• Anonym (pastaälskaren)

Varför ser folk ner på pasta?

Har märkt att många och då särskilt äldre tycker att pasta är dålig mat och undrar vad det beror på. Jag älskar pasta och har alltid gjort.. Jag älskar till exempel bolognese, marinara, carbonara, lasagne, pasta med rostade rotsaker och kyckling, pasta med paprikasås, pasta med färska grönsaker och olivolja, svamp och skinksås, pastagratäng (bacon och grönsaker och tomatsås), mm mm ... Det blir alltid gott :) Varför fnyser folk åt pastarätter som om det vore skräpmat? Har märkt att tillochmed äldre släktingar rynkar på näsan lite när vårt barn äter t ex bolognese. Skulle det vara bättre om man åt potatis till sin bolognesesås kanske?! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 12:59
    Glömde nämna farmors stuvade makaroner. Otroligt gott..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 13:04
    Glömde även nämna spaghetti med köttbullar och tomatsås och riven ost. SÅ GOTT

• Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?
  • sextiotalist
    Innnnnn skrev 2015-12-11 14:29:33 följande:
    Vill du käka en finmiddag vid klockan 12 på kvällen med tillhörande vin på en söndag kan du göra det för 200 spänn

Jag utesluter både Oslo och Köpenhamn, skulle tippa på att det är längre ner på kontinenten.
    Där finns det många städer som kan kännas större än vad de är (och även mindre faktiskt)
  • Aniiee
    straw2008 skrev 2015-12-11 09:29:13 följande:
    O du låter som min mamma som aldrig ger sig med att övertyga mig om att leverstuvning o bruna bönor är det godaste som finns (jag har bara inte fått just HENNES dvs den hon lagat som ska frälsa världen). 

Jag tycker det är en generationsfråga, vet ingen 80-talist som inte tycker om pasta. MEN bland de som äter pasta finns även många som väljer bort den pga att det är onyttigt. 

Att man inte bjuder på den på nyårsafton är väl pga att det är mer eller mindre fattigmanskost.
    Beg to differ, IGEN i den här tråden =P Kom hem till mig på nyår så ska du få pasta med hummer och rom till förrätt =P
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anonym (pastaälskaren)
    Aniiee skrev 2015-12-11 14:40:23 följande:

Beg to differ, IGEN i den här tråden =P Kom hem till mig på nyår så ska du få pasta med hummer och rom till förrätt =P

ÅH

Får jag en inbjudan?

Det är ju min tråd..
  • Anonym (pastaälskaren)
    Anittra skrev 2015-12-11 14:16:48 följande:

Någon skrev förresten om att blanda oxfilé med pasta, det tycker jag är lika mycket slöseri som att lägga oxfilé på pizzan. Låt hellre gästerna få en mindre bit oxfilé om ni inte har råd med en rejäl skiva var, och fyll ut med en riktigt god, krämig potatisgratäng, eller annan lyxigare potatisrätt som hasselbackspotatis, i så fall. Och så en god sås, t.ex. hemlagad bearnaise eller kantarellsås.

Då tycker du med andra ord att pasta inte är gott eftersom du vill ersätta det med riktigt god potatis (-gratäng där den mesta smaken kommer från grädden och kryddorna och vad mer man nu har i)

Hasselbackspotatis är ju jättelyxigt verkligen...
  • Aniiee
    Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-11 14:48:36 följande:
    ÅH

Får jag en inbjudan?

Det är ju min tråd..
    Of course =P
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Anittra
    Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-11 14:51:56 följande:
    Då tycker du med andra ord att pasta inte är gott eftersom du vill ersätta det med riktigt god potatis (-gratäng där den mesta smaken kommer från grädden och kryddorna och vad mer man nu har i)

Hasselbackspotatis är ju jättelyxigt verkligen...
    Jodå, men inte lika gott som en krämig potatisgratäng!

De verkar tycka det på Hasselbacken! Grejen är ju att låta den stå i ugnen till den blir riktigt mjuk och ösa med smöret flera gånger, så att det går in i skårorna. Det blir jättegott!
  • Anonym (pastaälskaren)
    Anittra skrev 2015-12-11 15:42:13 följande:

De verkar tycka det på Hasselbacken! Grejen är ju att låta den stå i ugnen till den blir riktigt mjuk och ösa med smöret flera gånger, så att det går in i skårorna. Det blir jättegott!
    Jag gillar absolut potatis men lyxigt är det verkligen inte.
  • HenryIronstead
    Anittra skrev 2015-12-11 15:42:13 följande:

Ärligt talat så föredrar jag när den får lagom med smör så skårorna blir lite krispiga. Mmmm...
    "ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Gunilla1957

Pasta är varken nyttigt eller onyttigt, det är helt enkelt en bra källa för energi precis som ris, nudlar, potatis... Potatis är allra bäst dock då det innehåller en del mineraler och vitaminer medans pasta "bara" är energi.

• Lord Hans

Att äldre "ser ner" på pasta är inte så märkvärdigt. För dom är det ju nånting nytt och hemskt och konstigt. När pizza blev vanligt här var det många som skrattade och inte tog det på allvar. Man kan ju inte kalla det för riktig mat om det inte är med någon potatis;P

Det finns ju många äldre (en del yngre verkar det också finnas) som tror att mjölken från utländska kor är farlig också. Roliga människor finns det gott om.

• Lord Hans
    Gunilla1957 skrev 2015-12-11 17:07:52 följande:

Pasta är varken nyttigt eller onyttigt, det är helt enkelt en bra källa för energi precis som ris, nudlar, potatis... Potatis är allra bäst dock då det innehåller en del mineraler och vitaminer medans pasta "bara" är energi.

Nja, Potatis innehåller en del C-vitamin (ungefär 30 procent av dagligt behov / 100g).

Däremot innehåller Pasta en del B-vitaminer B1, B2 ,B3 ,B6. 
    Mineraler innehåller pasta nog mer av än vad potatis gör (förutom kalium som det finns mycket av i potatis).

Pasta är väldigt mycket energirikare än potatis dock.
  • Anonym (MatMymlan)
    Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-10 13:05:54 följande:
    Ja jag pratar naturligtvis inte om att det är många som gillar det utan att det är många som verkar tycka att det är USELT, VÄRDELÖST och DÅLIGT.
    Jag är tillräckligt gammal för att kunna tala för hela 60-talsgenerationen.

Vi fick makaroner och köttbullar och spaghetti och köttfärssås i skolbespisningen under hela min skoltid. Så att 60-talister aldrig skulle ha ätit pasta stämmer inte. Inte om de vuxit upp med svensk skolmat under 60-70-talet i alla fall.

Nu var ju makaroner och spaghetti i min barndom inte av samma superba kvalitet som idag finns att tillgå i de allra flesta matvarubutiker. Det serverades ofta en stor halvklibbig klump på tallriken. Kanske inte alla tyckte det var gott, men alla makaron- och spaghettirätter var alltid de som stod högst upp på listan över skolungarnas favoritmat.
    Ibland fick vi stuvade makaroner. Det tyckte jag personligen var godare än vanliga enkelt kokade.
    Då och då fick vi makaronilåda och på sommarhalvåret hände det att vi fick makaronisallad. Soppa med klippta spaghetti i, minestrone, fick vi också.
    Tänk på att det enda i pastaväg som då fanns var makaroner, spaghetti och lasagneplattor. Olika formpasta och just ordet "pasta" började användas långt senare.

Jag kan tänka mig att 60-talisterna i din släkt som ogillar och fnyser åt pasta, växte upp med skolans klibbiga makaron- och spaghettiklumpar, aldrig fick det hemma och kanske att de också inte är så matmässigt bildade.

Pasta är inte sämre än formbröd, baguette, pitabröd, hamburger- /korvbröd eller annat "ljust" bröd. Förmodligen inte sämre än vitt polerat ris heller.
    Med rätt tillbehör; grönsaker och något proteinhaltigt och gärna en sås, blir det en alldeles utomordentlig väl komponerad och balanserad måltid. 
    Kvällen innan deltagarna i marathon ska springa, laddar de med stora portioner pasta för att boosta energiförrådet inför loppet.
    Vi som inte springer marathon kan ju välja fullkornspasta, spenatpasta, tomatpasta, bönpasta eller någon annan sorts pasta i mindre portion. Eller så äter vi vanlig vit pasta med mycket fibrer i de grönsaker som serveras till. 

Det har alltid gått mode i mat och de vuxna som vägrar äta vissa saker, fast de egentligen inte tycker illa om det, är ofta medglidare på olika trender och vet inte så mycket om mat och näringsintag.

När jag var yngre var det många, i 40 till 50årsåldern och äldre, som aldrig serverade ris utan potatis. Och de åt lika mycket av båda sorterna. 
    Jag har funderat mycket på det där och kommit fram till att de inte förstod att ris var en kolhydratkälla lika gångbar som potatis. De kanske trodde att ris var en grönsak?

Mat är mode och trender i stor utsträckning, men först och främst borde vi tänka på att äta allsidigt och varierat med mycket grönt och fibrer - minska rejält på sockret och hel- och halvfabrikat. Alltså skippa färdigrätter både ute och när vi handlar. Vi behöver återgång till den naturliga födan, utan tillsatser, E-nummer, farliga skumma sockerarter och onaturliga fetter.

Pasta, the basic variant, innehåller endast rent mjöl, oftast lite ägg och en gnutta olivolja. Plus en gnutta salt. Det kan behövas helt vanligt vatten också. 
    Jag äter själv mycket hellre pasta - hemgjord, färsk från butiken eller torkad - istället för industriskalad potatis, bröd med konserveringsmedel eller potatismos gjort på pulver. 
    Pasta är betydligt mycket nyttigare än uppräknade hel- och halvfabrikat.
  • Anonym (MatMymlan)
    Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-11 16:00:18 följande:
    Jag gillar absolut potatis men lyxigt är det verkligen inte.
    Jodå, potatisrätter kan bli riktigt lyxiga med avancerad tillagning och dyra ingredienser till. 
    Vi äter egentligen aldrig vanlig kokt potatis här i vår matfamilj. Det är till sillen och när färskpotatisen kommer som det blir goda pyttesmå kokta färskpotatisar med lite dill i kokspadet. Annars aldrig. Men vi äter mycket potatisrätter, dock. Ofta lyxiga :) !
  • Anonym (werket)

Visst är det konstigt med detta pasta (gärna versus potatis). Om jag serverar mitt barn på ca 1,5 år pasta så får jag ofta kommentarer eller frågor med negativ underton om barnmat, etc. Men gör jag potatis så är dte aldrig någon som säger något. Mycket märkligt. Som om potatis var så himla mkt bättre mat (vilket det inte är). (och självklart serveras grönsaker, etc till pasta/potatis)

• Personlig Utveckling Nu

Folk verkar hysa en oerhörd mängd agg mot kolhydrater i övrigt dessa dagar.

Visst, följderna av en felaktig konsumption (i synnerhet en där kolhydraterna i fråga är socker och bearbetade produkter) talar inte till dess fördel, men lite pasta här och där kommer inte ta kål på dig.

Om det är vikten du är orolig över, räkna kalorier. Cool

PersonligUtvecklingNu.se/passiv-inkomst - Få mer tid och energi för det och dem du värdesätter som mest
  • HenryIronstead

Matmymlan - vem f*n äter industriskalad potatis. Förutom våra gamla då kanske.

"ensamhush. el barnlösa par kan vackert akta på sig f att ge plats åt flyktingar som behöver bostäd. mer" - FL
  • Aniiee
    Anonym (MatMymlan) skrev 2015-12-11 23:14:49 följande:
    Jodå, potatisrätter kan bli riktigt lyxiga med avancerad tillagning och dyra ingredienser till. 
    Vi äter egentligen aldrig vanlig kokt potatis här i vår matfamilj. Det är till sillen och när färskpotatisen kommer som det blir goda pyttesmå kokta färskpotatisar med lite dill i kokspadet. Annars aldrig. Men vi äter mycket potatisrätter, dock. Ofta lyxiga :) !
    Jag tror att TS, särskilt efter min kommentar om nyårsförrätten, raljerade om just detta när någon annan framställde lyxigt tillagad, billig potatis som bättre än pasta. Med avancerad tillagning och dyra kringingredienser kan både billig potatis och billig pasta bli riktig lyx, därför ska man inte framhålla det ena som lyxigare än det andra, eftersom de är i ungefär samma klass egentligen.
  • S c h n a

Alla har väl sina anledningar kanske och jag har mest bara stött på den attityden på landsbygden. De ansåg att "kyt u perar" var riktig mat, egenfångad fisk gick också bra, men pasta mättade väl ändå inte. Inget en hårt arbetande karl kunde stå sig på.

• Anonym (pastaälskaren)
    Anonym (MatMymlan) skrev 2015-12-11 23:14:49 följande:

Klart att det går att laga en lyxig rätt med potatis i men det är inte lyxigt med råvaran potatis. Exakt samma som med pasta med andra ord.
Svar på tråden Varför ser folk ner på pasta?