• Festiiis

    Yrken? HJÄLP!

    Tjena, 15 årig tjej som skriver här. Nu är det så att om ett halvt år börjar jag då på gymnasiet, har valt linjen samhällsvetenskapspogrammet. pga att jag är väääääldigt intresserad i samhället, krig etc. 
    Min fråga är: Vad för yrken passar mig bäst? Vet att man kan bli jurist, psykolog, lärare etc. men jag vill gärna ha något mer ''spännande'' Men vet inte själv vad för val jag har, vill bli något speciellt hehe

    om det hjälper på nått vis: Jag har flera gånger skrivit uppgifter om ISIS, flyktningar, krig, terrorattack etc. Har alltid fått A-B på dessa och mina lärare har alltid gett mig mycket skryt samt sagt att dom tror/hoppas på att jag kommer bli något stort i framtiden. 
    I 8:an hade vi en uppgift att skriva en text om vad vi hoppades på att jobba med i framtiden. Då skrev jag att ville jobba med flyktningar. hjälpa folk i nöd, and so on. Den tyckte min lärare va så bra att han läste upp den för klassen, lärarna, och skickade in den till nån hemsida (med min tillåtelse ofc) 

    det jag har fått höra är att jag är: bra på att reflekterar, mogen för min ålder, passionerad, och att jag har mycket visdom för min ålder. (samt att jag är väldigt kritisk när det kommer till frågor om dagens samhälle) 

    Så nu undrar jag vad ni tycker, om ni har några förslag. och då menar jag vad som helst, behöver inte vara nått 'vanligt'' yrke, jag vill chansa på lite ovanliga utbildningar och yrken. 
    (ursäktar för dålig förklaring och svenska)
    tacksam för alla svar! kram  

  • Svar på tråden Yrken? HJÄLP!
  • Scoops

    Socionom kanske? Gå in på antagning.nu och kolla i deras "ämnesträd" så får du en massa tips :)

    Du behöver inte oroa dig för det redan nu heller! Det viktiga är att ditt gymnasieprogram är universitetsförberedande (som ju sam är). Vad du gick på gymnasiet blir irrellevant sen när du väl börjat universitetet, så passa på att njuta av din ungdom nu :)

  • Aniiee
    Scoops skrev 2015-12-25 17:32:41 följande:

    Socionom kanske? Gå in på antagning.nu och kolla i deras "ämnesträd" så får du en massa tips :)

    Du behöver inte oroa dig för det redan nu heller! Det viktiga är att ditt gymnasieprogram är universitetsförberedande (som ju sam är). Vad du gick på gymnasiet blir irrellevant sen när du väl börjat universitetet, så passa på att njuta av din ungdom nu :)


    du menar antagning.se?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • fin14

    Journalist...utrikeskorrespondent det blev en tjej i min klass. Vi gick samhällsvetenskap 3 år på gymnasiet.

Svar på tråden Yrken? HJÄLP!