• Sara888

SGI skyddad?

Hej!
    Jag är gravid i vecka åtta. Har sen i augusti studerat på Komvux utan studiestöd, studerat en privat utbildning som jag bekostar själv och jobbat extra några helger på mitt jobb som jag är tjänstledig ifrån. Min tjänstledighet går ut nu den 25 december men jag kommer att påbörja en ny tjänstledighet i januari som kommer sträcka sig till maj. Under perioden januari till maj har jag planerat att ta studiestöd CSN. Under glappet som blir mellan 25 december till januari kommer jag ta semester. 

Min fråga är om min SGI är skyddad trots att jag inte tagit studiestöd perioden augusti till december? Jag har ju alla papper som visar på att jag har studerat. 

• Svar på tråden SGI skyddad?
  • aleydis

Svårt. Egentligen tror jag du måste ta studiemedel för att skydda sgi. Undantaget om utbildningen är kopplad till ditt yrke eller liknande..

• Sara888

Jag förstår inte varför man måste ta studiemedel. Det borde ju vara upp till var och en om man vill ta studiemedel eller inte och borde inte påverka ens SGI. Skulle verkligen behöva veta men det är omöjligt att komma fram till försäkringskassan. 

• MoLsMamma

Den är tyvärr inte skyddad. Benhårt på att man ska ha CSN under hela studietiden, inget glapp.

Man kan ha skydd om man studerar inom eget yrkesområde utan CSN,men det måste man få godkänt av FK innan om SGI ska vara skyddad och efter studierna ska du praktiskt taget arbeta med samma yrke.

• Sara888

Men om man fått ett nekande från CSN gäller samma sak då? Alltså att man ansökt men fått ett nej och sen börjat studera ändå. 

• Sara888

Någon som vet om man kan maila försäkringskassan på något annat sätt än de som står på hemsidan? Eller har dom någon chattfunktion som är gömd någonstans? Har mailat men inte fått svar och dessutom försökt ringa i flera dagar men det är ju lönlöst. 

• Alexi

Nej, en SGI är inte skyddad om man studerar utan studiemedel. Det är helt enkelt så att SGI-skyddsreglerna är väldigt generöst undantag från kravet på att arbeta för att ha rätt till förmåner som baseras på inkomst och då har man ställt upp tydliga och strikta krav för att få SGI-skydd.

Gör ingen skillnad om man sökt studiemedel men fått nej. Kom nyligen en dom där en student haft studiemedel men pga för mycket jobb fått återkrav på studiemedlet och då rök SGI-skyddet också.

Angående epost till fk:

www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat/skicka_e-post

• MoLsMamma
    Sara888 skrev 2015-12-22 13:41:51 följande:

Men om man fått ett nekande från CSN gäller samma sak då? Alltså att man ansökt men fått ett nej och sen börjat studera ändå. 

Nej spelar ingen roll att du ansökt. Du kommer få samma svar om du mailar, så tyvärr .. :(
  • Sara888

Men hur blir det då på min "nya" tjänstledighet? Bryter ju tjänstledigheten med två veckors semester betalt från jobbet och därefter börjar en ny tjänstledighet med studiemedel. Vad kommer mamma penningen då att baseras på?

Kommer även börja jobba igen i slutet på maj och jag har beräknad födsel i augusti så blir ju iallafall en månads jobb efter tjänstledigheten.

• MoLsMamma
    Sara888 skrev 2015-12-22 18:53:35 följande:

Men hur blir det då på min "nya" tjänstledighet? Bryter ju tjänstledigheten med två veckors semester betalt från jobbet och därefter börjar en ny tjänstledighet med studiemedel. Vad kommer mamma penningen då att baseras på?

Kommer även börja jobba igen i slutet på maj och jag har beräknad födsel i augusti så blir ju iallafall en månads jobb efter tjänstledigheten.

Eftersom din SGI troligtvis blir 0 nu då du inte skyddat den, så behöver du uppfylla kraven för att få en SGI igen, dvs arbete minst 6 månader. Har du SGI 0 får du grundnivå på föräldrapenningen, tror den har höjts till 250 kr/dag innan skatt.

Jag är ingen expert, allt finns att läsa på deras hemsida. Så ring o kolla med dom.
  • Alexi
    Sara888 skrev 2015-12-22 18:53:35 följande:

Din SGI blir noll, det krävs att ha arbete som förväntas pågå i minst sex månader för att få en ny SGI.

Då får du fp på grundnivå (idag 225 kr per dag) de första 180 dagarna fp. Därefter har du rätt till fp utifrån den SGI du har då.

• aleydis

Om du gör enligt plan kommer du att få grundbeloppet 225 kr per dag. Om du istället skulle välja att jobba hela tiden fram till förlossningen så om du har uppfyllt 240 dagars villkoret baseras fp på din nuvarande lön, annars får du bättre sgi efter 180 dagar.

Om jag var du skulle jag tänka igenom detta, överväga att jobba istället fram till förlossningen ( om du kommer fram till att du thänar på det)

• Alexi
    aleydis skrev 2015-12-23 10:19:24 följande:
    Om du gör enligt plan kommer du att få grundbeloppet 225 kr per dag. Om du istället skulle välja att jobba hela tiden fram till förlossningen så om du har uppfyllt 240 dagars villkoret baseras fp på din nuvarande lön, annars får du bättre sgi efter 180 dagar. Om jag var du skulle jag tänka igenom detta, överväga att jobba istället fram till förlossningen ( om du kommer fram till att du thänar på det)
    Fast hur menar du att hon skulle hinna jobba i 240 dagar före bf? Hon är ju redan i vecka 8.
  • MoLsMamma
    Alexi skrev 2015-12-23 10:21:49 följande:
    Fast hur menar du att hon skulle hinna jobba i 240 dagar före bf? Hon är ju redan i vecka 8.
    Precis, hon kommer i vilket fall inte uppfylla 240-villkoret... Så valet hon har är att jobba ihop en ny SGI hon kan få från 181 dagen som tas ut..
  • Sara888

Tack för alla bra svar även om dom inte var speciellt roliga att höra :/

Men förstår inte riktigt ändå, borde man inte få räkna på den lön man faktiskt får. Jag menar jag har ju iallafall jobbat extra på helger och har nu två veckors betald semester från jobbet så det är ju inte så att min inkomst under de 240 dagarna innan förlossningen kommer att bli noll kronor.

I maj kommer jag gå tillbaka till min gamla tjänst vilket väll gör att efter 181 dagar har jag iallafall rätt till SGI föräldrapenning? 

Väldigt irriterad på mig själv som inte tagit reda på reglerna men förstod inte att CSN skulle ha så stor påverkan trodde att de räckte med att man hade papper på att man faktiskt pluggade. 

Svar på tråden SGI skyddad?