• Anonym (trådis)

Män och kvinnor - skulle ni försvara ert land?

Efter att oroligheterna i världen har eskalerat än mer så började jag fundera på hur det skulle vara om kriget kom hit till Sverige, i synnerhet med alla nedskärningar inom försvaret (som ju är ett skämt). 
    Det är många som sitter på olika forum och tycker till och menar att man borde göra si och så och "om det var i Sverige så hade jag..." etc. Lätt att sitta bakom en datorskärm och vara stor.

Därför skulle det var intressant att veta många här som skulle (och vara berättigade till det) ge sig ut i krig och försvara Sverige? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-15 12:11
    Jag undrar alltså om du skulle strida för Sverige, ingen allmänt tjänsteplikt.

• Svar på tråden Män och kvinnor - skulle ni försvara ert land?
  • absalon

Ja, annars skulle jag inte vara plutonchef i hemvärnet.
    Retar mig på alla fosterlandsförrädare och invandrarhatare, som dels brukar kalla sig själva "patrioter", dels inte vill försvara sitt land. Samma slags figurer, som blev quislingar i Norge.  När Tyskland anföll och ockuperade landet gick de ockupationsmaktens ärenden.
    Samma skrot och korn som en del svenska kommunister under kalla kriget, som redan i fredstid gick Sovjetunionens ärenden.
    Inom SD finns figurer som beundrar den nuvarande ryska regeringen och offentligt uttrycker förhoppningar om att Putin ska ockupera Sverige och göra om vårt land. En sådan figur uttryckte den sortens landsförrädiska förhoppningar tidigare i den här tråden.

• Flash Gordon
    absalon skrev 2017-06-30 21:55:01 följande:
    Ja, annars skulle jag inte vara plutonchef i hemvärnet.
    Retar mig på alla fosterlandsförrädare och invandrarhatare, som dels brukar kalla sig själva "patrioter", dels inte vill försvara sitt land. Samma slags figurer, som blev quislingar i Norge.  När Tyskland anföll och ockuperade landet gick de ockupationsmaktens ärenden.
    Samma skrot och korn som en del svenska kommunister under kalla kriget, som redan i fredstid gick Sovjetunionens ärenden.
    Inom SD finns figurer som beundrar den nuvarande ryska regeringen och offentligt uttrycker förhoppningar om att Putin ska ockupera Sverige och göra om vårt land. En sådan figur uttryckte den sortens landsförrädiska förhoppningar tidigare i den här tråden.
    Du tänker på sådana som Pierre Schori och anhang. Som till och med fungerade som informatörer åt Warzawapakten
  • Velouria

Nej, varför ska jag göra det? Är ju inte jag som är skyldig till något av orsakerna. De som ska försvara landet bör ju i första hand vara de som styr det. Sedan kan alla krigs- och nationalromantiker vara med. Men jag skiter fullständigt i landet.

Integrerbart DNA
  • Anonym (Lisa)

Jag är krigsplacerad på mitt arbete så jag ska inte strida men göra nytta på det sätt som försvarsmakten har ansett vara bäst.

• absalon
    Velouria skrev 2017-07-01 13:42:21 följande:

Nej, varför ska jag göra det? Är ju inte jag som är skyldig till något av orsakerna. De som ska försvara landet bör ju i första hand vara de som styr det. Sedan kan alla krigs- och nationalromantiker vara med. Men jag skiter fullständigt i landet.

Om Schoris bravader vet jag ingenting. Däremot känner jag till en del kommunister och en del nazister som gick Sovjetunionens ärenden under Kalla kriget respektive andra världskriget. Quislingar brukar man kalla sådana figurer.
  • absalon
    Velouria skrev 2017-07-01 13:42:21 följande:

Även du lyder under värnplikts- och civilförsvarsagarna, om du tillhör vissa årsklasser. Om du befinns värnpliktig, lär du bli tvungen att försvara Sverige oavsett om du skroderar med att du "skiter fullständigt i landet".
  • absalon
    nämenharmansätt skrev 2017-07-01 15:45:49 följande:

Har ganska rika släktingar i USA , som redan är oroliga för att sveriges extrema invadringspoltik kommer skapa ett krig här, så min flyktväg är för länge sedan klar

Kommer lämmna detta land snabbare än en råtta flyr från det sjunkande skeppet.politikerna har helt förstört sverige dom senaste 20 åren. ALDRIG under några omständigheter på dena jord att jag skulle slåss för dom. Dom har skappat detta brinnande mångkulturella helvete jag tänker inte försvara det med mitt liv på spel 

Du får väl schappa till USA då, om du är för feg för att försvara Sverige med vapen i hand. Inom vårt försvar torde du ändå inte vara till någon nämnvärd nytta.
    Du kanske bör betänka att USA är en avsevärt mer mångkulturell nation är vårt Sverige, varför du i så fall torde hoppa ur askan i elden.
  • Zarch

Skulle väl ställa mig på balkongen och kasta köttbullar och balkongmöbler på fienden. Vad annars kan den lilla svensken bidra med? Nej inte ett sabla skit.

• absalon
    Zarch skrev 2017-07-01 16:55:27 följande:

Skulle väl ställa mig på balkongen och kasta köttbullar och balkongmöbler på fienden. Vad annars kan den lilla svensken bidra med? Nej inte ett sabla skit.

Tja, vi kan driva upp angriparens förluster därhän att ett angrepp på Sverige kostar mer än det smakar. Detta var anledningen till att såväl Nazityskland som Sovjetunionen och Storbritannien avstod från att invadera Sverige under andra världskriget.  Samtliga nyssnämnda stormakter hade nämligen planer på att invadera Sverige.
    Här ska jag citera "kamrat Mao Tse Tung" - en figur som jag eljest inte gillar:
    -Ett land har alltid en armé - sin egen eller någon annans.
    Varsågod och välj.
  • Velouria
    absalon skrev 2017-07-01 14:53:21 följande:

Även du lyder under värnplikts- och civilförsvarsagarna, om du tillhör vissa årsklasser. Om du befinns värnpliktig, lär du bli tvungen att försvara Sverige oavsett om du skroderar med att du "skiter fullständigt i landet".

Vilket jag inte gör
    Integrerbart DNA
  • Workman

Det är en plikt vi har att försvara landet vårt. Om vi inte gör det med vapen i hand så är det vår plikt att stödja dem som gör det och hålla igång samhället.

• Anonym (ace)

Nej, jag skulle aldrig försvara ett land, en fiktiv gräns på ett papper.
    Däremot skulle jag slåss till sista blodsdroppen för att försvara familj, vänner och vissa ideal som t. ex. demokrati och mänskliga rättigheter.
    Dock skulle jag nog göra större nytta som antingen kanonmat eller som supportande personal (logistik t. ex. vilket är mitt yrke) än faktisk stridande, alternativt i en motståndsrörelse.

• Thedrjohn

Skälvklart

Anonym (ace) skrev 2017-07-02 09:44:07 följande:

Nej, jag skulle aldrig försvara ett land, en fiktiv gräns på ett papper.

Däremot skulle jag slåss till sista blodsdroppen för att försvara familj, vänner och vissa ideal som t. ex. demokrati och mänskliga rättigheter.

Dock skulle jag nog göra större nytta som antingen kanonmat eller som supportande personal (logistik t. ex. vilket är mitt yrke) än faktisk stridande, alternativt i en motståndsrörelse.

Ett land är inte bara en fiktiv gräns på en karta -det som kartan definierar är en låång gemensam utveckling, historia och värdegrund. Som du skriver, vissa ideal, men de idealen är mer homogena inom linjerna på kartan.

Jag skulle försvara landet vid behov under förutsättningen att det är ett angrepp som hotar vårt sätt att leva.
Svar på tråden Män och kvinnor - skulle ni försvara ert land?