• kalmarpiraten

Har du satt på vinterdäcken ännu?

Har du satt på vinterdäcken ännu? Själv bor jag strax utanför Kalmar i Småland och jag kör fortfarande på sommardäck mycket beroende på att vi haft temperaturer på över 10 + grader för bara några dagar sedan. Annars har jag en omgång Nokia Hakkapeliitta 8 beredda att sättas när vargavintern slår till.

Var i Sverige bor du och har du satt på vinterdäcken ännu?

• Svar på tråden Har du satt på vinterdäcken ännu?
  • riboflavin

Ja, bor mellan Göteborg och Borås och vi fick en omgång snö för ett par veckor sen och har också haft morgonfrost som i kombination med nederbörd gett isiga vägar. Vi har ett par rejäla backar på väg upp till huset som kräver både dubb och fyrhjulsdrift när det blir halt.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Grande Rock

Nej, bor i Södermanland. Här råder vinterväglag nu, men då jag inte behöver min bil dagligdags har det inte blivit av ännu.
    Är precis i färd att byta bil så jag överlåter däckbytandet till nästa ägare,

Born to lose, live to win!
  • IsDimma

Bor i Göteborg och sambon satte på vinterdäcken för 1.5 vecka sen typ. Första dagen av halka som vi känt av kom igår.

• Eleonor01
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 16:41:22 följande:

Har du satt på vinterdäcken ännu? Själv bor jag strax utanför Kalmar i Småland och jag kör fortfarande på sommardäck mycket beroende på att vi haft temperaturer på över 10 + grader för bara några dagar sedan. Annars har jag en omgång Nokia Hakkapeliitta 8 beredda att sättas när vargavintern slår till.

Var i Sverige bor du och har du satt på vinterdäcken ännu?

Klart att vi har bytt trots samma temp som du. Varför byter du inte??? Otroligt korkat
  • Pentra

Nej, det har jag inte. Bor i Västra Götaland. ... /Pentra

• kalmarpiraten
    Eleonor01 skrev 2015-12-14 17:57:52 följande:
    Klart att vi har bytt trots samma temp som du. Varför byter du inte??? Otroligt korkat
    Den enda orsaken är väl att jag tycker det är dumt att köra omkring och slita ner dubbarna på sommarvägar dvs is- och snöfria vägar. Dubbarna behövs sannerligen desto bättre när isen och snön har kommit. Har slitit ner flera omgångar vinterdäck där däcken är helt ok men dubbarna är ett minne blott.
  • Milleman

Vi bytte en av de sista dagarna i november för att vi skulle köra långt och temperaturen såg ut att gå ner. Bor i Göteborg.
    Nu har vi halka här så nu behövs de.
    Hade vi haft däcken hemma och kunnat byta närsom hade vi nog väntat lite då temperaturen varit så hög.

• sina

Japp, jag bytte i oktober/november trots att jag bor i Skåne. Men å andra sidan kör jag dubbfritt, så det är ingen större grej.

• Eleonor01
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 18:05:25 följande:
    Den enda orsaken är väl att jag tycker det är dumt att köra omkring och slita ner dubbarna på sommarvägar dvs is- och snöfria vägar. Dubbarna behövs sannerligen desto bättre när isen och snön har kommit. Har slitit ner flera omgångar vinterdäck där däcken är helt ok men dubbarna är ett minne blott.
    Varför köper du dubbdäck då? Du är en livsfara för dig själv å andra på sommardäck vid låga temperaturer
  • EnAnnanDagINorrEller
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 18:05:25 följande:

Du ska alltid köra in vinterdäcken så kränger på dom nu
Svar på tråden Har du satt på vinterdäcken ännu?