• Elderberry

Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!

Det här kommer kanske låta som att jag är världens lataste människa som inte förmår lista ut det här själv, men jag hoppas ni är förstående :)

Jag vill ha en bra mathållning. Jag vill bli hälsosam. Jag är just nu rätt så dålig på att hålla reda på vad jag äter, jag äter i princip vad som helst när jag är hungrig. Men nu har jag tänkt slänga ut allt onyttigt (vilket det mest jag har är) och påbörja en ny livsstil. Jag har gjort liknande förut och vet att det är jobbigt de första veckorna, och sen att suget efter annat försvinner. Så ja, jag är medveten om att det lär bli trist första tiden.

Jag behöver äta 3 riktiga måltider varje dag och åtminstone ett mellanmål mellan lunch och kvällsmat.

Jag tänkte sluta äta bröd och mejeriprodukter som basföda, ibland är väl okej, men vill alltså inte ha de i min dagliga kost. Jag har alltid ätit mycket bröd och mejeriprodukter men nu känner jag att min kropp inte reagerar bra på sånt längre. Så ja...Planen:

Till frukost tänkte jag kanske två ägg, vatten/te + något mer (men vad, banan?). Till lunch är jag lite mer osäker, broccoli/blomkål/morötter och någon köttbit? Mellanmål blir väl frukt, nötter eller bär (eller blandning). Kvällsmat blir väl typ som lunchen som jag tänkt nu. Kanske att jag har linser eller bönor med.
    Men nu till det jag behöver hjälp med: 
    1. Jag vill äta tillräckligt med protein. Hur mycket protein behöver man äta om man väger runt 55 kg  och är 168 cm lång? Jag tar kanske en timmes promenad och har lite "mjukträning" (några armhävningar, situps och så) varje dag, så jag är inte en extremt aktiv människa. Om jag tar två ägg till frukosten, hur mycket protein behöver jag äta de andra måltiderna? Det kanske inte är något problem alls att få ihop, kanske planen jag har nu redan ger tillräckligt med protein?
    2. Jag vill få i mig det jag behöver (vitaminer/mineraler/kalorier), får jag det om jag följer "planen"?
    3. Hur mycket av varje borde jag äta? En näve? Hur stort borde ett mellanmål vara?
    4. Borde man satsa på att skriva ner allt man äter som folk säger är så bra?

Tacksam för alla svar!
  • Svar på tråden Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!
  • K grrl

Jag komponerar alltid mina huvudmåltider kring protein, kolhydrater och fett, dvs får i mig alla tre makronutrienter vid varje frukost, lunch och middag. Och det kan t ex vara:

Kolhydrat - potatis, sötpotatis, jasminris, råris, matvete, mathavre, bönor, linser, quinoa, havregryn, fullkornspasta, rotsaker.

Protein - fisk, kyckling, nötkött, magert griskött, viltkött, ost, mjölk, ägg, keso, kvarg, sojaprotein.

Fett - nötter, nötsmör, avokado, äggula, oljor, kokosmjölk/flingor, choklad, fet fisk, oliver.

Jag äter frukt eller grönsaker till varje mål.

Kan exempelvis äta havregrynsgröt med banan, blåbär och mjölk och kokt ägg till frukost.

Rökt lax, bladgrönsaker t ex spenat, broccoli, polkabetor tunt skivade, matvete, oliver, bönor, haricot verts och dressing gjord på yoghurt, honung och riven pepparrot. Det mesta är bara att hacka, skiva eller riva ner, otroligt enkel mat!

Fullkornsspagetti och köttfärssås, riven parmesan och riven morot till middag.

Keso och bär till kvällsmål. Eller exvis popcorn poppade i mikroskål med lite fett, eller en chokladbit, eller en smoothie.

Gör det inte så märkvärdigt. Smyg in goda vanor istället för att ta bort de gamla, så byter du vanor på ett smidigt sätt.

• K grrl

...du styrketränar inte, så jag skulle inte bekymra mig om proteinintaget.

• Elderberry

Hmm, ja, en omelett var ett bra förslag, inte speciellt krångligt att göra + jag kan slänga i lite vad som helst :)

Jag är riktigt dålig på att räkna kalorier sådär, om jag visste vad allting hade för kcal bara av att se på det så skulle det vara lätt, men för att veta det nu så måste jag väga det jag äter och hålla på o räkna, men det kanske är något jag borde göra?

Jag är helt övertygad om att jag måste slänga bort mina gamla vanor helt och börja lätt för att det ska fungera just nu, min nuvarande kosthållning är fruktansvärd, jag ersätter måltider med det mest lättillgängliga jag har: nötter, godis eller färdigmat. Det enda jag gör bra är väl i princip att jag bara dricker vatten (alltså ingen läsk, alkohol, saft etc). Men om jag lyckas följa planen jag har lagt upp (med viss korrigering på bättre frukost och så) i några veckor så kan jag nog börja smyga in lite trevligare mat som du nämner, K grrl. :)

Tack igen för alla tips, det hjälper!

...och ja, jag vet att jag inte styrketränar, men jag har (som sagt) slarvat ordentligt med proteinintaget förut, det vill jag inte göra igen.

• Farfallos
    Elderberry skrev 2015-11-09 08:29:02 följande:
    Hmm, ja, en omelett var ett bra förslag, inte speciellt krångligt att göra + jag kan slänga i lite vad som helst :)

Jag är riktigt dålig på att räkna kalorier sådär, om jag visste vad allting hade för kcal bara av att se på det så skulle det vara lätt, men för att veta det nu så måste jag väga det jag äter och hålla på o räkna, men det kanske är något jag borde göra?

Jag är helt övertygad om att jag måste slänga bort mina gamla vanor helt och börja lätt för att det ska fungera just nu, min nuvarande kosthållning är fruktansvärd, jag ersätter måltider med det mest lättillgängliga jag har: nötter, godis eller färdigmat. Det enda jag gör bra är väl i princip att jag bara dricker vatten (alltså ingen läsk, alkohol, saft etc). Men om jag lyckas följa planen jag har lagt upp (med viss korrigering på bättre frukost och så) i några veckor så kan jag nog börja smyga in lite trevligare mat som du nämner, K grrl. :)

Tack igen för alla tips, det hjälper!

...och ja, jag vet att jag inte styrketränar, men jag har (som sagt) slarvat ordentligt med proteinintaget förut, det vill jag inte göra igen.
    Ersätter du ibland måltider med nötter (som innehåller mycket näring, och oftast lika mycket protein som i kött) så är det absolut inget dåligt val. Färdigmat innehåller visserligen ofta för mycket av både socker och salt, men är inte det värsta man kan äta. ...och när du säger att du ätit för lite protein förut, hur märkte du det? Själv har jag alltid ätit lite mindre protein än rekommenderat och jag har ändå byggt upp en avundsvärd muskelmassa. För mycket protein är inte heller bra menar jag, så att trycka i sig protein "med god marginal" är ju ingen höjdare heller.
  • Elderberry
    Farfallos skrev 2015-11-09 09:29:52 följande:
    Ersätter du ibland måltider med nötter (som innehåller mycket näring, och oftast lika mycket protein som i kött) så är det absolut inget dåligt val. Färdigmat innehåller visserligen ofta för mycket av både socker och salt, men är inte det värsta man kan äta. ...och när du säger att du ätit för lite protein förut, hur märkte du det? Själv har jag alltid ätit lite mindre protein än rekommenderat och jag har ändå byggt upp en avundsvärd muskelmassa. För mycket protein är inte heller bra menar jag, så att trycka i sig protein "med god marginal" är ju ingen höjdare heller.
    Det är inte så svårt att lista ut att man inte får i sig speciellt mycket protein när allt man åt under en period var chips och wokgrönsaker (åt endast detta under ett års tid, var väl min värsta period). Jag har tänkt sluta med chips igen nu, gjorde det för att komma ur det där förut, vet inte vad det är som får mig att äta chips istället för mat ibland, det är ju inte gott i slutet. Tror det är att jag gillar salt. (?)

Aja, jag äter bättre nu, nötter är väl en förbättring från min sida, men det händer fortfarande att jag ersätter mat med chips.
  • Farfallos
    Elderberry skrev 2015-11-09 09:43:10 följande:
    Det är inte så svårt att lista ut att man inte får i sig speciellt mycket protein när allt man åt under en period var chips och wokgrönsaker (åt endast detta under ett års tid, var väl min värsta period). Jag har tänkt sluta med chips igen nu, gjorde det för att komma ur det där förut, vet inte vad det är som får mig att äta chips istället för mat ibland, det är ju inte gott i slutet. Tror det är att jag gillar salt. (?)

Aja, jag äter bättre nu, nötter är väl en förbättring från min sida, men det händer fortfarande att jag ersätter mat med chips.
    Jo jo, det är naturligtvis inte hållbart att bara äta chips, men tillbaka till min fråga - hur märkte du att du åt för lite protein?
  • Farfallos

...och så kanske jag ska säga det, att det stora problemet om du ersätter mat med chips är sannolikt inte proteinbrist. Chips innehåller trots allt omkring 5% protein, så det finns mycket nyttiga saker som innehåller mindre av just det.

• Elderberry
    Farfallos skrev 2015-11-09 12:25:09 följande:
    Jo jo, det är naturligtvis inte hållbart att bara äta chips, men tillbaka till min fråga - hur märkte du att du åt för lite protein?
    Jag förstod att min kost inte var speciellt mångsidig och att jag (bl.a.) aldrig åt kött eller andra saker som innehåller mycket protein.

Det här är rätt OT, jag startade tråden för att få hjälp/synpunkter på hur jag ska ändra min kost så att jag får i mig allt jag behöver från nyttiga källor (och sluta äta sånt jag mår dåligt av).

Hur och vad jag har ätit förut hör liksom inte hit mer än som bakgrund, inget som ger något att diskutera.
  • Farfallos
    Elderberry skrev 2015-11-09 12:37:32 följande:
    Jag förstod att min kost inte var speciellt mångsidig och att jag (bl.a.) aldrig åt kött eller andra saker som innehåller mycket protein.

Det här är rätt OT, jag startade tråden för att få hjälp/synpunkter på hur jag ska ändra min kost så att jag får i mig allt jag behöver från nyttiga källor (och sluta äta sånt jag mår dåligt av).

Hur och vad jag har ätit förut hör liksom inte hit mer än som bakgrund, inget som ger något att diskutera.
    Jag förstår att protein bara är en sak i det hela, men det är lite av en principsak, att man måste väl veta vad som var fel och man ska staka ut en riktning mot det rätta, och jag tror bara att du kanske fokuserar lite snett. ....kanske inte bara när det gäller protein.

En av grunderna till att göra rätt är ju naturligtvis att veta vad som är rätt, men en annan är ju insikten om vad som är fel...
  • Elderberry
    Farfallos skrev 2015-11-09 23:29:55 följande:
    Jag förstår att protein bara är en sak i det hela, men det är lite av en principsak, att man måste väl veta vad som var fel och man ska staka ut en riktning mot det rätta, och jag tror bara att du kanske fokuserar lite snett. ....kanske inte bara när det gäller protein.

En av grunderna till att göra rätt är ju naturligtvis att veta vad som är rätt, men en annan är ju insikten om vad som är fel...
    Jag siktar inte på att äta 10 kg kött varje dag, jag vill bara försäkra mig om att jag inte äter för mycket eller för lite av nåt, för jag kan uppenbarligen vara rätt seg med att fatta sånt. Att haka upp sig på vad jag har gjort förut är liksom inte relevant när jag pratar om vad jag ska göra nu. Speciellt när det inte ens liknar vad jag gjort förut. Jag har inte tänkt ändra till chips + proteinpulver.

Jag frågade endast om det var tillräckligt med protein med i "planen", folk sa Ja och det var svaret på min fråga. Du kanske missade att jag hade 3 andra funderingar, vad vet jag.
  • Farfallos
    Elderberry skrev 2015-11-10 02:54:13 följande:
    Jag siktar inte på att äta 10 kg kött varje dag, jag vill bara försäkra mig om att jag inte äter för mycket eller för lite av nåt, för jag kan uppenbarligen vara rätt seg med att fatta sånt. Att haka upp sig på vad jag har gjort förut är liksom inte relevant när jag pratar om vad jag ska göra nu. Speciellt när det inte ens liknar vad jag gjort förut. Jag har inte tänkt ändra till chips + proteinpulver.

Jag frågade endast om det var tillräckligt med protein med i "planen", folk sa Ja och det var svaret på min fråga. Du kanske missade att jag hade 3 andra funderingar, vad vet jag.
    Nä, 10 kg kött har du väl inte skrivit något om, och inte jag heller vad jag vet. Och nej, jag missade inte att du hade fler funderingar än den om protein. (Två konstiga påståenden från din sida, är du onykter?) Skrev till och med just det i det inlägg som du citerade. Inledningsvis skrev jag dessutom att jag tycker att du redan verkar ha insikt och tankar som jag tror leder dig rätt. Det enda som jag då reagerade över var "två ägg på morgonen" och att du uttryckligen skrev att du var orolig över ditt proteinintag. Du verkade i mina ögon bära på en orimligt stor oro angående proteinet bara. För i västvärlden har vi generellt inte något problem med proteinbrist, utan snarare tvärt om. Och det finns ju så mycket annat att bry sig om för en god hälsa tänker jag. Ensymer t.ex.

....men nu tror jag att jag har gjort min sak klar, så jag avslutar med ett länktips:
    www.halsosidorna.se/Enzymer.htm
  • ganska anonym

Vad roligt!! Lycka till!! 
    Jag har infört havregrynsgröt varje morgon, känner att kroppen behöver mer fibrer... Och igår tränade jag första gången på fem år (!) en måste börja någonstans! Heja dig! Vi klarar detta!!

• Elderberry
    ganska anonym skrev 2015-11-10 10:35:24 följande:
    Vad roligt!! Lycka till!! 
    Jag har infört havregrynsgröt varje morgon, känner att kroppen behöver mer fibrer... Och igår tränade jag första gången på fem år (!) en måste börja någonstans! Heja dig! Vi klarar detta!!
    Lycka till! :) Jag kommer nog börja ordentligt nästa vecka, just nu har jag rätt mycket att tömma i skafferierna, jag gillar inte att slänga mat så det får bli min sista vecka med "vanlig" (för mig) mat.
Svar på tråden Vill ändra hur/vad jag äter. Tacksam för hjälp!!