• Anonym (Hjälp! Jag orkar inte mer! Men, jag älskar honom också...)

Min sambo var beroende utav MIN medicin - nu är han ren och allt "efter-arbete" är i full gång. Jag orkar inte mer!

Hej!

Nu blir det långt, jag hoppas att någon orkar läsa... jag behöver stöd, tips och råd! 

Min sambo är uppväxt i en missbrukarfamilj och en arbetsnarkoman till mamma. Första gången min sambo fick avgifta sig var för 10 år sedan och det var för Treo Comp. Min sambo tog treo comp pga av att han har en svår diagnostiserad migrän (många säger migrän till huvudvärk. men migrän ÄR någonting annat. och tyvärr har min sambo en fruktansvärd svår migrän. Försäkringskassan betalar t.o.m hans karensdag pga av att den är så svår).

Situationen som är idag började förra året. jag och min sambo levde inte ihop då, då jag bodde på ett behandlingshem pga av svår PTSD (är uppväxt i en missbrukarfamilj också, men blev också utsatt för incest från 3 år till ca 12 års åldern. drack sedan mycket under tonåren och utsatte mig själv mycket. tog tag i mina alkoholvanor som 18-åring och gick till NA under flera år. har inga problem idag och har inte haft det på mycket, mycket länge. har varit riktigt sjuk psykiskt, men har inga PTSD-symtom kvar och har ingen borderline diagnos idag heller).

under tiden jag bodde på behandlingshemmen, så började min sambo få ont i armbågen. läkaren skrev ut MYCKET mediciner och det var STARKA mediciner. tillslut fick min sambo bli sjukskriven och till sist slutade det med operation. under tiden han var sjukskriven, innan operationen, åt han mycket mediciner.

då jag själv har diagnosen fibromyalgi och har en mycket svår värk, fick jag utav en läkare för flera år sedan utskriven Oxycontin, 20 mg morgon och kväll. medicinen hjälpte mig jätte mycket och jag blev aldrig beroende utav den, inte mer än att jag behövde den för att ibland ens kunna gå på toaletten själv. 

eftersom jag levt med värk sedan jag var 11 år och det bara blivit värre, så visste jag hur min sambo hade det. så jag var så jävla dum att jag gav han en tablett en gång! och det gick fort innan han bad och fler och fler och fler och fler............

jag smusslade undan mina tabletter från personalen och sparade dem till honom, vilket resulterade i att min värk började bli sämre igen (och hade jag varit beroende av oxy - så hade jag inte klarat av att minska från 40 mg/dag till 20 mg/dag utav några som helt abstinensbesvär - så snälla, kom inte med de påståendena!)

när jag i februari detta året (2015) flyttade hem igen och jag och min sambo delade hem, så började han vilja ha mer tabletter.... och en dag, märker jag att det fattas tabletter! och tro mig, detta var bara början!

jag kan inte ens räkna hur många tabletter som "försvunnit" och jag har fått skämmas och behövt gå och förklara för läkaren att jag behöver nytt recept. det har istället blivit jag som blivit misstänkt som missbrukare många gånger.

jag såg inte till en början att han var beroende, utan jag trodde på honom när han sa att det var för att han hade ont i armen och/eller migrän. han hade dessutom börjat må mycket dåligt psykiskt under hans sjukskrivning, då hans barndom kom upp till ytan, så att säga. 

vid denna tiden hade han börjat arbeta igen och han veckopendlar det mesta. 

i somras när vi skulle åka utomlands så skulle jag packa ner några vid behovstabletter till mig, jag tar dem såååå sällan - då jag inte vill äta mer mediciner än nödvändigt. då var över 100 tabletter borta på drygt en vecka! jag har fått under flera flera månader, räkna tabletterna så jag i alla fall har en tablett de dagar jag arbetar, de andra dagarna har jag fått ligga och gråta och skrika av smärta och inte kunnat röra mig, för han har kroppen full och är hög!

jag har två vänner som arbetar inom missbruk. så när andra vänner som hörde detta jag berättade, så sa dem "han är beroende". efter mycket bråk och mycket skrik, så gick han med på att han skulle gå till en öppenmottagning som är gratis och där mina vänner jobbar. men han var ingen beroende =), enligt han själv.

nu började hans avgiftning, med mina tabletter! vi köpte ett kassaskåp som jag hade nyckeln till. men ibland när jag duschade, gick han i min väska och hämtade nyckeln och tag tabletter igen.... jag började gömma nyckeln och när jag skulle ta fram mediciner, fick han gå ut ur lägenheten, men tyvärr hade han hittat nyckeln och det fattades igen! jag gömde om nyckeln och efter ett tag hade han hittat den, igen!

så här höll det på ett tag... 

vad jag vet, så han han inte tagit på drygt en månad nu.

jag slutade med oxy och började med ren morfin istället, då jag eventuellt har blivit allergisk mot oxy. och det funkar bättre, för det är inte morfin han vill ha. han vill ha oxy! jag har dock fortfarande oxy hemma (men den största delen oxy har jag gömt hos en vän).

men nu har jag börjar inse, dels själv, men också genom att jag gå en till två gånger i veckan i anhörigsstöd, att detta funkar inte!

han som en femåring ibland och ibland som en 15-åring och jag är hans mamma! jag börjar misstänka att han drogat sig så mycket, så det kognitiva har blivit påverkat. i skrivand stund är han faktiskt hos läkaren pga av det kognitiva, då hans närminne är sämre än sämst!

vi bråkar HELA tiden! han skriker så mycket på mig att folk börjar reagera. en gång i ett parkeringshus skrek han så, så en man kom fram och knackade på dörren till bilen vi satt i och frågade om allt var okej?!

hans sexuella bettende har också förändrats? och dessa två saker ihop, mer ilska och ökad sexualitet och ett mer aggressivt sexuellt beteende, är ingen bra kombination! jag är rädd för vad som kan hända...

jag antar att ni förstår, att jag inte kan skriva alla "smådetaljer", men jag hoppas ni får en liten överblick.

jag har nu sjukskrivit mig, då min arbetssituation inte heller var bra. arbetade med ensamkomamnde och det var KAOS! i denna stressiuationen jag har hemma, så fixade jag tyvärr inte arbetet. en vän till mig dog i somras och jag fick en stalker på halsen som jagat mig och dykt upp utanför lägenheten ibland på nätterna så jag fått ringa polisen. och dessutom har jag precis avslutat en lång behandling för PTSD och kommit tillbaka till livet och staden med hopp om framtiden - och så blev det så här...

jag har nu blivit erbjuden en tjänst på ett utav mina drömjobb! för att kunna tacka ja till tjänsten behöver jag en bil och då behöver jag låna min sambos bil tills jag sparat ihop till en egen.. eftersom min sambo veckopengar med firmabil, så funkar det i praktiken. men, med historiafacit i handen och med rådfrågning utav anhörigteraputen så tror jag att min sambo kommer göra mycket för att inte samarbeta... han tycker det är "fattigt" att åka buss eftersom han tjänar så bra - så han kommer, tror jag, inte i praktiken ställa upp ett par månader - även om han säger det nu...

vad ska jag göra? ska jag tacka nej till tjänsten eller chansa? ska han få styra mitt liv? lånar jag bilen är jag beroende utav honom och det vill jag inte. men jag vill verkligen ha jobbet, då det är en superchans för mig inför framtiden och min karriär som beteendevetare.

jag orkar inte mer! jag vet inte vad jag ska ta mig till?!

jag älskar honom, det gör jag... men han är inte längre den sambon jag lärde känna och blev ihop med när jag var 16 år. idag är jag snart 29 år. idag är han beroende och frågan är om han ens är medveten om hur han beter sig? manipulerar han mig med flit, eller är det hans vardag, så han inte ens är medveten om det?

vart ska jag ta vägen? vad ska jag göra?! hur mycket orkar jag? vad är värt i längden?

snälla ger mig tips och stöd!

ps. jag var i kontakt med al-anon tidigare idag och jag ska nog börja gå där...

• Svar på tråden Min sambo var beroende utav MIN medicin - nu är han ren och allt "efter-arbete" är i full gång. Jag orkar inte mer!

Puffar....

• klyban

Jag tror nog det blev lite för mycket skrivet där.
    Och lite därför du inte får så mycket svar.
    Ska vara ärlig, jag pallade inte läsa så mycket av din text.
    Inte för att den var dålig, utan det kändes som en vägg av text.

Sen om man använder oxy varje dag, så blir man ALLTID fysiskt beroende.
    Detta tar bara 3-4 veckor.
    Och vid 6-8 veckor, så får man även en tydlig abstinens vid utsättning.
    Dock kortvarigt och rätt lätt hanterligt.

Om han tar din medicin och du lider av detta.
    Så är det att sätta ner foten och säga, nej jag måste ha denna.
    Och lås in den.

klyban skrev 2015-12-11 18:49:35 följande:

Jag tror nog det blev lite för mycket skrivet där.

Och lite därför du inte får så mycket svar.

Ska vara ärlig, jag pallade inte läsa så mycket av din text.

Inte för att den var dålig, utan det kändes som en vägg av text.

Sen om man använder oxy varje dag, så blir man ALLTID fysiskt beroende.

Detta tar bara 3-4 veckor.

Och vid 6-8 veckor, så får man även en tydlig abstinens vid utsättning.

Dock kortvarigt och rätt lätt hanterligt.

Om han tar din medicin och du lider av detta.

Så är det att sätta ner foten och säga, nej jag måste ha denna.

Och lås in den.

Hej.

Förstår att det är mycket text. Men kanske för att det har hänt mycket och skriver jag inte bakgrunden, så kommer ingen förstå ändå...

Om du läst mitt inlägg, så hade du inte svarat som du gjorde...

Men jag tackar ändå för ditt svar.
  • Monkii

Kan han inte låna dig pengar till en bil om han tjänar bra?

• Monkii

Glömde....självklart ska du satsa på det du vill göra. Finns det inget annat sätt än att låna hans bil? Flytta?

• mammaåten

Tacka ja till jobbet! Är det heltid så kommer du snabbt kunna spara ihop till en bil..

Sen tycker jag du ska fundera över ert förhållande, det låter inte som ett speciellt bra förhållande.

Förstår att tanken för en del kommer; "låna pengar av honom". Men saken är att jag INTE vill vara beroende utav honom, vilket jag blir om jag lånar pengar...

• Anonym (d)

Morfin mot fibromyalgi och du är inte missbrukare. Yeah right. 

• Scoops

Du vet ju redan att du inte kan utvecklas tillsammans med honom eftersom ni utvecklas i så olika takt. Du är ju också van ifrån din barndom att människor som du älskar gör dig illa - så det är nog därför du inte reagerar så kraftigt över det nu? 

Tacka ja till jobbet!
    Spara som en dåre och köp en bil och gör dig fri.

• Anonym (Anna)

Jag läste hela ditt inlägg. För jag har det precis som du. Det är inte bara att sätta ner foten och säga nej och sen låsa in tabletterna. När man ser att han har ont så lider man själv. Jag har hållit på att gömma tabletter så mycke att jag glömmer bort vart jag lägger dom. Och när han nekar så känner jag mig osäker på om jag minns fel var jag lagt dom. Då jag inte vet till hundra att han tagit dom så tror jag att det är jag som vimsat bort dom. Å så håller det på. Har man intervall så håller ju läkaren reda på hur många och hur ofta jag tar så det får ju inte fattas. Ibland ger jag han en om dagen och tar bara två själv... Och har ont.. Så jag vet vad du går igenom..

• Anonym (?)

Fundera ut om det finns något annat sätt att få tag i en bil. Har du möjlighet att ta lån (behöver ju inte köpa så värst dyr bil)? Kan du låna någon annans bil? Köpa en billig för några tusenlappar till en början?

Du bör göra slut med pojkvännen, ni har ingen bra framtid ihop.
    Du bör också tacka ja till jobbet, men fixa bil på annat sätt.

• cupcakemom

Kan du inte köpa en bil själv då? Om man nu bara ska fokusera på jobb biten... Jag har köpt bilar för både 1500 kr och 9000 dom har tagit mig hur bra som helst från a till b

Sen skulle jag rent krasst själv inte kunna bo med en missbrukare framförallt allt om jag själv inte mådde bra... Det tar så mkt energi från ens egen sjukdom....

• Gunilla1957

Jag tycker absolut att du ska tacka ja till jobbet och fråga om du får använda hans bil tills du kan köpa en egen. Det behöver ju inte dröja så lång tid. Om du har ett heltidsjobb borde du kunna ta ett litet banklån och köpa en bil. Jag har läst hela texten men jag förstår inte varför du skulle känna att du står i beroendeställning till din sambo bara för att du lånar hans bil ett tag. Eller tror du att han skulle "sabotera" och ibland säga att du inte får ta bilen- och så står du där och kommer inte till jobbet?

• Fennyxx

Tacka ja till jobbet, privatleasa en bil om du inte får ta billån och sluta med narkotikaklassade värktabletter. Och viktigast av allt, flytta från sambon som behandlar dig som skit, aldrig kommer bry sig mer om dig än dina tabletter och dessutom verkar vara riktigt farlig för dig.

• klyban
    Anonym (Hjälp! Jag orkar inte mer! Men, jag älskar honom också...) skrev 2015-12-11 18:59:14 följande:
    Hej.

Förstår att det är mycket text. Men kanske för att det har hänt mycket och skriver jag inte bakgrunden, så kommer ingen förstå ändå...

Om du läst mitt inlägg, så hade du inte svarat som du gjorde...

Men jag tackar ändå för ditt svar.

Den delen om oxy hade jag definitivt skrivit, oavsett.
    Då man inte ska vara i villfarelsen att man inte blir beroende av oxy, för det blir man ALLTID vid varaktig konsumtion.

Sen om jag får tid koncentrera, och läsa och se om det finns nått tips jag kan ge dig.

Svar på tråden Min sambo var beroende utav MIN medicin - nu är han ren och allt "efter-arbete" är i full gång. Jag orkar inte mer!