• Anonym (skuskrus)

Varför blir folk så upprörda av SD?

Ända sedan valet har jag märkt av ett väldigt olustigt klimat på Facebook m.m. Flera vänner har gått ut och öppet påbörjat häxjakter på folk som de misstänker är anhängare eller sympatisörer med SD. Minns att det var och är väl än idag häxjakt bland media inkl andra partier, åtminstone vad jag upplevt, på folk som råkar tycka något som SD säger är bra...

Kan nån förklara varför denna hets och agg över att ett parti fått fler röster än vad många kanske räknade med? Borde väl betyda att vårt demokratiska valsystem funkar.

Tråkigt är väl att folk inte verkar få rösta på vad de vill utan att förföljas. Tycker det liknar scener ur historien med diktaturer och dyl. Röstar du inte på den stora ledaren så blir det "off with her head" som drottningen i Alice i Underlandet sa....

Jaja, det är väl vad Sverige har blivit till. Själv röstade jag inte på SD men är för demokrati och mot hjärntvätt av folket....

• Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SD?
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-01-23 18:13:53 följande:
    Att vi lever i en globaliserad ekonomi tror jag inte att någon nekar. Jag förstår inte heller vem det är du menar som sätter sig emot den globaliserade ekonomin? Att föreslå lägre skatter för att få fler inhemska företag att betala skatt och inte flytta sin verksamhet utomlands till länder med lägre skattetryck, är inte att invända sig emot den globala ekonomin, utan det är att sätt konkurera på en global marknad. 

De som tjänar allra mest på globaliseringen är för övrigt de allra största företagen och de redan rikaste länderna. Inkomstskillnaderna världen över blir större som effekt och färre blir ägare av desto mer. Allt är inte bra med detta, men det är som du säger omöjligt att stoppa. 

När du talar om kulturell globalisering, antar jag för övrigt att du snackar om en total liberalisering där var och en blir världsmedborgare i en värld utan nationsgränser. Det kommer aldrig ske, vilket också innebär att globaliseringen även fortsättningvis kommer moderas. 

Förvisso har vi idag ett större utbyte av kulturer i och med förbättrade kommunikationsmedel. Men den största delen av detta utbyte sker i en virtuell värld och det finns få praktiska exempel av kulturellt utbyte som varit positiva i den verkliga världen. Jag menar att det aldrig ägt rum någon riktig kulturell och global revolution vad avser förståelsen för andra människor. Det handlar bara om pengar och ren och skär kapitalism. 
    Mycket av det du säger är kvarlevor från kolonialtiden, men det är på väg att förändras.
    Ävenom det finns mycket att förändra än, så går det inte att komma ifrån, att Indien och Kina nästan ensamma står för all minskning av fattigdom och den ökade globala välfärden.

Och med ökad välfärd kommer minskat inflytande från andra länder och oftast ett ökat mått av demokrati, så jag tror det mest är rädsla från Väst att mista kontrollen och det utnyttjande våra storföretag har idkat under lång tid i de mindre utvecklade länderna.

Det finns mycket som aldrig kommer att ska, eller som kommer att se helt annorlunda ut än vad vi idag kan föreställa oss, vilket även det i historieböckerna kommer att tillskrivas globaliseringen.

Vad gäller det kulturella så har det aldrig tidigare funnits nån möjlighet att ha ett globlat utbyte på gräsrötternas villkor.
    Det har alltid varit på makthavarnas villkor, och då går det alltid åt helvete.
    Ska nåt bygge ö.h.t lyckas, så måste man börja med att anlägga en bra grund, och inte genast börja tjafsa om hur inredningen ska se ut.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Gung Ho

Med ett undantag (av ca 20) ser jag bara Fox news som ger Trump ett övertag över Hillary..

• Världsmedborgare
    Gung Ho skrev 2016-01-23 23:04:40 följande:
    Med ett undantag (av ca 20) ser jag bara Fox news som ger Trump ett övertag över Hillary..
    Ha ha ha, men vem bryr sig om vad som sägs i en låtsats nyhetskanal, en kanal som är till för att driva den kristna tokhögernas propaganda.
    Fox News är att jmf med Avpixlat och Fria Tider, så ingen seriös nyhetskanal skulle ens våga använda Fox News som källa i sina reportage eller nyheter.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Konstatera
    Gung Ho skrev 2016-01-23 23:04:40 följande:

Precis. Hilary har fortfarande ett högre stöd, men hon har också ett sjunkande stöd. Detta med flera månader till presidentvalet. Det kommer bli tight, tro mig!
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-01-24 12:57:00 följande:
    Ha ha ha, men vem bryr sig om vad som sägs i en låtsats nyhetskanal, en kanal som är till för att driva den kristna tokhögernas propaganda.
    Fox News är att jmf med Avpixlat och Fria Tider, så ingen seriös nyhetskanal skulle ens våga använda Fox News som källa i sina reportage eller nyheter.
    Jag måste dock erkänna att jag gillar Fox News. De spelar en viktig roll i en oerhört liberal medievärld. Bra mycket klokare och on point än Avpixlat och Fria Tider för övrigt.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-01-24 13:16:34 följande:
    Jag måste dock erkänna att jag gillar Fox News. De spelar en viktig roll i en oerhört liberal medievärld. Bra mycket klokare och on point än Avpixlat och Fria Tider för övrigt.

Jag skulle aldrig våga tro på ett enda ord som förmedlas av deras anställda, så vinklat och rent lögnaktigt det brukar vara hos Fox News, gör dom till en ren propagandakanal för den kristna tokhögern.

Sen finns det ju massor av andra nyhetskanaler att välja på, så det finns ingen anledning att välja en som har så dåligt rykte.

• Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-01-24 13:30:36 följande:

Jag skulle aldrig våga tro på ett enda ord som förmedlas av deras anställda, så vinklat och rent lögnaktigt det brukar vara hos Fox News, gör dom till en ren propagandakanal för den kristna tokhögern.

Sen finns det ju massor av andra nyhetskanaler att välja på, så det finns ingen anledning att välja en som har så dåligt rykte.

Mycket trams och deras politiska utbud har en tydlig agenda. Men samtidigt anser jag att de ibland har en förmåga att lyfta vitaliteter som andra mediehus helt förbiser. Naturligtvis inte lika professionella som CNN, men vettetusan om de är sämre än ex MSNBC. Framför allt är de inte lika usla som Avpixlat!

Fox är en bred koncern och är en av USAs största mediehus och har således fler tittare än enkom den kristna tokhögern. Fox News är inte heller några större anhängare av Trump som jag förstår det. Men visst kommer de stödja republikanerna oavsett vad, precis som många andra etablerade stödjer demokraterna i vått och torrt.

Viktiga för USAs medieklimat och för republikanernas överlevnad.
  • Gung Ho

Fox "News" (Läs: Fox Propaganda) är ett stort skämt vi alla hade skrattat åt om de inte hade sådan genomslagskraft!

• Gung Ho
    Världsmedborgare skrev 2016-01-24 12:57:00 följande:
    Jo, det var det jag menade. De enda som pekade ut Trump som ledande var just en propagandakanal. ;)
  • Anonym (kortakommanden)
    Gung Ho skrev 2016-01-24 19:55:00 följande:
    Jo, det var det jag menade. De enda som pekade ut Trump som ledande var just en propagandakanal. ;)
    SVT agenda 2016-01-24
    De etablerade kandidaterna är svaga jämfört med Trump och etablissemanget börjar ta Trump på allvar.

Frågan är vad det säger om SVT.
  • Världsmedborgare
    Gung Ho skrev 2016-01-24 19:55:00 följande:
    Jag förstod det.

Och det är långt svårare att nå ut med nyhetsförmedlingen i USA än vad folk tror, man får helt enkelt inte möjligheter att sända i kabelnäten, utan stoppas av ägarna.
    Även regeringarna har varit inne och styrt, fast då får det förstås inte kallas censur, utan nåt liknande som för "folkets bästa" eller "landets säkerhet".

Vem minns inte den stenhårda USA-censuren under Irak-kriget, när media inte fick visa backande USA militära fordon, inte visa kistor med dödade amerikaner, ja det gick så långt att USA:s militär helt bestämde vilka journalister som fick delta och vad som fick dokumenteras.

Sanningen ströps, och allt handlade till slut enbart om propaganda, som den fejkade rivningen av Saddam-statyn, som iscensattes av USA:s militär, och inte var nån spontan händelse som det först påstods.
  • Världsmedborgare
    Anonym (kortakommanden) skrev 2016-01-25 00:09:24 följande:
    SVT agenda 2016-01-24
    De etablerade kandidaterna är svaga jämfört med Trump och etablissemanget börjar ta Trump på allvar.

Frågan är vad det säger om SVT.
    Ha ha ha, det var ju i SVT som det sändes och sades.
  • Anonym (kortakommanden)
    Världsmedborgare skrev 2016-01-25 09:43:10 följande:
    Ha ha ha, det var ju i SVT som det sändes och sades.
    Vilket då enligt tidigare inlägg bör innebära att SVT är "en propagandakanal"
  • Världsmedborgare
    Anonym (kortakommanden) skrev 2016-01-25 20:46:32 följande:
    Vilket då enligt tidigare inlägg bör innebära att SVT är "en propagandakanal"

Ja allt kan sägas vara propaganda, det beror på hur mottagare väljer att tolka det.
    Vad gäller SVT så finns alla sidor med i SVT.s utbud, men eftersom de som alltid gnäller på SVT själva säger att dom inte ser på vad som sänds där, så kan dom förstås inte ha en aning om det.

Svar på tråden Varför blir folk så upprörda av SD?