Anonym (pastaälskaren) skrev 2015-12-10 13:05:54 följande:
Ja jag pratar naturligtvis inte om att det är många som gillar det utan att det är många som verkar tycka att det är USELT, VÄRDELÖST och DÅLIGT.
Jag är tillräckligt gammal för att kunna tala för hela 60-talsgenerationen.
Vi fick makaroner och köttbullar och spaghetti och köttfärssås i skolbespisningen under hela min skoltid. Så att 60-talister aldrig skulle ha ätit pasta stämmer inte. Inte om de vuxit upp med svensk skolmat under 60-70-talet i alla fall.
Nu var ju makaroner och spaghetti i min barndom inte av samma superba kvalitet som idag finns att tillgå i de allra flesta matvarubutiker. Det serverades ofta en stor halvklibbig klump på tallriken. Kanske inte alla tyckte det var gott, men alla makaron- och spaghettirätter var alltid de som stod högst upp på listan över skolungarnas favoritmat.
Ibland fick vi stuvade makaroner. Det tyckte jag personligen var godare än vanliga enkelt kokade.
Då och då fick vi makaronilåda och på sommarhalvåret hände det att vi fick makaronisallad. Soppa med klippta spaghetti i, minestrone, fick vi också.
Tänk på att det enda i pastaväg som då fanns var makaroner, spaghetti och lasagneplattor. Olika formpasta och just ordet "pasta" började användas långt senare.
Jag kan tänka mig att 60-talisterna i din släkt som ogillar och fnyser åt pasta, växte upp med skolans klibbiga makaron- och spaghettiklumpar, aldrig fick det hemma och kanske att de också inte är så matmässigt bildade.
Pasta är inte sämre än formbröd, baguette, pitabröd, hamburger- /korvbröd eller annat "ljust" bröd. Förmodligen inte sämre än vitt polerat ris heller.
Med rätt tillbehör; grönsaker och något proteinhaltigt och gärna en sås, blir det en alldeles utomordentlig väl komponerad och balanserad måltid.
Kvällen innan deltagarna i marathon ska springa, laddar de med stora portioner pasta för att boosta energiförrådet inför loppet.
Vi som inte springer marathon kan ju välja fullkornspasta, spenatpasta, tomatpasta, bönpasta eller någon annan sorts pasta i mindre portion. Eller så äter vi vanlig vit pasta med mycket fibrer i de grönsaker som serveras till.
Det har alltid gått mode i mat och de vuxna som vägrar äta vissa saker, fast de egentligen inte tycker illa om det, är ofta medglidare på olika trender och vet inte så mycket om mat och näringsintag.
När jag var yngre var det många, i 40 till 50årsåldern och äldre, som aldrig serverade ris utan potatis. Och de åt lika mycket av båda sorterna.
Jag har funderat mycket på det där och kommit fram till att de inte förstod att ris var en kolhydratkälla lika gångbar som potatis. De kanske trodde att ris var en grönsak?
Mat är mode och trender i stor utsträckning, men först och främst borde vi tänka på att äta allsidigt och varierat med mycket grönt och fibrer - minska rejält på sockret och hel- och halvfabrikat. Alltså skippa färdigrätter både ute och när vi handlar. Vi behöver återgång till den naturliga födan, utan tillsatser, E-nummer, farliga skumma sockerarter och onaturliga fetter.
Pasta, the basic variant, innehåller endast rent mjöl, oftast lite ägg och en gnutta olivolja. Plus en gnutta salt. Det kan behövas helt vanligt vatten också.
Jag äter själv mycket hellre pasta - hemgjord, färsk från butiken eller torkad - istället för industriskalad potatis, bröd med konserveringsmedel eller potatismos gjort på pulver.
Pasta är betydligt mycket nyttigare än uppräknade hel- och halvfabrikat.