• Klea

Är all inclusive alltid värt det?

Vet att det där med all inclusive varit på tapeten i många många år till olika resemål men undrar om det verkligen är värt det alla gånger. Hur mycket tjänar man rent ekonomiskt på att inte gå ut och leta restauranger själv?

Blir ju klart en mindre sak att tänka på förstås, om man har barn osv och inte behöver bege sig ifrån hotellet så fort det är dags att tänka på mat. Men tänker om det skulle vara billigare att avstå all inclusive.

Räknade på det sist vi åkte. Minns inte exakt siffra men tror varje måltid kostade i regel 100 kr per person under den tid vi var borta på ett 4 stjärnigt all inclusivehotell. på Kanarieöarna. Frukost på hotellet kanske kan underlätta, annars ska man nyvaken ut och leta en tidigt öppen restaurang, men resten av målet, går det att hitta för 50 kr per person eller är det från det förgågna?

• Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?
  • Anonym (Åse)

Det beror på resmålet skulle jag säga.
    På vissa resmål, som Egypten tex, är det väldigt många hotell som har AI. Att boka hotell utan lönar sig kanske inte direkt då. Men därmed inte sagt att du måste äta varenda måltid på hotellet, eftersom prisskillnaden mellan AI och ej AI är så liten så spelar det ju knappt nån roll. Det gör man som man vill.

Medan på andra ställen typ Thailand skulle jag aldrig välja AI. Dels är det en större matupplevelse att gå ut och äta där, dels kostar det knappt något. Och när jag är i Thailand är jag inte på hotellet och badar i poolen hela dagarna ändå utan där är vi mycket runt och ser oss omkring.

• Klea

Ja just bekvämligheten är en bra sak. Man vet vad man har, slipper gå ut och leta restaurang osv. Sist vi var borta så bodde vi ganska avsides centrum. Förvisso fanns det en gratis skyttelbuss på dagarna och taxi men ändå.

Det jobbiga var väl att det var instyrd middagstid. Kaffe och te och läsk var inte tillgänligt efter midnatt fram till typ tja.. 9-10? Men överlag bra hotell, om än lite överbefolkat tyvärr.

Synd man inte kunde ta ut typ lunchkuponger om man åkte bort.

Man slipper ju förstås dricksen, det jag avskyr mest när man är ute och reser. Går man till samma ställe igen och glömde dricks sist eller gav för lite kanske man får en kall soppa till förätt.

Blir det Thailand nån gång så ska jag ta ert råd och hoppa över Al i alla fall.

Det jag inte gillar är dock återigen flygresan. Jag har flugit 12 timmar förr själv, jag som lätt blir rastlös höll på att kopulera av tristess efter 3 timmar. Men det värsta av allt är alla obehagliga blickar från medresenärer så fort de ser att man har ett barn med sig. Jag är själv lättväckt och har svårt för vissa ljud (då inkl barnskrik och joller) men vad ska man göra. Åker man buss så blir bussresänrerna arga. På restaurangen på hotellet där vi satt fick vi alltid samma ogillande blickar av vissa bordsgäster. Ändå var sonen tyst som ett lamm. Ibland gav han ifrån sig nått gurgel eller gnällde lite men inget gallskrik, då gick jag eller nån annan i sällskapet per definition ut med honom.

• Florimell
    Klea skrev 2015-11-03 15:05:40 följande:

Ja just bekvämligheten är en bra sak. Man vet vad man har, slipper gå ut och leta restaurang osv. Sist vi var borta så bodde vi ganska avsides centrum. Förvisso fanns det en gratis skyttelbuss på dagarna och taxi men ändå.

Det jobbiga var väl att det var instyrd middagstid. Kaffe och te och läsk var inte tillgänligt efter midnatt fram till typ tja.. 9-10? Men överlag bra hotell, om än lite överbefolkat tyvärr.

Synd man inte kunde ta ut typ lunchkuponger om man åkte bort.

Man slipper ju förstås dricksen, det jag avskyr mest när man är ute och reser. Går man till samma ställe igen och glömde dricks sist eller gav för lite kanske man får en kall soppa till förätt.

Blir det Thailand nån gång så ska jag ta ert råd och hoppa över Al i alla fall.

Det jag inte gillar är dock återigen flygresan. Jag har flugit 12 timmar förr själv, jag som lätt blir rastlös höll på att kopulera av tristess efter 3 timmar. Men det värsta av allt är alla obehagliga blickar från medresenärer så fort de ser att man har ett barn med sig. Jag är själv lättväckt och har svårt för vissa ljud (då inkl barnskrik och joller) men vad ska man göra. Åker man buss så blir bussresänrerna arga. På restaurangen på hotellet där vi satt fick vi alltid samma ogillande blickar av vissa bordsgäster. Ändå var sonen tyst som ett lamm. Ibland gav han ifrån sig nått gurgel eller gnällde lite men inget gallskrik, då gick jag eller nån annan i sällskapet per definition ut med honom.

Ha, ha, ha, förlåt, men kopulera av tristess känns jättejobbigt...
    Rest mycket med barn och har alltid klarat resorna bra, och inte upplevt att folk stirrar, tack och lov :)
  • Gladhannapanna

Vi var i Turkiet i september och bodde på AI, supersmidigt med barn som ofta vill ha ngt som de sedan ratar när det ligger på tallriken. Hade blivit tokig om vi betalar utepriser när de knappt petar i maten. Vårt hotell hade väldigt bra mat, stor variation mm. Smidigt med glass, läsk, vatten mm. Vin och öl var dock ingen hit och man kunde inte betala för bättre alternativ tyvärr. Vi åt lunch ute ett par gånger då vi var på utflykter. 

Skulle vi resa snart igen skulle vi nog ta AI, men om barnen blir bättre på att äta det mesta så skulle jag hellre ta bara frukost eller lägenhetshotell. Skulle jag och maken resa själva skulle vi aldrig ta AI.
    När vi var i London för två år sedan åt vi ju ute varje dag, men det gick att hitta hyfsade barnalternativ tycker jag, var bara där i några dagar så det var ok att de levde på pasta, men inte en hel vecka...

• Klea
    Florimell skrev 2015-11-03 15:11:45 följande:
    Ha, ha, ha, förlåt, men kopulera av tristess känns jättejobbigt...
    Rest mycket med barn och har alltid klarat resorna bra, och inte upplevt att folk stirrar, tack och lov :)
    Jag brukar ha seriöst svårt att titta på film utan att hålla på med nånting. Vet inte om det ligger i släkten haha... Hur jag ens lyckades titta på Titanic på bio är en bra fråga.

Nej jag har märkt att jag brukar inte bry mig så mycket fram till typ efter 3 timmar på flyget. Är som det där magiska klockslaget. Poff så är det drygt liksom.

Några ogillande blickar fick vi inte på planet däremot en ganska vass kommentar av någon som var längst bak i raden som tyckte vi oviktiga (sa hon inte men var som läst mellan raden) med småbarn kunde ställa oss åt sidan för att släppa fram alla andra.

Varför folk inte kan hålla sig till kösystemet och gå efter rad förstår jag inte. Sen var det ju lite komiskt att 50 % av passagerarna sen stod i rökrutorna och trängdes kort därpå... förklarar väl en del.
  • Stårschan
    Klea skrev 2015-11-03 15:24:08 följande:
    Jag brukar ha seriöst svårt att titta på film utan att hålla på med nånting. Vet inte om det ligger i släkten haha... Hur jag ens lyckades titta på Titanic på bio är en bra fråga.

Nej jag har märkt att jag brukar inte bry mig så mycket fram till typ efter 3 timmar på flyget. Är som det där magiska klockslaget. Poff så är det drygt liksom.

Några ogillande blickar fick vi inte på planet däremot en ganska vass kommentar av någon som var längst bak i raden som tyckte vi oviktiga (sa hon inte men var som läst mellan raden) med småbarn kunde ställa oss åt sidan för att släppa fram alla andra.

Varför folk inte kan hålla sig till kösystemet och gå efter rad förstår jag inte. Sen var det ju lite komiskt att 50 % av passagerarna sen stod i rökrutorna och trängdes kort därpå... förklarar väl en del.
    Du vet väl att 'kopulera' betyder 'ha samlag'? Jag misstänker att ordet du var på jakt efter var 'krevera'.
  • elyse

Beror ju på vart man åker och hur alternativen ser ut. Så himla spännande är det ju inte att äta på restaurang i t.ex. Rhodos stad.

Jag har bara haft all inclusive en gång, i Mexiko, och bara maten kan få mig att längta tillbaka!

• Klea
    Stårschan skrev 2015-11-03 15:32:30 följande:
    Du vet väl att 'kopulera' betyder 'ha samlag'? Jag misstänker att ordet du var på jakt efter var 'krevera'.
    Ja, jag brukar alltid leta på den där snygga manliga flygvärdinnan (eller heter det flygvärd?) och bli påsatt av på toaletten. ;)

Nej då har jag blandat ihop de orden haha.... krevera är rätt ord, inte kopulera (än har jag inte gått med i 10000 meters klubben)
  • Stårschan
    Klea skrev 2015-11-03 15:38:17 följande:
    Ja, jag brukar alltid leta på den där snygga manliga flygvärdinnan (eller heter det flygvärd?) och bli påsatt av på toaletten. ;)

Nej då har jag blandat ihop de orden haha.... krevera är rätt ord, inte kopulera (än har jag inte gått med i 10000 meters klubben)
    Rätta benämningen är 'steward', om jag inte missminner mig. Jag ville bara dubbelkolla med dig. Kopulera av tristess är ju inte det sämsta man kan göra i och för sig. Flört
  • Klea
    Stårschan skrev 2015-11-03 15:48:21 följande:
    Rätta benämningen är 'steward', om jag inte missminner mig. Jag ville bara dubbelkolla med dig. Kopulera av tristess är ju inte det sämsta man kan göra i och för sig. Flört
    Tja hade jag åkt i mina yngre dagar och stolsgrannen varit snygg så hade jag gärna nappat om resan varit lång. Då kanske man somnat lättare också.
  • Anonym (Karin)

Har bara åkt med AI 2 gånger, båda gångerna i Turkiet. 5-stjärnigt hotell i Belek, otroligt fin mat. Vi var där tidigt, slutet på mars, det var en golfresa och vi var ett helt gäng. Väldigt smidigt med AI.

Men vi åt även på hotellets á la carte restauranger. För 10 euro åt man vad man ville från menyn samt all dryck ingick.

Annars skulle jag aldrig välja AI, vi reser typ aldrig på chartersemester annars. Vi gillar att gå ut på olika restauranger, åker omkring mycket och gör saker. När barnen var yngre bodde vi ofta i lägenhet eller stuga med självhushåll.

Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?