• livbojen

VAB pappan magsjuk, mamma jobbar

Hej! Det är så att pappan till mina barn är sjuk i magsjuka och därmed inte kan ta hand om barnen. I morgon så ska barnen gå 10- 17 på dagis. Mina arbetstider imorgon ligger så att jag har möjlighet att lämna barnen men då jag jobbar kväll skulle alltså pappan ha hämtat barnen på dagis. Finns det något jag kan göra? Får jag ta ut VAB de sista timmarna på passet för att kunna hämta barnen istället för pappan och sen för att kunna vara hemma med dom på kvällen? Läste på er hemsida att den andra föräldern kunde ta ut VAB om den ordinarie vårdaren var för sjuk för att ta hand om barnen. Gäller detta här? Och gäller det i så fall några sista timmar på passet då pappan skulle ha tagit över tillsynen av barnen från dagis?

• Svar på tråden VAB pappan magsjuk, mamma jobbar
  • modsey
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-11-22 20:58:09 följande:

Men det är alltså så det kan spridas, som jag skrev.

Självklart kan man bli smittad närsom, men om man har magsjuka hemma så finns ju en risk man vet om. Jag skulle inte skicka iväg mitt barn och jag önskar gärna att flera tänker så så slipper vi iaf några omgångar!

Om en vuxen hemma har god handhygien finns faktiskt ingen större anledning.

Våra två små barn har alltid skickats till dagis skola när en vuxen eller äldre syskon haft magsjuka. Den sjuke får egen toalett och är inte runt i huset
  • Josefine85
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-11-22 18:24:17 följande:

Det ska inte ens handla om att någon kan ha svårt sjuka syskon osv.. Man skickar inte sjuka barn till dagis för att smitta ner nån alls, punkt.

Nej. Det gör man absolut inte. JAG gör det definitivt inte! Min ene son åkte på magsjuka i tisdags kväll, och då fick även son nr 2 vara hemma från skolan resten utav veckan!
    Loke -07, Alvin -09
  • Anonym (Maja)

Man kan inte hålla syskon hemma från skolan. Vi har faktiskt skolplikt!

• Alexi
    Josefine85 skrev 2015-11-22 21:39:40 följande:
    Nej. Det gör man absolut inte. JAG gör det definitivt inte! Min ene son åkte på magsjuka i tisdags kväll, och då fick även son nr 2 vara hemma från skolan resten utav veckan!
    Hur tänker man då när man håller friska barn hemma från skolan? Är inte skolan och skolplikten viktigare än så??
  • Anonym (Jodåsåatte)
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-23 12:51:13 följande:

Det handlar om några dagar och i skolan uppskattar man säkert omtanken, precis som på de flesta arbesplatser. Var inte såna viktigpettrar!
  • AnkiC
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-11-23 13:58:32 följande:
    Det handlar om några dagar och i skolan uppskattar man säkert omtanken, precis som på de flesta arbesplatser. Var inte såna viktigpettrar!
    Nej med våra äldre barn som går i skolan gör vi inte så. Vi har som sagt skolplikt och kan inte missa i onödan. Det räcker ju med det dom missar när de själva är sjuka. Bland stora barn sprids det inte lika lätt som på förskolan. Det går aldrig epidemier i skolan.
  • Anonym (Skämmes!)
    Anonym (Maja) skrev 2015-11-23 12:51:13 följande:

Nä de e ju mkt bättre o smitta ner hela skolklassen som i sin tur smittar lärare o sin familj hemma, som i många fall har bebisar/infektionskänsliga hemma. Är det verkligen svårt att visa respekt o ha sina ungar hemma när någon i familjen är smittsam?

I de andra kommuner vi bott har vi aldrig stött på att det gått runt magsjuka/löss osv. Sonen va sällan sjuk o jag har inte fattat hysterin folk haft kring förskolebakterier. Tills vi flyttade; kanske bor du i samma by som jag? Du och 30st till som tänker likadant.

För varje vecka står det på tavlan:" magsjuka går i huset", minst en gång i månaden har de hittat löss på nån unge. Alltid är det någon lärare/fröken som är sjuk o min son får förkylning på förkylning. Ska man sj behöva ta ungen ifrån förskolan/skolan sen när han blir storebror för att slippa rsvirus o magsjuka på spädbarn? Det känns väl ganska orimligt va? Att ha hemma friska barn i en helt frisk familj för att alla sjuka barn ska kunna uppfylla skolplikten.

Då har jag vart ensamstående med mitt barn fr han föddes tills ganska nyss, får jag magsjuka, influensa, eller va som helst så håller även jag ungen hemma o är även den som tar hand om ungen under tiden jag är sjuk. Klarar man inte uppfylla det lilla ansvaret bör man kanske skaffa nåt annat än barn.
  • Vestra

Om ett barn i familjen har kräksjuka hålls förskolebarnen hemma också. Det av flera anledningar. 1. Inte smitta runt. 2. Ska man lämna sjuka barnet hemma för att ta det friska till förskolan? Eller ska man ta med det magsjuka barnet till förskolan när man lämnar? Nej, förskolebarn hemma när syskon är sjukt.

Är en vuxen magsjuk så får barnen gå ändå. Den gång i vuxen ålder jag faktiskt varit magsjuk så har jag varit utslagen i 3 dygn med extrem magkramp och kräkningar flera ggr/timmen. Inte en chans att ta hand om små förskolebarn samtidigt. Och att min man då ev skulle vara hemma med friska barn och ta vab för att ev kanske barnet  blir sjukt finns inte.

Jag islorerar mig, egen toa och som vuxen har man koll på sin hygien.
    Som sagt, haft magsjuka 1 gång som vuxen, hade 2 barn då och ingen mer än jag blev sjuk. 

Så kan tycka att allt beror på läget. I ts fall där jag utgår från att dom inte bor tillsammans så hade jag lämnat barnen när jag skulle jobba, sedan när förskolan stängde hade jag åkt hem och tagit vab pga ordinarie vårdare är sjuk. Men inte hade jag tagit vab för ett friskt barn i det läget nej. 
    Antar även att pappan redan lämnat barnet till ts då han är för sjuk för att vårda det såklart. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • chrissepisse

[quote=76036800][quote-nick]Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-11-23 13:58:32 följande:[/quote-nick]

[/

Det handlar inte om att vara en viktigpetter. Som vuxen har du inte rätt att vara hemma från jobbet hur som helst. En av föräldrarna måste i de flesta fall gå till sitt jobb, oavsett sjukdomar hemma. Precis som modsey skriver är inte problemet med magsjuka att friska personer med sjuka familjemedlemmar hemma är ute i samhället, utan att de som faktiskt är sjuka inte håller sig hemma.

Min mamma är lågstadielärare och är varje vinter med om barn som kommer till skolan och berättar att de har kräkts under natten. Jag har själv varit på ett Luciatåg på äldste sonens förskola där en mamma satt en bit bort och tittade på med ett äldre syskon som kräktes i en påse under firandet. Mycket stämningsfullt.

Bland vuxna tror jag det är ännu vanligare då många inte blir supersjuka av magsjuka och därför inte ser någon anledning att stanna hemma två dygn efter sista kräkning.

• Jenita659

Barnen bör hållas hemma ifrån dagis - mamma får vabba om pappan inte kan ta hand om barnen.

• AnkiC
    Jenita659 skrev 2015-11-23 21:56:56 följande:

Barnen bör hållas hemma ifrån dagis - mamma får vabba om pappan inte kan ta hand om barnen.

Nej hon får ju inte det.
  • modsey
    Anonym (Jodåsåatte) skrev 2015-11-23 13:58:32 följande:
    fast det handlar inte om att vara en viktigpetter utan normalt sunt förnuft och en god handhygien. I en familj som våran med 5 barn skulle det ha blivit mycket hemmavarande för skolbarnet om / när ett syskon varit sjuk och då 9 ggr av 10 blev de inte smittade utan hade således varit hemma helt i onödan!
  • Josefine85
    Alexi skrev 2015-11-23 13:38:50 följande:

Hur tänker man då när man håller friska barn hemma från skolan? Är inte skolan och skolplikten viktigare än så??

Han går i 2an och får högst en läsläxa och några mattetal som läxa på en vecka. Det fixar vi. Och jag rådfrågade såklart läraren som btw blev jäkligt tacksam då hon liter utav diabetes och kan bli dödssjuk om hon åker på en magsjuka!!
    Loke -07, Alvin -09
  • cosinus
    modsey skrev 2015-11-23 22:41:45 följande:
    fast det handlar inte om att vara en viktigpetter utan normalt sunt förnuft och en god handhygien. I en familj som våran med 5 barn skulle det ha blivit mycket hemmavarande för skolbarnet om / när ett syskon varit sjuk och då 9 ggr av 10 blev de inte smittade utan hade således varit hemma helt i onödan!
    Nä precis, vi har 4 barn och det är helt ohållbart att hålla alla skolbarn hemma alltid.

Inget av mina barn har heller åkt på magsjuka i skolan fast de varit där när syskonen varit sjuka. Vi är noga med hygienen och jag upplyser alltid barn och lärare om att de ska hem vid minsta misstanke. Speciellt min ena som har mycket allergier kan rätt ofta krokna i skolan och få ligga och vila för att han mår illa eller har ont i magen efter lunch och då är det ju viktigt att de vet om när det kan vara något annat än lunchen som sänker honom. Får han såna symptom med magsjuka i familjen hämtar vi givetvis eftersom vi då inte kan veta vad som är vad.
Svar på tråden VAB pappan magsjuk, mamma jobbar