födda på 70talet,fick ni "stryk"
alltså typ ett slag om ni gjort nå riktigt dumt ?
alltså typ ett slag om ni gjort nå riktigt dumt ?
Att aga inte behövs för att barn generellt ska växa upp till laglydiga och ordentliga individer är väl ändå ställt bortom all tvivel? Sverige lär ha bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller aga, och de har även bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller brott - framförallt våldsbrott.
Att aga inte behövs för att barn generellt ska växa upp till laglydiga och ordentliga individer är väl ändå ställt bortom all tvivel? Sverige lär ha bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller aga, och de har även bland de lägsta siffrorna i världen vad gäller brott - framförallt våldsbrott.
Tror knappast att svenska barns eventuella ouppfostrade stil har med agans vara eller icka vara att göra. Sverige har i motsats till USA på flera håll brutit traditionen att familjen är det viktigaste. Jag tror exempelvis att de barn som utsätts för aga i Sverige på inget vis är klassens ljus när de väl är i skolan. Det rör sig om andra faktorer och vägar som samhället valt att gå i Sverige.
Ute i förorten där ungdomsgäng lever rövare (ibland) - knappast de ungdomar som fått minst stryk hemma om jag får gissa.
Tror knappast att svenska barns eventuella ouppfostrade stil har med agans vara eller icka vara att göra. Sverige har i motsats till USA på flera håll brutit traditionen att familjen är det viktigaste. Jag tror exempelvis att de barn som utsätts för aga i Sverige på inget vis är klassens ljus när de väl är i skolan. Det rör sig om andra faktorer och vägar som samhället valt att gå i Sverige.
Ute i förorten där ungdomsgäng lever rövare (ibland) - knappast de ungdomar som fått minst stryk hemma om jag får gissa.
Född 71 och visst hände det att vi (jag och min lillebror) fick en ordentlig omgång smisk på bara rumpan. Men det hörde inte till vanligheterna direkt och de gånger det hände hade vi nog förtjänat det.
Född 71 och visst hände det att vi (jag och min lillebror) fick en ordentlig omgång smisk på bara rumpan. Men det hörde inte till vanligheterna direkt och de gånger det hände hade vi nog förtjänat det.
Född i början av 80-talet. Jag kunde någon gång få en lättare örfil eller luggning i håret om jag gjorde dumheter. Skulle idag ha betraktats som aga och var väl olagligt redan då.
Skulle själv inte aga mina barn men har en viss förståelse att föräldrar kunnat göra detta, speciellt förr då det inte var olagligt. Det var speciellt min pappa som kunde göra sådant och jag lydde honom och bråkade INTE eftersom jag var lite rädd. Det var ju inte bra egentligen att jag var lite rädd för pappa men aga är ett effektivt sätt att få barn att lyda på gott och ont.
Jag är visserligen född 69, men jag var ju barn på 70-talet, och jag fick aldrig stryk.
Föddes på 60-talet och fick aldrig stryk. Jag vet att mina föräldrar "smög" lite med det där, eftersom alla andra vuxna tyckte det behövdes lite stryk i uppfostran.
Född -71 och har aldrig fått stryk eller blivit örfilad etc.
Tror inte på det som uppfostringsmetod alls, inte min mamma heller.
Kan tillägga att hon inte heller fick stryk som barn, så det finns familjer/släkter där barnaga är sällsynt.
Jag är född -75 och fick aldrig stryk hemma.
Dock förekom det hemma hos kompisar. En kille fick stryk ofta och när han blev stor nog började han slå tillbaka mot sin mamma. Han hade en del problem i skolan och det gick inte så lysande för honom. Jag tror absolut det fanns en koppling.
Varför ska inte barn säga emot vuxna? Hellre fritt tänkande barn än sådana som blint lyder. Omtänksamhet och exempelvis att tacka för saker är viktigt, men mycket av det som anses tillhöra god uppfostran tycker jag är onödigt.