• Marcella

Hur har du gjort för att sluta tröstäta?

Jag har nyligen upptäckt att jag tröstäter..! 
    Jag har alltid förknippat tröstätande med att man går och tar något och äter så fort man är ledsen, och inte förstått att man faktiskt kan tröstäta även när man är irriterad, frustrerad, har tråkigt osv. Vilket jag nu upptäckt att jag gör! 

Jag började röka när jag var 11 (tidigt, jag vet), och tog då alltid en cigarett när jag kände mig irriterad, arg, frustrerad, ledsen osv. Jag slutade röka när jag var 21, och började då äta mer istället. Inte alltid så mycket godis osv, även om jag har mina perioder med det med. Men det är mer maten som är problemet, jag tröstäter mat helt enkelt.

Jag har testat sätta upp en motivationsbild på kylen av någon som jag hade velat likna, kroppsmässigt.  
    Jag har testat ta ett eller flera glas vatten när jag vill ha nåt att äta.
    Jag har testat olika dieter (lchf, viktväktarna, olika pulverdieter, fasta, 16:8, frukt- och grönsaksdiet, soppdiet med flera. Men de funkar endast ett tag. 
    Jag har testat skriva upp svar på alla "orsaker" jag har till att äta något i den stunden jag känner behov av det. 
    Jag har testat röra mig mer, men har perioder då jag inte kan röra mig lika mycket och har då tappat motivationen.. Osv.

Jag äter var tredje timme och har försökt att minska det (Då jag endast åt 1-3 gånger om dagen förr), men det är otroligt svårt med barnen, då vi alla sitter tillsammans när de äter. Har testat att ta ett glas vatten eller en kopp te i samband med att de äter, men funkar bara periodvis.

Jag förstår att jag helt måste bryta det beteendet, men HUR?
    Hur har ni gjort för att sluta tröstäta? 

Tänk efter en extra gång innan du skriver, tack. Vill inte ha några elaka kommentarer.

• Svar på tråden Hur har du gjort för att sluta tröstäta?
  • Marcella
    MammAmma skrev 2015-10-30 14:02:05 följande:

Jag hade ett stort problem med tröstätning och hetsätning (vilket även resulterade i att jag blev ganska gravt överviktig - 94kg till mina 160 cm) fram till i augusti förra året, då jag bestämde mig för att ta tag i saken. Jag började gå i KBT och har nu ett drygt år senare slutat både hetsäta och tröstäta (vilket jag slutade med nästan helt efter bara nån månad) och har gått ner 28kg, så jag kan varmt rekommendera KBT!

Oj det låter ju jättebra! Jag har också lite tankar på kbt, men vill väl gärna testa själv först. 
    Men vad är det för grundtankar man ska ha ring tröstätande enligt kbt?
  • MammAmma
    Marcella skrev 2015-10-30 14:04:39 följande:

Oj det låter ju jättebra! Jag har också lite tankar på kbt, men vill väl gärna testa själv först. 

Men vad är det för grundtankar man ska ha ring tröstätande enligt kbt?

Det handlar om att lära sig att identifiera vad det är för känslor, tankar och situationer som utlöser den här lusten till att tröstäta/hetsäta, för att i nästa steg lära sig att avbryta beteendet innan det leder till att man börjar stoppa i sig. Föra matdagbok för att se vad och när man äter och eventuellt då införa fler måltider om man t ex äter för få riktiga mål om dagen som kan göra att man blir benägen att småäta eller stoppa i sig mycket onyttigheter för att blodsockret blir lågt. Alltså det är en hel vetenskap och terapin måste skräddarsys efter individen, men i grova drag...
  • Erica01

Bra att du har sunda matvanor med dina barn, tror det var Fredrik Reinfelt som gav sitt bästa bantartips "att sluta äta upp barnens mat". Kan känna igen mig i det :)

Som terapi kring olika former av tröstätande tänker jag att det handlar om vilken känsla man försöker "trösta" med ätandet och i stället för att äta verkligen känna och tänja efter, vilka andra sätt finns för att hantera den känslan? Tex om man är stressad kanske det är bättre att verkligen försöka slappna av i tio minuter och göra ingenting medan barnen slabbar med sitt mellis, i stället för att hetsäta tre mackor (och fortfarande vara stressad). Jag tror det är en träningssak att känna den riktiga känslan om man under lång tid översatt den till ätsug och sen får man nog vara beredd på att ta hand om jobbiga känslor som sorg, besvikelse, bitterhet och Gud vet allt i stället för att döva med nåt att äta. Förhoppningsvis lär man sig något om sig själv på vägen.
    Så tänker jag i alla fall.

• Marcella
    MammAmma skrev 2015-10-30 14:15:16 följande:
    Det handlar om att lära sig att identifiera vad det är för känslor, tankar och situationer som utlöser den här lusten till att tröstäta/hetsäta, för att i nästa steg lära sig att avbryta beteendet innan det leder till att man börjar stoppa i sig. Föra matdagbok för att se vad och när man äter och eventuellt då införa fler måltider om man t ex äter för få riktiga mål om dagen som kan göra att man blir benägen att småäta eller stoppa i sig mycket onyttigheter för att blodsockret blir lågt. Alltså det är en hel vetenskap och terapin måste skräddarsys efter individen, men i grova drag...

Det låter faktiskt riktigt bra! Jag ska absolut överväga om det kan vara något för mig. :)

Måste vara underbart att vara kvitt det beteendet! :D

• Marcella
    Erica01 skrev 2015-10-30 14:56:13 följande:

Bra att du har sunda matvanor med dina barn, tror det var Fredrik Reinfelt som gav sitt bästa bantartips "att sluta äta upp barnens mat". Kan känna igen mig i det :)

Som terapi kring olika former av tröstätande tänker jag att det handlar om vilken känsla man försöker "trösta" med ätandet och i stället för att äta verkligen känna och tänja efter, vilka andra sätt finns för att hantera den känslan? Tex om man är stressad kanske det är bättre att verkligen försöka slappna av i tio minuter och göra ingenting medan barnen slabbar med sitt mellis, i stället för att hetsäta tre mackor (och fortfarande vara stressad). Jag tror det är en träningssak att känna den riktiga känslan om man under lång tid översatt den till ätsug och sen får man nog vara beredd på att ta hand om jobbiga känslor som sorg, besvikelse, bitterhet och Gud vet allt i stället för att döva med nåt att äta. Förhoppningsvis lär man sig något om sig själv på vägen.
    Så tänker jag i alla fall.

Så är det nog garanterat!
    Jag ska försöka stanna upp och känna efter vad det är för känsla jag vill döva. Dock kan det i många situationer vara ganska svårt. Tex om jag har vår yngsta gråtande i famnen medens den äldsta kallar på mig då hon vill ha hjälp med något, samtidigt som jag måste gå ut med hunden som har gnällt den senaste kvarten.. Även om det då kan vara ganska självklart att det är p.g.a. stress, så är det ganska svårt att stanna upp, känna efter och ta hantera känslan.
    Men skam den som ger sig! ^^ 
  • Personlig Utveckling Nu

Jag uppmuntrar dig starkt att läsa boken Vanans makt (engelska The Power of Habit).

I den säger de att en vana består av tre saker (jag vet dessvärre inte vilka ord han använder i den svenska versionen):

? En cue - någon utlösare (t.ex. du är hungrig)
    ? En rutin - en rutin som följer denna utlösare (du går och öppnar kylskåpet)
    ? En reward - en belöning som följer denna rutin (du känner mättnad efter att ha ätit chipspåsen)

Jag skulle ljuga om jag sade att jag var en expert på vanor, men försök identifiera vilken cue du har, och byt ut rutinen. Till exempel, om du märker att du har som cue att du börjar äta massa onyttigt när du känner dig lite nere ("tröstäter"), satsa på att byta ut din rutin - från att äta något till, exempelvis, att träna. 

Det låter klyschigt att föreslå att du ska börja träna, men det skulle stimulera dig och ditt begär, samt ge en givande belöning efteråt. Självfallet behöver du ej välja just träning, men poängen är att du medvetet ska försöka byta ut rutinen som din utlösare medför.

Lycka till Cool

PersonligUtvecklingNu.se - Med mål att hjälpa dig skapa ett liv som gör att du älskar att leva.
  • Marcella
    Personlig Utveckling Nu skrev 2015-10-30 17:35:37 följande:

Jag uppmuntrar dig starkt att läsa boken Vanans makt (engelska The Power of Habit).

I den säger de att en vana består av tre saker (jag vet dessvärre inte vilka ord han använder i den svenska versionen):

? En cue - någon utlösare (t.ex. du är hungrig)
    ? En rutin - en rutin som följer denna utlösare (du går och öppnar kylskåpet)
    ? En reward - en belöning som följer denna rutin (du känner mättnad efter att ha ätit chipspåsen)

Jag skulle ljuga om jag sade att jag var en expert på vanor, men försök identifiera vilken cue du har, och byt ut rutinen. Till exempel, om du märker att du har som cue att du börjar äta massa onyttigt när du känner dig lite nere ("tröstäter"), satsa på att byta ut din rutin - från att äta något till, exempelvis, att träna. 

Det låter klyschigt att föreslå att du ska börja träna, men det skulle stimulera dig och ditt begär, samt ge en givande belöning efteråt. Självfallet behöver du ej välja just träning, men poängen är att du medvetet ska försöka byta ut rutinen som din utlösare medför.

Lycka till Cool

Jag tycker faktiskt att det låter väldigt bra, och är absolut något jag tänker testa! Tack! :D
    Jag ska även spana in boken och se om det kan vara något för mig. :) 
    Träna är jag sugen på, vi har t.o.m. ett träningsrum, som vi nyligen köpt multigym till. Ska bara försöka få loss tiden till det också. :)
  • TTss

Jag skulle ge följande tips:

När du väl har godiset eller vad det är framför dig krävs det hård disciplin att motstå det som få som har beroendet klarar av. Stoppa dig själv innan det går så långt så är det lättare.

# Köp aldrig något hem du kan tröstäta, inte heller till barnen eller någon annan. Stoppa dig i affären.

# Gå aldrig hem till någon som bjuder på något onyttigt och ta bort godis och tårta, läsk, chips vid kalas, högtider och ersätt med annat ex tacos, lite popcorn eller frukter.

#Säg till alla du känner att du slutat äta onyttigt så du inte vill att någon bjuder dig på något och innan du går på bjudningar, fråga vad de kommer äta där.

#Undvik att sätta dig vid ett bord med massa onyttigheter, om du nu mot förmodan går/måste gå på en bjudning.

• TTss

#Det är lättare att motstå onyttigheter om du känner dig mätt. Se till att dricka vatten och ha med dig något nyttigt istället som du kan äta.

#Ät något litet regelbundet så du inte blir hungrig.

#Ät alltid mättande frukost. Det är bevisat att frukostätare väger mindre än de som skippar frukosten. En mättande frukost kommer minska sötsuget under resten av dagen

dagen dagen. Gröt är exempel på en mättande och bra frukost.

#Tänk ersättning istället för försakning /att försaka. I affären kan du tänka på att du ska äta en god ostsmörgås och en kopp choklad istället för godis /chips. Så du blir sugen på mackan istället för det som finns i butiken som är onyttigt.

#Tänk att de i affären försöker lura dig att köpa en massa skit som gynnar företaget och inte dig och att du är smartare än att låta dig luras. Det är ju därför de har onyttigheter vid in- och utgång.

• TTss

#Ge inte upp när du gått i fällan och ätit något du inte ska. Många får katastroftankar och tänker att det nu inte är någon mening alls att fortsätta. Avbryt bara ätandet och fortsätt kämpa.

#Efter ett tag kommer sockerberoendet att minska, du kommer känna mindre behov att äta onyttigt och det kommer bli lättare.

#Så tänk att du försöker ta till strategier här och nu för att minska godisätandet, alla strategier är bra, distraktioner eller vad som helst som funkar för dig. Efter ett tag får du in nya vanor, det blir lättare.

#Ta en dag i taget och beröm dig själv för varje dag du lyckas. Stöd är viktigt!

• TTss

Jo, en till!

#Ät med närvaro och ät långsamt. då kommer du känna dig mättare.

#Drick alltid vatten till måltiden, bäst innan du äter för mättnad.

#Försök undvika livsmedel som innehåller socker/ är onyttiga och ger liten mättnad, juice, sötad yoghurt eller alltför fet yoghurt, cornflakes exempelvis.

#Jag tror också det är bättre att äta på en och samma plats dvs inte springäta, äta i sängen utan äta en måltid vid köks-, vardagsrumsbordet för mer medvetet ätande.

• Marcella
    TTss skrev 2015-10-31 10:17:17 följande:

Jag skulle ge följande tips:

När du väl har godiset eller vad det är framför dig krävs det hård disciplin att motstå det som få som har beroendet klarar av. Stoppa dig själv innan det går så långt så är det lättare.

# Köp aldrig något hem du kan tröstäta, inte heller till barnen eller någon annan. Stoppa dig i affären.

# Gå aldrig hem till någon som bjuder på något onyttigt och ta bort godis och tårta, läsk, chips vid kalas, högtider och ersätt med annat ex tacos, lite popcorn eller frukter.

#Säg till alla du känner att du slutat äta onyttigt så du inte vill att någon bjuder dig på något och innan du går på bjudningar, fråga vad de kommer äta där.

#Undvik att sätta dig vid ett bord med massa onyttigheter, om du nu mot förmodan går/måste gå på en bjudning.

TTss skrev 2015-10-31 10:25:57 följande:

#Det är lättare att motstå onyttigheter om du känner dig mätt. Se till att dricka vatten och ha med dig något nyttigt istället som du kan äta.

#Ät alltid mättande frukost. Det är bevisat att frukostätare väger mindre än de som skippar frukosten. En mättande frukost kommer minska sötsuget under resten av dagen

#Tänk ersättning istället för försakning /att försaka. I affären kan du tänka på att du ska äta en god ostsmörgås och en kopp choklad istället för godis /chips. Så du blir sugen på mackan istället för det som finns i butiken som är onyttigt.

#Tänk att de i affären försöker lura dig att köpa en massa skit som gynnar företaget och inte dig och att du är smartare än att låta dig luras. Det är ju därför de har onyttigheter vid in- och utgång.

TTss skrev 2015-10-31 10:34:51 följande:

#Ge inte upp när du gått i fällan och ätit något du inte ska. Många får katastroftankar och tänker att det nu inte är någon mening alls att fortsätta. Avbryt bara ätandet och fortsätt kämpa.

#Efter ett tag kommer sockerberoendet att minska, du kommer känna mindre behov att äta onyttigt och det kommer bli lättare.

#Så tänk att du försöker ta till strategier här och nu för att minska godisätandet, alla strategier är bra, distraktioner eller vad som helst som funkar för dig. Efter ett tag får du in nya vanor, det blir lättare.

#Ta en dag i taget och beröm dig själv för varje dag du lyckas. Stöd är viktigt!

TTss skrev 2015-10-31 10:49:46 följande:

Jo, en till!

#Försök undvika livsmedel som innehåller socker/ är onyttiga och ger liten mättnad, juice, sötad yoghurt eller alltför fet yoghurt, cornflakes exempelvis.

#Jag tror också det är bättre att äta på en och samma plats dvs inte springäta, äta i sängen utan äta en måltid vid köks-, vardagsrumsbordet för mer medvetet ätande.

Fast nu är det mer mat framför sötsaker som jag tröstäter, men annars bra råd! 

Katastroftankar är något jag har. Så fort man ätit mer än man borde en dag så känns det som att man förstört allting också stoppar man i sig ännu mer. En ond cirkel, som man då måste stoppa för att kunna gå vidare. 
    Frågan är bara hur? 

• Fjäril kär
    Marcella skrev 2015-10-31 13:35:10 följande:
    TTss skrev 2015-10-31 10:25:57 följande:

TTss skrev 2015-10-31 10:49:46 följande:

Jo, en till!

Fast nu är det mer mat framför sötsaker som jag tröstäter, men annars bra råd! 

Katastroftankar är något jag har. Så fort man ätit mer än man borde en dag så känns det som att man förstört allting också stoppar man i sig ännu mer. En ond cirkel, som man då måste stoppa för att kunna gå vidare. 
    Frågan är bara hur? 

jag som slagits med ätstörningar hela mitt liv kan säga så här att för att bryta en (o)vana krävs det minst två veckor. 

Det tar alltså tid att få in  en ny tanke i medvetandet och ja du kommer snubbla många gånger innan du når dit, men ge inte upp.   Ju längre tid det tar för dig att falla tillbaka är ju en fantastisk seger. 

Det är inte hela världen att falla tillbaka i gamla vanor , så länge du vet att det faktiskt var ett misstag och tycker det är okej att göra misstag så har du alla möjligheter att komma tillbaka igen och faktiskt lyckas. 

Tänk på att du haft denna ovana väldigt länge i ditt liv, då kan du heller inte förvänta dig att du hux flux ska kunna bryta det på 1-3 dagar . Du kommer att få kämpa länge innan det klickar till i ditt huvud och det verkligen får fäste. 
  • Marcella
    Fjäril kär skrev 2015-11-01 13:08:38 följande:
    jag som slagits med ätstörningar hela mitt liv kan säga så här att för att bryta en (o)vana krävs det minst två veckor. 

Det tar alltså tid att få in  en ny tanke i medvetandet och ja du kommer snubbla många gånger innan du når dit, men ge inte upp.   Ju längre tid det tar för dig att falla tillbaka är ju en fantastisk seger. 

Det är inte hela världen att falla tillbaka i gamla vanor , så länge du vet att det faktiskt var ett misstag och tycker det är okej att göra misstag så har du alla möjligheter att komma tillbaka igen och faktiskt lyckas. 

Tänk på att du haft denna ovana väldigt länge i ditt liv, då kan du heller inte förvänta dig att du hux flux ska kunna bryta det på 1-3 dagar . Du kommer att få kämpa länge innan det klickar till i ditt huvud och det verkligen får fäste. 
    Uppmuntrande text! Jag ska försöka ta åt mig av vad du skriver. 

Jag har försökt gå ner i vikt i ca 7 år nu, och haft perioder då jag gått ner bra. Men sen faller jag tillbaka igen och går upp allting, om inte mer. Det är svårt, men jag hoppas på att genom att jag nu vet om att jag faktiskt tröstäter, så ska jag ta mig längre än tidigare och faktiskt bryta det dåliga mönstret. Men någonstans känns det som att jag försökt så många gånger förr, och misslyckats.
  • Gladskit

Jag tror på tankens kraft, att se målbilden framför sig och lära sig att byta ut en vana mot en annan som är sundare.
    Jag är inte sån som tröstäter så att jag köper en japp på Pressbyrån på väg hem för att jag haft en dålig dag. Däremot gör jag det när jag är uttråkad.
    Så då gäller det att "koppla om" detta i hjärnan så att när man och barn är upptagna med något och jag känner att nej nu ska jag nog gå och kolla om det finns något gott i kylen så går jag och ringer min syrra eller vattnar blommorna eller gör en kopp te och sätter mig med en god bok istället.

Rent allmänt är det ju också jättebra om man lyckas koppla om hela sitt tänk att allt inte behöver röra sig kring mat hela tiden. Varken belöningar eller bestraffningar. Som att nu åt jag tårta på kalaset i helgen, då FÅR jag inte äta si eller så på en vecka.

Svar på tråden Hur har du gjort för att sluta tröstäta?