Konstatera skrev 2016-01-23 18:13:53 följande:
Att vi lever i en globaliserad ekonomi tror jag inte att någon nekar. Jag förstår inte heller vem det är du menar som sätter sig emot den globaliserade ekonomin? Att föreslå lägre skatter för att få fler inhemska företag att betala skatt och inte flytta sin verksamhet utomlands till länder med lägre skattetryck, är inte att invända sig emot den globala ekonomin, utan det är att sätt konkurera på en global marknad.
De som tjänar allra mest på globaliseringen är för övrigt de allra största företagen och de redan rikaste länderna. Inkomstskillnaderna världen över blir större som effekt och färre blir ägare av desto mer. Allt är inte bra med detta, men det är som du säger omöjligt att stoppa.
När du talar om kulturell globalisering, antar jag för övrigt att du snackar om en total liberalisering där var och en blir världsmedborgare i en värld utan nationsgränser. Det kommer aldrig ske, vilket också innebär att globaliseringen även fortsättningvis kommer moderas.
Förvisso har vi idag ett större utbyte av kulturer i och med förbättrade kommunikationsmedel. Men den största delen av detta utbyte sker i en virtuell värld och det finns få praktiska exempel av kulturellt utbyte som varit positiva i den verkliga världen. Jag menar att det aldrig ägt rum någon riktig kulturell och global revolution vad avser förståelsen för andra människor. Det handlar bara om pengar och ren och skär kapitalism.
Mycket av det du säger är kvarlevor från kolonialtiden, men det är på väg att förändras.
Ävenom det finns mycket att förändra än, så går det inte att komma ifrån, att Indien och Kina nästan ensamma står för all minskning av fattigdom och den ökade globala välfärden.
Och med ökad välfärd kommer minskat inflytande från andra länder och oftast ett ökat mått av demokrati, så jag tror det mest är rädsla från Väst att mista kontrollen och det utnyttjande våra storföretag har idkat under lång tid i de mindre utvecklade länderna.
Det finns mycket som aldrig kommer att ska, eller som kommer att se helt annorlunda ut än vad vi idag kan föreställa oss, vilket även det i historieböckerna kommer att tillskrivas globaliseringen.
Vad gäller det kulturella så har det aldrig tidigare funnits nån möjlighet att ha ett globlat utbyte på gräsrötternas villkor.
Det har alltid varit på makthavarnas villkor, och då går det alltid åt helvete.
Ska nåt bygge ö.h.t lyckas, så måste man börja med att anlägga en bra grund, och inte genast börja tjafsa om hur inredningen ska se ut.