• Digestive

Regeringen river romernas kåk- och tältstäder i Malmö - samtidigt som de planerar tältläger åt asylsökande utanför Lund.

Jag känner till skillnaden mellan privat och offentlig mark, vad som kan rymmas inom byggtillstånd, allemansrätten och så vidare (om än ytligt) men när man ställer dessa två fenomen mot varandra i ett praktiskt resultatperspektiv (vad man faktiskt gör och får gjort, i praktiken) - ser det inte väldigt bisarrt ut, lite som att gräva en grop för att sedan fylla igen den?

EU-migranterna får inte ordna med tak över huvudet på egen hand (oavsett hur länge de har uppehållit sig i landet) och har inte mycket till alternativ, medan en liknande, till och med en bättre standard, erbjuds till människor som precis har kommit hit.

Det känns som att romerna kommer sist vart de än vänder sig. Det känns dock som att allt fler än så, förlorar på den här politiken.

Har ni några tankar och reflektioner kring det här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-06 04:15
    Rubriken är dåligt formulerad! Menar inte att regeringen per se har beslutat om avhysningen utav EU-migranterna, utan att regeringspartierna (i Malmö stad) har gjort det.

Vidare så är även första meningen i andra stycket dåligt formulerad. EU-migranterna får naturligtvis "ordna tak över huvudet på egen hand" i Sverige. Försökte peka ut hur två grupper - som har mycket snarlika dagsbehov - hanteras väldigt annorlunda, i det stycket.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-06 04:50
    Det finns uppskattningsvis ~4000 EU-migranter i Sverige; tinyurl.com/p3aw892 Det är i stort sett ingenting. Hade förväntat mig tiotusentals vid sökningen och med tanke på tonerna kring det här ämnet i allmänhet.

Hur kan de ens få utgöra sådana här onödigt stora problem? De ryms på några fotbollsplaner, på ett mindre festivalområde. Nothing more, nothing less.

En sådan storlek på tillfällig mark förvägrar vi dem, till absolut ingen nytta alls. Vi betalar troligen mer om året för blott saneringen - när de istället får bo på gator och i parker - än vad en sådan här insats skulle kosta.

Marken skulle kosta omkring 2-3 miljoner (beroende på hur den behöver fördelas geografiskt) och att ordna enklare avlopp-, elektricitet- och avfallslösningar, det hade knappt märkts av i en kommuns brukskostnader, även om de initierade summor för installationen, skulle kunna gå på några miljoner till.

Sverige och våra ENORMA ~femmiljonersproblem! Jämmer och elände!! Vart är nödutgången?!?! Hinner vi ens leta??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-19 22:13
    Det här är en etisk frågeställning och inte en teknisk.

Det finns som många gånger påpekat här i tråden lagar, regler och förordningar som gäller för EU-migranter - diskussionen ämnar dock att reda ut huruvida just lagarna, reglerna och förordningarna är etiskt försvarbara i ett land som kallar sig för humanistiskt.
    Det vill säga huruvida särbehandling på en etisk nivå uppstår genom dessa lagar, regler och förordningar.

Som ett exempel att relatera till togs de asylsökande upp och som har fått sitt skyddsbehov uppfyllt redan innan de kom till Sverige - det vill säga de asylsökande som kommer hit och som har exakt samma dagsbehov som EU-migranterna har.

Ifrågasättandet ämnas INTE att beröva några asylsökande sina rättigheter, inte på något vis, utan om något så diskuteras det huruvida EU-migranter - rent etiskt - borde ha snarlika rättigheter, varav möjlighet till tak över huvudet (under vintern som minst) samt sanitär hygien har varit de enda förslagen.

Ber om ursäkt för otydligheterna och förstår mycket väl att man inte ska behöva läsa igenom en hel tråd bara för att förstå ämnet ordentligt! Helt och hållet mitt misstag.

• Svar på tråden Regeringen river romernas kåk- och tältstäder i Malmö - samtidigt som de planerar tältläger åt asylsökande utanför Lund.
  • Digestive
    Nerfherder skrev 2015-11-19 17:20:10 följande:
    13, det var i fredags, kan du ge inläggsnr på det eller ska vi behöva tro att du förfalskat citatet?
    Det är bara att följa klockslag samt datum. De hänvisar till inlägg precis lika träffsäkert som inläggsnummer.

Vill du föreställa dig att jag gör sådant så vill jag gärna se beläggen det bygger på.
  • Sack
    Digestive skrev 2015-11-19 17:37:19 följande:
    Det är bara att följa klockslag samt datum. De hänvisar till inlägg precis lika träffsäkert som inläggsnummer.

Vill du föreställa dig att jag gör sådant så vill jag gärna se beläggen det bygger på.
    Haha ja mycket ska man läsa här. Lika bra att ignorera sådana här påhopp och lågvattenmärken...
  • felix le chat

Rumänska , Bulgariska , Ungerska medborgare oavsett om dom är romer eller ej har väl rätt
    att vistas i Sverige i 3 månader, efter det måste dom visa på att dom kan försörja sig och har bostad.
    Gäller alla EU medborgare.
    Tiggeri eller att bo i tältläger är inte försörjning eller boende.
    3 månader sen tillbaka till hemlandet, punkt slut.

Frågor på det ? 

• Nerfherder
    felix le chat skrev 2015-11-19 21:56:14 följande:

Rumänska , Bulgariska , Ungerska medborgare oavsett om dom är romer eller ej har väl rätt

att vistas i Sverige i 3 månader, efter det måste dom visa på att dom kan försörja sig och har bostad.

Frågor på det ? 

Ja, vad har du för källa?
  • felix le chat
    Nerfherder skrev 2015-11-19 22:01:21 följande:
    Ja, vad har du för källa?
    hahaha !  parodiernas mästare
  • pellepelle
    Digestive skrev 2015-11-19 17:07:31 följande:
    Jag vill påminna dig om följande och vad du har skrivit för ett bra tag sedan;
    pellepelle skrev 2015-11-13 13:57:47 följande:
    OK, jag förstår
    Jag håller också med dig. Sett ur ett rent individuellt perspektiv, utan hänsyn till lagar, regler och konsekvenser så har en romsk tiggare samma behov av husrum som en syrisk flykting. Det säger jag inte emot.
    Skydd från krig fick de redan när de steg i land i Grekland/Italien/någonstans och för att ta sig hit så bröt de mot Dublinförordningen. De har inte haft ett reellt skyddsbehov sedan ~2664 km bort.
    Sedan så får de asylsökande sina behov bemötta även om det 2 år senare uppdagas att de inte hade några asylskäl överhuvudtaget.

Samma behov som EU-migranternas.
    Jag har inga problem med regler och lagar. Du får nog hoppa ur Disney-perspektivet på anarkism, antingen helt eller iallafall för en stund. Lagar, regler och förordningar utgör dock inte något etiskt argument i sig som har ett egenvärde - speciellt inte när den ordning de skapar ifrågasätts etiskt, då det innebär ett cirkelargument att försöka stärka det etiska i A genom att hänvisa till A.
    Du förstår inte problemet med cirkelargument?

Uppenbarligen så stämmer det inte i vår demokrati, att särbehandling inte får förekomma. Utöver EU-migranternas negativa särbehandling så får de asylsökande positiv särbehandling här i Sverige - i form av gratis busskort, billigare vård, genvägar in på bostadsmarknaden, överta bostäder som redan hushålls med mera.

Ja, den tanken liknar väl helt enkelt den humanistiska förordningen, så det är inte så konstigt att det påminner om varandra. I det här fallet så påverkas inte effektiviteten, arbetsviljan och företagsamheten i samhället - då ytterst få skulle byta ut sådant mot ett tillfälligt liv i tältläger/kåkstäder.
    Gränsen för behov uppmäts i det här fallet med EU-migranternas behov, det vill säga möjligheten att kunna ordna tak över huvudet åt sig när det saknas.
    Jag förstår inte vad du vill säga med att dra upp mitt citat. Jag säger ju på båda ställen att behovet i ett individuellt perspektiv av husrum är lika stort, men i det andra lägger jag också till att behovet av skydd inte är det. Det är ingen motsägelse, bara ett förtydligande komplement.

Eftersom de inte givit sig till känna förrän de kom till Sverige räknas det som attd e åkt raka vägen utan att passera andra EU-länder. Alltså har de inte på pappret fått skydd förrän de kommit till Sverige och det är vad vi har att förhålla oss till. Vi kan inte skicka tillbaka dem någonstans (typ Grekland) då vi inte kan bevisa att de ens varit där.

Jag förstår mycket väl vad cirkelargumentation är, men håller inte med dig om att mitt resonemang är ett sådant.

jag menar inte att människor i Sverige skulle byta ut sina liv mot liv i kåkstäder, jag menar att vi skulle kunna ställa krav på att få lika mycket mark att göra vad fan vi vill med, typ spela golf, eller köra BMX på om vi så vill
  • KillBill
    pellepelle skrev 2015-11-20 11:59:53 följande:
    Jag förstår inte vad du vill säga med att dra upp mitt citat. Jag säger ju på båda ställen att behovet i ett individuellt perspektiv av husrum är lika stort, men i det andra lägger jag också till att behovet av skydd inte är det. Det är ingen motsägelse, bara ett förtydligande komplement.

Eftersom de inte givit sig till känna förrän de kom till Sverige räknas det som attd e åkt raka vägen utan att passera andra EU-länder. Alltså har de inte på pappret fått skydd förrän de kommit till Sverige och det är vad vi har att förhålla oss till. Vi kan inte skicka tillbaka dem någonstans (typ Grekland) då vi inte kan bevisa att de ens varit där.

Jag förstår mycket väl vad cirkelargumentation är, men håller inte med dig om att mitt resonemang är ett sådant.

jag menar inte att människor i Sverige skulle byta ut sina liv mot liv i kåkstäder, jag menar att vi skulle kunna ställa krav på att få lika mycket mark att göra vad fan vi vill med, typ spela golf, eller köra BMX på om vi så vill
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    pellepelle skrev 2015-11-20 11:59:53 följande:

Jag ville påpeka att du faktiskt har ställt upp på premisserna för en etisk diskussion, i och med det inlägget. Det här är fortfarande ingen teknisk diskussion men du verkar brista i intresset för någonting annat, tyvärr.

Jag vet att de missbrukar den Internationella Asylrätten, som är till för helt andra situationer än folk som vandrar igenom flertalet säkra länder för att hamna där de vill. Det är dock även det ointressant i en etisk diskussion som denna, som berör den ordning som aktuella regler, lagar och förordningar skapar och hur den ordningen lever upp till Sveriges uttalade ideologier som humanism.

Du kan inte se att du stödjer ordningen som A (lagar, regler och förordningar) skapar genom att hänvisa tillbaka till A? Du gör det nämligen vardera gång som du tar upp lagar, regler och förordningar som stöd för den ordning de skapar, vilket är en röd tråd som följer genom din diskussion här.

Det är mycket möjligt att vi skulle kräva det men hur det hade skadat svenskens arbetsvilja, företagsamhet samt effektivitet tål sin förklaring. Ändamålet för denna mark är dock inte golf- och BMX-banor eller något nöje överhuvudtaget så du talar om helt, helt andra behov här. Det finns mängder av offentliga beslut angående markplaner som massvis av kommuner samt kommuninvånare kan uppfatta som orättvist och diskriminerande här i Sverige - jag vill exempelvis ha en longboard- och skatepark i närheten av mitt, hem precis som de har på ett annat ställe.
    Behov X har dock inget med behov Y att göra och det får svensken acceptera som i så mycket annat.

Hur som helst, vill du inte ha en etisk diskussion om det här ämnet så avrundar vi saken här och konstaterar att onödig tid har spillts. För en teknisk diskussion faller redan på konstaterandet om det sociala ansvaret och på allt annat som har tagits upp.
  • Digestive
    felix le chat skrev 2015-11-19 21:56:14 följande:

Frågor på det ? 

Ja, har du något etiskt argument som styrker den ordning som reglerna du tar upp skapar? Något som då går överens med Sveriges uttalade ideologi humanism och där människor med identiska dagsbehov borde behandlas likadant.

Observera att Sverige inte har uppfyllt de asylsökandes behov utav skydd då det redan uppfylldes när de anlände till Europa. Det är således funktionellt rent tekniskt som argument men inte alls som ett etiskt argument.
  • pellepelle

OK, du vill bara prata etik. Då kör vi

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att ge något till en del av de människor som uppehåller i landet, men inte till andra, utan att kräva motprestation för motsvarande värde.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att bortse från skyddsbehovet då man fördelar hjälp och stödresurser, då dessa resurser ska fördelas efter behov och skyddsbehovet är ett av dessa.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att förödmjuka ett annat land som man har ett likvärdigt förhållande till genom att säga - så ja, vi är mycket bättre än ni är, så vi tar hand om det sociala ansvaret för några av era människor eftersom ni är så kassa att ni inte klarar det.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att ge hjälp till några EU-medborgare men inte vara beredd att ge samma hjälp till andra.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att låta, eller till och med aktivt möjliggöra, för att vissa människor ska kunna bo i misära, självskadliga eller osanitära förhållanden.

Det är oetiskt av asylsökande att söka hjälp i en region (EU), men inte följa de regler som den hjälpande regionens demokratiskt valda styre satt upp (läs- låta bli att söka asyl i första landet man komemr till)

Det är oetiskt av en EU-medborgare i ett land att kräva hjälp av ett annat land där man inte bidragit till samhället.

Det är oetiskt av ett EU-land att inte ge den hjälp ens befolkning behöver, så att en del av den söker sig till andra länder för att få den hjälpen där, trots att man enligt avtal med de andra länderna förbundit sg till att detta inte ska behöva ske.

Så- du ser det är en komplex fråga där det är mycket oetik inblandat. Men kärnan till mitt resonemang är den översta punkten:

De är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige ska ge eller låna ut mark till vissa människor medan man tvingar andra att betala för det, det är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige aktivt underlättar för att vissa människor ska kunna bo under sanitära katastrofer som är hälsofarliga och det är inte moraliskt elelr etiskt försvarbart att låta den svenska befolkningen både betala för att Rumänien ska ta hand om dessa människor (genom EU) och för att Sverige ska ta hand om exakt samma människor.

Fortfarande cirkelargumentation? Jag kan inte riktigt svara dig i den frågan då jag verkligen inte håller med dig om att det är ett cirkelargument.

Sen skriver du att det är ointressant huruvida de som söker asyl registrerats i Grekland eller ej, då det är en teknisk fråga. Men det är i allra högsta grad viktigt även i en etisk diskussion. För då vi tar in vad som är etiskt korrekt måste vi ju ta in de faktiska förutsättningarna för situationen. Och skulle de varit registrerade i Grekland skulle de inte ha ett högra skyddsbehov än EU-migrantera, men då de inte är registrerade är det Syrien som är det land vi får skicka tillbaka dem till, och då är skyddsbehovet mycket större än för EU-migrantera. Och du måste väl ändå erkänna att vi måste räkna in skyddsbehovet i det faktiska behovet?

Vad varje medborgare skulle använda sin plätt mark till eller om det skulle vara ändamålsstyrt är oväsentligt. Min poäng är bara att det är inte vare sig tekniskt, moraliskt eller etiskt försvarbart att ge något till en grupp människor, men inte till en annan. Att det byggs en skatepark i ett område av en stad men inte en annan är inte jämförbart etfersom det är kommunal mark till gänglig för alla oavsett avstånd från hemmet. Så den liknelsen är inte valid!

• Digestive
    pellepelle skrev 2015-11-23 10:14:50 följande:

OK, du vill bara prata etik. Då kör vi

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att ge något till en del av de människor som uppehåller i landet, men inte till andra, utan att kräva motprestation för motsvarande värde.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att bortse från skyddsbehovet då man fördelar hjälp och stödresurser, då dessa resurser ska fördelas efter behov och skyddsbehovet är ett av dessa.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att förödmjuka ett annat land som man har ett likvärdigt förhållande till genom att säga - så ja, vi är mycket bättre än ni är, så vi tar hand om det sociala ansvaret för några av era människor eftersom ni är så kassa att ni inte klarar det.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att ge hjälp till några EU-medborgare men inte vara beredd att ge samma hjälp till andra.

Det är oetiskt av ett lands demokratiskt valda styre att låta, eller till och med aktivt möjliggöra, för att vissa människor ska kunna bo i misära, självskadliga eller osanitära förhållanden.

Det är oetiskt av asylsökande att söka hjälp i en region (EU), men inte följa de regler som den hjälpande regionens demokratiskt valda styre satt upp (läs- låta bli att söka asyl i första landet man komemr till)

Det är oetiskt av en EU-medborgare i ett land att kräva hjälp av ett annat land där man inte bidragit till samhället.

Det är oetiskt av ett EU-land att inte ge den hjälp ens befolkning behöver, så att en del av den söker sig till andra länder för att få den hjälpen där, trots att man enligt avtal med de andra länderna förbundit sg till att detta inte ska behöva ske.

Så- du ser det är en komplex fråga där det är mycket oetik inblandat. Men kärnan till mitt resonemang är den översta punkten:

De är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige ska ge eller låna ut mark till vissa människor medan man tvingar andra att betala för det, det är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige aktivt underlättar för att vissa människor ska kunna bo under sanitära katastrofer som är hälsofarliga och det är inte moraliskt elelr etiskt försvarbart att låta den svenska befolkningen både betala för att Rumänien ska ta hand om dessa människor (genom EU) och för att Sverige ska ta hand om exakt samma människor.

Fortfarande cirkelargumentation? Jag kan inte riktigt svara dig i den frågan då jag verkligen inte håller med dig om att det är ett cirkelargument.

Sen skriver du att det är ointressant huruvida de som söker asyl registrerats i Grekland eller ej, då det är en teknisk fråga. Men det är i allra högsta grad viktigt även i en etisk diskussion. För då vi tar in vad som är etiskt korrekt måste vi ju ta in de faktiska förutsättningarna för situationen. Och skulle de varit registrerade i Grekland skulle de inte ha ett högra skyddsbehov än EU-migrantera, men då de inte är registrerade är det Syrien som är det land vi får skicka tillbaka dem till, och då är skyddsbehovet mycket större än för EU-migrantera. Och du måste väl ändå erkänna att vi måste räkna in skyddsbehovet i det faktiska behovet?

Vad varje medborgare skulle använda sin plätt mark till eller om det skulle vara ändamålsstyrt är oväsentligt. Min poäng är bara att det är inte vare sig tekniskt, moraliskt eller etiskt försvarbart att ge något till en grupp människor, men inte till en annan. Att det byggs en skatepark i ett område av en stad men inte en annan är inte jämförbart etfersom det är kommunal mark till gänglig för alla oavsett avstånd från hemmet. Så den liknelsen är inte valid!

Numrerar dessa stycken kronologiskt. Säg till om jag missar något för en ögoninflammation i stunden gör överblicken väldigt vacklande.

1. Motprestation? Jag ser inte hur motprestation skulle vara någonting aktuellt i något av dessa ärenden. Motprestation kommer på tals först när ekonomiska stöd utdelas (det vill säga socialbidrag och dylikt) och en asylsökande befinner sig inte riktigt där och det gör inte heller EU-migranterna.

2. Det har aldrig kommit på tals om att förvägra någon ett skyddsbehov. Har enbart poängterat att skyddsbehovet i praktiken redan är uppfyllt vid vistelsen i ett av EU-länderna.

3. Så det är oetiskt att sätta ner foten och bekämpa en uppenbar diskriminering som sker mot ett lands egna befolkning? Du får verkligen stå ensam om den åsikten här.

4. Har redan påpekat att samma typ av hjälp ska gälla för övriga EU-medlemmar som så väl Sveriges egna invånare.

5. Alternativet är att bo på gatan och som jag redan har skrivit så ingår sanitära möjligheter i hjälpförslaget. Det är du som företräder en sämre levnadsmiljö åt EU-migranterna och jag som företräder en bättre för dem - har du verkligen inte insett det än?

6. Håller med! Kan tillägga att det även är oetiskt av EU-migranterna att uppehålla sig illegalt i landet, alltså längre än 3 månader.

7. Jag har fortfarande inte fått en lista på krav, på vad som då EU-migranter påstås kräva utav Sverige, presenterad för mig.

8. Håller med.

"De är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige ska ge eller låna ut mark till vissa människor medan man tvingar andra att betala för det, det är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige aktivt underlättar för att vissa människor ska kunna bo under sanitära katastrofer som är hälsofarliga och det är inte moraliskt elelr etiskt försvarbart att låta den svenska befolkningen både betala för att Rumänien ska ta hand om dessa människor (genom EU) och för att Sverige ska ta hand om exakt samma människor."

Det har aldrig varit på tal om att "ge" så släpp det en gång för alla, det är knappt på tal om att låna mark ens över hela perioden av ett år utan främst under vintertid och när behovet är som störst och mest akut. Kommuner lånar ut mark till svenska medborgare på regelbunden basis - eller vad tror du att offentliga fotbollsplaner, parkområden, offentliga lekplatser, offentliga badplatser och så vidare innebär och är? I EU-migranternas fall handlar det dock om specifikt tak över huvuden. Jag har inte föreslagit sanitära katastrofer - det är fortfarande du som företräder den linjen - utan har klart och tydligt föreslagit sanitära möjligheter i hjälpförslaget. Det handlar om struntsummor, som påpekat samt vad jag även har redogjort för om än på lekmannanivå.

"Fortfarande cirkelargumentation? Jag kan inte riktigt svara dig i den frågan då jag verkligen inte håller med dig om att det är ett cirkelargument."

Vi kan släppa det här då den etiska diskussionen faktiskt har tagit fart. Det må finnas smådetaljer att fortfarande anmärka på i det avseendet men det kan faktiskt kvitta.

"Sen skriver du att det är ointressant huruvida de som söker asyl registrerats i Grekland eller ej, då det är en teknisk fråga. Men det är i allra högsta grad viktigt även i en etisk diskussion. För då vi tar in vad som är etiskt korrekt måste vi ju ta in de faktiska förutsättningarna för situationen. Och skulle de varit registrerade i Grekland skulle de inte ha ett högra skyddsbehov än EU-migrantera, men då de inte är registrerade är det Syrien som är det land vi får skicka tillbaka dem till, och då är skyddsbehovet mycket större än för EU-migrantera. Och du måste väl ändå erkänna att vi måste räkna in skyddsbehovet i det faktiska behovet?"

Absolut men i praktiken så är skyddsbehovet redan uppfyllt när aktuella människor sätter sin fot i Grekland. inte minst så har de förutsättningarna att just cementera skyddsbehovet under hela sin resa till Sverige därtill. Men jag kan hålla med om att jag har översett dess betydelse även i en etisk diskussion.

"Vad varje medborgare skulle använda sin plätt mark till eller om det skulle vara ändamålsstyrt är oväsentligt. Min poäng är bara att det är inte vare sig tekniskt, moraliskt eller etiskt försvarbart att ge något till en grupp människor, men inte till en annan. Att det byggs en skatepark i ett område av en stad men inte en annan är inte jämförbart etfersom det är kommunal mark till gänglig för alla oavsett avstånd från hemmet. Så den liknelsen är inte valid!"

Jag tror vi diskuterar förbi varandra här. I praktiken skulle det se ut såhär; 1.) kommunen hyr eller köper mark, 2.) kommunen avser att bruksändamålet för den marken är att täcka behovet för tak över huvudet samt ge sanitära möjligheter (för att understryka den saken), och för alla som skulle behöva det inom kommunens gräns, 3.) kommunen kontrollerar så att de som använder marken för ändamålet faktiskt har behovet och inget annat alternativ inom den närmsta framtiden.

Vad staten skulle ha med för finger i det här kan diskuteras separat, påpekar dock här att den möjligheten finns. Man kan exempelvis prata om ekonomiska ersättningar utav olika slag, att de står för köpet av/hyran för mark eller dylikt. Möjligheter finns dock och givetvis.
  • Digestive
    Nerfherder skrev 2015-11-24 08:38:09 följande:

Lägret är rivet nu.

Det framgår i rubriken.
  • pellepelle
    Digestive skrev 2015-11-24 00:44:44 följande:
    Numrerar dessa stycken kronologiskt. Säg till om jag missar något för en ögoninflammation i stunden gör överblicken väldigt vacklande.

1. Motprestation? Jag ser inte hur motprestation skulle vara någonting aktuellt i något av dessa ärenden. Motprestation kommer på tals först när ekonomiska stöd utdelas (det vill säga socialbidrag och dylikt) och en asylsökande befinner sig inte riktigt där och det gör inte heller EU-migranterna.

2. Det har aldrig kommit på tals om att förvägra någon ett skyddsbehov. Har enbart poängterat att skyddsbehovet i praktiken redan är uppfyllt vid vistelsen i ett av EU-länderna.

3. Så det är oetiskt att sätta ner foten och bekämpa en uppenbar diskriminering som sker mot ett lands egna befolkning? Du får verkligen stå ensam om den åsikten här.

4. Har redan påpekat att samma typ av hjälp ska gälla för övriga EU-medlemmar som så väl Sveriges egna invånare.

5. Alternativet är att bo på gatan och som jag redan har skrivit så ingår sanitära möjligheter i hjälpförslaget. Det är du som företräder en sämre levnadsmiljö åt EU-migranterna och jag som företräder en bättre för dem - har du verkligen inte insett det än?

6. Håller med! Kan tillägga att det även är oetiskt av EU-migranterna att uppehålla sig illegalt i landet, alltså längre än 3 månader.

7. Jag har fortfarande inte fått en lista på krav, på vad som då EU-migranter påstås kräva utav Sverige, presenterad för mig.

8. Håller med.

"De är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige ska ge eller låna ut mark till vissa människor medan man tvingar andra att betala för det, det är inte moraliskt eller etiskt försvarbart att Sverige aktivt underlättar för att vissa människor ska kunna bo under sanitära katastrofer som är hälsofarliga och det är inte moraliskt elelr etiskt försvarbart att låta den svenska befolkningen både betala för att Rumänien ska ta hand om dessa människor (genom EU) och för att Sverige ska ta hand om exakt samma människor."

9 Det har aldrig varit på tal om att "ge" så släpp det en gång för alla, det är knappt på tal om att låna mark ens över hela perioden av ett år utan främst under vintertid och när behovet är som störst och mest akut. Kommuner lånar ut mark till svenska medborgare på regelbunden basis - eller vad tror du att offentliga fotbollsplaner, parkområden, offentliga lekplatser, offentliga badplatser och så vidare innebär och är? I EU-migranternas fall handlar det dock om specifikt tak över huvuden. Jag har inte föreslagit sanitära katastrofer - det är fortfarande du som företräder den linjen - utan har klart och tydligt föreslagit sanitära möjligheter i hjälpförslaget. Det handlar om struntsummor, som påpekat samt vad jag även har redogjort för om än på lekmannanivå.

10."Fortfarande cirkelargumentation? Jag kan inte riktigt svara dig i den frågan då jag verkligen inte håller med dig om att det är ett cirkelargument."

Vi kan släppa det här då den etiska diskussionen faktiskt har tagit fart. Det må finnas smådetaljer att fortfarande anmärka på i det avseendet men det kan faktiskt kvitta.

"Sen skriver du att det är ointressant huruvida de som söker asyl registrerats i Grekland eller ej, då det är en teknisk fråga. Men det är i allra högsta grad viktigt även i en etisk diskussion. För då vi tar in vad som är etiskt korrekt måste vi ju ta in de faktiska förutsättningarna för situationen. Och skulle de varit registrerade i Grekland skulle de inte ha ett högra skyddsbehov än EU-migrantera, men då de inte är registrerade är det Syrien som är det land vi får skicka tillbaka dem till, och då är skyddsbehovet mycket större än för EU-migrantera. Och du måste väl ändå erkänna att vi måste räkna in skyddsbehovet i det faktiska behovet?"

11 Absolut men i praktiken så är skyddsbehovet redan uppfyllt när aktuella människor sätter sin fot i Grekland. inte minst så har de förutsättningarna att just cementera skyddsbehovet under hela sin resa till Sverige därtill. Men jag kan hålla med om att jag har översett dess betydelse även i en etisk diskussion.

"Vad varje medborgare skulle använda sin plätt mark till eller om det skulle vara ändamålsstyrt är oväsentligt. Min poäng är bara att det är inte vare sig tekniskt, moraliskt eller etiskt försvarbart att ge något till en grupp människor, men inte till en annan. Att det byggs en skatepark i ett område av en stad men inte en annan är inte jämförbart etfersom det är kommunal mark till gänglig för alla oavsett avstånd från hemmet. Så den liknelsen är inte valid!"

12Jag tror vi diskuterar förbi varandra här. I praktiken skulle det se ut såhär; 1.) kommunen hyr eller köper mark, 2.) kommunen avser att bruksändamålet för den marken är att täcka behovet för tak över huvudet samt ge sanitära möjligheter (för att understryka den saken), och för alla som skulle behöva det inom kommunens gräns, 3.) kommunen kontrollerar så att de som använder marken för ändamålet faktiskt har behovet och inget annat alternativ inom den närmsta framtiden.

Vad staten skulle ha med för finger i det här kan diskuteras separat, påpekar dock här att den möjligheten finns. Man kan exempelvis prata om ekonomiska ersättningar utav olika slag, att de står för köpet av/hyran för mark eller dylikt. Möjligheter finns dock och givetvis.

1.     Att få eller få låna något som alla andra får betala eller hyra är ett ekonomiskt stöd. Som per se skall kräva motprestation. Asylsökandes ?motprestation? består i att de har ett skyddsbehov, EU-migranterna ?ger? inte samma motprestation (På samma sätt som en medborgares motprestation är att de just är medborgare) (Jag vet att du inte vill prata om regler, men jag måste ju få svara på dina direkta frågor, reglerna är ju uppbyggda på en grund av rättvisa - dvs moraliskt underbyggda beslut.)

2.     Har inte heller påstått att du sagt det. Men som jag skrev har inte skyddsbehovet på pappret uppfyllts förrän de kommit till Sverige och det är det vi har att förhålla oss till. Såvida de inte uppger att de rest via ett annat EU-land. Självklart vet vi att de gjort det, men vi kan inte säga vilket och därmed är vi första land att uppfylla skyddsbehovet. Så från och med kan du droppa det argumentet eftersom det är inget vi kan räkna med i vår diskussion. Vi måste förhålla oss till det faktum att Sverige är första land att uppfylla behovet på pappret.

3.     Nej det är inte oetiskt att försöka påverka en diskriminerande regering. Det är oetiskt gentemot ett land som vi på pappret är jämbördigt med att säga ? ?hej där- ni är så värdelösa så vi måste dadda er genom att ta hand om era problem. Ni klarar det inte så ni är mindre värda och värdiga än vi är. Det är lite som att det är oetiskt av en granfamilj att basunera ut till resten av kvarteret att Nilssons kan minsann inte ta hand om sina barn så nu ger vi dem mat och husrum trots att Nilssonss hävdar att de kan göra det?. Det är etiskt rätt gentemot EU-migranterna och Nilssons barn, men inte mot Rumänien eller herr och fru Nilsson.

4.     OK, så du vill att en miljonär från London ska få samma gratis mark att bo på om han nu skulle vilja bo i Sverige utan att betala för sig? Visst- står du fast vid det så släpper jag det, då är du i alla fall konsekvent, men inte konsekvensstänkande?

5.     Men då är du ju inne på att de ska FÅ saker igen, en bit mark är en kostnad, en bit mark med samma levsnadsstandardskrav som vi har på övriga samhället är en helt annan sak. Och nej- du företräder att de ska få möjlighet att bygga tältläger med bajamajor och en vattenkran. Jag säger - antingen ger vi dem riktiga lägenheter (i enlighet med den bostadskö vi har) och låter dem betala marknadsmässiga hyror för dessa, eller så får de inte bosätta sig här. Jag företräder bra levnadsförhållanden eller inget alls. Jag företräder inte några dåliga levnadsförhållanden!

6.     Check

7.     De kräver att få mark att bosätta sig på utan att betala något för det. Något som ingen annan i Sverige någonsin fått utan motprestation. Vare sig svensk eller utländsk medborgare.

8.     Check

9.     Du kan inte jämföra mark som kommunen upplåter för hela sin befolkning med att ge (läs låna ut) mark till några enskilda att bosätta sig på. Det är 2 totalt olika saker. Och att låna ut något som man hyr ut till andra är per definition att GE dem motsvarande hyreskostnaden. Så det är dags för dig att förstå det nu. Angående den sanitära katastrofen så kan du se punkt 5

10.Så skönt att du insett att du inte har stöd för din anklagelse om cirkelarguemntation längre. Jag antar att det innebär att du faktiskt förstått vad jag skrivit nu!

11.Se punkt 2

12. 1) Ok, 2)OK 3)OK EU-migranterna som ju har alternativet att åka tillbaka till det land som har det sociala ansvaret för dem är då exkluderade från ditt förslag och vi har äntligen kommit till ett slut på denna diskussion då ditt förslag per definition inte innefattar EU-migranterna som hela denna diskussion kretsat kring. Så varför har du ens brytt dig om att skriva dessa uppsatser?

Svar på tråden Regeringen river romernas kåk- och tältstäder i Malmö - samtidigt som de planerar tältläger åt asylsökande utanför Lund.