• Anonym (Ledsen)

Förskola 11 timmar/dag

Jag och exet är mitt i en separation. Han vill verkligen ha barnen varannan vecka (vilket jag absolut förstår, det vill jag också att han ska kunna ha!) Men han kommer inte ens hinna laga middag innan barnen har somnat på hans dagar.

Han flyttar till en annan kommun eftersom att han har familj och vänner där (ca en kvart bort med bil). Utöver körtiden hit då han måste lämna på förskolan här så har han en timme till jobbet. Han jobbar 7-16 så det skulle innebära att han kör hemifrån halv 6 för att hinna lämna och vara hemma igen vid samma tid på kvällen.

Han vill verkligen, verkligen, verkligen ha barnen och tar inte in att de inte kommer att må bra av detta. Det spelar liksom ingen roll vad jag säger. Ber jag honom att gå ner i arbetstid så tycker han att jag försöker förstöra hans ekonomi. Ber jag honom att se det från barnens synvinkel så tror han att det är för att jag vill ha dem på heltid och för att få pengar. 

Jag studerar och min längsta dag är på ca. 6 timmar (som jag MÅSTE befinna mig i skolan). Han är en helt fantastisk pappa och älskar verkligen sina barn. Självklart vill jag att han ska få ha dem lika mycket som jag och har erbjudit att han äter middag med oss och att de bor mer hos honom på lov och ledigheter. Men han vill ju också ha sin lediga tid, som han så fint uttrycker det.

Vi kommer väldigt bra överens annars och kan prata om det mesta. Men här kör det fast. Hur ska jag övertyga honom? Det handlar ju inte om att jag vill ha dem på heltid (klart jag vill men ni förstår hur jag tänker), utan om deras bästa. Att dem ska slippa så långa dagar. Hjälp!

• Svar på tråden Förskola 11 timmar/dag
  • Anonym (A)