete gubb jävel,,det inte så ovanligt här....
  • Johan75

Tror knappast att svenska barns eventuella ouppfostrade stil har med agans vara eller icka vara att göra. Sverige har i motsats till USA på flera håll brutit traditionen att familjen är det viktigaste. Jag tror exempelvis att de barn som utsätts för aga i Sverige på inget vis är klassens ljus när de väl är i skolan. Det rör sig om andra faktorer och vägar som samhället valt att gå i Sverige. 

Ute i förorten där ungdomsgäng lever rövare (ibland) - knappast de ungdomar som fått minst stryk hemma om jag får gissa.

• Konservativ
    Johan75 skrev 2015-11-26 18:25:49 följande:

Tror knappast att svenska barns eventuella ouppfostrade stil har med agans vara eller icka vara att göra. Sverige har i motsats till USA på flera håll brutit traditionen att familjen är det viktigaste. Jag tror exempelvis att de barn som utsätts för aga i Sverige på inget vis är klassens ljus när de väl är i skolan. Det rör sig om andra faktorer och vägar som samhället valt att gå i Sverige. 

Ute i förorten där ungdomsgäng lever rövare (ibland) - knappast de ungdomar som fått minst stryk hemma om jag får gissa.

Mycket möjligt. Men jag tror att det beror på den totala avsaknaden av auktoritet både hos föräldrar och lärare. Om aga är en nödvändig del av en sådan auktoritet vet jag inte. Jag tror dock att det är nödvändigt att straff barn ibland.
  • Sofiasofia

Född 71 och visst hände det att vi (jag och min lillebror) fick en ordentlig omgång smisk på bara rumpan. Men det hörde inte till vanligheterna direkt och de gånger det hände hade vi nog förtjänat det.

• Johannaärjag
    Sofiasofia skrev 2015-12-27 22:08:23 följande:

Född 71 och visst hände det att vi (jag och min lillebror) fick en ordentlig omgång smisk på bara rumpan. Men det hörde inte till vanligheterna direkt och de gånger det hände hade vi nog förtjänat det.

Du var inte den enda.
  • Fru Ve

Född i början av 80-talet. Jag kunde någon gång få en lättare örfil eller luggning i håret om jag gjorde dumheter. Skulle idag ha betraktats som aga och var väl olagligt redan då.

Skulle själv inte aga mina barn men har en viss förståelse att föräldrar kunnat göra detta, speciellt förr då det inte var olagligt. Det var speciellt min pappa som kunde göra sådant och jag lydde honom och bråkade INTE eftersom jag var lite rädd. Det var ju inte bra egentligen att jag var lite rädd för pappa men aga är ett effektivt sätt att få barn att lyda på gott och ont.

• äldreochklokare
    kallebakom skrev 2015-11-24 17:47:07 följande:
    JAG vart INTE misshandlad,,däremot vart jag lag över knät nån gång å fick smäll på stjärten,vilket jag mkt glad för idag !
    vad är det att vara glad för? 
  • vampyria2
    kallebakom skrev 2015-11-26 13:22:04 följande:
    kan bara hålla med svenska ungar ingen ingen respekt för äldre,säg vad ni vill om usa men barnen har i alla fall respekt för vuxna ( generelt sett ) där hör man inte tex dra åt helvete gubb jävel,,det inte så ovanligt här....
    Varför ska de ha respekt för någon bara för att den råkar vara äldre? Jag lär mina barn att visa respekt mot folk överlag inte pga dennes ålder.
    Puckon kommer i alla åldrar.
  • kallebakom
    äldreochklokare skrev 2016-04-17 19:34:01 följande:
    vad är det att vara glad för? 
    jo du ! de har gjort folk av mig,har sett vad "fri uppfostan" kan göra.....tyärr
  • Johan75
    kallebakom skrev 2016-04-18 18:27:11 följande:
    jo du ! de har gjort folk av mig,har sett vad "fri uppfostan" kan göra.....tyärr
    Fast det där är väl omöjligt att veta? Du har ju ingen aning om hur du hade blivit ifall du inte fått stryk. Jag har ingen aning om hur jag hade blivit ifall jag fått stryk. Jag är hyfsat nöjd över hur jag blev, och det verkar ju även du (alltså över hur du blev), men ingen av oss kan ju påstå att att vi sitter med något facit över vad en kontrafaktisk uppväxt skulle resulterat i. 
  • Mrs Green

Jag är visserligen född 69, men jag var ju barn på 70-talet, och jag fick aldrig stryk.

• lövet2

Föddes på 60-talet och fick aldrig stryk. Jag vet att mina föräldrar "smög" lite med det där, eftersom alla andra vuxna tyckte det behövdes lite stryk i uppfostran.

• vampyria2
    kallebakom skrev 2016-04-18 18:27:11 följande:
    Du kan inte se att det finns ett mellanting? Så motsatsen till att slå är att inte uppfostra barnen alls?

Hm normala föräldrar kan uppfostra sin barn till att förstå skillnaden mellan rätt och utan att ge sig på dem, man klarar av att prata sitt barn till att förstå hur man bör agera.
  • Mrs Moneybags

Född -71 och har aldrig fått stryk eller blivit örfilad etc.

Tror inte på det som uppfostringsmetod alls, inte min mamma heller.

Kan tillägga att hon inte heller fick stryk som barn, så det finns familjer/släkter där barnaga är sällsynt. 

• Kattflickan

Jag är född -75 och fick aldrig stryk hemma.

Dock förekom det hemma hos kompisar. En kille fick stryk ofta och när han blev stor nog började han slå tillbaka mot sin mamma. Han hade en del problem i skolan och det gick inte så lysande för honom. Jag tror absolut det fanns en koppling.

Varför ska inte barn säga emot vuxna? Hellre fritt tänkande barn än sådana som blint lyder. Omtänksamhet och exempelvis att tacka för saker är viktigt, men mycket av det som anses tillhöra god uppfostran tycker jag är onödigt.

Svar på tråden födda på 70talet,fick ni "stryk"