• Daniel12

Varför är osten så jävla dyr?

Bland det dyraste som finns att köpa i matvarubutiker är ost. Man får betala mellan 80 och 150 kr för en acceptabelt stor ost, ändå har många ost som favoritpålägg, inklusive undertecknad.

Vad är det som gör att just ost är så dyrt? Och varför är det så sällan extrapris på ost?

Kommer vi i framtiden inte ha råd att käka ostmacka?

• Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?
  • Rymdmoln

Är det försent att börja lagra en ost idag om man vill ha den till kommande jul?

• Gjulkung
    klyban skrev 2017-03-24 14:12:27 följande:

Jag förstår till 100%, osten blir ju bara bättre och bättre allt eftersom tiden går.

Och sänka pris och slänga är ju galet tråkigt.

Men och andra sidan, så varför inte bara fortsätta och sälja den, utan sänka pris eller släng?

Det är ju inte olagligt att sälja sådan ost med bästföredatum som överskridits.

Och jag hade MYCKET hellre köpt en sådan ost till normalpris än en med ett bästföredatum som inte överskridits.

Under förutsättning att osten inte är kontaminerad av nått, då den möglar i så fall om det skett.

Och nått man inte så ofta vill ha på traditionella hårdostar

Tydligen vågar de flesta inte köpa de gamla ostarna. Du har ett tydligt samhällsuppdrag här!
  • klyban
    Gjulkung skrev 2017-03-24 14:51:01 följande:
    Tydligen vågar de flesta inte köpa de gamla ostarna. Du har ett tydligt samhällsuppdrag här! smile1.gif

Haha, lite sant faktiskt.
    Jag säger även detta på andra ingredienser.
    En stor är övriga mejeriprodukter, där jag aldrig tittar på bästföredatum ens.
    Utan det är titta, lukta och smaka smaka som alltid gäller.
    Och en som verkligen utmärker sig här är creme fraiche.

Den håller 6mån efter bästföredatum utan problem(ej garant av någon anledning).
    Och smakar så jävla gott då.

• Aniiee
    Rymdmoln skrev 2017-03-24 14:45:33 följande:

Är det försent att börja lagra en ost idag om man vill ha den till kommande jul?

Det är aldrig för sent (eller för tidigt....). Det enda som händer är att du tar upp osten tidigare.
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2017-03-24 14:55:25 följande:
    Det är aldrig för sent (eller för tidigt....). Det enda som händer är att du tar upp osten tidigare.
    BTW så har jag 6 osthyllor, 4 mån, 6 mån, 12 mån, 18 mån, 24 mån och 36 mån. 4 ostar på varje. Har dock inte "hållit på" i 24 månader ännu, så har ingen aning om hur det går för dem.

Sen när jag har experimenterat klart så kommer jag nog bara ha 1 ost eller 2 på varje.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-24 14:59:27 följande:
    BTW så har jag 6 osthyllor, 4 mån, 6 mån, 12 mån, 18 mån, 24 mån och 36 mån. 4 ostar på varje. Har dock inte "hållit på" i 24 månader ännu, så har ingen aning om hur det går för dem.

Sen när jag har experimenterat klart så kommer jag nog bara ha 1 ost eller 2 på varje.

Seriositet är alltid trevligt och se.
    Jag kör varianten, där det finns plats får den ligga Flört

• Gjulkung
    klyban skrev 2017-03-24 14:54:58 följande:

Haha, lite sant faktiskt.

Jag säger även detta på andra ingredienser.

En stor är övriga mejeriprodukter, där jag aldrig tittar på bästföredatum ens.

Utan det är titta, lukta och smaka smaka som alltid gäller.

Och en som verkligen utmärker sig här är creme fraiche.

Den håller 6mån efter bästföredatum utan problem(ej garant av någon anledning).

Och smakar så jävla gott då.

Ja, det där med créme fraishe upptäckte vi för ett tag sedan när vi hittade en bortglömd burk längst bak i kylen. "Den är väl syrad, då håller den!", tänkte jag. Och visst hade den det! Men den var bara en månad för gammal.
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-03-24 15:10:32 följande:

Seriositet är alltid trevligt och se.
    Jag kör varianten, där det finns plats får den ligga Flört

Ja, vad ska jag säga... jag tar lek med mat på största allvar..  =P
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-03-24 15:20:11 följande:
    Ja, vad ska jag säga... jag tar lek med mat på största allvar..  =P

Samma här, men är en slarver i att ha bra ordning.
    Ser det som mycket sekundärt.
    Men såklart det sker översyn och utrensningar ibland, då får allt hamna i ordning igen Flört

• Rymdmoln
    Aniiee skrev 2017-03-24 14:55:25 följande:

Har du någon ost du kan tipsa om som blir bra till jul då? :) eller ska jag bara köpa en vanlig hushållsost?
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2017-03-24 15:33:24 följande:
    Har du någon ost du kan tipsa om som blir bra till jul då? :) eller ska jag bara köpa en vanlig hushållsost?
    Klövers Gouda som någon nämnde, arlas hushållsost eller Stureost. Se till att de är vakumförpackade och inte har släppt. För långlagring. Köper du en på ca ett kg nu nästa vecka är den lagom till jul. Köp en välförpackad cheddar och lagra till midsommar eller kräftskivan. Glöm inte att vända osten två-tre gånger i månaden.

Efter jul kan du köpa en större röd julost på extrapris och lagra till nästa jul =)
  • Rymdmoln
    Aniiee skrev 2017-03-24 16:03:42 följande:

Klövers Gouda som någon nämnde, arlas hushållsost eller Stureost. Se till att de är vakumförpackade och inte har släppt. För långlagring. Köper du en på ca ett kg nu nästa vecka är den lagom till jul. Köp en välförpackad cheddar och lagra till midsommar eller kräftskivan. Glöm inte att vända osten två-tre gånger i månaden.

Efter jul kan du köpa en större röd julost på extrapris och lagra till nästa jul =)

Tack snälla :)

Nu ska här ostshoppas.

Trevlig helg!
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-03-24 15:33:24 följande:

Jag skulle nog för denna uppkommande julen tagit en ost som kanske redan är lite lagrad.
    Sen bunkrat upp med lite billigare ost som får ligga länge, den Klöver gouda är riktigt bra att lagra.
    De väger ca 2,7kg stycket och brukar vara billiga, och tro inte du kan ta en annan gouda, då en del av dom blir inte så bra.
    Varför vet jag inte, kan vara så att en del smakar papper från början och inte går att göra så humla mycket bättre.

Jag har aldrig kört ost mer än 3-4år, men tror osten håller för evigt nästan.
    Underförutsättning att den är väl packad, men de brukar de vara.
    En del vänder som tokar också, jag vänder inte så ofta.
    5-6ggr per år kanske.

• Poascenko
    Daniel12 skrev 2015-10-28 12:21:25 följande:

Bland det dyraste som finns att köpa i matvarubutiker är ost. Man får betala mellan 80 och 150 kr för en acceptabelt stor ost, ändå har många ost som favoritpålägg, inklusive undertecknad.

Vad är det som gör att just ost är så dyrt? Och varför är det så sällan extrapris på ost?

Kommer vi i framtiden inte ha råd att käka ostmacka?

Kanske för att även mjölkbönderna i Sverige behöver försörja sig varje månad? Varför blir smör och mjölk dyrare varje halvår? Kanske för att även mjölkbönderna behöver försörja sig varje månad?

Och vet du vad? Vänta tills SD röstats fram i Sverige och det blir Svexit, då får inte någon av dessa mjölkbönder öht några EU-subventioner. Då blir det riktigt lustigt.
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-03-24 16:37:10 följande:
    Tack snälla :)
    Nu ska här ostshoppas.

Trevlig helg!

Gör det, och sen ska du glömma av dom, för väntan är ju lång.
    Och glöm inte att fylla på också, för det glömmer en del.
    Så får man börja om från början.

Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?