• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer du att äta mindre kött i framtiden?
  • Ewald01

Om någon gllar fisk kan jag t.ex. rekommendera Lidls sardiner i solrosolja med citron. Smackar gott

• Pentra

Det är ju inte köttet i sig som är cancer- och sjukdomsframkallande utan, ursäkta uttrycket, all skit som köttindustrin trycker i kött och köttprodukter då de processar köttet. Jag tänker inte äta mindre kött. Jag äter redan så små mängder kött att en minskning av mitt köttintag skulle kunna leda till ohälsosamt låga nivåer av animaliskt protein i min kost. ... Mvh, Pentra

• Ewald01
    Pentra skrev 2015-11-01 12:14:29 följande:

Det är ju inte köttet i sig som är cancer- och sjukdomsframkallande utan, ursäkta uttrycket, all skit som köttindustrin trycker i kött och köttprodukter då de processar köttet. Jag tänker inte äta mindre kött. Jag äter redan så små mängder kött att en minskning av mitt köttintag skulle kunna leda till ohälsosamt låga nivåer av animaliskt protein i min kost. ... Mvh, Pentra

Ja visst! "Skitet" är fram för allt konserveringsmedel som sen t.ex. leder till åderförkalkning respektive "Inflammation" i kärlsystemet.

• Ewald01

åderförkalkning -  så här blir det när du äter för mycket skräp
  • Pentra

Och just nitrit är STARKT cancerframkallande.

• Ewald01
    Pentra skrev 2015-11-01 12:41:37 följande:

Och just nitrit är STARKT cancerframkallande.

Visst!

nitrit och nitrosaminer
  • Flash Gordon
    Ewald01 skrev 2015-11-01 09:55:22 följande:
    Okej smile5.gif

Tror dock att WHO studien inte behandlar fisk respektive fiskkött ....
    Det gäller rött kött. Ko, gris, lamm osv.

Inte fågel (vitt kött) och inte fisk och skaldjur.

Det man har sagt nu är att processade köttvaror som korv och skinka är cancerframkallande.

Här TROR jag (för det framkommer inte) att det även gäller sådant som kycklingkorv och rökt kalkon som smörgåspålägg. Alltså även vitt kött som processats. Det är oklart om det också gäller rökt fisk.

Riken för att drabbas av tarmcancer av något slag är satt till 5% om man inte alls äter processade köttvaror.

Äter man mer än 50 gram processat kött om dagen så ökar risken för cancer med 18%. Dvs man går från 5,0% till 5,9% risk.

En tämligen minimal riskökning alltså.

En skiva skinka väger ca 8-10 gram, en varmkorv ca 50 gram och en bratwurst runt 100 gram.

Vi kan alltså i lugn och ro fortsätta att äta en skinkmacka till frukost och makaroner och falukorv en gång i veckan. Det gör i praktiken ingen skillnad för cancerrisken.

När det gäller rött kött så är man inte säker på om det är cancerframkallande eller ej men man råder folk att äta mindre än 500 gram i veckan - för säkerhets skull. Idag äter svensken ca 400 gram i veckan i snitt. Klart under den rekommenderade gränsen.
  • Flash Gordon

Och med det skrivet så har jag inga direkta planer på att minska min köttkonsumtion.

Däremot består den redan idag inte av särskilt stora mängder rött kött utan i huvudsak av fisk och skaldjur. Plus lite kyckling.

• Author7

Är vegetarian . Har varit det i snart tio år. :) Trivs bra med det och saknar inte kött ett dugg. :)

• K Kalle

Nja...

...jag äter gärna vegetariskt men maken anser inte att man blir mätt på det.

• K Kalle
    Flash Gordon skrev 2015-11-01 22:01:00 följande:
    Det gäller rött kött. Ko, gris, lamm osv.

Inte fågel (vitt kött) och inte fisk och skaldjur.

Det man har sagt nu är att processade köttvaror som korv och skinka är cancerframkallande.

Här TROR jag (för det framkommer inte) att det även gäller sådant som kycklingkorv och rökt kalkon som smörgåspålägg. Alltså även vitt kött som processats. Det är oklart om det också gäller rökt fisk.

Riken för att drabbas av tarmcancer av något slag är satt till 5% om man inte alls äter processade köttvaror.

Äter man mer än 50 gram processat kött om dagen så ökar risken för cancer med 18%. Dvs man går från 5,0% till 5,9% risk.

En tämligen minimal riskökning alltså.

En skiva skinka väger ca 8-10 gram, en varmkorv ca 50 gram och en bratwurst runt 100 gram.

Vi kan alltså i lugn och ro fortsätta att äta en skinkmacka till frukost och makaroner och falukorv en gång i veckan. Det gör i praktiken ingen skillnad för cancerrisken.

När det gäller rött kött så är man inte säker på om det är cancerframkallande eller ej men man råder folk att äta mindre än 500 gram i veckan - för säkerhets skull. Idag äter svensken ca 400 gram i veckan i snitt. Klart under den rekommenderade gränsen.
    Blir processade köttvaror cancerframkallande för att de är processade eller för att man lägger till en massa tillsatser? Det borde vara mindre farligt att äta korv som man gör själv.
  • Stårschan

Mnja. Mitt mål är i vilket fall som helst att försöka äta mindre kött (lite svårt, eftersom jag älskar kött) av miljöskäl och för att få i mig mer grönsaker.

Jag visste inte om denna studie och den påverkar mig inte det minsta.  En del av mig är väl helt enkelt less på när media ropar "varg". Det ska mycket till för att jag ska höja på ögonbrynen åt en rapport som talar om att något är cancerframkallande.

• Aniiee
    K Kalle skrev 2015-11-02 08:29:26 följande:
    Blir processade köttvaror cancerframkallande för att de är processade eller för att man lägger till en massa tillsatser? Det borde vara mindre farligt att äta korv som man gör själv.
    Naturligtvis handlar det inte om malt kött, utom om kött med nitrit i första hand och andra ämnen i andra....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Ewald01
    Ja och nej. Jag känner till bönder och hushåshåll som producerar korv själv. Har varit med och tittat hur de gör när jag var liten.

De har ett eget rökeri hemma ("Selchkammer"). Kryddor och speciell konserveringssalt ("Pökelsalz") (konserveringsmedel) kan man t.ex. köpa i ett slakteri. Pökeln = rimning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rimning

Fortfarande inget mat som är bra för hälsan då just rökta varor och konserveringsmedel förknippas med en viss risk för hjärtsjukdomar.

Men kanske slipper man vissa tillsatser.
  • Flash Gordon
    Man vet inte varför processade köttvaror ökar risken för cancer.

Det finns ett antal olika teorier om vad som ligger bakom men ingen man kan peka på som den rätta.
Svar på tråden Kommer du att äta mindre kött i framtiden?