• Mikant

Slits mellan jobb och barn.

Hur gör ni?

Snälla hjälp mig se saken ur olika perspektiv så jag kan hitta en lösning!

Jag jobbar heltid och min 7-åring är i skola/fritids mellan 7.30 och 17.

Många jag har pratat med tycker att det är helt normala tider men för mig är det helt outhärdligt.

Pojken är helt slut och jag mår skit.

Det är bara han å jag och vi är alltid tillsammans. Har inte jobbat på två år så att gå från skola/fritids 5-6 timmar per dag till 9,5 timmar per dag är en väldigt stor förändring för oss.

Jag har möjlighet att gå ner i tid men då känner jag att jag sviker, eller retar upp, mina kollegor. Vi har mycket att göra på jobbet och jag gillar mitt jobb.

Vill gärna gå ner till 85% men vågar inte.

Funderar på barnflicka som lämnar och hämtar några gånger i veckan men har ingen erfarenhet av detta så vet inte hur jag ska göra med det.

Det känns som att jag slits mellan jobb och barn och jag vill prioritera barnet men känner ansvar mot jobb och kollegor.

Pojken är helt slut och jag vill att hans liv ska handla om mer än fritids.

För oss är det bara upp, skola, hem, käka, läxor, sova och så vidare. Känns som ett liv utan mening.

Hur gör ni eller hur skulle ni gjort?

Barn eller jobb?

Helst båda i någon okej kombination.

• Svar på tråden Slits mellan jobb och barn.
  • Ngnngn

Har inget att tillföra diskussionen. Ville bara säga att jag tänker på, och känner med dig.

• Mikant

Hej och tack för svar och omtanke. :)

Jag har förmånen att kunna gå ner i tid tills barnet fyller 12 år så nu är det bara att uthärda provanställningen och hoppas på att det klickar med barnflickan vi ska träffa imorgon.

Känner mig inte alls bekväm med att ta samtalet med chefen just nu så avvaktar. Kommer tycka att det är jobbig sen också och kommer vara jättenervös.

Önskar jag vore såpass modig att jag kunde gå rakt på sak så som du skriver men jag är ärligt talat skiträdd för att sabba för de andra. Känner mig taskig trots att jag vet att barnet kommer först! Skäms på nått sätt.

Usch. Har en ond klump i magen som jag inte kan placera riktigt. Antar att det beror på situationen som vi är i just nu.

Klumpen kom förra veckan på jobbet då jag fick värsta hemlängtan vid halv tre.

Sen när jag hämtade vid 17 bara grät pojken och sa att han väntat och väntat och längtat. Huu.. Stackaren.

Träffade en väninna igår med barn i samma ålder och hon förstod inte alls min ångest över detta. Tyckte jag hade jättebra tider och att de flesta har det såhär. Visst, de flesta har de tiderna men vi kanske är konstiga då som inte riktigt funkar så.

Hur ska man tänka? Är det ovanligt att vilja vara hemma mer?

Ju mer jag tänker på detta desto mer oklart ser jag på allt.

Suck.

• Mikant

PS. Min närmsta chef är 32 år och har inga barn. När jag frågade om jag kunde komma senare en morgon pga en läkartid var det absolut inga problem tills jag tydliggjorde att läkartiden gällde min son så jag skulle behöva vabba. Då bara rynkade han på näsan som spontan reaktion.

Lite skrattretande.

Tänker att jag kommer ta diskussionen kring förkortad arbetstid direkt med enhetschefen sen istället.. Eller kanske bara låta någon från facket sitta med som stöd.

• Alexi
    Mikant skrev 2015-11-29 00:10:24 följande:
    Hej och tack för svar och omtanke. :)

Jag har förmånen att kunna gå ner i tid tills barnet fyller 12 år så nu är det bara att uthärda provanställningen och hoppas på att det klickar med barnflickan vi ska träffa imorgon.

Känner mig inte alls bekväm med att ta samtalet med chefen just nu så avvaktar. Kommer tycka att det är jobbig sen också och kommer vara jättenervös.
    Önskar jag vore såpass modig att jag kunde gå rakt på sak så som du skriver men jag är ärligt talat skiträdd för att sabba för de andra. Känner mig taskig trots att jag vet att barnet kommer först! Skäms på nått sätt.

Usch. Har en ond klump i magen som jag inte kan placera riktigt. Antar att det beror på situationen som vi är i just nu.
    Klumpen kom förra veckan på jobbet då jag fick värsta hemlängtan vid halv tre.
    Sen när jag hämtade vid 17 bara grät pojken och sa att han väntat och väntat och längtat. Huu.. Stackaren.

Träffade en väninna igår med barn i samma ålder och hon förstod inte alls min ångest över detta. Tyckte jag hade jättebra tider och att de flesta har det såhär. Visst, de flesta har de tiderna men vi kanske är konstiga då som inte riktigt funkar så.
    Hur ska man tänka? Är det ovanligt att vilja vara hemma mer?

Ju mer jag tänker på detta desto mer oklart ser jag på allt.

Suck.
    Klart att ni har långa dagar men du är ju väldigt medveten om det och jobbar för det, mer än så kan man inte göra. Jag håller med om att vänta på att provanställningen är över.

Fantastiskt att du testar barnflicka!

Har han någon bästa kompis? Där du kunde prata med föräldrarna att din son kunde få följa med dem hem efter skolan någon gång kanske varannan vecka i alla fall. För det lär ju vara många som går hem tidigare än din son.
  • Mikant

Hej!

Bra tips! Har inte tänkt på det men att gå hem med kompis är ju en jättebra ide.

Det är så bra med ett sånt här forum där man får så mycket input :)

• Anonym (vvv)

Hur länge har han gått dessa tider? Tänkte det kanske tar lite tid för honom att kommja in i det. Är också själv och sonen har långa dagar men har tyvärr inte råd att gå ner i arbetstid heller men förstår hur ni har det :/

• Mikant

Hej!

Ja, det är ju helt nytt för oss det här.

Klart ekonomin kunde varit bättre men har varit arbetslös i två år innan jag fick det här jobbet så tänker att om jag klarade oss på a-kassa så klarar jag att gå ner motsvarande i lön. Ekonomin kommer på lägsta prioritering för mig just nu.

Men det är som det är.. Vi bor i en liten stad med låga hyresnivåer och sådär så det är ju väldigt individuellt det där med pengar.

• Mikant

Hej alla!

Har träffat barnflickan nu.

En varm, väluppfostrad, mild men målmedveten student.

Det klickade riktigt bra. Ska kolla hennes referenser imorgon.

Men oj vad lättad jag är!

Att jag inte tänkt på detta tidigare.

Tänkte köra fram till sommaren och går ner i tid efter sommarsemestern.

Hoppas och håller tummarna för att detta går vägen nu.

Hon har bil och körkort och kör två morgonrutiner/vecka och hämtar tidigare två gånger/vecka.

Spännande!

• mjukglasspinnen
    Annelie 76 skrev 2015-11-27 12:17:15 följande:

Den enda du är oumbärlig för är din son. På jobbet är du helt utbytbar och om du skulle försvinna skulle de knappt sakna dig. För din son däremot är du hela världen. Vilket kommer du ångra mest på din dödsbädd, att du arbetade för lite eller att du umgicks med din son för lite?

Vill gilla detta inlägg TUSEN gånger om!!!
  • Seven Costanza
    Mikant skrev 2015-11-29 18:19:07 följande:

Hej alla!

Hon har bil och körkort och kör två morgonrutiner/vecka och hämtar tidigare två gånger/vecka.

Spännande!

Det låter ju jättebra! Ungefär hur mycket får du betala för det per månad då? Hur många arbetstimmar kommer hon ha per vecka?
  • Alexi
    Mikant skrev 2015-11-29 18:19:07 följande:
    Hej alla!

Spännande!
  • Mikant
    Alexi skrev 2015-11-29 21:03:23 följande:
    Hejsan

Hon får 2800/månad + mat.
    4-6 timmar/vecka.
Svar på tråden Slits mellan jobb och barn.