Dricker ni barnfamiljer alkohol på helgerna för att koppla av?
Nyfiken på detta: )
Nyfiken på detta: )
Först och främst skulle vi aldrig dricka i närvaro av barnen inte ens ett glas, orkar man argumentera emot nykterhet i närheten av barn orkar man också göra lite efterforskning i hur alkohol intag påverkar barn (även små mängder).
Och sätter man sig själv före välmåendet av sina barn bör man inte skaffat några.
Om alkohol när barnen är i närheten har det vart efter dom somnat och en av oss är alltid nykter. Av fler anledningar, först för säkerhet att i fall något händer. En olycka eller sjukdom eller vad det nu kan vara där vi kanske behöver använda bilen. Sen om någon av barnen vaknar och behöver nattas om så är någon av oss alltid nyktra för att kunna vara en bra förälder.
Och om folk seriöst retar sig på att vissa av oss tar vår föräldrar roll på allvar, ni bör kanske gå och prata med någon och reda ut era problem. Vill man så gärna dricka, skaffa barnvakt. För övrigt att dricka alkohol som ett sätt att slappna av är inte hälsosamt ens utan barn, kanske bör man se över sina vanor och hitta bättre sätt att koppla av.
Jag är gravid just nu så dricker inget, men sambon gör. Han tar några öl för att det är gott, säkert avkopplande också- har aldrig frågat ;). Han dricker sig i princip aldrig berusad. Jag avskyr fulla människor dessutom så hade inte funkat i längden.
Jag kan i vanliga fall också ta någon öl ibland, oavsett veckodag, för att öl är det godaste jag vet. Jag har dock ansvar för en fyraåring och står upp runt 5 varje morgon så blir aldrig någon karatefylla för mig heller, utan två öl på sin höjd. Har nog vart full en gång sen barnet föddes för snart 5år sen och barnet var hos barnvakt både den kvällen och dagen därpå.
Inget av svarsalternativen passar in på oss.
Ja det menar jag också. Inte att barnen intar alkohol. Det finns forskning att läsa i ämnet om man verkligen är intresserad, små mängder alkohol påverkar vuxnas beteende även om vi vuxna inte lägger märke till det men barn gör det. Det kan skapa all möjliga negativa konsekvenser i hur tryggt barnet växer upp att bli. Någon enstaka gång är väl ingen fara på taket men vi har i alla fall valt att ta vår föräldrar roll på allvar och försöker att ge våra barn den tryggaste uppväxt som möjligt.
Men många kommer inte göra samma val, varför? För folk är bekväma och känner att dom har rätt till både det ena och andra oavsett hur de påverkar deras barn både i nuet och i det långa loppet.
Är själv uppväxt med föräldrar som deack öl/vin i rimliga mängder på helgerna från att jag var liten fram till idag. Det kunde bli ett glas till maten och därefter två i aoffan under kvällens gång. Ibte alltför sällan, kanske någon gång per månad, var vänner på besök och åt middag och då kunde de dricka lote mer.
Märkte aldrig, verkligen ALDRIG, att mina föräldrar blev onyktra. Jag fattade inte ens vad alkohol gjorde. Fick smaka en tesked vin/öl ibland från ganska ung ålder, kanske 10. Efter 15-årsåldern kunde jag få smaka några klunkar, typ ett halvt glas vin eller någon deciliter öl. Jag drack själv första gången då jag var 18, var på fester nykter innan det. Såg inte tjusningen. Men jag älskar smaken av öl.
Har en bebis nu. I fredags var min sambo på jobbfest så då tog jag hand om babyn och var självklart nykter. Igår var sambon nykter och tog hand om babyn medan jag tog mig några öl och målade möbler. Vi tycker inte det lämpar sig att vara onykter och ta hand om ett barn som är så pass litet så vi löser det så. När han blir äldre så kommer jag dock göra exakt som mina föräldrar gjorde.
Det folk vänder sig emot är väl främst formuleringen att det skulle vara för att koppla av. Jag har sett att du har ändrat i TS flera gånger men du TS verkar fortfarande tycka att huvudsaken med alkohol är att det är avslappnande, eller? I Sverige verkar det vara tabu att känna att det kan vara trevligt med ett-två glas vin eller en-två öl för att det är gott OCH för att slappna av. Man _måste_ säga att man bara dricker för att det är gott annars stämplas man som alkoholist. En hel del tycker nog så också men en del känner säkert att det är avkopplande men det känns fel att tycka det. Du TS tänkte ju inte heller på att man kanske dricker både före maten, till maten och efter maten - kanske inte varje gång och kanske bara lite men ändå, det förekommer ju.
Egentligen dricker jag inte alkohol för att koppla av, jag dricker 1-2 öl ca 1-2 ggr i månaden bara för att jag tycker det är gott. Då kan jag sitta och titta på en film och dricka en eller två öl bara för att njuta lite. Dricker mig aldrig full om jag inte har barnvakt vilket blir ca 1 gång per år om ens det.
Har inga problem att dricka en öl till maten en fredags kväll vilket barnen ser, men oftast är jag inte alls sugen på alkohol i någon form :)
Men värst vad många det är som inte verkar koppla av ens på helgerna. Kanske därför sjukskrivingar och det berömda väggdunkandet är så hogt? Hos oss använder vi våra helger, då vi inte jobbar, for just avkoppling ifrån jobb o alla "måsten", och det omfattar både extragoda middagar, alkohol, goda vänners lag och lugn enskildhet. Det ger ny styrka för nästa jobbvecka. Inte konstigt ni går in i väggen. Lär er koppla av människor!
Jag dricker inte allohol, förutom någon cider från matvarubutik. Jag slappnar av med böcker och Dr Who.
Extremt sällan. Någon gång varannat år eller så.
Extremt sällan. Någon gång varannat år eller så.
Just nu dricker jag en kopp kaffe med black cherry whiskey i, jumm! Och pojken sitter bredvid mig. Det verkar inte vara smittsamt.
Nej tar ett glas för att det är gott man dricker ju inte om det är äckligt sen om man blir avslappnad på köpet så blir man
Brukar koppla av med ett glas rött och lite spelande på kvällarna när barnen ligger och sover. Skönt att kunna få lite tid för sig själv, men det blir ofta inte så mycket av det där så klart man tar vara på det!
Vi dricker alhokol i princip varje kvall oavsett om det ar helg eller inte. Vad ar det for vits med att vara vuxen om man inte far gora vad man vill?
Ni som svarat "Nagon gang per ar, vid hogtider" , vad ar det for fel pa er? Antingen dricker man val alkohol eller inte?