• Sasahaa

Folkbokföring

Hej! Det är så att jag är 20 år gammal och jag bor i Malmö , håller på att flytta till Stocholm . Har fixat jobbat &boende men det en sak som saknas det är folkbokföring ! Det är så jag ville skriva in mig på den adressen som jag ska bo i men hyresvärden sa att den här lägenheten kan jag inte skriva in mig för att det är andrahandsuthyrning , jag tänkte skriva in mig på komvux också men dom berättade att jag måste vara folkbokförd i Stocholm . Jag måste ansöka till komvux senast till den 15 november . Har ni några tips på hur jag kan göra detta om man kan bli folkbokförd genom församling tex , kan jag då jobba på vitt , och söka till skolor osv då?

• Svar på tråden Folkbokföring
  • summer13

Jobbar med sånt här dagligen. Det ska finnas ett godkännande av andrahandsuthyrning från bostadsrättsföreningen eller likvärdigt. Det är inga problem att folkbokföra sig på adressen även om det är andrahandsuthyrning. Du SKA göra det om du har din huvudsakliga dygnsvila där.

• Aniiee
    sportpappa skrev 2015-10-28 20:14:42 följande:
    Du ska enligt lag vara folkbokförd där du har din huvudsakliga dygnsvila. Du kan skriva dig hos en kompis och det kommer nog inte hända något särskilt förutom att all din post hamnar där.
    Och att hon i värsta fall får böter om det upptäcks......
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Sasahaa

Kan jag folkbokföra mig utan att min hyresvärd få reda på det ? Och tex jag får min post på postbox men står bara skriven hos hyresvärden

• Aniiee
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:39:30 följande:

Kan jag folkbokföra mig utan att min hyresvärd få reda på det ? Och tex jag får min post på postbox men står bara skriven hos hyresvärden

Alltså, ärligt, jag vill veta: 1: Är det en hyresgäst du hyr av (låter ju logiskt om det är 2a hand)? Vad är det för hyresVÄRD (Bolag/privat? Du behöver inte skriva vilken, men skriv om det är ett stort känt bolag eller en mindre/privat)? Vad är det för lägenhet (storlek? Skick? Ungefärligt läge)?  Vad ska du betala för hyra?

För ärligt, det låter lite som att det handlar om någon som vill sko sig på en naiv ungdom som inte har koll. Det är ok att inte ha någon koll, det har man inte före man lärt sig, men det låter lite som att du håller på att bli blåst här - ingen seriös andrahandsuthyrare tvingar sina hyresgäster att bryta mot LAGEN.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:39:30 följande:

Hyresvärden får inte upplysning om att du är bosatt där. Däremot får man redan på din folkbokföringsadress om man slår på dig i olika adressregister. All post från myndigheter m.fl. skickas till din folkbokföringsadress, men det går att anmäla "Särskild postadress" så att den posten hamnar någon annanstans och till övriga företag och privatpersoner så uppger du helt enkelt den adress du vill ha posten till.

Men allt blir lätt krångligt. Du SKA vara folkbokförd där du bor. Om det är en godkänd andrahandsuthyrning så är det inga problem. Hyresvärden har antingen inte någon koll eller så är det något lurt.

Om ditt namn inte står på brevlådan så är det svårt för posten att hitta rätt. Det kan bli alla möjliga problem om räkningar och annan information inte kommer fram till dig.
  • Sasahaa

Det är så att jag ska bo med två snubbar en man och hans son vi delar på lägenheten , en man hyrde ut lägenheten till dom vet inte om han har rätt till andra handsythyrning men jag tänkte bara säga till Skatteverket att jag bor där för att sen ansöka till skolan

• Sasahaa

Med posten tänkte jag bara ha en postbox så att posten inte till min hyresvärden

• mammaåten

Tvivlar på att det är posten som är problemet. Den kommer ju till lägenheten där du bor och inte till hyresvärden.

Du kan inte bara säga till SKV att du står skriven där utan måste anmäla det vilket senare kommer synas.

Tycker du bör fundera över en annan bostad. Som de andra säger: det ska inte vara några problem att bo med ert andra handskontrakt och ha adressen skriven där.

• summer13

Kan ju vara så att personerna som bor där får bidrag (ex bostadsbidrag) som blir drabbat om en person till folkbokför sig där. Hör med hyresvärden exakt VARFÖR du inte skulle kunna folkbokföra dig där.. låter helskumt!

• Aniiee
    Sasahaa skrev 2015-10-28 21:09:48 följande:

Det är så att jag ska bo med två snubbar en man och hans son vi delar på lägenheten , en man hyrde ut lägenheten till dom vet inte om han har rätt till andra handsythyrning men jag tänkte bara säga till Skatteverket att jag bor där för att sen ansöka till skolan

Om jag var du skulle jag se mig om efter ett annat boende på stört. PÅ STÖRT.
  • Sasahaa

Får höra med hyresvärden då, men blir det nån alternativ med församlijngshus?

• sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 21:57:47 följande:

Får höra med hyresvärden då, men blir det nån alternativ med församlijngshus?

Vad är församlingshus?
  • kanskeKF

Får höra med hyresvärden då, men blir det nån alternativ med församlingshus?

Man blir "på församlingen skriven" om man blir bostadslös. Kallas idag för "sista kända adress".
    Det betyder rent praktiskt att man skrivs på kommunens församlingshus för att inte ställa till bekymmer för den nya hyresgästerna. (Det betyder INTE att posten sänds dit utan bara att man saknar adress)
    Och som du kanske inser så bor man aldrig i ett församlingshus...
    Och som du kanske också inser så måste du ha varit skriven där för att kunna bli bostadslös med "sista kända adress",

Svar på tråden Folkbokföring