Stårschan skrev 2015-11-04 08:01:07 följande:
Härligt med någon som har konkreta förslag. Kan du ge mer exempel på vad du tycker att dina föräldrar gjorde fel, och hur de borde ha gjort istället? Var det mycket bullar och Oboy till vardags? Åt ni grönsaker överhuivudtaget? Berätta gärna, för det kan kanske hjälpa. Särbehandlades ni syskon på något sätt eller var det samma matregler som gäller för er alla fyra? Finns det fetma i släkten?
Vi åt ganska "normalt". :) mellanmål(=smörgås oftast) efter skolan och ordentlig middag på kvällen, läsk o godis främst på helgen. Ingen fetma i släkten (pappa är mullig liksom vi). Vi hade inga "matregler". Mamma kunde ju inget om att "banta" för hon har aldrig behövt bry sig om vikt och hon trodde väl att vi skulle växa ifrån det. Ser nu hur hon försvarar sitt barnbarns (5år) mullighet på samma sätt. Läkaren sa atthon låg i överkant på viktkurvan och mamma blev upprörd för att "det är ju bara ett barn", men det finns ju forskning och det finns en anledning till att de mäter sånt.
Om jag var som du så skulle jag ladda ner en kcal-app o testa några dagar o räkna på ungefär hur mycket din dotter äter. Då kan du lättare kartlägga vilka bovarna är. Normalt intag för en vuxen kvinna är väl 2000 om jag inte minns fel, vet dock inte hur det är för barn. Men jag tror inte du ska berätta det för henne, du vill ju inte att det ska slå över. Sen klarar olika kroppar olika mat, smörgåsar och kolhydrater är tex min bov, mkt energirikt och svårt(!) att sluta med! Kanske fråga henne om hon vill hjälpa dig att byta smörgås mot yoghurt/kvarg/knäckebröd istället? Och då att ni gör det tillsammans. Sen som de andra skriver, ta med henne på aktiviteter. Behöver ju inte va "träning". Att gå o fönstershoppa är ju också promenad!