• martini72

    Vilket av följande ord använder du oftast?

    Har tänkt på att det ofta är stor skillnad mellan olika personer hur vi uttrycker oss, och även skillnad mellan könen :) Har fått för mig att kvinnor använder ordet "Fy" oftare än män! :) Hur är det med dig?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket av följande ord använder du oftast?
  • Santine

    E kvinna, använder ordet usch mer än fy, däremot används ordet fy av alla män jag knr. Ett allt för vanligt uttryck från en man e "fyfan"!

  • martini72
    Teddis skrev 2015-11-14 14:23:16 följande:

    Använder fy oftare för det låter snyggt.


    Låter det snyggt, haha? :)
  • Aniiee

    Jag kan lätt räkna på ena handens tumme hur många gånger jag använder båda orden på en vecka....


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Hanky Panky

    Hmm, det är inga ord jag använder så ofta. Fy möjligtvis ibland, med då följt av ett "fan". Likadant med usch, men då följt av "fy fan".

    Jag svär mycket ja Tungan ute

  • Mascaraklumpar

    Jag använder båda jättemycket, men för mig är fy lite starkare än usch, så jag tror jag använder usch mer.

  • martini72
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-14 18:42:19 följande:

    Jag använder båda jättemycket, men för mig är fy lite starkare än usch, så jag tror jag använder usch mer.


    Tycker du att kvinnor använder dessa ord mer än män?
  • MadHatter

    Tror inte att jag är en så flitig användare av något av orden men röstade på fy. Jag använder en del fåniga uttrycl som "fy fabian" och "fy bubblan" i bland. Usch, använder jag nog uteslutande när något är äckligt, typ luktar illa eller så.

  • martini72
    MadHatter skrev 2015-11-15 07:59:42 följande:

    Tror inte att jag är en så flitig användare av något av orden men röstade på fy. Jag använder en del fåniga uttrycl som "fy fabian" och "fy bubblan" i bland. Usch, använder jag nog uteslutande när något är äckligt, typ luktar illa eller så.


    Fy bubblan är ett roligt uttryck! :)
  • martini72
    Mascaraklumpar skrev 2015-11-14 18:42:19 följande:

    Jag använder båda jättemycket, men för mig är fy lite starkare än usch, så jag tror jag använder usch mer.


    Hur kommer det sig att du använder orden jättemycket? Jobbar du på förskola? ;)
  • IsDimma
    martini72 skrev 2015-11-15 07:55:08 följande:

    Tala gärna om vilka dialekter ni talar också :)


    Jag vet inte riktigt vilken dialekt jag använder. Jag är uppväxt på hälsingemål. Pratade småländska med min mormor när hon fortfarande levde.
    Sen bodde jag några år i Gävle och plockade upp ett eller annat uttryck där.
    Flyttade utomlands och förlorade all min dialekt, iaf enligt min bror och mamma och pappa.
    Bor idag i Göteborg sen snart sex år och har plockat upp en del här. Mamma och pappa hör mycket göteborgsuttryck när jag är hemma och hälsar på och mina kollegor här i Göteborg säger att det hörs när jag varit där för då faller jag tillbaka lite.
    Sen säger brorsan att det hörs jättetydligt när vi träffas eller pratar i telefonen om sambons äldsta dotter varit här eller om vi hälsat på henne och sambon mamma uppe i Värmland för då har jag en hel massa uttryck och ord därifrån
    Jag har förlorat mycket av min dialekt från Hälsingland. Tyvärr! Det är supertrist men inget jag gjort medvetet.
    Brorsan brukar säga att han inte kan höra vilken dialekt jag pratar och det ligger en hel del sanning i det.
Svar på tråden Vilket av följande ord använder du oftast?