• Förväntanstid

Läser du för ditt barn varje dag?

Jag vill veta hur ni andra föräldrar gör/resonerar kring kontinuerligt läsande.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Läser du för ditt barn varje dag?
  • lövet2

Ja. Min 11-åring har ett sådant där tunt trassligt hår, som måste borstas i genom 15-20 minuter varje dag. Jättetrist förstås, men då läser jag för henne under tiden. Vi har just avslutat Narnia-serien, och nu läser jag Lilla huset på prärien.

• Michael 310

Læser 9/10 dagar før sonen, hoppas dock han ær lik mig och lær sig læsa tidigt och utvecklar stort læsintresse. Mina førældrar slutade læsa før mig nær jag var 5 helt enkelt før att jag fixade det sjælv :) Hade nog inte satt mig och læst før en 11 åring då bør man klara det sjælv tycker jag.

• Fru Ve

Jag läser för både 4-åringen och 8-åringen, ca 3-4 ggr/vecka. Min ambition är att det ska vara dagligen. 8-åringen försöker jag också uppmuntra att han ska läsa mer självständigt.

• Primrose

Ja vi läser, i princip, högt varje dag för vår son. Oftast sker det vid nattningen. Jag brukar också sjunga då. Ibland läser sonen högt för den av oss som nattar. Han är nyss fyllda sju och började att läsa vid4 års ålder.

• Tow2Mater
    Primrose skrev 2015-10-30 23:27:37 följande:

Han är nyss fyllda sju och började att läsa vid4 års ålder.

Vad vill du säga med det? De flesta barn är inte så tidiga, oavsett om man läser for och med dem hela dagarna, eller inte alls.
  • Meus Veritas

Ja varje kväll vid läggning läser vi i kapitell böcker. Just nu kör vi serien om spökjägarna och han älskar dom?? Jag är själv en bokmal så våra lässtunder är heliga?? Han är åtta år snart nio.

• Förväntanstid
    Anonym (Peace ;)) skrev 2015-10-29 21:37:48 följande:

Jag läser inte varje dag då jag inte orkar helt enkelt. Pratar gör man ju men att läsa varje kväll .. nope! Tycker att barn redan tar för mycket av ens tid så 4 dagar i veckan är kvällen dedikerad till mig och min sambo, därför har vi också kunnat ha ett så pass bra sexliv och orkar med att göra alla andra roliga saker med barnen resten av dagarna och helgerna, Tycker absolut att man ska läsa för barnen men tycker inte det ska vara någon "regel" som man nödvändigtvis måste följa, tycker att man ska lägga hälften på barnen och hälften på sin partner relation på kvällarna.

Bli sura ni om ni vill, men vet att det gör att man till slut inte lessnar på varandra och har mer tålamod och mer kul med barnen!

Det är inte meningen att vi ska tillrättavisa och bli sura på varandra. Tack för att du berättade hur ni tänker!
  • Förväntanstid
    Tow2Mater skrev 2015-10-31 00:05:55 följande:

Vad vill du säga med det? De flesta barn är inte så tidiga, oavsett om man läser for och med dem hela dagarna, eller inte alls.

Fast det är ju ganska häftigt när de kan läsa så tidigt? Klart man får vara stolt. En vän till oss har en (snart) fyraåring som kan läsa och skriva. Jag är imponerad :)
  • Primrose

Tow2Mater:
    Hej! Det jag ville säga var att vi läser högt för vår son trots att han läser själv sedan länge. Det vill säga, att han kan läsa själv har inte betytt att vi har slutat läsa tillsammans. Vi "läste" också bilderböcker länge, eftersom han tyckte mycket om det- ända upp i 5-årsåldern.
    Jag tror inte alls att det är viktigt att kunna börja läsa tidigt. Framför allt tror jag inte på att alla barn är lika och att man ska följa vissa regler. Men jag tror på att främja fantasin och kreativt tänkande och att man följer sitt barn och inte bara leder efter vissa normer. Han vill titta i bilderböcker - då säger vi inte att han är för "stor", han vill klä ut sig till prinsessa då säger vi inte att han är "pojke", han vill att vi läser högt då säger vi inte att han "kan själv" osv. Som tur är tycker både min man och jag att det är roligt att läsa högt så att vi kan turas om.ð???

• Gladskit
    Velmaja skrev 2015-10-29 16:33:02 följande:

Jag läser varje kväll vid läggning för min 9-åring! Glad

Jag med!
  • fluu

Någon av oss läser för ungen minst en gång per dag. Det är mysigt och roligt. Min pappa läste för mig tills jag var 13 trots att jag då kunnat läsa i åtta år. Det är verkligen något jag vill föra vidare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • minerva123

Vi läser för 2.5-åringen flera gånger varje dag inklusive vid nattningen. Han har alltid varit ett energiknippe som sällan sitter still, men läsning och böcker har fascinerat honom sedan han var 4-5 månader. Lillebror på 8 månader däremot tuggar och fingrar på böckerna och kommer inte alls till ro vid läsning på samma sätt som storebror gjorde vid samma ålder. Men det kommer garanterat.

• Ankissen

Mannen och jag läser dagligen vid sängdags för tioåring och sexåringen. Är och svensklärare. 10- åringen och jag är mitt i Narniaserien och sen ska vi hoppa in i Oliver Twist. 6-åringen och pappa läser Ronja Rövardotter.

• Harmagedon

Det blir inte varje dag även om det är vår ambition. Barnen älskar det men det är så mycket som ska hinnas med att det inte alltid blir av. Vi läser mer ofta än inte.

• Primrose

Ps Jag och min man har båda magisterexamen i litteraturvetenskap och jag är bibliotekarie. Så vi gillar böcker och att läsa, det gör vi verkligen.

• Catti41

Någon av oss läser högt varje dag vid sänggåendet. Sen lyssnar vi på ljudböcker ofta i bilen. Och på semester och lov har vi nåt bokprojekt vi läser ihop, typ Harry Potter eller så. Då läser en och de andra lagar mat, typ. Och vi varvar så även barnet läser några sidor. Han är snart åtta.

Svar på tråden Läser du för ditt barn varje dag?