• Erica01

Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!

Hej

Vill du också sluta att (tröst)äta godis och onyttigheter varje kväll och på så sätt komma i favoritjeansen igen, spara lite pengar, få bättre tänder eller bara bli fri från de ständiga samvetsförhandlingarna i din hjärna?

Jag tänkte använda denna tråd till att skriva av mig när suget kommer, som hjälp att stå emot och förhoppningsvis är vi fler som kan peppa varandra.

Jag tycker jag har grundläggande kunskap om kost och äter och tränar i övrigt "normalt", jag vill därför inte äventyra det med dieter och annat som sätter för stor fokus i livet på mat eller träning. Mitt problem är att när jag är ensam, ledsen, trött eller stressad blir jag ohanterligt sugen på något. Kan äta smågodis, chips, glass eller egentligen vad som helst som jag vet är onyttigt i ohyggliga mängder. Det är alltså beteendet som är mitt problem och som jag vill ändra.

Så, detta är en renodlad pepptråd för alla oss som vill sluta tröstäta eller sluta äta godis, utan avancerade dieter eller program. Häng gärna med.

Vilja, pepp och gemenskap!

• Svar på tråden Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!
  • Jeninan

Ha ha skrattar här. Bästa planeringen att bli smal görs med en glass i handen

• Anonym (Strumpan)

WOHOOOO! Jag klarade en fre+lör utan godis, kakor och läsk.

• Anonym (Godisråtta)
    Anonym (Strumpan) skrev 2017-07-16 11:49:08 följande:

WOHOOOO! Jag klarade en fre+lör utan godis, kakor och läsk.

Grymt bra jobbat!! Kan du inte beskriva könslan och hur svårt/ lät det kändes under tiden så ska jag försöka inspireras av det nästa gång jag står med handen i frysen för att hämta glass? Åt du ngt annat istället?
  • Anonym (Strumpan)

Godisråtta , TACK! Det svåra var framför tv på kvällen. Det är framför tv jag äter mest sött. I veckan har jag ätit propud med chokladbollsmak och det gjorde jag också i helgen. Den kändes mättande och så fick jag ändå äta choklad fast den var nyttig och kalorisnål. Åt också lite sån naturgodis "kinamix" som också är kalorisnål. tog också en extra lång kvällsrunda med hunden!

Hmmm. Vad jag tänkte var nog att jag vill gå ner mina 20 kilo övervikt så att jag orkar hålla på med agility med vovven. Väldigt bra motivation då vi har jättekul när vi gör det, men jag blir såååå trött av att springa. Så hitta en sak som motiverar dig och ge dig belöning när du exempelvis klarat ett visst antal dagar eller så.

• Anonym (Godisråtta)
    Anonym (Strumpan) skrev 2017-07-16 13:20:08 följande:

Godisråtta , TACK! Det svåra var framför tv på kvällen. Det är framför tv jag äter mest sött. I veckan har jag ätit propud med chokladbollsmak och det gjorde jag också i helgen. Den kändes mättande och så fick jag ändå äta choklad fast den var nyttig och kalorisnål. Åt också lite sån naturgodis "kinamix" som också är kalorisnål. tog också en extra lång kvällsrunda med hunden!

Hmmm. Vad jag tänkte var nog att jag vill gå ner mina 20 kilo övervikt så att jag orkar hålla på med agility med vovven. Väldigt bra motivation då vi har jättekul när vi gör det, men jag blir såååå trött av att springa. Så hitta en sak som motiverar dig och ge dig belöning när du exempelvis klarat ett visst antal dagar eller så.

Förstår, nu för att förhoppningsvis boosta din energi så vill jag bara säga att jag blev så inspirerad av dig så nyss stod jag och kikade in i frysen men kom fram till att jag inte skulle äta något och här sitter jag på FL och känner mig lite stolt för att jag avstått och nöjd att jag kommer vakna upp imorgon ett steg närmare mitt mål :D
  • Anonym (Strumpan)

Fyyy vad du är duktig Godisråttan! Tillsammans är vi starka!!!

• Jeninan

Duktiga ni är!

Jag har ätit bra i tre dagar nu. Känns så bra. Men blev deppig när jag provade en kjol som jag köpte för 7 år sedan, sååå för liten :( jag har inte så stor övervikt men behöver gå ner 7-10 kg och det känns på kroppen :(

Det värsta är att jag inte alls va nöjd för 7 år sedan, då ville jag gå ner typ 5 kg :( blä

• Anonym (Strumpan)
    Jeninan skrev 2017-07-16 22:05:51 följande:

Duktiga ni är!

Jag har ätit bra i tre dagar nu. Känns så bra. Men blev deppig när jag provade en kjol som jag köpte för 7 år sedan, sååå för liten :( jag har inte så stor övervikt men behöver gå ner 7-10 kg och det känns på kroppen :(

Det värsta är att jag inte alls va nöjd för 7 år sedan, då ville jag gå ner typ 5 kg :( blä

Ja, så har det varit för mig med, när jag var smal så tyckte jag ändå att jag var för tjock. Så det ska bli roligt nu efter man gått ner i vikt och se sig själv med nya ögon ????
  • Anonym (Godisråtta)
    Jeninan skrev 2017-07-16 22:05:51 följande:

Duktiga ni är!

Jag är likadan tyvärr. Tittar på bilder och tänker åh varför njöt jag inte då? Men då kände jag mig tjock fet ful och äcklig (gör det ofta nu också tyvärr).

Mitt problem är också att jag kan satsa och vara duktig kanske 4 veckor och tappa några kilo och då tycker jag att jag varit duktig och eftersom jag då gått ner i vikt börjar jag unna mig igen och vips en vecka senare med glass och godis och äter dygnet runt så är samma dåliga vanor tillbaka och jag lägger på mig igen fast jag vet att jag mår så mycket bättre när jag håller mina rutiner. Både inre och yttre hälsan blir bättre och min hud ser jag skillnad på och inte att tala om mitt humör! Mycket färre och mindre humörsvängningar!
  • CinnamonGirl

Jag tycker det går så bra i veckorna, sen är jag hemma på helgerna och svullar i bröd och glass. Förr blev det mycket smågodis och läsk, men har slutat med det nästan helt nu (förr 1,5 liter cola per dag, nu 50 cl en fredag- eller lördagkväll). Men allt bröd! Är en gammal brödjunkie...

• CinnamonGirl

Jag skulle behöva gå ner 15 kg, till 50 kg, son jag vägt som minst som vuxen. Var då ändå inte smal utan hade lite pösmage och lår, så skulle nog egentligen behöva gå ner 20 kg till 45... men jag är lite rädd hur det skulle kännas, både fysiskt och psykiskt. Att slippa dölja magen och inte känna hur låren tar i varann hela tiden... och tänk om jag inte känner mig gladare och lyckligare?

• Anonym (Strumpan)
    CinnamonGirl skrev 2017-07-17 04:54:15 följande:

Jag tycker det går så bra i veckorna, sen är jag hemma på helgerna och svullar i bröd och glass. Förr blev det mycket smågodis och läsk, men har slutat med det nästan helt nu (förr 1,5 liter cola per dag, nu 50 cl en fredag- eller lördagkväll). Men allt bröd! Är en gammal brödjunkie...

Men du ska inte vara så hård mot dig själv. Det är ju SUPERBRA att du slutat med godis och läsk.
  • sassysissy

Hej! Varit med i tråden tidigare men inte varit aktiv på evigheter. Jag skäms över mig själv och över min kropp. Har verkligen svullat på sommaren och vägen visade på +3 kg på fyra veckor. Har min sista semestervecka nu och då ska jag och barnen bara vara hemma och fixa. Så igår var min första dag utan socker och alkohol på hela semestern.

Totalt vägde jag idag 72,4 kg, ha det senaste året gått upp ca 5 kg så det är verkligen inte bra. Ska försöka gå ner till ca 65 kg. Mitt problem är dock mat och godis. Jag innan mig gärna allt möjligt gott och har ett stort sockerberoende. Jag är inte nöjd med min kropp och jag har ont i kroppen pga ingen motion.

Ska verkligen försöka ändra på mig själv nu!!! Vore trevligt att ha nån annan att diskutera detta med och peppa varann. Vill inte prata vikt och dieter hemma pga barnen.

Vilka mål har ni?

• Anonym (Support)

Jag har nu varit godisfri I sex månader. Min sambo gjorde ett försök i en vecka och idag har hon som vanligt varit och köpt godis flera gånger vilket har varit största utmaningen.

Svar på tråden Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!