• kalmarpiraten

Har du satt på vinterdäcken ännu?

Har du satt på vinterdäcken ännu? Själv bor jag strax utanför Kalmar i Småland och jag kör fortfarande på sommardäck mycket beroende på att vi haft temperaturer på över 10 + grader för bara några dagar sedan. Annars har jag en omgång Nokia Hakkapeliitta 8 beredda att sättas när vargavintern slår till.

Var i Sverige bor du och har du satt på vinterdäcken ännu?

• Svar på tråden Har du satt på vinterdäcken ännu?
  • Margaux

Det är väl självklart? Bytte i oktober men kör nytt, dubbfritt. De nya dubbfria är minst lika bra som dubbdäck. Alla som inte har vinterdäck på vintern är idioter tycker jag! Senast förra helgen när det kom så mycket snö i Mellansverige såg jag bilar med allt för dåliga däck och vad det gör med trafiken....

• Grande Rock
    jfkdjd skrev 2015-12-31 22:26:22 följande:

Dubbfria allrounddäck rules!!

På vilket sätt?
    Born to lose, live to win!
  • jfkdjd
    Grande Rock skrev 2015-12-31 22:38:14 följande:

På vilket sätt?

Ja du slipper bekymra dig om att byta däck blandannat,sen kan dubbfritt innan ge bättre grepp än dubbdäck,faktiskt.
  • Grande Rock
    jfkdjd skrev 2015-12-31 22:39:57 följande:
    Ja du slipper bekymra dig om att byta däck blandannat,sen kan dubbfritt innan ge bättre grepp än dubbdäck,faktiskt.
    Att de är lagliga året runt är inte det samma som att de är bra året runt.
  • jfkdjd
    Grande Rock skrev 2015-12-31 22:42:48 följande:

Beror väl på hur och hur mycket man kör..

Ett bra däck håller minst 2år iallafall.
  • defo
    Grande Rock skrev 2015-12-31 22:42:48 följande:
    Förvisso sant.
    Det finns däck som är bra vid -30 -20 -10 0 +10 +20 +30, regn, sol, snö, is medmera. Hur många uppsättningar har du och hur ofta byter du?
    Körde en hel del hoj på bana förr och då byte jag efter utetemperatur samt väderlek.
    På pendlarbilen, nej. Prioriteringar och vetskap om däck samt köra därefter slår ganska mycket.
    Ex : om du inte byter vid regnperioder och solperioder på sommaren är du och kaster sten i glashuset för tillfället.
  • Grande Rock
    defo skrev 2015-12-31 22:56:22 följande:
    Förvisso sant.
    Det finns däck som är bra vid -30 -20 -10 0 +10 +20 +30, regn, sol, snö, is medmera. Hur många uppsättningar har du och hur ofta byter du?
    Körde en hel del hoj på bana förr och då byte jag efter utetemperatur samt väderlek.
    På pendlarbilen, nej. Prioriteringar och vetskap om däck samt köra därefter slår ganska mycket.
    Ex : om du inte byter vid regnperioder och solperioder på sommaren är du och kaster sten i glashuset för tillfället.
    Det är möjligt att jag kastar sten i glashuset. Jag har inte kört odubbade vinterdäck på sommarhalvåret sedan -96. Min åsikt är beserad enbart på vad jag läst.

Exempelvis här:
    teknikensvarld.se/dubbfria-vinterdack-pa-sommaren-kan-vara-livsfarligt-179245/

Jag ber om ursäkt om mitt inlägg gjorde dig förnärmad, det var inte meningen.
  • jfkdjd
    Grande Rock skrev 2015-12-31 23:06:57 följande:

Det är möjligt att jag kastar sten i glashuset. Jag har inte kört odubbade vinterdäck på sommarhalvåret sedan -96. Min åsikt är beserad enbart på vad jag läst.

Exempelvis här:

Fast dubbfria renodlade vinterdäck är inte samma sak som ett par bra allrounddäck...
  • Grande Rock
    jfkdjd skrev 2015-12-31 23:15:09 följande:
    Fast dubbfria renodlade vinterdäck är inte samma sak som ett par bra allrounddäck...
    Ok, jag har viss skepsis till grejor som ska funka till allt. Men i det här fallet har jag ingen detaljkunskap och drar därför tillbaka mitt yttrande.
  • defo
    Grande Rock skrev 2015-12-31 23:06:57 följande:

Exempelvis här:

Var egentligen inte personligt menat om du kände det, och absolut inte förnärmad;P

Var väl mer en allmän känga till alla som tycker "köra på allround däck, vill du köra ihjäl någon?".
    Visst, vill man börja räkna meter på bromsträckor etc stämmer det oftast, fast vad gör dessa säkerhetsnojiga människor rätt att köra i regn utan regndäck, i solsken utan anpasade däck efter det? Inte längre så viktigt oftast, blev ju jobbigt (det gör en stor skillnad faktiskt)

Valfria däck, kör därefter. Punkt
  • Noname00

Odubbat är inte lika bra på blank is.
    Är ledsen att säga det men är man skeptiskt eller tror annat så kan man ju ställa sig frågan vad broddar på en sko gör för nytta.

• defo
    Noname00 skrev 2016-01-01 03:17:24 följande:

Odubbat är inte lika bra på blank is.
    Är ledsen att säga det men är man skeptiskt eller tror annat så kan man ju ställa sig frågan vad broddar på en sko gör för nytta.

Självklart, är det någon som sagt motsatsen?
Svar på tråden Har du satt på vinterdäcken ännu?