• Sasahaa

Folkbokföring

Hej! Det är så att jag är 20 år gammal och jag bor i Malmö , håller på att flytta till Stocholm . Har fixat jobbat &boende men det en sak som saknas det är folkbokföring ! Det är så jag ville skriva in mig på den adressen som jag ska bo i men hyresvärden sa att den här lägenheten kan jag inte skriva in mig för att det är andrahandsuthyrning , jag tänkte skriva in mig på komvux också men dom berättade att jag måste vara folkbokförd i Stocholm . Jag måste ansöka till komvux senast till den 15 november . Har ni några tips på hur jag kan göra detta om man kan bli folkbokförd genom församling tex , kan jag då jobba på vitt , och söka till skolor osv då?

• Svar på tråden Folkbokföring
  • Aniiee

Om du inte "får" folkbokföra dig på den adressen så är det något lurt. Man SKA folkbokföra sig där man har sin dygnsvila - även om man hyr i andra hand.

Med hyresvärden, menar du den som hyr i första hand? Det är förmodligen isf så att den hyr ut svart/utan tillstånd.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • mammaåten

Jag bor i andra hand och det går utmärkt att stå skriven på adressen. Något lurt verkar det vara.

• Nyfikna72

Är det en bostadsrätt så har de väl inte styrelsens godkännande att hyra ut. Då brukar man inte vilja ha andras namn på dörren för då syns det ju.

• Sasahaa

Han hyresvärden sa att han kan råka ut för problem med polisen osv. Men om jag gör typ c/o räknas det att jag är folkbokförd i Stocholm ?

• Långbenopluto
    Sasahaa skrev 2015-10-28 19:54:01 följande:

Han hyresvärden sa att han kan råka ut för problem med polisen osv. Men om jag gör typ c/o räknas det att jag är folkbokförd i Stocholm ?

Polisen??

Nja, tycker du ska fundera om du verkligen ska bo där.....
  • mammaåten

Då ljuger han i så fall. Kontakta hyresvärden och be om ett ärligt svar. Jag antar att det är en privat hyresvärd om han säger sådär! Är det en privat hyresvärd eller privatperson som bor i lägenheten och hyr ut den till dig? 
  • Sasahaa

Om jag folkbokför mig hos en kompis då , blir det några konsekvenser ?

• sportpappa

Du är bara folkbokförd där om du faktiskt folkbokför dig där och det gör du genom en flyttanmälan till Skatteverket.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:12:32 följande:

Om jag folkbokför mig hos en kompis då , blir det några konsekvenser ?

Du ska enligt lag vara folkbokförd där du har din huvudsakliga dygnsvila. Du kan skriva dig hos en kompis och det kommer nog inte hända något särskilt förutom att all din post hamnar där.
Svar på tråden Folkbokföring