• terfje

Allmänt bio/bonus

Vill säga direkt att här vill jag ha en allmän dialog inte att de som svarat på mina tidigare trådar ska börja hacka och ifrågasätta min situation.

Jag har på enbart ett par trådar fått uppfattningen av att:

Är du bonusmamma så ska du hålla alla funderingar inom dig själv och aldrig ifrågasätta eller i alla fundera på något biomamman gör?

Biomamman gör aldrig fel?

Funderar du på något som biomamman gör och ventilerar på detta forum så tror de flesta att man säger allt till biomamman om vad man tycker och inte tycker och då terroriserar mamman?

De flesta tycker att för att pappan är boendeförälder så ska han flytta närmre aldrig att mamman kan flytta tillbaka?

Kort och gott ska man som bonus aldrig säga ett knyst.

• Svar på tråden Allmänt bio/bonus
  • Ego Lovers
    Brumma skrev 2015-11-13 14:50:19 följande:
    Fast det där tycker jag inte är helt sant.

Mannen kan sätta ner foten hyr mycket han vill men om mamman skiter i det och fortsätter smutskasta, prata skit inför barnen, lägga sig i varenda konflikt och underblåsa barnen i att de inte behöver bry sig om vad bonusmamman säger, att de inte behöver respektera henne osv, så spelar det ingen roll.

Ingen kommer förändras för det.

Man kan inte lägga ansvaret för mammans agerande på pappan. Det ansvaret bär hon och ingen annan.
    Han ska väl möjligtvis säga att i pappas hem bestämmer inte mamma eftersom hon inte bor här. Barn förstår det bara man är tydligt.
  • Brumma
    Ego Lovers skrev 2015-11-13 18:32:27 följande:

Han ska väl möjligtvis säga att i pappas hem bestämmer inte mamma eftersom hon inte bor här. Barn förstår det bara man är tydligt.

Nej. Det är inte alltid så enkelt. Barn påverkas.

Hur var det med mammans ansvar?
  • terfje
    Brumma skrev 2015-11-13 18:43:15 följande:

Nej. Det är inte alltid så enkelt. Barn påverkas.

Hur var det med mammans ansvar?

Nej det är inte så enkelt. När en mamma som känner sig hotad av pappans nya kan vad som helst hända och då hjälper det ofta föga vad mannen säger.
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-13 19:07:16 följande:

Nej det är inte så enkelt. När en mamma som känner sig hotad av pappans nya kan vad som helst hända och då hjälper det ofta föga vad mannen säger.

Inte bara därför skulle jag tro. .

Enligt min erfarenhet är det ofta så att mamman helt enkelt anser sig vara den enda förälder som betyder ngt. Och tycker pappan eller bonusmamman annorlunda MÅSTE det motarbetas..

Tror även att många mammor (som beter sig illa - som tur är finns det ju fler mammor som beter sig bra) har svårt att skilja på sitt eget sårade ego, sina förrättades känslor osv, och barnets känslor.

Har mamman dessutom blivit lämnad så har även barnet blivit det (i mammans ögon)..

Så visst är det inte hekt ovanligt att mamman känner sig hotad eller helt enkelt inte accepterar en ny kvinna i sitt barns liv. Men jag tror det är minst lika vanligt att agget är riktat mot pappan i grunden.
  • terfje
    Brumma skrev 2015-11-13 19:45:39 följande:
    Inte bara därför skulle jag tro. .

Enligt min erfarenhet är det ofta så att mamman helt enkelt anser sig vara den enda förälder som betyder ngt. Och tycker pappan eller bonusmamman annorlunda MÅSTE det motarbetas..

Tror även att många mammor (som beter sig illa - som tur är finns det ju fler mammor som beter sig bra) har svårt att skilja på sitt eget sårade ego, sina förrättades känslor osv, och barnets känslor.

Har mamman dessutom blivit lämnad så har även barnet blivit det (i mammans ögon)..

Så visst är det inte hekt ovanligt att mamman känner sig hotad eller helt enkelt inte accepterar en ny kvinna i sitt barns liv. Men jag tror det är minst lika vanligt att agget är riktat mot pappan i grunden.
    Tycker du har en bra poäng.

Sedan är det ju den där balansgången att antingen är man hemsk för att man inte bryr sig om sitt bonusbarn eller så är man fruktansvärd för att man bryr och vill ta ansvar.
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-13 20:09:13 följande:

Tycker du har en bra poäng.

Sedan är det ju den där balansgången att antingen är man hemsk för att man inte bryr sig om sitt bonusbarn eller så är man fruktansvärd för att man bryr och vill ta ansvar.

Jag vet :D

Har dock aldrig stött på alla dessa "vetare" som tycker de vet bäst gällande, tja alla, i verkliga livet.

Men här har jag fått skit för att jag låter bonusdottern prata med mig om känsliga ämnen.. När det är hon själv som kommit till mig. Då skall jag backa och säga till henne att sådant tar man med sina föräldrar?

Sedan skall jag tydligen inte gå med på utvecklingssamtal trots att det är mamman som bjudit in mig och som tycker att det vore bra om jag var med. Jag bryr mig hekt enkelt för mycket tydligen. Flera har även ansett det nödvändigt att påpeka att jag aldrig kommer vara viktig för bonusen och att jag aldrig kommer bli hennes mamma. Brukar svara att min bonus själv har förmågan att välja vilka som är viktiga i hennes liv och att vår relation är ngt som är vår och ingen "tyckare" på FL har ngn rätt att bestämma vad vi känner. Och självklart vet jag att jag inte är eller kommer bli hennes mamma. Undrar varför människor känner behovet att påpeka en sådan sak?

Iallafall. Jag har ju även fått höra att jag skall packa o lämna min man om jag inte sätter bonusen på en piedestal högt ovanför de gemensamma barnen och ännu högre ovanför mig.. Brukar låta det rinna av mig eftersom jag tycker det är galenskap att i en familj sätta ngn över de andra. I vår familj är alla lika mkt värda och våra behov är lika viktiga. Sedan får ngn stå tillbaka ibland för att vid ett annat tillfälle "komma först".

Tydligen är det otänkbart ;)
  • Anonym (K)
    terfje skrev 2015-11-12 16:40:52 följande:
    Hur skulle du skrivit vill ha svar på varför tror alla på FL för att man har en åsikt så har man talat om det för mamman.

Vill lära mig mer om föräldraskap och hur man ska vara som bonusmamma då jag är det på heltid.
    Man kan skriva "brukar ni som är separerade ringa era barn på själva födelsedagen även om ni har firat några dagar innan".

Eller "brukar ni som är separerade rådgöra med varandra innan ni tar barnen till frisören".

Om du skriver öppna frågor istället för att dissa biomamman i trådstarten så kommer du får höra en massa synpunkter och olika sätt att hantera situationen utan att få höra att du bara är ute efter att sätta dit biomamman.
  • terfje
    Anonym (K) skrev 2015-11-13 22:18:43 följande:

Man kan skriva "brukar ni som är separerade ringa era barn på själva födelsedagen även om ni har firat några dagar innan".

Eller "brukar ni som är separerade rådgöra med varandra innan ni tar barnen till frisören".

Om du skriver öppna frågor istället för att dissa biomamman i trådstarten så kommer du får höra en massa synpunkter och olika sätt att hantera situationen utan att få höra att du bara är ute efter att sätta dit biomamman.

Tack för tipset. Ska ta till mig detta.
  • Anonym (J)

Precis. Du ska dansa efter biomammans noter och inte säga ett knyst. FÖR ATT: du är inte mamma. Hon är mamma. Du ska respektera hennes föräldraskap. 

Tänk själv, om du hade haft barn och ditt barns bonusmamma hade haft åsikter om dig som förälder. Hur hade du velat ha det? Hade du tyckt att bonusmamman till ditt barn hade haft rätt att säga någonting om dig eller hur ditt barn är uppfostrat osv?

• terfje
    Anonym (J) skrev 2015-11-13 22:30:48 följande:

Precis. Du ska dansa efter biomammans noter och inte säga ett knyst. FÖR ATT: du är inte mamma. Hon är mamma. Du ska respektera hennes föräldraskap. 

Tänk själv, om du hade haft barn och ditt barns bonusmamma hade haft åsikter om dig som förälder. Hur hade du velat ha det? Hade du tyckt att bonusmamman till ditt barn hade haft rätt att säga någonting om dig eller hur ditt barn är uppfostrat osv?

Kan förstå vad du menar. Men jag hade gärna lyssnat på vad bonusmamman anser. Men tycker att bio inte kan säga att jag inte har rätt att lära henne något eller säga till henne när hon bryter mot de regler vi har här hemma.
  • Anonym (M)

Bio/bonus är ett känsligt ämne, många biomammor ser bonus som ett hot istället för en tillgång. Jag tror även det är jobbig för många att släppa kontrollen. 
    För egen del så har jag blandade känslor inför bonusmamman. Hon har vid några tillfällen sagt att hon tycker det är tråkigt att hon och min son inte riktigt knytigt an trots att de bott ihop i många år. Har man den viljan så hade man kanske i min värld hämtat båda barnen på dagis/skola för att visa att man har en självklar plats i familjen. Men jag har inte helheten och får förutsätta att de gör vad som är bäst i deras familj. 
    På andra plan har hon istället varit mycket engagerad och tagit en stor roll, vilket jag är mer än tacksam över. Jag har lättare att prata med henne än med pappan och är i det stora hela glad över att just hon finns i mitt barns liv. Jag tycker inte om allt hon gör men så är det med alla människor, ingen är perfekt inte jag heller. Man gör så gott man kan och jag är trygg med att pappan har vett nog att avgöra att bonusmamman är en bra person för barnet. 

• jagärden
    Anonym (J) skrev 2015-11-13 22:30:48 följande:

Ts ska självklart inte dansa efter någon annans noter. Ts ska utforma sitt liv utifrån så som hon vill ha det. Måste ts ha ett barn med i bilden som inte är hennes så ska barnet lyda under henne i egenskap av vuxen. Mamman kan göra vad hon vill när barnet är hos henne. Ser ts några problem bör hon påtala detta. Blåögda föräldrar ser sällan brister hos sig själva eller hos sina barn. Föräldrar skulle må bra av att lyssna på utomstående som tvingas vara med deras barn hela tiden. Man är inte automatiskt perfekt för att man fött ett barn.
Svar på tråden Allmänt bio/bonus