Hur har du gjort för att sluta tröstäta?
Jag har nyligen upptäckt att jag tröstäter..!
Jag har alltid förknippat tröstätande med att man går och tar något och äter så fort man är ledsen, och inte förstått att man faktiskt kan tröstäta även när man är irriterad, frustrerad, har tråkigt osv. Vilket jag nu upptäckt att jag gör!
Jag började röka när jag var 11 (tidigt, jag vet), och tog då alltid en cigarett när jag kände mig irriterad, arg, frustrerad, ledsen osv. Jag slutade röka när jag var 21, och började då äta mer istället. Inte alltid så mycket godis osv, även om jag har mina perioder med det med. Men det är mer maten som är problemet, jag tröstäter mat helt enkelt.
Jag har testat sätta upp en motivationsbild på kylen av någon som jag hade velat likna, kroppsmässigt.
Jag har testat ta ett eller flera glas vatten när jag vill ha nåt att äta.
Jag har testat olika dieter (lchf, viktväktarna, olika pulverdieter, fasta, 16:8, frukt- och grönsaksdiet, soppdiet med flera. Men de funkar endast ett tag.
Jag har testat skriva upp svar på alla "orsaker" jag har till att äta något i den stunden jag känner behov av det.
Jag har testat röra mig mer, men har perioder då jag inte kan röra mig lika mycket och har då tappat motivationen.. Osv.
Jag äter var tredje timme och har försökt att minska det (Då jag endast åt 1-3 gånger om dagen förr), men det är otroligt svårt med barnen, då vi alla sitter tillsammans när de äter. Har testat att ta ett glas vatten eller en kopp te i samband med att de äter, men funkar bara periodvis.
Jag förstår att jag helt måste bryta det beteendet, men HUR?
Hur har ni gjort för att sluta tröstäta?
Tänk efter en extra gång innan du skriver, tack. Vill inte ha några elaka kommentarer.