• Stårschan

Hjälp mig äta klimatsmart! Inbiten köttätare

För miljöns skull vill jag gärna börja äta mer vegetariskt, men känner mig helt låst på tråkiga saker som potatisbullar och pannkakor.

Vad äter ni andra köttätare när ni vill skippa kött till vardags? Eller till fest med, för den delen.

• Svar på tråden Hjälp mig äta klimatsmart! Inbiten köttätare
  • Aniiee

Titta efter recept/kokböcker från det indiska köket. Mycket vegetariskt (och mycket gott). Vegetariska soppor är också bra och enkelt. Återkommer med specifika tips när ja ätit klart min lakto-vegetariska pizza =P

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Stårschan

Det asiatiska köket är förstås en bra inspirationskälla, men jag tar gärna emot förslag på speciella rätter.

Pizza utan ost lät sisådär...Obestämd

• Annelie 76

Du behöver inte sluta äta kött utan välj bättre kött. Vilt och kor som bara ätit gräs (sk gräsbeteskött) är klimatneutralt. Det är kött från kor som ätit spannmål som är dåligt.

• Aniiee
    Stårschan skrev 2015-11-09 15:48:13 följande:

Det asiatiska köket är förstås en bra inspirationskälla, men jag tar gärna emot förslag på speciella rätter.

Pizza utan ost lät sisådär...Obestämd

Haha, jag skrev faktiskt lakto-vegetariska pizza. Dvs, det är ost på den =P Geez, pizza utan ost är som en chokladkaka utan kakao-bönor.... Cool

Jaja, hur som haver. Fråga: Hur känner du inför tofu? Äter du det? Eller skippar du helst?
  • maaammaaa

Stekta champinjoner med persilja och rödpeppar. Fänkål är supersött fast som gratäng försvinner sötman och den blir mer grönsakssmakande. Sallader, morotspaj, brockoliostpaj, vegetarisk pizza med ost champinjoner vitlök och ev kronärtskocka i olja. Tacos med bönor istället för kött. Ärtsoppa. Spenatplättar, svampsoppa.

• Stårschan
    Annelie 76 skrev 2015-11-09 15:54:29 följande:

Du behöver inte sluta äta kött utan välj bättre kött. Vilt och kor som bara ätit gräs (sk gräsbeteskött) är klimatneutralt. Det är kött från kor som ätit spannmål som är dåligt.

Jag har inga som helst planer på att helt sluta äta kött, men jag vill dra ner på det.  Vi äter redan relativt mycket kyckling och lamm istället för nötkött.
    Aniiee skrev 2015-11-09 15:58:05 följande:
    Haha, jag skrev faktiskt lakto-vegetariska pizza. Dvs, det är ost på den =P Geez, pizza utan ost är som en chokladkaka utan kakao-bönor.... Cool

Jaja, hur som haver. Fråga: Hur känner du inför tofu? Äter du det? Eller skippar du helst?
    Tänkte väl! DÅ blir det en annan sak. Tofu har vi testat, men det var inte någon i familjen som tyckte att det var någon hit. Men det kanske man får ompröva. Alla i familjen gillar ju inte pannkakor heller. Jag tror att vi bara hade tofun i misosoppa, men det finns säkert roligare tofurätter.
    maaammaaa skrev 2015-11-09 16:01:36 följande:

Stekta champinjoner med persilja och rödpeppar. Fänkål är supersött fast som gratäng försvinner sötman och den blir mer grönsakssmakande. Sallader, morotspaj, brockoliostpaj, vegetarisk pizza med ost champinjoner vitlök och ev kronärtskocka i olja. Tacos med bönor istället för kött. Ärtsoppa. Spenatplättar, svampsoppa.

Spenatplättar lät intressant! Och pajerna. Svampsoppa gillar vi ju faktiskt allihop, så det ska jag ta och göra lite oftare.

• Mandel

Välj kött med omtanke. Svenskt, vilt osv. Och ät mindre mängd.
    Undvik att frysa hela storpacken får då måste man ju äta upp allt när man väl tar upp det...

Se till att ha olika gröna tillbehör till köttet/fisken/fågeln. Gör lite kött så alla får en liten bit och gör sedan någon mer lagad vegetarisk bit så alla får lite av med.
    Välj bort ris och servera svenska rotfrukter istället.

Drick kranvatten istället för flaskvatten, läsk, måltidsdryck osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee
    Stårschan skrev 2015-11-09 16:19:14 följande:
    Jag har inga som helst planer på att helt sluta äta kött, men jag vill dra ner på det.  Vi äter redan relativt mycket kyckling och lamm istället för nötkött.
    Aniiee skrev 2015-11-09 15:58:05 följande:

Tänkte väl! DÅ blir det en annan sak. Tofu har vi testat, men det var inte någon i familjen som tyckte att det var någon hit. Men det kanske man får ompröva. Alla i familjen gillar ju inte pannkakor heller. Jag tror att vi bara hade tofun i misosoppa, men det finns säkert roligare tofurätter.Spenatplättar lät intressant! Och pajerna. Svampsoppa gillar vi ju faktiskt allihop, så det ska jag ta och göra lite oftare.

Klart det är ost på pizzan =P

Jag är så fräck att jag delar 5 favoritrecept. 

Filopaj med zucchini och kikärtor:
    Ssätt ugnen på 200 grader. Hacka 1 liten gul lök. Skär 3 zucchini i bitar. Svetta av löken och 0.5 tsk hel kummin i 2 msk olivolja (eller annan olja). Löken ska inte ta färg. Rör i 0,5 tsk gurkmeja och 1 tsk koriander. Tillsätt zucchinin och stek upp på ganska hög värme (4-5 om du har sex-stegsplattor). Zucchinin ska bli mjuk men inte falla ihop. Sänk värmen och tillsätt drygt 1 dl basmatiris. Rör så att riset blir glansigt, tillsätt sedan 6 dl grönsaksbuljong, en dl i taget. Låt vätskan koka in mellan varje dl. Riset bör vara klart när sista dl buljong kokat in. Ta panna av plattan. Rör i 8 hg kikärtor (2 burkar/tetror ca. Några gram hit eller dit gör ingen skillnad). Smaka av, tillsätt ev salt och peppar.

Pensla en pajform med olja, och lägg i 2 hg filodeg minus 4 blad. Häll i fyllningen. Vik över filodegen över fyllningen om den häger utanför. Pensla den understa av de resterade filobladen och lägg med olje-sidan mot fyllningen. Pensla ovansidan. Grädda pajen i ugnen ca 20 minuter.
  • Aniiee

Jag postar mer recept senare =)

• Ominous

Jag är vegetarian och något av en halvvegan. Jag äter nästan bara vegansk mat hemma. Och vet du vad? Jag älskar husmanskost! Tråkig svensk mat! 

Nu är jag inte världens mest fantasifulla människa och äter inte överdrivet bra mat. Men jag är frisk, har bra värden och vikt.

Idag åt jag pulvermos som jag blandade med sojamjölk och vatten, samt lite kryddor. Till det hade jag annamans ("kött")bullar och brunsås gjord på Oatlys Imat. Otroligt gott!

Annars brukar jag äta lassange, då med "riktig" ost, ibland med vegansk. Ibland blir det taccos och massa goa grönskar till.

Jag rekommenderar att du provar dig fram vilka köttersättare du gillar, och köper halvfabrikat av det. Du kan tex köpa Qourn(svamp) eller annama som är gjort på soja. Sen finns det många andra märken som Fry's och oumph. 

Oumph är jättegott, men lite halvdyrt. Men är färdigkryddat och lite "köttig" av sig. Perfekt på grillen :)

(Menar självklart inte att du ska göra som mig, bara pratade lite om vad jag som vegetarian äter:D )

• Stårschan
    Aniiee skrev 2015-11-09 16:59:41 följande:
    Klart det är ost på pizzan =P

Jag är så fräck att jag delar 5 favoritrecept. 

Filopaj med zucchini och kikärtor:
    Ssätt ugnen på 200 grader. Hacka 1 liten gul lök. Skär 3 zucchini i bitar. Svetta av löken och 0.5 tsk hel kummin i 2 msk olivolja (eller annan olja). Löken ska inte ta färg. Rör i 0,5 tsk gurkmeja och 1 tsk koriander. Tillsätt zucchinin och stek upp på ganska hög värme (4-5 om du har sex-stegsplattor). Zucchinin ska bli mjuk men inte falla ihop. Sänk värmen och tillsätt drygt 1 dl basmatiris. Rör så att riset blir glansigt, tillsätt sedan 6 dl grönsaksbuljong, en dl i taget. Låt vätskan koka in mellan varje dl. Riset bör vara klart när sista dl buljong kokat in. Ta panna av plattan. Rör i 8 hg kikärtor (2 burkar/tetror ca. Några gram hit eller dit gör ingen skillnad). Smaka av, tillsätt ev salt och peppar.

Pensla en pajform med olja, och lägg i 2 hg filodeg minus 4 blad. Häll i fyllningen. Vik över filodegen över fyllningen om den häger utanför. Pensla den understa av de resterade filobladen och lägg med olje-sidan mot fyllningen. Pensla ovansidan. Grädda pajen i ugnen ca 20 minuter.
    Det där lät som något jag skulle tycka var riktigt gott! Men hur stor pajform använder du?
  • FlutterDash

Jag äter mycket grytor och wok. Både "husmans"-inspirerade och olika varianter av asiatiskt/indiskt. :) Soppa och macka med bönröra är också vardagsmat här hemma.

Pasta med pesto, broccoli och gröna sojabönor

Bönbiffar, potatis och svampsås

Linsgrytan

Osv :) Köp några vegetariska kokböcker eller en prenumeration på tidningen VEGO och börja hitta lite inspiration, så kommer du snart få nytt "tänk" :D

• Minimalen

Man kan minska på köttätandet genom att dryga ut köttfärssåsen med linser eller bönor. Ger proteiner men mer klimatsmart. Jag kokar alltid en stor sats bönor eller linser och fryser in i mindre paket.

• Stårschan
    Minimalen skrev 2015-11-12 16:23:29 följande:

Man kan minska på köttätandet genom att dryga ut köttfärssåsen med linser eller bönor. Ger proteiner men mer klimatsmart. Jag kokar alltid en stor sats bönor eller linser och fryser in i mindre paket.

Visst, men då brukar vi kalla det chili con carne. Flört
  • Aniiee
    Stårschan skrev 2015-11-10 08:16:59 följande:
    Det där lät som något jag skulle tycka var riktigt gott! Men hur stor pajform använder du?
    Bra fråga.... 24 cm i diameter? Det är en springform från IKEA....
Svar på tråden Hjälp mig äta klimatsmart! Inbiten köttätare