• Mamma till AO

KUB 1:2 6,9mm

Jag och min man var på KUB igår.

Vi fick se en sprattlande flicka med tickande hjärta.

Vår lycka förbyttes snabbt till oro när barnmorskan uppmätte nackspalten till 6,9 mm samt när hon och RN inkallad läkare konstaterar en stor svullnad soundtracket sig från bakhuvudet ner längs nacken och över hela ryggen.

Resultatet blev 1:2 UTAN blodprovet (som missades att ta, de tog bara "vanliga" blodprover.)

Vi fick en akuttid för moderkaksprov, men det är inte förens på måndag.

Vad ska vi ta oss till med den här informationen i 4 dagar????

Någon???

Extremt orolig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-04 18:26
    Den 10/12 födde jag mitt barn, vi avbröt graviditeten pga att prognosen såg inge vidare utan. Delvis var det konstaterat trisomi 21 och hjärtfel så en överlevnadschans på 20% men troligtvis skulle babyn inte överleva graviditeten alls.
    Det var 3:e gången jag gick igenom en förlossning, denna värre än mina två tidigare då det inte skulle vara ett levande barn :(
    Det var det hemskaste och sorgligaste jag någonsin gått igenom.
    Det var en pojke.
    Älskade lilla Olivier är en ängel.
    17veckor gammal.
    17 cm lång och 76 gram.
  • Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm
  • trash panda
    Anonym (Varför kub?) skrev 2015-11-30 11:45:21 följande:
    Fy vad tråkigt!!
    Jag beklagar verkligen.
    Men finns det inga chanser för henne att överleva??
    Du känner inte att du är en aning okänslig när du skriver det där till någon som redan bestämt sig för att avbryta graviditeten?

Alla vill inte föda barn med trisomier. Alla vill inte föda hjärtsjuka barn. Det är ett extremt personligt val som utomstående absolut inte ska lägga sig i.
  • Gweny
    Mamma till AO skrev 2015-11-30 10:28:29 följande:

Vår flicka hade Hjärtfel och trisomi 21. Vi kommer att avbryta

graviditeten.

Uch vad tråkigt! Beklagar.
  • UK Jennie
    Mamma till AO skrev 2015-11-30 10:28:29 följande:

Vår flicka hade Hjärtfel och trisomi 21. Vi kommer att avbryta

graviditeten.

Stor kram <3
  • Anonym (Varför kub?)
    trash panda skrev 2015-11-30 16:25:21 följande:

Du känner inte att du är en aning okänslig när du skriver det där till någon som redan bestämt sig för att avbryta graviditeten?

Alla vill inte föda barn med trisomier. Alla vill inte föda hjärtsjuka barn. Det är ett extremt personligt val som utomstående absolut inte ska lägga sig i.

Det var inte min mening att vara okänslig. Bara en undran och hen kan givetvis välja att inte svara på min fråga.

Jag tänker bara att det måste vara ett svårare beslut att fatta om barnet har en viss procentuell chans att överleva som man ändå tycker är ganska stor.

Givetvis förstår jag att alla inte vill föda hjärtsjuka barn, eller sjuka barn.

Alla föräldrars önskan är ju att ens barn ska få vara friskt!

Jag har en vän som valde att avbryta sin graviditet då deras son var hjärtsjuk, detta var i ca v.20. Han hade otroligt grava hjärtfel och chansen för överlevnad, enligt läkaren, var minemal!

Otroligt sorgligt!!!!

Mamma till AO: Jag menade inte att vara okänslig så om även du uppfattade mig som det så ber jag om ursäkt.

Styrkekramar!
  • Mamma till AO

Det är ok att tycka och tänka olika och jag förstår att det dyker upp sådana frågeställningar ang överlevnadschansen osv. Jag ställer mig alla möjliga frågor hela tiden, och förmodligen kommer jag göra det även efter avbrytandet.

Jag önskar ju självklart att inget av detta hade hänt att allt var fullt "normalt" men denna gång var det tyvärr inte det och det skär i hjärtat.

Vad kommer att hända nu? Är jag en 3barnsmamma eller fortfarande 2barns mamma?

Vad gör man med hela situationen?

Vad ska jag säga till min 2barn, dom ser fran emot sin syster?

Tusen frågor men inga svar :(

• Carabellis kusp
    Mamma till AO skrev 2015-12-01 11:46:21 följande:

Det är ok att tycka och tänka olika och jag förstår att det dyker upp sådana frågeställningar ang överlevnadschansen osv. Jag ställer mig alla möjliga frågor hela tiden, och förmodligen kommer jag göra det även efter avbrytandet.

Jag önskar ju självklart att inget av detta hade hänt att allt var fullt "normalt" men denna gång var det tyvärr inte det och det skär i hjärtat.

Vad kommer att hända nu? Är jag en 3barnsmamma eller fortfarande 2barns mamma?

Vad gör man med hela situationen?

Vad ska jag säga till min 2barn, dom ser fran emot sin syster?

Tusen frågor men inga svar :(

Jag tycker att du är modig som följer hur det känns rätt för dig. Det är ingen smal sak att avbryta en graviditet oavsett orsak, men så långt gånget är givetvis tyngre än tidigt. Du är en 3-barnsmamma om du känner dig som det, men många kan nog känna att det är ett svårt begrepp når barnet aldrig levt.

Beroende på hur gamla dina barn är får du anpassa hur du berättar det. Jag tänkte säga att lillasysters hjärta var trasigt så hon kunde inte leva. Då har man ju inte ljugit, men gjort det begripligt. Jag tror att det är bra att vara ärlig och förklara att man är ledsen och hade längtat efter lillasyster.
  • Someday

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga eller skriva! Vilken enorm sorg!! 
    Klart att du är trebarnsmor. Er flicka blir ju en ängel <3
    Jag önskar er verkligen allt gott... 

Jag har tid för fostervattenprov 14/12, sen vet vi mer. Det vi vet nu är att det var två bebisar och att den ena bebisen inte har klarat sig. Det gör att alla värden är helt fel och att resultatet för KUB blir helt fel. Nackspalten är dock fortfarande stor. Så FVP ger ju ett klart besked... Vi håller alla tummar!

Många varma kramar!!

• Lillyfil

Hej jag har för 2 År sedan varit til kub och där såg dem både en bred nacke och något med näsbenet och dör var vätska i hjärtat och hela ryggraden..
    Dem gjorde en moderkaksbiopsi 2 min efter, inte alls kul!
    Dagen efter fick vi svar och den hade en extra kromosom.
    Så vet vad du går igenom!
    Jag valde också att avbryta och har fått väldigt bra stötte av personalen på sjukhuset mm

Jag är nu gravid igen och är sjukt nervös över ul i vecka 12 jag vet inte hur stor chansen är att det händer igen och jag tror inte jag har ont i magen på grund av graviditeten men för jag är så bekymrad!
    Vill aldrig behöva ta en sådan beslutning i mitt liv igen..
    Någon här som känner till oddsen på att få ett "normalt" barn efter man fått ett med down

• Someday

Lilyfil, 

Vad jag har förstått är inte riskerna större för att man fått ett barn med kromosomavvikelse tidigare. Men ni kommer säkert att erbjudas fostervattenprov eller moderkaksprov om det är tidigt i graviditeten och du vill ha ett tidigare besked.

• Anonym (Nr6)

Jag fick en risk på 1:60 med sonen för 3 år sedan ...

Sitter här idag med en fullt frisk son , så siffrorna behöver inte betyda nåt !

• carolinheiner

Beklagar er förlust. Du är en 3 barns mamma.. Ja är en två barnsmamma. Men endast ett levande barn. Conrads storebror föddes i v 22+5 å fick självdö. Ser mig själv som tvåbarns mamma fast de inte syns. Kan du inte ta hjälp av bvc med att förklara lillasysters bortgång?

• Lillyfil
    Someday skrev 2015-12-14 07:55:11 följande:

Lilyfil, 

Vad jag har förstått är inte riskerna större för att man fått ett barn med kromosomavvikelse tidigare. Men ni kommer säkert att erbjudas fostervattenprov eller moderkaksprov om det är tidigt i graviditeten och du vill ha ett tidigare besked.

Jo jag har läst att chansen är 1av 100 om man fått ett barn med kromosomfel, men om det inte är ärftligt så ville chansen vara mindre om jag förstått rätt.. Nu har jag en son som inte har någon ekstra kromosom så jag kan väll bara hoppas att allt är som det ska.. Sen vet jag inte om jag vill ta chansen att göra ett moderkaksprov
Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm