• Alexi

    Barnkalas: Varför gör folk så här?

    Har barn i förskole- och yngre skolåldern och det är alltså mycket kalas. Två saker gör mig så vansinnigt konfunderad så jag måste bara fråga.

    1. Svar, i sista minuten, sent eller inte alls! Vi bjöd in till dotterns kalas och av 9 inbjudna har TRE svarat hittills, sista svarsdag var tydligt angiven till idag. Jag är uppfostrad att man självklart svarar så fort man vet och inte väntar till sista dag. Vet man inte ganska omgående när man får en inbjudan om ens barn är hemma en lördag två veckor senare? Vad väntar man på? Risken med att vänta med att svara är ju också att man glömmer bort att svara...

    2. Hur kan man inte bry sig om vilka eller hur många som kommer på ett kalas? Sonen blev nyligen bjuden på ett kalas och det stod vare sig kontaktuppgifter eller svarsdag. Hur förbereder man ett kalas om man inte har en aning om ifall någon kommer? Förbereder man då fika och ev godispåsar och lekar som om alla ska komma och står sen där med allt över om 3/4 inte kommer? Man läser ju också i media då och då om kalas där ingen alls kommit, hur bra blir det för födelsedagsbarnet? Om man begär svar några dagar/en vecka innan så hinner man ju agera om många tackar nej.

    De här frågorna är alltså två helt olika men är sånt som förbluffar mig i föräldrarollen.

  • Svar på tråden Barnkalas: Varför gör folk så här?
  • RosaSmurf
    Alexi skrev 2015-12-04 23:28:13 följande:

    Normalt ja, trist ja. Jag är som sagt uppfostrad att man svarar så fort man kan, att det är rätt oartigt att vänta till sista dagen. Ok om man jobbar väldigt oregelbundet eller så men annars vet man väl betydligt tidigare om man kan.


    Varför är det oartigt och trist stt svara sista dagen? Man har ett sista svarsdato just för att folk ska svara senast sista dagen. Det är inte alla småbarnsföräldrarna som kan bestämma att.det passar att gå på kalas lördag om två-tre veckor, och då svarar de sista dagen som kanske ligger enbart några dagar före kalaset. Och nej, även de som jobbar regelbundet behöver inte veta flera veckor i förtid om barnen kan komma....
  • lördagsgodis

    Vi ska ha kalasför dottern i helgen, vi lämnade ut inbjudningarna i måndags med sista anmälningsdag igår och alla förutom ett barns föräldrar har hört av sig så jag blev positivt överraskad då dottern bjöd in hela sin klass.

    Jag jobbar ofta oregelbundet men försöker höra av mig itid för kalas banen blir bjudna på men ibland kan det ske på sista ansökningsdagen och ser inget fel i det.

  • Natulcien
    Magdalena03 skrev 2015-11-30 10:32:45 följande:

    Det brukar vara så att man skriver att man hör av sig om man INTE kommer.


    Var brukar det vara så? Det är väl ändå brukligt att alltid svara på en inbjudan oavsett om man ska komma eller inte. Men svarar ja eller nej, helt enkelt.
  • Natulcien

    Ang. fråga 1 så tycker jag inte att det är konstigt att svara sista svarsdatum om det finns ett sista svarsdatum. Tycker du att det är sent så får du väl sätta ett tidigare datum som sista svarsdatum.
    Själv brukar jag oftast svara snabbt eftersom jag oftast vet hur kommande veckor ser ut.
    Vi har bara ett barn, så har hittills bara haft två kalas. Men då fungerade det fint med svarandet.

    Ang. fråga 2 så vet jag inte. Har inte varit med om det. Men det är ju inbjudande familjs problem.

  • Frunorpa

    Håller med! Vi har bjudit in till vårt barns kalas och har många som tackat jag och kommer. Det finns nästan en förhoppning om att fler skulle tacka nej. Men nu är det en handfull släktingar som inte meddelat på osa dagen (vi skickade inbjudan för över en månad sen). Detta gör mig så sur. De får gärna tacka nej men svara för sjutton något när man bjuder in! Så ohyfsat och ouppfostrat! Hur ska vi kunna bestämma hur mycket tårta jag ska baka utan att alla har svarat?

    Men jag antar att de svara mycket snabbare om det är en vuxenfest...

  • Alexi
    RosaSmurf skrev 2015-12-05 00:07:28 följande:
    Varför är det oartigt och trist stt svara sista dagen? Man har ett sista svarsdato just för att folk ska svara senast sista dagen. Det är inte alla småbarnsföräldrarna som kan bestämma att.det passar att gå på kalas lördag om två-tre veckor, och då svarar de sista dagen som kanske ligger enbart några dagar före kalaset. Och nej, även de som jobbar regelbundet behöver inte veta flera veckor i förtid om barnen kan komma....
    För att det då lätt känns som att folk (kanske framför allt äldre) avvaktar med att svara så länge som möjligt för att se om något annat (roligare?) dyker upp.
  • Alexi
    lördagsgodis skrev 2015-12-05 00:22:47 följande:
    Vi ska ha kalasför dottern i helgen, vi lämnade ut inbjudningarna i måndags med sista anmälningsdag igår och alla förutom ett barns föräldrar har hört av sig så jag blev positivt överraskad då dottern bjöd in hela sin klass.
    Jag jobbar ofta oregelbundet men försöker höra av mig itid för kalas banen blir bjudna på men ibland kan det ske på sista ansökningsdagen och ser inget fel i det.
    Alltså det är inget fel, klart att man får svara sista dagen. Men jag ser det bara som självklart att man svarar så snabbt man kan och inte medvetet väntar till sista dagen.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2015-12-05 10:10:51 följande:
    Ang. fråga 1 så tycker jag inte att det är konstigt att svara sista svarsdatum om det finns ett sista svarsdatum. Tycker du att det är sent så får du väl sätta ett tidigare datum som sista svarsdatum.
    Själv brukar jag oftast svara snabbt eftersom jag oftast vet hur kommande veckor ser ut.
    Vi har bara ett barn, så har hittills bara haft två kalas. Men då fungerade det fint med svarandet.

    Ang. fråga 2 så vet jag inte. Har inte varit med om det. Men det är ju inbjudande familjs problem.
    Det är absolut inget fel, men det är bara trevligt om folk svarar tidigare. Vi sätter ju ett sista dag som vi tycker funkar.
  • RosaSmurf
    Alexi skrev 2015-12-05 10:23:06 följande:

    För att det då lätt känns som att folk (kanske framför allt äldre) avvaktar med att svara så länge som möjligt för att se om något annat (roligare?) dyker upp.


    Nja, är nog snarare så att man inte vet hur kommande veckorna ser ut och därför svara sista svarsdagen. Finns det en OSA dag så är det absolut inte oartigt eller fel att svara den dagen.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-12-05 10:25:39 följande:
    Det är absolut inget fel, men det är bara trevligt om folk svarar tidigare. Vi sätter ju ett sista dag som vi tycker funkar.
    Jag tycker faktiskt inte att det är mer trevligt att svara direkt än att vänta även om jag själv oftast svarar snabbt. Vissa kanske är mer upptagna eller obeslutsamma?
    Kanske kan det vara så att kalaset krockar med något annat och så behöver folk fundera på hur, och om,  de kan lösa det?
  • Vinterankan

    Jag tycker det är nonchalant och empatilöst att svara i sista sekunden om man vet direkt när inbjudan kommer att man inte kan komma. Har varit med om att 3/4 tackat nej sista dagen (där nästan alla gjorde det pga att de skulle på samma idrottsevenemang och visste att det var väldigt många som inte kunde komma pga det och visste det direkt när inbjudan kom). Om någon av dessa hade haft empati nog att förstå at hoppsan, det här kalaset kommer många inte kunna gå på och hört av sig till mig första dagen så hade jag kunnat flytta dag och sluppit tårarna från min dotter när avbokningarna ramlade in så sent.

    Visst att man väntar om man vet att man kan gå (på något sätt så är ju inget svar en förhoppning om ett ja) eller för att man håller på att kolla upp. Men om man väntar när man ändå vet direkt att man inte kan komma så tycker jag bara man är respektlös.

Svar på tråden Barnkalas: Varför gör folk så här?