• Pingvin

Sgi

Har en heltidstjänst i botten men har valt att gå ner till 75 eftersom jag har en liten pojke på 22 månader. Är nu gravid igen och ska få bebis i juli 2016 om allt går som det ska.Jag har 15600 kr i lön innan skatt och nu undrar jagad jag kommer att få i sgi eftersom jag inte tar ut FP för 25 procent så baseras sgi på mina 75 procent om jag inte har fel? Hur mycket kommer jag då att få i ersättning per månad när jag är mammaledig i juli nästa år?

• Svar på tråden Sgi
  • MoLsMamma

Stämmer att du kommer få din SGI beräknad på 75% om du inte fyllt upp ned 25 % FP.

För att beräkna ny SGI tar du din nuvarande månadslön x 12 = din årsinkomst.

Årsinkomst x 0,8 x 0,97 / 365 = kronor per dag brutto.

Hur mkt du får i månaden beror ju då på hur många dagar du tar ut. All info finns på deras hemsida.

• Seven Costanza
    MoLsMamma skrev 2015-11-08 20:11:44 följande:

Stämmer att du kommer få din SGI beräknad på 75% om du inte fyllt upp ned 25 % FP.

För att beräkna ny SGI tar du din nuvarande månadslön x 12 = din årsinkomst.

Årsinkomst x 0,8 x 0,97 / 365 = kronor per dag brutto.

Hur mkt du får i månaden beror ju då på hur många dagar du tar ut. All info finns på deras hemsida.

Varför multiplicerar du med 0,8?
  • Alexi

Seven costanza: Ersättningen är 80 procent av sgi:n.

• annasv1980

Instämmer i föregående uträkning men det finns utmärkt info och beräkningsmöjligheter på Försäkringskassans hemsida. Det är även superenkelt att komma i kontakt med handläggare eftersom de ringer upp.

• Pingvin

Tänkte ta ut 6 dagar i veckan...jo jag försökte på deras hemsida men alla beräkningar utgick från att man arbetade 100 procent. Nån som vet hir mycket jag skulle få i mnaden om jag tog ut 6 dagar i veckan?

• annasv1980

Någon här uppe räknade ju ut att din dagpenning är 365 kr. Bara att multiplicera med antal dagar/mån. Sen dra bort skatt.

Pingvin skrev 2015-11-09 20:17:06 följande:

Tänkte ta ut 6 dagar i veckan...jo jag försökte på deras hemsida men alla beräkningar utgick från att man arbetade 100 procent. Nån som vet hir mycket jag skulle få i mnaden om jag tog ut 6 dagar i veckan?

• Seven Costanza
    annasv1980 skrev 2015-11-09 20:22:17 följande:

Någon här uppe räknade ju ut att din dagpenning är 365 kr. Bara att multiplicera med antal dagar/mån. Sen dra bort skatt.

Nej det är den inte. Det stod att TS skulle dela siffrorna med 365 och så får hon fram sin dagpenning (alltså för att året har 365 dagar).
  • Seven Costanza
    Pingvin skrev 2015-11-09 20:17:06 följande:

Du ska ju utgå från din årsinkomst så då spelar det ju ingen roll att du arbetar 75%. Hur du ska räkna står i inlägg 1. Ta sedan dagpenningen, multiplicera med hur många dagar du tänkt ta ut per månadför att få vad du får per vecka och dra av för skatt.
  • Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2015-11-09 21:45:36 följande:

Du ska ju utgå från din årsinkomst så då spelar det ju ingen roll att du arbetar 75%. Hur du ska räkna står i inlägg 1. Ta sedan dagpenningen, multiplicera med hur många dagar du tänkt ta ut per månad och dra av för skatt. Tänk på att skatten är högre på FP än på arbete pga att man inte har jobbslatteavdrag. Hur mycket skatten blir på din FP kan du fråga Skatteverket.

Det blev skckat innan jag var klar så bortse från inlägg 8. Det som står här ovan är vad jag ville säga.
  • Pingvin

Tack för svaret! Ska genast börja räkna:) tusen tack

Seven Costanza skrev 2015-11-09 21:49:22 följande:

Det blev skckat innan jag var klar så bortse från inlägg 8. Det som står här ovan är vad jag ville säga.

• Seven Costanza
    Pingvin skrev 2015-11-14 11:53:14 följande:

Tack för svaret! Ska genast börja räkna:) tusen tack

Varsågod. När du skickat in ditt moderskapsintyg till FK kommer de göra en ny SGI-uträkning som du får hem i brevlådan, så den uträkningen du gör själv blir ju mest för att få en ungefärlig siffra.
Svar på tråden Sgi